Rechtszaak moord Marianne Vaatstra

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pinacolada

Re: Rechtszaak moord Marianne Vaatstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 16:42

Idd! En de vader van Marianne, als die niet zo vasthoudend was geweest!

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 16:44

Wat gruwelijk zeg, die details... bizar gewoon :oo

Arme Marianne... en arme families :(:)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 16:50

Goh nu zal hij wel balen dat hij zichzelf niet meteen heeft aangegeven. Zonder de verzwaring van 14 jaar zwijgen en met strafvermindering door goed gedrag in de cel zou hij nu waarschijnlijk al weer vrij zijn geweest...

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 16:56

Ik kijk het ook op televisie via journaal 24, jammer dat er geen tbs is geëist.. ik vind het altijd jammer in zulke gevallen dat er geen stoornis is gevonden met onderzoeken..

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 17:01

Ik kijk via de livestream, maar heb het idee dat het met vertraging wordt uitgezonden. De sprekende persoon heeft het over de "opgewaardeerde foto's", daar heb ik 20 minuten geleden al over gelezen op twitter.

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 17:02

Staat ook onder in beeld, ongeveer 15 minuten vertraging :j

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 17:02

Oeps sorry! Dat heb ik niet zien staan.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 17:09

knetterhard schreef:
Ik kijk het ook op televisie via journaal 24, jammer dat er geen tbs is geëist.. ik vind het altijd jammer in zulke gevallen dat er geen stoornis is gevonden met onderzoeken..

Ik begrijp wel dat het jammer is dat het niet om een 'monster' of psychopaat gaat... het is natuurlijk veel enger om te beseffen dat een 'gewoon' iemand hiertoe in staat is... Maar eind 2012 schreef ik dit al in een ouder topic:

sallandval schreef:
Volgens mij hebben er heel veel mensen daar in de buurt de zaak bijgehouden en knipsels bewaard...

En dat van die souvenirs is volgens mij meer een ding voor seriemoordenaars/ verkrachters. Ze zochten ook eerst naar iemand met fantasiën over macht en sexgeweld.

Het zou mij niet verbazen als dat hier helemaal niet aan de orde was en bijvoorbeeld meer om een paniekmoord ging. Te veel drank op, grenzen verlegd, dierlijke lust neemt het over (al dan niet in een dissociatieve staat) en daarna "dit mag niet naar buiten komen want dan ben ik alles kwijt" -> paniek -> in een impuls lustobject vermoord.

Ik zeg dus niet dat het zo is maar dat het me zou verbazen als het hier om een seriemoordenaar/verkrachter gaat.

Op de drank na had ik het aardig bij het rechte eind.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 17:16

Het zit ook een beetje in de mens zelf denk ik. Het overal een verklaring voor willen hebben, omdat het anders niet te begrijpen valt.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 17:50

He, wat jammer dat ik die livestream gemist heb.
Mijn internet vloog eruit en kon alleen via mijn telefoon erop. Balen.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 17:51

Ah, het is nog bezig zo te zien.

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 17:54

Ja, advocaten van Jasper S. zijn nog steeds aan het woord. Vind het zeer schappelijke advocaten :j

Edit: Oh, nu een besloten deel, gaat straks weer verder :)

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 17:58

MarvanTom schreef:
Doodstraf is ook iets heel persoonlijks. Water en brood is hier niet zo, ze kunnen zelfs klagen over het eten.

Maar waarom zo'n iemand voor zoveel jaar van gemeenschapsgeld blijven betalen terwijl andere groepen van de bevolking daar onder lijden?
Deze idioot gaat ons 500 Euro p/d kosten. Reken maar uit.

Ik weet dat dit topic niet bedoeld is voor politieke ideeën, maar ik zie dit niet als gerechtigheid.
Voor de familie Vaatstra niet, voor niemand niet.

De eis is 20 jaar en deze gek kan nog in beroep, kost ook weer geld.
Ongelofelijk dat dit maar kan hier: bewezen moord en dan nog in beroep... :n
Maar dit is puur mijn beleving van het recht en dit is nog niet bekend of S dat gaat doen.
Hij kan dat beter niet doen: lekker blijven zitten. 20 jaar lang, misschien wordt ie dan wel vergeten... NOT!

Maar ook een dikke pluim voor Peter R. de Vries, die het nooit heeft opgegeven samen met en voor de familie Vaatstra.
Dat DNA-onderzoek was al in 2000 aangevraagd, maar had toen te weinig kans van slagen.
En een goede haan kraait altijd 2 x, hetzij jaren later: het heeft uiteindelijk geholpen de dader te pakken. DNA-onderzoeken verbeterd, meer kennis.
Prachtig resultaat! +:)+

Dat is het nu juist, hij kan in hoger beroep als de rechter de moord bewezen acht.
Deze hele zaak gaat erom of het moord of doodslag is.
En ja, ook Jasper S. heeft net zo goed het recht om in hoger beroep te gaan, net als ieder ander.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 18:01

Tasserd schreef:
Ja, advocaten van Jasper S. zijn nog steeds aan het woord. Vind het zeer schappelijke advocaten :j

Edit: Oh, nu een besloten deel, gaat straks weer verder :)

Had het al door, herkende meneer de advocaat haha.
Maar thanks. :)
Wel jammer dat ik het meeste gemist heb door die stomme internetverbinding. Maar er zijn ergere dingen, dus wat klaag ik.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 18:02

EvaC schreef:
Het zit ook een beetje in de mens zelf denk ik. Het overal een verklaring voor willen hebben, omdat het anders niet te begrijpen valt.

Ja, dat denk ik ook.
Zoals ik vandaag heb kunnen volgen via de livestream is alles heel duidelijk uitgelegd.
De feiten, de vaststellingen nav onderzoeken, de eis van OM, gebaseerd op dat alles.

Ik ben moeder van een dochter. Velen met mij hier ook.
Ik kan me niet eens goed voorstellen wat voor een hel de familie heeft moeten meemaken al die jaren en nog steeds meemaakt.
En dan moeten aanhoren wat er zo ongeveer met haar gebeurd moet zijn, omdat S zogenaamd niet alles meer weet of wil zeggen.
Afschuwelijk is het woord wat er het dichtst bij in de buurt komt. Denk ik.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 18:08

sallandval schreef:
knetterhard schreef:

Ik begrijp wel dat het jammer is dat het niet om een 'monster' of psychopaat gaat... het is natuurlijk veel enger om te beseffen dat een 'gewoon' iemand hiertoe in staat is... Maar eind 2012 schreef ik dit al in een ouder topic:

sallandval schreef:
Volgens mij hebben er heel veel mensen daar in de buurt de zaak bijgehouden en knipsels bewaard...

En dat van die souvenirs is volgens mij meer een ding voor seriemoordenaars/ verkrachters. Ze zochten ook eerst naar iemand met fantasiën over macht en sexgeweld.

Het zou mij niet verbazen als dat hier helemaal niet aan de orde was en bijvoorbeeld meer om een paniekmoord ging. Te veel drank op, grenzen verlegd, dierlijke lust neemt het over (al dan niet in een dissociatieve staat) en daarna "dit mag niet naar buiten komen want dan ben ik alles kwijt" -> paniek -> in een impuls lustobject vermoord.

Ik zeg dus niet dat het zo is maar dat het me zou verbazen als het hier om een seriemoordenaar/verkrachter gaat.

Je zat inderdaad goed! Er werd toch ook al gezegd dat hij in het autische spectrum zat? Als dat daadwerkelijk zo is, dan vind ik het nogal raar dat dat er niet bij is gehaald..

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 18:12

MarvanTom schreef:
Ja, dat denk ik ook.
Zoals ik vandaag heb kunnen volgen via de livestream is alles heel duidelijk uitgelegd.
De feiten, de vaststellingen nav onderzoeken, de eis van OM, gebaseerd op dat alles.

Ik ben moeder van een dochter. Velen met mij hier ook.
Ik kan me niet eens goed voorstellen wat voor een hel de familie heeft moeten meemaken al die jaren en nog steeds meemaakt.
En dan moeten aanhoren wat er zo ongeveer met haar gebeurd moet zijn, omdat S zogenaamd niet alles meer weet of wil zeggen.
Afschuwelijk is het woord wat er het dichtst bij in de buurt komt. Denk ik.

Dat aanhoren hebben ze gelukkig niet gehoeven, ze hebben voor de tijd de rechtszaal verlaten. Dat neemt niet weg dat het op allerlei andere manieren waarschijnlijk alsnog bij hen terecht komt.

knetterhardl schreef:
Je zat inderdaad goed! Er werd toch ook al gezegd dat hij in het autische spectrum zat? Als dat daadwerkelijk zo is, dan vind ik het nogal raar dat dat er niet bij is gehaald..

Volgens de deskundigen is hij niet autistisch. Dit heeft de rechter vanochtend letterlijk aan hen gevraagd.

Edit: verkeerd gequote

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 18:14

Die quote is trouwens van mij, oke dan is dat stukje uit de wereld! Ik heb 75 % van dr zaak gezien, dus hrb dat stukje net gemist :j

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 18:15

Ik zag het, heb het al veranderd :)

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 18:22

'Rechtbank doet uitspraak op 19 april.@#Vaatstra'

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 18:31

sallandval schreef:
knetterhard schreef:

sallandval schreef:

knetterhard schreef:

Hij heeft geen autisme.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 19:19

Voor de ouders is er nu alleen de 'rust' dat ze weten wie het is. Nu weten ze wat Marianne heeft moeten doorstaan. De familie van de dader is juist door het dorp heel goed opgevangen. Dader krijgt misschien levenslang, maar twee families hebben levenslang.
En als je met de tractor naar gezelschapsdames gaat, moet je toch redelijk wanhopig zijn lijkt mij.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 19:31

Lithya schreef:
Voor de ouders is er nu alleen de 'rust' dat ze weten wie het is. Nu weten ze wat Marianne heeft moeten doorstaan. De familie van de dader is juist door het dorp heel goed opgevangen. Dader krijgt misschien levenslang, maar twee families hebben levenslang.
En als je met de tractor naar gezelschapsdames gaat, moet je toch redelijk wanhopig zijn lijkt mij.

Ja dat denk ik ook, hij was ook altijd positief en vriendelijk zeiden de buren etc eerder... dat is al 'verdacht'; altíjd positief en vriendelijk betekent namelijk vaak ook: opgekropte emoties. Zijn uitlaatklep is schijnbaar seks.

Het ergste vind ik nog: hij krijgt gevangenisstraf, maar geen behandeling dan dus? Laten we er voor het gemak dan maar van uit gaan dat hij zich in de cel ook prima gaat gedragen (en de negatieve dingen ook daar opkropt)... strafvermindering is dan logisch. Hoeveel kans heeft hij met zijn staat van dienst straks op een vrouw die vaak 'wil'? Tegen die tijd dat hij uit de gevangenis komt is prostitutie bovendien waarschijnlijk verboden. Hij mag dan 60 zijn als hij vrij komt, ik ben nu al blij dat ik niet degene ben die hem straks weer op de maatschappij los laat.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 19:36

D'r zit een heel traject aanvast voor iemand terug gaat in de maatschappij en het is niet zo dat hij helemaal aan zijn lot wordt overgelaten. Er is wel hulp en erna reclasseringstoezicht (maar ik ben wel van mening dat er veeeeel te weinig hulp is om het probleem echt aan te pakken, bij de kern (maar dat is in een TBS-kliniek ook nogal eens, helaas).
Maar er zou qua hulp in gevangenissen echt heel veel verbeterd mogen worden als je het mij vraagt.
Ik ben er al een tijd mee bezig maar dat is echt heel, heel erg lastig om voor elkaar te krijgen (zoals de meeste zeggen: zonde van je tijd, verspilde moeite).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 20:41

sallandval schreef:
Het ergste vind ik nog: hij krijgt gevangenisstraf, maar geen behandeling dan dus? Laten we er voor het gemak dan maar van uit gaan dat hij zich in de cel ook prima gaat gedragen (en de negatieve dingen ook daar opkropt)... strafvermindering is dan logisch. Hoeveel kans heeft hij met zijn staat van dienst straks op een vrouw die vaak 'wil'? Tegen die tijd dat hij uit de gevangenis komt is prostitutie bovendien waarschijnlijk verboden. Hij mag dan 60 zijn als hij vrij komt, ik ben nu al blij dat ik niet degene ben die hem straks weer op de maatschappij los laat.

Tja, 1/3 van de straf he? Als hij zich goed gedraagt, dan staat ie weer buiten over 7 jaar. Het is geen levenslang. Geen TBS, want hij is toerekeningsvatbaar.
Ik vind het nogal wat. Geen paniekmoord; dan was wurgen voldoende geweest. Nee, hij wilde er echt van overtuigd zijn dat ze dood was. Na de wurgpoging was Marianne blijkbaar flauwgevallen, waarna hij er blijkbaar (gezien de sporen) nog alle tijd voor nam..., want ze was toch al bewusteloos en bood geen weerstand.
20 jaar is wat mij betreft echt niet genoeg. Levenslang is beter.