De politie in Nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:18

Estera schreef:
Tja, het blijven mensen die agenten.

Niet. . . :wow:

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:47

kiki1983 schreef:
Loody: ik snap dat agenten ook mensen zijn die drinken en blowen. Maar nakkies nemen onder werktijd of aan de pillen zitten? En ook in hun vrije tijd vind ik niet dat agenten harddrugs mogen gebruiken of verslaafd mogen zijn aan middelen die 1: niet vrij verkrijgbaar zijn. 2: van invloed hebben op je werk. 3: waarbij je zelf de wet moet overtreden om het te kopen?

En corrupte agenten moeten zich doodschamen! Aanbieden om ff wat speed oid de bak in te smokkelen? Dat is nu eenmaal corrupt. Ergste is nog dat er in gevangenissen MEER drugs te vinden zijn dan op straat hoe komt het daar allemaal? Niet door die ene labellostick die iemand 1x in de week in zijn reet douwt!

Ik moet zeggen dat je voor een 'burger' over een flinke dosis kennis beschikt wat betreft drugs.

LiesxAnne

Re: De politie in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:49

Paar afleveringen terug van het programma spuiten en slikken word het allemaal uitgelegd in jip en janneke taal.

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:54

kiki1983 schreef:
Echt he...Waarom bestaan er dan shops? GEDOOG beleid heet dat. Voor eigen gebruik mag je houden. Wordt echt een beetje moe van alle moraalridders die hier zitten die nog nooit van een hun leven iets stouts hebben gedaan. Neem aan dat als jullie een buitenrit maken jullie ook alleen op het ruiterpad rijden en ook echt niet een paar meter over het fietspad? De ergste moraalridders zijn meestal stiekem ook de ergste ketters.

Rijden op een fietspad is een overtreding en dus al een heel groot verschil met het plegen van een misdrijf ;)

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:58

Lekkere aanval Kiki... Slaat volkomen nergens op. Er is een duidelijk verschil tussen een overtreding en een misdrijf. Ik ben niet heilig en zéker geen moraalridder. Maar dat neemt niet weg dat ik (en anderen met mij) jou wat uitleg mogen geven over al dan niet innemen van softdrugs wanneer je het op zak hebt.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 09:29

kiki1983 schreef:
Heel deze stad is een risico gebied...

Denk idd ook dat een aantal agenten dingen niet durft. Ze durven wel kinderen te fouilleren maar volwassen Marokanen die overlast veroorzaken niet.

Wat pas echt triest is..3 meter van de coffeeshop gaan staan fouilleren. Iedereen die daar naar buiten komt wordt gefouilleerd en de wiet in beslag genomen..onder het mom van risicogebied.

Kiki, ik zal het je eventjes uitleggen, want ik zie dat je het er best moeilijk mee hebt om onder andere dat gedoogbeleid te begrijpen.

Er wordt niet gefouilleerd onder het mom van RISICOGEBIED, er wordt gefouilleerd op grond van de OPIUMWET als ze zo om de hoek van de coffeeshop staan. Als je een vermoeden hebt dat iemand een strafbaar feit uit de Opiumwet heeft gepleegd (drugs bij je hebben bijvoorbeeld) dan is dat voldoende om diens zakken binnenstebuiten te keren. Dus: jij komt uit coffeeshop, daar verkopen ze softdrugs, dus het zou zomaar kunnen dat je drugs bij je hebt --> fouilleren. Heb je dat vermoeden niet, maar ben je wel in een risicogebied, dan kunnen ze ook fouilleren maar dat gaat op een hele andere grond.

Als er een risicogebied is afgekondigd door de burgemeester, dan mag iedereen in dat gebied worden gefouilleerd (VEILIGHEIDSFOUILLERING). Daarmee wordt gekeken of mensen niet in het gebied rondlopen met wapens of zaken die als wapen gebruikt kunnen worden (zakmes, schroevendraaier in je jaszak, etc.) Dat kan bijvoorbeeld zijn op uitgaansavonden, of tijdens een evenement, of als er andere aanwijzingen zijn waardoor meer alertheid gewenst is. Het zou ook zomaar kunnen dat er bij zo'n fouillering drugs worden gevonden bij iemand, maar daar zijn ze in eerste instantie niet naar op zoek. Op het moment dat ze drugs vinden, stapt de agent weer over naar de Opiumwet en gaan de zakken weer binnenstebuiten. Vinden ze een wapen, stappen ze over naar Wet Wapens en Munitie.

Wat dat gedoogbeleid betreft: Drugs bij je hebben mag niet. Punt. Drugs kopen bij de coffeeshop mag wel, en mee naar huis nemen mag niet, punt. Die hele coffeeshop is er in feite voor om daar een gebruikershoeveelheid te kopen en die daar binnen te gebruiken. Maar dat doet niet iedereen. Op het moment dat jij van de coffeeshop naar huis loopt met je maximaal vijf gram hennep, ben je in overtreding. Punt.

Het gedoogbeleid zegt: okee, je bent in overtreding, maar voor die kleine hoeveelheid gaan we je niet vervolgen. De politie neemt de drugs in beslag (dus je joint bijvoorbeeld), er wordt van jou een korte (afstands)verklaring opgenomen en vervolgens wordt de zaak GESEPONEERD. Er vindt dus geen verdere vervolging plaats, maar je joint ben je kwijt. Voor veel burgers die alleen maar horen wat ze willen horen, lijkt het dan alsof je een gebruikershoeveelheid bij je mag hebben. Dit is niet zo, je mag helemaal niets bij je hebben, 0 gram. Helemaal niks. Alleen volgens het gedoogbeleid wordt je pas vanaf een bepaalde hoeveelheid strafrechtelijk vervolgd (met een boete, gevangenisstraf, taakstraf, noem maar op). En als je het treft met de agent, mag je je joint in veel gevallen nog houden ook, maar dan heb je óf een toffe peer óf iemand die even niet goed op de hoogte is van het beleid. In feite moet die troep namelijk gewoon mee en wordt het vernietigd.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is voor je. Als je er dan weer wat over wil zeggen, dan klopt het tenminste.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:31

Ik ben laatst ook aangehouden, zat in de auto was een random controle denk ik? Ik zou het niet weten, er werd naar mijn rijbewijs gevraagd, die laten zien en ik kon weer weg.... Waar dat op sloeg? Ik zou het niet weten maar wel denk ik dat ze in die tijd beter boeven kunnen vangen :=

Maar ik zou nooit een agent kunnen uitschelden, beledigen of wat dan ook. Want dan vind ik dat ik ook geen recht heb op hulp van hun kant als ik het nodig heb.

Dit gedrag tegen hulpverleners (ook politie!) moet gewoon stoppen. Die mensen voeren hun werk uit, en soms heb je inderdaad een vreemd bedrag voor een boete die eigenlijk ook nergens op slaat... Maargoed aan de andere kant: Regels zijn er niet voor niets toch?

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:49

Marjoow schreef:
Ik ben laatst ook aangehouden, zat in de auto was een random controle denk ik? Ik zou het niet weten, er werd naar mijn rijbewijs gevraagd, die laten zien en ik kon weer weg.... Waar dat op sloeg? Ik zou het niet weten maar wel denk ik dat ze in die tijd beter boeven kunnen vangen :=

Maar ik zou nooit een agent kunnen uitschelden, beledigen of wat dan ook. Want dan vind ik dat ik ook geen recht heb op hulp van hun kant als ik het nodig heb.

Dit gedrag tegen hulpverleners (ook politie!) moet gewoon stoppen. Die mensen voeren hun werk uit, en soms heb je inderdaad een vreemd bedrag voor een boete die eigenlijk ook nergens op slaat... Maargoed aan de andere kant: Regels zijn er niet voor niets toch?

Je bent niet aangehouden maar staande gehouden ;) en juist met zulke controle's kan je een hoop boeven vangen! Op iemand zijn naam en kenteken kan je veel informatie bekijken. Misschien staat iemand wel gesignaleerd voor een misdrijf, hebben ze inbrekerswerktuigen in de auto, etc etc. Als je alleen al als politie laat zienn dat je er bent en controleert kun je al een beeld afgeven aan mensen en zelfs situatie's voorkomen. Het is dus wel degelijk ergens goed voor en als jij alles op orde hebt is er niets aan de hand toch :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:53

Nouja stiekem ben je wel bang dat er iets mis is natuurlijk :Y) Maar ik vond het gewoon raar, ze hebben daar misschien een uurtje gestaan. Zag echt de toegevoegde waarde er niet van zeg maar :)
Ze keken alleen naar het rijbewijs, verder niets. Geen kastje waarin stond of er boetes open stonden enzo... Auto ook niet doorzocht ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:57

Marjoow schreef:

Daar waren ze dus mee bezig :)* Als je vanuit '"het niets" wordt staande gehouden kun je er vanuit gaan dat ze opzoek zijn naar een bepaald persoon.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:04

Marjoow schreef:
Nouja stiekem ben je wel bang dat er iets mis is natuurlijk :Y) Maar ik vond het gewoon raar, ze hebben daar misschien een uurtje gestaan. Zag echt de toegevoegde waarde er niet van zeg maar :)
Ze keken alleen naar het rijbewijs, verder niets. Geen kastje waarin stond of er boetes open stonden enzo... Auto ook niet doorzocht ;)

Als ik bij een controle of een roadblock sta, dan vraag ik ook niet alles op van iedere auto. Dat doe je vooral op gevoel en ervaring. Dus ja, dan kan het wel eens zo zijn dat een mazzelaar er tussenuit piept terwijl die nog een bekeuring moest betalen. Maar die komt dan echt nog wel een keer aan de beurt. De echte rotzakken uit je werkgebied die pik je er wel tussenuit, die heb je namelijk al vaak genoeg gezien tijdens je werk. Tijdens zo'n controle vind ik het ook helemaal niet interessant of iemand zijn kentekenbewijs kan laten zien, ik ben op zoek naar hele andere dingen.

Er zijn ook roadblocks die samen met RDW en belastingdienst worden gedaan. Dan worden de kentekens vanaf de weg al gescand door een computer en krijg je te horen of er een hit is. De "bijvangst" is dan niet interessant om te controleren, dan kijk je even of het rijbewijs klopt en stuur je ze gauw weer verder om plaats te maken voor de volgende (en bij deze controle was jij dan bijvoorbeeld bijvangst). (Edit: vaak wordt er gewoon een hele rits auto's tegelijk van de weg gehaald, waarvan echt niet iedereen voor controle interessant is. Dan kijk je dus gewoon even snel een paar dingen na en stuur je ze z.s.m. weer weg)
Laatst bijgewerkt door Snadrem op 20-01-13 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:04

Of je gedroeg je misschien in hun ogen wat verdacht.
Mijn vriend stond laats op een pakeerplaats op mij te wachten omdat ik een gesprek had op een uitzendbureau. Schijnbaar was dat voor hun ook verdacht gedrag want ze hoorde me vriend even helemaal uit. Me vriend uiteindelijk ga daar maar naar binnen want daar zit ze.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:07

Ik was niet de enige hoor, er was een bushalte afgezet en daar stonden telkens 3 auto's voor controle ;)
Volgens mij hadden ze niet eens de apparatuur om echt te checken :P

Wij hebben hier al eens een auto inbraak gehad, ruit ingeslagen. Politie is niet eens komen kijken := Ja dan snap ik wel waarom mensen geen respect meer hebben voor politie.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:08

Marjoow schreef:
Ze keken alleen naar het rijbewijs, verder niets. Geen kastje waarin stond of er boetes open stonden en zo... Auto ook niet doorzocht ;)

Trouwens, vraag ook gerust eens aan de agent die je controleert of er wat aan de hand is of waarom ze daar staan te controleren. Ik krijg die vraag ook regelmatig en ik ben echt niet te beroerd om dan even te vertellen wat we daar doen. Vaak snappen mensen het dan ook, en je zit achteraf niet met het gevoel dat je helemaal voor Jan Doedel aan de kant bent gezet. Bij een alcoholcontrole (raampje open, blazen, wegwezen) hoef je natuurlijk niet zo'n gesprek aan te knopen, maar bij andere controles is daar genoeg ruimte voor.

En apparatuur om te checken is niets meer dan een telefoon of portofoon om de meldkamer raad te plegen ;) Daar hoeft geen computer of wat dan ook voor mij, dus dat hoef je helemaal niet te zien.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:11

Ja ik had liever ook geblazen, wil nog wel zo'n Bob sleutelhanger :D Hihi!

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:13

Marjoow schreef:
Wij hebben hier al eens een auto inbraak gehad, ruit ingeslagen. Politie is niet eens komen kijken := Ja dan snap ik wel waarom mensen geen respect meer hebben voor politie.

Daar zit ook 0 opsporingsindicatie in. Weer zo'n leuke bijkomstigheid van de tv: iedereen denkt dat de politie bij het minste of geringste al vingerafdrukken moet kunnen afnemen om iemand op te sporen, maar er zitten zoveel haken en ogen aan: je moet al een heel specifiek goede afdruk hebben om een match te krijgen, dan moet die persoon ook nog eens met zijn vingerafdrukken in de landelijke database staan, en dan heb je nog alle andere haken en ogen: "Ja, maar ik liep gewoon langs die auto en leunde er even tegenaan om mijn veter te strikken." Het heeft geen meerwaarde als de politie naar de ingeslagen ruit komt kijken. Doe aangifte en maak er desnoods een foto van, en ook dan zal de politie er verder weinig mee kunnen. Vaak zijn dat soort zaken afhankelijk van stom toeval wil je ze kunnen oplossen: de laptop moet ergens weer boven water komen, en daar kan je dan wat mee. Het enige wat de politie hier had kunnen doen is bevestigen dat je autoruit kapot is, meer niet. Daar heb je niets aan.

Vingerafdrukken-onderzoek is erg ingewikkeld en duur en niet te vergelijken met hoe dat gaat bij CSI. En los daarvan bereik je er dus bij dit soort dingen ook helemaal niets mee. Bij een woninginbraak wordt dat weer een ander verhaal, maar ook daar is het afhankelijk van hoe het is gebeurd of dat de politie er uberhaubt iets mee kan.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:14

Dat zeg ik ook niet, maar ze hebben niet eens gekeken of fotos gevraagd ofzo. En dat vind ik gewoon raar, hoe wil je een zaak oplossen als er niet eerst gekeken word naar wat er gebeurd is?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 13:18

Marjoow schreef:
Dat zeg ik ook niet, maar ze hebben niet eens gekeken of fotos gevraagd ofzo. En dat vind ik gewoon raar, hoe wil je een zaak oplossen als er niet eerst gekeken word naar wat er gebeurd is?

Wat denk je dat zij eraan kunnen zien? Die zien ook alleen een ingeslagen ruit, meer is er namelijk niet aan te zien.

Mijn broertje loopt stage bij de Forensische Opsporingsdienst, en die verteld ook regelmatig hoe lastig het is om echt goede sporen te vinden. Het is geen CSI, ze gaan niet naar je auto lopen, een haar van de bekleding af tillen, en aan de hand daarvan de dader vinden. Ze gaan echt niet de manier waarop het ingeslagen is herkennen en zien als het werk van die-en-die.

Heel jammer, maar er is niets te zien aan een ingeslagen ruit.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 20-01-13 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:28

Marjoow schreef:

Nou, zoals ik zeg: dat draagt niet bij aan het opsporingsonderzoek.

Ik zal hem even uitwerken in de hoop dat het dan duidelijk is en dan verzin ik zelf maar even wat tijdstippen er bij om e.e.a. duidelijk te maken.

Jij laat je laptop in de auto liggen. De auto staat langs de openbare weg voor je huis geparkeerd. Een onbekende komt 's nachts om 01.00 uur langs jouw auto. Hij ziet die laptop liggen, sloopt de ruit met de schroevendraaier die hij bij zich heeft en neemt je laptop mee. Wat blijft er achter op de Plaats Delict (PD): glasscherven. Misschien een vingerafdruk op een stukje glas of op het portier. Niemand heeft het zien gebeuren.

De volgende ochtend om 08.00 uur kom jij bij je auto om naar je werk te gaan. Je ziet dat de ruit kapot is en dat je laptop weg is. Je ziet je buurvrouw die ook naar het werk wil en vraagt of zij heeft gezien wat er is gebeurd. Nee, niets gezien. Zelf heb je ook geen flauw idee wie het geweest kan zijn. Je belt naar de politie en maakt melding van de diefstal.

De politie krijgt 's ochtends ikweetniethoeveel meldingen van woninginbraken. Hiervan dient allemaal aangifte te worden opgenomen en er moet worden gekeken of het de moeite waard is om FTO (Forensisch Technisch Onderzoek) langs te laten komen voor sporenonderzoek. Daarvoor is het belangrijk om te weten wie er allemaal op de PD is geweest, of er braaksporen zijn, of er andere sporen zijn, etc. Er wordt daar dus al een afweging gemaakt tussen beschikbare eenheden en de ernst van de melding. Daar doet een auto-inbraak dus al onder voor een woninginbraak. Daar komt dan nog bij dat er op jouw PD al een hoop mensen geweest kunnen zijn: iemand die zijn hond uit laat, de krantenjongen, iemand die nieuwsgierig in jouw auto kijkt, etc. In een woning is dit veel minder het geval.

Vandaar dat ik al zei: het enige wat de politie bij jou kan komen doen, is kijken naar je kapotte raam en concluderen dat het kapot is. En dan klinkt dit misschien niet aardig, maar ze hebben echt wel wat beters te doen op drukke momenten. De meldkamer die stuurt daarin. Als het ZOJUIST gebeurd is (dus je parkeert om 01.00 uur je auto, om 01.30 uur hoor je glasgerinkel en loop je terug naar je auto en je ziet dan dat je raam kapot is, dan is het een heel ander verhaal omdat de dader dan mogelijk nog dicht in de buurt is).

Het heeft dus te maken met de ernst van het strafbare feit, opsporingsindicatie, heterdaad of niet, beschikbare eenheden. Bij een feit zoals dit ben je als burger "zelfredzaam". Je kan zelf naar het bureau komen om die aangifte te doen en je kunt het ook gewoon via internet doen. Hetzelfde als bij een aanrijding met twee partijen en enkel blikschade: je kunt zelf de papieren invullen en een takel bellen, dus er komt geen politie te plaatse.

Ik begrijp het gevoel wel, je bent slachtoffer geworden van een strafbaar feit en daar wil je dan gewoon graag politie bij hebben. Ik probeer alleen duidelijk te maken waarom dat in dit soort gevallen dan niet gebeurt, het heeft namelijk helemaal geen meerwaarde voor de opsporing.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:31

Ik ben heel blij met de politie, los van de situatie van afgelopen week (de shet op het politiebureau) en die keer daarvoor (Victor was ontsnapt, kwamen ze aanbellen of we ons paard wilden vangen - Victor is ondertussen verplaatst, waren verder 2 losstaande situaties), vind ik het ook gewoon een veilig gevoel dat er opgelet wordt. Een vriendin hopen altijd op de politie van de dag. Het gebeurt eigenlijk zelden dat we niet minimaal eens per dag politie zien. Vaak kan ik het kenteken ook wel noemen dan (vaak dezelfde). Als ik geen politie zie is het of omdat ik alleen maar naar Victor ben geweest (20 minuten door de polder) of uberhaupt nauwelijks naar buiten ben gegaan. Maar zelfs dan lukt het nog regelmatig.

Ik heb het plaatje ook gedeeld trouwens. Ik zit er ook serieus over na te denken om na mijn studie als vrijwilliger bij de politie te gaan. Maar of dat gaat passen hangt nog een beetje van wat andere dingen ook af.

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:34

Marjoow schreef:

Je hebt pb ;)

Mendyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:34

ik vind dat de politie wel wat meer respect mag afdwingen. Zoals je in de landen als Frankrijk, Duitsland, Oosterijk, Italie, noem maar op, ziet is dat de politie daar veel meer gerespecteerd worden. De burgers zouden ze daar nooit 'vuile honden' noemen.

Ik hoop dat met de nieuwe uniformen die de politie in 2014 krijgt, ze al weer meer uitstraling hebben en zo ook wat meer respect weten af te dwingen. Maar ik ben benieuwd. Sowieso ben ik het eens met de foto e.d. in de begin post.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:35

Begrijp me niet verkeerd, ik heb onwijs veel respect voor politie hoor! Maar ik begrijp wel waarom sommige mensen dat respect kwijt zijn geraakt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:47

Ik heb gister en vandaag dit hele topic doorgelezen. Ik verbaas me echt over sommige reacties.

Ik had zelf graag bij de politie gewild, helaas zit ik nu in een rolstoel en zal dat nooit kunnen gebeuren. Toen ik dit nog niet wist, vroegen mensen aan mij wat ik voor opleiding ging don. Vrijwel altijd als ik vertelde dat ik graag naar de politieacedemie had gewild kreeg ik opmerkingen als: Oh je bent zeker vroeger gepest en wilt mensen nu terugpakken etc..

Ik kan dat niet begrijpen, echt niet. Er zullen er een paar tussenzitten die het wel om het machtsgevoel doen maar die pik je er zo uit. Maar ik snap werkelijk niet waarom zoveel mensen een hekel hebben aan de politie. Ik ben ontzettend blij dat ze er zijn en behandel politiemensen ook met respect, zoals je vrijwel iedereen hoort te behandelen. En als jij een boete krijgt, is dat niet zomaar 'ookal slaat het nergens op'. Ik heb een keer een plastic boterhamzakje laten vallen, ik had het niet door dus liep verder. Toen werd ik staande gehouden en kreeg ik een boete van €180,00. Die werd overigens wel gehalverd omdat ik minderjarig was. Ka stom want ik had het echt niet door, maar het is eem feit dat het gebeirt is en ik ben in overtreding gewrest. Klaar. Verder werden mijn vriend en ik een keer staande gehouden, we reden met de scooter ergens waar het niet mocht. Ik ben echter gehandicapt en als we tot het punt zouden rijden waar het mocht, had ik nooit dat hele stuk met mijn krukken kunnen lope.. Maar helaas, het was wel verboden. Het leek erop dat we gewoom de boete kregen, en ik mocht uitleggen dwat de reden was. Ik kreeg toen te horen dat ik niet boven de wet stond waar de agente volkomen gelijk in had. Ze vond het netjes dat we zo respectvol bleven (wat gewoon hoort) en het bleef bij een waarschuwing. Daar was ik heel blij mee natuurlijk :). En ik snap ook wel dat de politie niet zomaarr kan optreden, om even terug te komem op een post die hier geplaatst was. En ik weet zeker dat dat niet zo is omdat de politie babg is. Die worden daar namelijk op de acedemie voldoende voor opgeleid denk ik zo ;). Maar daar moet genoeg bewijs voor zijn, en vaak willen ze de hele organisatie in beeld hebben (als het bijvoorbeeld om drugs gaat).

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 20:50

Ik ben overigens zelf agente en mijn werkgebied is een gebied met veel criminaliteit en moeilijke jongeren. Ik heb tijdens mijn werk nog geen een collega gezien die iets niet doet omdat hij of zij bang is. En geloof mij, ons gebied is niet makkelijk en er wordt ook niet geschroomd om geweld tegen de politie te gebruiken om eigen hachjes te redden.

Ik vind het jammer dat sommige slechte ervaringen hebben met de politie en daarom geen respect meer hebben. En ja, tijdens het werk merk je dat ook, maar dit zijn dan ook de mensen waar de politie vaak nodig is. En soms kom je in situaties waarin je zoveel meer zou willen helpen, maar je dat niet kan omdat je daar de middelen of bevoegdheden niet voor hebt.
En ook bonnen uitschrijven is een taak, overigens een die ik niet graag uitvoer. Maar soms ontkom je er niet aan om toch te schrijven. Ik heb nu al meerdere keren gezien dat mensen hun kleine kindjes zonder deugdelijk zitje vervoeren. Die mensen worden boos als ze daarom een bekeuring krijgen, puur omdat ze de gevaarzetting niet zien.

Maar als ik dan tijdens mijn werk een 18 jarige jongeman aan het reanimeren ben, waardoor hij nu nog leeft en ik met mijn maatje die inbreker pak waardoor het slachtoffer iig de spulletjes weer terug krijgt, dan weet ik toch werr waarvoor ik dit wrrk doe!