DNA-match in zaak Marianne Vaatstra

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 16:01

djuno schreef:
tot s'avonds laat wel....maar niet 's nachts

Jij komt duidelijk niet van een boerderij.
In bepaalde perioden (denk aan kuilen, hooi, oogsten) wordt er zeker wel tot diep in de nacht door gewerkt ;)
En dan is half 4 s nachts geen uitzondering..
Gezien de datum is dat alleen niet er waarschijnlijk.. Maar we weten het gewoon allemaal niet..

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 16:33

roxiie schreef:
djuno schreef:
tot s'avonds laat wel....maar niet 's nachts

In bepaalde perioden (denk aan kuilen, hooi, oogsten) wordt er zeker wel tot diep in de nacht door gewerkt ;)
Gezien de datum is dat alleen niet er waarschijnlijk.. Maar we weten het gewoon allemaal niet..

nou sorry hoor, ik ben een boerendochter dus weet er best wel wat van af maar doorgaan tot half vier s nachts gebeurd echt niet vaak/nooit..
zelfs niet bij loonwerkers die het mais aan de bult moeten krijgen.
en daarbij begin mei is geen tijd dat er gehooid ed moet worden....

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 16:37

pinto_1 schreef:
sallandval schreef:
Zelfs als iemand tijdens een verkrachting en moord even 'buiten zinnen' is of in een soort trance zou je toch denken dat hij zich achteraf dan afvraagt waar hij is geweest. In dit geval met al die media aandacht zou dan toch ook zijn 'heldere ik' waarschijnlijk denken; waar ben ik geweest en wat heb ik gedaan?

En zou zijn vrouw niet hebben gedacht; waar was je? Ik vraag me af of zij zo haar vermoedens heeft gehad.

Dat zit ik me dus ook af te vragen. Als die vent een stoornis had waarin hij dingen deed die hij later niet meer wist, zal hij dat toch wel vaker hebben gehad? Sorry hoor, maar als mijn man een auto jat en voor de politie op de vlucht gaat en later zegt dat hij niet wist wat hij deed, zou ik hem persoonlijk bij de psych hebben afgezet.

Hij zal wel niet elke dag iemand vermoord hebben, maar kan me gewoon niet voorstellen dat hij niet vaker last van deze stoornis had en zijn vrouw van niets wist.

my god laten we hopen van niet zeg :+

Ik ben heel erg bang dat ze na al die jaren de bewijslast niet (voldoende) rond krijgen en dat hij alsnog vrij komt.
Mijn eerste gedachte over die huiszoeking: wat denken ze daar na 13 jaar nog te vinden?

RianneH

Re: DNA-match in zaak Marianne Vaatstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 16:40

Het is niet ongewoon dat daders 'iets' meenemen wat van het slachtoffer was en het bewaren. Of een dagboek waarin hij iets opgeschreven heeft enz. Alles wat verband kan houden is meegenomen. Wellicht heeft hij stiekem allemaal krantenknipsels bewaard? (Denk dat ik te veel crime-series gezien heb..)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 16:41

Tja misschien denk ik weer te nuchter, maar 13 jaar in een huis met een gezin wonen... hoeveel kun je dan verstoppen vraag ik me af.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 16:44

het kan natuurlijk iets heel kleins zijn.
Ik heb in ons huis ook wel een plek waar ik iets 13 jaar kan verstoppen hoor :j Moeten we alleen niet gaan verhuizen :+
En al helemaal op een boerderij natuurlijk, daar zijn genoeg plekken waar je dingen kunt verstoppen waar nooit iemand komt.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 16:45

Hij is boer toch? Stel dat zijn vrouw niets te maken heeft met zijn administratie en hij een eigen kantoor heeft? En de vraag is, mocht hij werkelijk de dader zijn, 13 jaar leven met iemand die een meisje vermoord heeft, als hij dat al kan verbergen....

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 16:46

Alja schreef:
roxiie schreef:

nou sorry hoor, ik ben een boerendochter dus weet er best wel wat van af maar doorgaan tot half vier s nachts gebeurd echt niet vaak/nooit..
zelfs niet bij loonwerkers die het mais aan de bult moeten krijgen.
en daarbij begin mei is geen tijd dat er gehooid ed moet worden....

Eind april wil de eerste snede wel eens binnengehaald worden :j En bij ons wordt er ook tot middenin de nacht
doorgewerkt met kuilen/oogsten ;-)

Maar dat toevallig die man desbetreffende nacht aan het inkuilen was en daarbij ook nog sperma en
haren in de buurt van het meisje achtergelaten heeft is een beetje heel toevallig..

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 16:49

RianneH schreef:
Het is niet ongewoon dat daders 'iets' meenemen wat van het slachtoffer was en het bewaren. Of een dagboek waarin hij iets opgeschreven heeft enz. Alles wat verband kan houden is meegenomen. Wellicht heeft hij stiekem allemaal krantenknipsels bewaard? (Denk dat ik te veel crime-series gezien heb..)

hahhaha denk het ook wel ja..
best eerst de resultaten van het onderzoek afwachten..

wij horen hier dat hij ook een gedragsstoornis zou hebben, en dus de kans bestaat het zich niet eens te kunnen herinneren...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 16:54

Daarnaast is het ook niet ongebruikelijk dat iemand met een stoornis niet één maar meerdere stoornissen kan hebben. Of de moord het getriggert kan hebben.
Maar goed, dat is gissen, dus laat dat aan de experts over.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 16:55

Amaris schreef:
Ik ben heel erg bang dat ze na al die jaren de bewijslast niet (voldoende) rond krijgen en dat hij alsnog vrij komt.
Mijn eerste gedachte over die huiszoeking: wat denken ze daar na 13 jaar nog te vinden?

ik denk dat die man juist blij moet zijn dat hij in de gevangenis komt want zou toch niet graag in zijn schoenen willen staan mocht hij vrij komen..
Er zullen zoveel mensen zijn die hem haten en hem iets aan willlen doen.

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 16:58

RianneH schreef:
Daarnaast is het ook niet ongebruikelijk dat iemand met een stoornis niet één maar meerdere stoornissen kan hebben. Of de moord het getriggert kan hebben.
Maar goed, dat is gissen, dus laat dat aan de experts over.

idd, best eerst resultaten afwachten, het is nu gissen en gokken..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 17:02

Eigenlijk was mijn eerste gedachte: arm, arm gezin.... wat moeten die nu door een hél gaan.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 19:19

Amaris schreef:

Bij die huiszoeking zou je kunnen denken aan de fiets die destijds gebruikt werd, waarop sporen gevonden kunnen worden. Misschien hield hij een dagboek bij of was hij zo ziek dat hij een souvenir bewaarde van Marianne. Kan ook zijn dat hij meer slachtoffers heeft gemaakt waarvan de politie nog geen weet heeft en zo misschien aanwijzingen vinden. Het kan zoveel opleveren, ook al is het 13 jaar geleden.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 20:39

Amaris schreef:
Eigenlijk was mijn eerste gedachte: arm, arm gezin.... wat moeten die nu door een hél gaan.

Dat was ook mijn gedachte. Als ik zou horen dat mijn man van zoiets verdacht wordt dan hol ik denk ik als eerste naar de wc.... volgens mij word ik dan heel erg onpasselijk... Dat je al die tijd met hem hebt samen geleefd en het bed hebt gedeeld!
Het zal je man/kind/vader maar wezen! Poeh, ga eraan staan.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 21:15

Wat een ijskoude dat hij het zo lang heeft weten te verbergen.

Laat het recht zegevieren.. Hoewel zijn familie nu ook levenslang heeft, moet hij er wel voor boeten als hij de dader blijkt te zijn.

Voor de familie van Marianne is het wel goed dat ze het nu eindelijk af kunnen sluiten.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 22:46

Volgens mij hebben er heel veel mensen daar in de buurt de zaak bijgehouden en knipsels bewaard...

En dat van die souvenirs is volgens mij meer een ding voor seriemoordenaars/ verkrachters. Ze zochten ook eerst naar iemand met fantasiën over macht en sexgeweld.

Het zou mij niet verbazen als dat hier helemaal niet aan de orde was en bijvoorbeeld meer om een paniekmoord ging. Te veel drank op, grenzen verlegd, dierlijke lust neemt het over (al dan niet in een dissociatieve staat) en daarna "dit mag niet naar buiten komen want dan ben ik alles kwijt" -> paniek -> in een impuls lustobject vermoord.

Ik zeg dus niet dat het zo is maar dat het me zou verbazen als het hier om een seriemoordenaar/verkrachter gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 22:48

maargoed, het lijkt me dan dus wel de moeite waard om iig bij hem thuis te kijken of er iets is wat dat dus kan ondersteunen, of juist ontlasten :) .

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 22:49

Je weet het nooit, heb de raarste dingen gezien in rechtbanken. En een huiszoeking is iets dat standaard bij een verdachte gebeurd in strafrechtelijke zaken. Maar inderdaad ik denk dat jouw theorie best kloppend zou kunnen zijn. Zeker gezien zijn verleden met alcohol en het daarop stelen van een auto.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 09:56

sallandval schreef:
Volgens mij hebben er heel veel mensen daar in de buurt de zaak bijgehouden en knipsels bewaard...

En dat van die souvenirs is volgens mij meer een ding voor seriemoordenaars/ verkrachters. Ze zochten ook eerst naar iemand met fantasiën over macht en sexgeweld.

Het zou mij niet verbazen als dat hier helemaal niet aan de orde was en bijvoorbeeld meer om een paniekmoord ging. Te veel drank op, grenzen verlegd, dierlijke lust neemt het over (al dan niet in een dissociatieve staat) en daarna "dit mag niet naar buiten komen want dan ben ik alles kwijt" -> paniek -> in een impuls lustobject vermoord.

Ik zeg dus niet dat het zo is maar dat het me zou verbazen als het hier om een seriemoordenaar/verkrachter gaat.

Dat denk ik dus ook...

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:04

Idd werken tot diep in de nacht is niet ondenkbaar, en rond die tijd komt ook 1e snee. Afhankelijjk van het voorspelde weer (stel volgende dag zou regen komen) is het goed denkbaar dat boeren en loonwerkers tot sochtends door werken om alles binnen te krijgen.

Mbt sporen die gevonden kunnen worden.... Denk echt dat je dan moet kijken of hij iets bewaard heeft, maar dna die (13jaar) op fiets blijft zitten.... Lijkt kans heel klein maar niet onmogelijk.

Hoe dan ook, goed dat ze iemand hebben hopen dat er een proces komt want lijkt me erg frustrerend om hem nu eindelijk gevonden te hebben en dat er niks mee gedaan wordt/kan worden ivm gebrek bewijs...

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:23

Even verder speculeren:

Ja maar als ze 's ochtends idd alles binnen wilden hebben, dan was hij vast niet alleen aan het werk (even afgaande op mijn eigen ervaringen) en moeten er meer mensen bij hem in de buurt geweest zijn. Dan zou het opgevallen zijn dat hij voor een periode weg zou zijn geweest bijvoorbeeld. Of het is gebeurd nadat het werk klaar was en alle anderen al weg waren.

Maar dat lijkt me gewoon zo onwaarschijnlijk!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 10:24

Ashley5760 schreef:
Idd werken tot diep in de nacht is niet ondenkbaar, en rond die tijd komt ook 1e snee. Afhankelijjk van het voorspelde weer (stel volgende dag zou regen komen) is het goed denkbaar dat boeren en loonwerkers tot sochtends door werken om alles binnen te krijgen.

Mbt sporen die gevonden kunnen worden.... Denk echt dat je dan moet kijken of hij iets bewaard heeft, maar dna die (13jaar) op fiets blijft zitten.... Lijkt kans heel klein maar niet onmogelijk.

Hoe dan ook, goed dat ze iemand hebben hopen dat er een proces komt want lijkt me erg frustrerend om hem nu eindelijk gevonden te hebben en dat er niks mee gedaan wordt/kan worden ivm gebrek bewijs...

Het zal op de fiets niet alleen DNA zijn waar ze naar op zoek gaan. Er waren volgens mij ook fietsbanden sporen aangetroffen op de plaats delict (of in ieder geval waar haar fiets ook stond) en die sporen kwamen niet van haar fiets. Dus dat zullen ze wel kunnen vergelijken. Misschien zitten er inmiddels nieuwe banden op, maar dan nog kun je aan sporen wel het type aflezen etc.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:30

Oke, het was bijna 20 graden, vrijwel onbewolkt en windstil die dag!
30 april 1999 staat beschreven als 1 van de mooiste Koninginnedagen, qua weer.
De volgende dag (1 mei) was het echter een stukje kouder, stond er meer wind en was het zwaarbewolkt.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 13:52

Alja schreef:
Amaris schreef:

ik denk dat die man juist blij moet zijn dat hij in de gevangenis komt want zou toch niet graag in zijn schoenen willen staan mocht hij vrij komen..
Er zullen zoveel mensen zijn die hem haten en hem iets aan willlen doen.

Dat denk ik ook inderdaad, maar het maakt mij niet uit hoe hij gestraft wordt, als het maar gebeurd!
De gevangenis is nog te goed voor deze gek!

13 jaar lang iets verzwijgen en dat verder niemand iets weet lijkt mij toch wel erg bizar en vreemd.