Lieve moeder van Tim Ribberink --> Vrijheid van meningsuitin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 18:08

storrum schreef:
OMG hebben jullie de reacties gezien op de FB pagina van die Luuk Koelman? En dat zijn dan allemaal 'normale beschaafde' mensen die dat schrijven? Die zijn wat mij betreft nog een heel graad erger en enger dan die Luuk...
Ik ben blij dat ik niet in zijn schoenen sta in ieder geval, vraag me af of hij maar enigszins het vermoeden heeft gehad wat zijn column teweeg zou brengen.
Ik hoop dat hij zijn "vrijheid" van meningsuiting overleeft...

Die reacties zijn ook niet normaal. De discussie die je krijgt of zoiets kan ja of nee: A la. Maar iemand van alles toewensen gaat natuurlijk helemaal nergens over.

Facebook: https://www.facebook.com/luuk.koelman?fref=ts

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 18:10

Winged schreef:
storrum schreef:
OMG hebben jullie de reacties gezien op de FB pagina van die Luuk Koelman? En dat zijn dan allemaal 'normale beschaafde' mensen die dat schrijven? Die zijn wat mij betreft nog een heel graad erger en enger dan die Luuk...
Ik ben blij dat ik niet in zijn schoenen sta in ieder geval, vraag me af of hij maar enigszins het vermoeden heeft gehad wat zijn column teweeg zou brengen.
Ik hoop dat hij zijn "vrijheid" van meningsuiting overleeft...

Die reacties zijn ook niet normaal. De discussie die je krijgt of zoiets kan ja of nee: A la. Maar iemand van alles toewensen gaat natuurlijk helemaal nergens over.

Facebook: https://www.facebook.com/luuk.koelman?fref=ts

Zulke mensen zijn geen haar beter, al dan niet erger dan Luuk zelf. Luuk schreef fictief, deze mensen menen het. Zo jammer...

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 18:14

Voorbeeld:

"net even mn hart gelucht op luuk koelman zn fb die vuile vieze asosiale tyfus rat verbranden in de hel met zukke"

8)7

Tja...

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 18:16

sommige reacties gaan inderdaad wel erg ver ja... jammer, want in principe ben ik het met ze eens dat zo'n column echt te ver gaat. Maar om iemand dan vanalles toe te gaan wensen...

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 18:18

storrum schreef:
Voorbeeld:

"net even mn hart gelucht op luuk koelman zn fb die vuile vieze asosiale tyfus rat verbranden in de hel met zukke"

8)7

Tja...

_/-\o_ same here,.. Heb het gelijk even door gelinkt op mn eigen facebook :j

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 18:19

Blue_Eyes

Re: Lieve moeder van Tim Ribberink --> Vrijheid van meningsuitin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 18:23

En dat bedoel ik dus - eerder was ze misschien niet zo geliefd, maar werd ze tenminste toch niet met de dood bedreigd.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 18:43

storrum schreef:

Citaat:
Mariska gaat geen stappen ondernemen tegen de krant danwel Luuk Koelman want dat geeft alleen maar meer aandacht en ze gunt de nabestaanden van Tim vooral rust.

Ik geef het niet graag toe, maar dit siert deze mevrouw wel.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 18:45

Inderdaad :j

Off topic: Aillill, jouw onderschrift :D

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 18:55

Ik vind vrijheid van meningsuiting een geweldig iets. Maar dan wel je éigen mening. Dus niet de naam van een ander onder jouw relaas schrijven.
Bovendien vind ik vrijheid van meningsuiting prima, maar ik snap nooit zo goed waarom het nodig is om andere mensen daar zo ontzettend mee te moeten kwetsen. In dit geval de ouders van Tim Ribberink.

Rare jongen, die Luuk Koelman. Als je op deze manier carriere moet maken, dan heb je gewoon weinig talent voor je vak in mijn ogen.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 19:39

Inderdaad!!
lisa_pluisje schreef:
Smerige hond om dit zo te doen om aandacht te trekken voor zijn eigen gedachtengang, zo min mogelijk aandacht aan besteden daar heb je die man het hardste mee.

Ik vond het zeer kwetsend om te lezen dus hoe verschrikkelijk moet het voor zijn ouders zijn als ze het dus gelezen hebben :o. Echt waar vind het ronduit onbeschoft, alsof die jongen niet genoeg getreiterd is geweest...

En wat dan nog als Tim wel homo was SO BE IT!!! Ook homo's zijn gewoon normale mensen en waarom moet men zo tegen homo's zijn je hoort veel meer homo dit en homo dat, zijn lesbians beter van soort soms want daar hebben ze het nooit over etc...

Echt ik vind dat de hele wereld elkaars geaardheid normaal zou moeten accepteren we zijn allemaal maar een mens en dat maakt je er heus niet minder om als je nou homo of lesbian bent...

Ronduit zielig van Metro dat ze het gepubliceerd hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 20:00

ElineS schreef:
@eenitraM: Oef, je denkt nu wel heel kortzichtig en zwart-wit. Niet al het geloof, niet alle kerken, staan achter homohaat en abortus of hebben kindermisbruik in hun kerken.

Geloof is niet meteen het pesten of niet accepteren van niet gelovigen

Ik heb zelf, als niet gelovige biseksuele meid op een zwaar christelijke basisschool en later christelijke middelbare school gezeten. Ben ik daar ooit om gepest? Nee. De school was wel gelovig, maar homo's en niet gelovigen werden gewoonweg geaccepteerd.

Geloof is niet meteen verbonden aan homohaat.

Daarnaast ken ik een zwaar strenge gelovige familie, waarvan één van de meiden lesbisch is. Ja, ze hadden er eerst moeite mee, toen ze het kregen te horen, maar ze word niettemin gewoon geaccepteerd door de hele familie en haar lesbische vriendin word met kerst of andere familie gelegenheden gewoon netjes uitgenodigd.

Geloof is niet meteen kerk..

Dan ken ik een gelovige meid, die echt wel geloofd, maar die gaat niet naar de kerk..

Geloof is niet meteen tegen abortus

Een 16jarig meisje raakte zwanger en heeft toen abortus laten plegen, ondanks dat zij en haar familie gelovig was.

Geloof is niet meteen kindermisbruik

Al heb ik daar geen persoonlijke ervaringen mee, gelukkig, toch denk ik niet dat er in elke kerk zich vergrepen word aan jonge kinderen :')

Het is allemaal niet zo zwart-wit in het geloof als dat jij denkt.

Ik sluit me hier helemaal bij aan!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 20:01

Hart van Nederland heeft er nu een item over!

Ze zijn de hele dag overspoeld van reacties.
94% vind het een onterecht artikel.

Erg fijn dat ze er nu aandacht aan besteden!

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 20:17

Wat ik nogal mis in deze discussie over vrijheid van meningsuiting is het volgende:

Wáár in deze column wordt een mening gegeven? Luuk schrijft een brief zoals hij denkt dat Mariska deze geschreven zou kunnen hebben. Waar geeft hij zijn mening? Waar geeft Mariska in dit stukje haar mening?

Ja, ik weet wat haar opvattingen over deze zaken zijn en ik weet ook wat zijn opvatting over haar imo waanideeën zijn, maar dit schiet z'n doel volledig voorbij.

Er is een familie verwoest doordat hun zoon geen andere uitweg meer zag dan zelfmoord. Zij hebben aandacht gezocht om aan te geven hoe pesten een mens tot wanhoop kan drijven.
Luuk zocht een stok om Mariska mee te slaan en heeft dit stukje verzonnen. De moeder van Tim wordt door het slijk gehaald, onder het mom van "ik bedoel het sarcastisch, maar had ff een voorbeeldje nodig dat Nederland zou choqueren." Wie wist vóór vandaag wie Luuk was? Als zijn doel was om wat bekender te worden dan is dat gelukt. als het zijn bedoeling was om een discussie op gang te brengen over de op z'n zachtst gezegd "vreemde" denkwijze van Mariska, dan is dat mislukt. De discussie gaat over hem, over zijn gebrek aan fatsoen. Mission failed volgens mij...

Tim is doodgepest. Niet door een stel radicale katholieken, maar door leeftijdsgenootjes. Z'n hele korte leven lang.

Luuk mag z'n ongezouten mening geven over Mariska, ik vind haar ook een engerd eerste klas. Maar een tragische gebeurtenis als deze misbruiken om je eigen, persoonlijke vete uit te vechten vind ik ziek. En dát is míjn mening!

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 20:19

Ik vond het een walgelijk artikel.. zoals rtl boulevard zegt ook nog eens een verkeerde timing. Daarnaast lijkt het net alsof de moeder van... nu de ''schuld'' krijgt. Naar mijn mening.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 20:19

SaskiaKa schreef:
Wat ik nogal mis in deze discussie over vrijheid van meningsuiting is het volgende:

Wáár in deze column wordt een mening gegeven? Luuk schrijft een brief zoals hij denkt dat Mariska deze geschreven zou kunnen hebben. Waar geeft hij zijn mening? Waar geeft Mariska in dit stukje haar mening?

Ja, ik weet wat haar opvattingen over deze zaken zijn en ik weet ook wat zijn opvatting over haar imo waanideeën zijn, maar dit schiet z'n doel volledig voorbij.

Er is een familie verwoest doordat hun zoon geen andere uitweg meer zag dan zelfmoord. Zij hebben aandacht gezocht om aan te geven hoe pesten een mens tot wanhoop kan drijven.
Luuk zocht een stok om Mariska mee te slaan en heeft dit stukje verzonnen. De moeder van Tim wordt door het slijk gehaald, onder het mom van "ik bedoel het sarcastisch, maar had ff een voorbeeldje nodig dat Nederland zou choqueren." Wie wist vóór vandaag wie Luuk was? Als zijn doel was om wat bekender te worden dan is dat gelukt. als het zijn bedoeling was om een discussie op gang te brengen over de op z'n zachtst gezegd "vreemde" denkwijze van Mariska, dan is dat mislukt. De discussie gaat over hem, over zijn gebrek aan fatsoen. Mission failed volgens mij...

Tim is doodgepest. Niet door een stel radicale katholieken, maar door leeftijdsgenootjes. Z'n hele korte leven lang.

Luuk mag z'n ongezouten mening geven over Mariska, ik vind haar ook een engerd eerste klas. Maar een tragische gebeurtenis als deze misbruiken om je eigen, persoonlijke vete uit te vechten vind ik ziek. En dát is míjn mening!

Amen _/-\o_

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 20:32

SaskiaK: ik had het niet beter kunnen verwoorden.

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 21:16

SaskiaKa schreef:
Wie wist vóór vandaag wie Luuk was? Als zijn doel was om wat bekender te worden dan is dat gelukt. als het zijn bedoeling was om een discussie op gang te brengen over de op z'n zachtst gezegd "vreemde" denkwijze van Mariska, dan is dat mislukt. De discussie gaat over hem, over zijn gebrek aan fatsoen. Mission failed volgens mij...

De rest van je relaas laat ik maar even met rust (je weet wel, een uitleg over hoe het een stuk is tegen homofobie en intolerantie en hoe het geen persoonlijke vete is tegen deze mevrouw maar hoe zij als middel en toonbeeld dient voor een grote groep mensen, bla bla), maar:

http://www.nu.nl/internet/495030/intern ... edure.html

De beste man schrijft al héél wat jaren en dit is echt niet de eerste keer dat hij in opspraak komt. Bovenstaand stuk is maar een voorbeeld, maar illustreert ook mooi de scheidslijn tussen een column en de realiteit.

Probleem is dat mensen geen goed idee hebben van wat een column inhoudt. Als jij in het theater zit en een acteur roept tegen de zaal 'ik ga jullie allemaal doodmaken!', dan sta je toch ook niet de volgende dag bij de politie om aangifte te doen van doodsbedreiging? Een column is eenzelfde fictieve arena waarin heel andere regels gelden, die helaas bij het gros van de lezers niet bekend zijn of waar ze liever opzettelijk blind voor zijn.

Heel mooi om te zien hoe een stuk wat om tolerantie en verdraagzaamheid draait, een boel Nederlanders een rode waas voor de ogen geeft. Het is heel knap om mensen in hun verachting precies dát te laten doen, waar ze juist zo kwaad om zijn geworden.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 21:22

Dit is geschreven door loek lucas onder de naam van de gene in het bericht en echt geplaatst , echt heel erg schandalig. Als je dit doet weet je niet wat het woord respect beleefdheiden wat voor woord dan ook betekend. Walgelijk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 21:22

FirebirdM schreef:
SaskiaKa schreef:
Wie wist vóór vandaag wie Luuk was? Als zijn doel was om wat bekender te worden dan is dat gelukt. als het zijn bedoeling was om een discussie op gang te brengen over de op z'n zachtst gezegd "vreemde" denkwijze van Mariska, dan is dat mislukt. De discussie gaat over hem, over zijn gebrek aan fatsoen. Mission failed volgens mij...

Heel mooi om te zien hoe een stuk wat om tolerantie en verdraagzaamheid draait, een boel Nederlanders een rode waas voor de ogen geeft. Het is heel knap om mensen in hun verachting precies dát te laten doen, waar ze juist zo kwaad om zijn geworden.

Oei, sla jij even de spijker flink op zijn kop. Dit is precies wat er momenteel gaande is.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 08-11-12 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 21:24

zuigerd lucas geeft nog even de doodsteek en pest nog ff door en hoe.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 21:24

Ten eerste geloof ik dat we (bijna?) allemaal heel goed begrijpen wat de oorspronkelijke intentie achter de column is geweest, dat hoeft denk ik niet meer benadrukt te worden. Het wordt eenvoudigweg anders opgepakt door de lezers hiervan, dat heeft niets te maken met het wel of niet begrijpen van de achterliggende gedachte, dat heeft gewoon alles te maken met het feit dat er iets wordt gedaan wat niet door de beugel kan.

Ten tweede lees ik nu voor de zoveelste keer over hoe zooooooo veel mensen niet snappen ''wat een column inhoudt''. Nu moge ik op dat gebied wellicht een dom gansje zijn...... Maar als de ''andere regels'' ''bij het gros van de mensen niet bekend zijn'', gaat er kennelijk toch ergens iets mis. Ik heb eigenlijk nooit geweten dat je in een column gewoon maar zo'n dotje kan doen en je punt kon maken over de rug van mensen die al genoeg te verduren hebben gehad. Maar dat zal wel aan mij liggen, misschien ben ik opzettelijk blind voor het feit dat dat gewoon maar moet kunnen in Nederland.

Ik blijf het walgelijk vinden en ik blijf erbij dat ik de achterliggende gedachte goed vind, maar dat de uitvoering ver beneden alle peil is.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 21:25

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 21:27

Winged schreef:
_O- Gezien dat we op geenstijl worden genoemd? http://www.geenstijl.nl, over Luuk

Ik moest behoorlijk lachen om hun beschrijving _O-. Maar verder, GeenStijl :r.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 21:28

amyz schreef:
Ten eerste geloof ik dat we (bijna?) allemaal heel goed begrijpen wat de oorspronkelijke intentie achter de column is geweest, dat hoeft denk ik niet meer benadrukt te worden. Het wordt eenvoudigweg anders opgepakt door de lezers hiervan, dat heeft niets te maken met het wel of niet begrijpen van de achterliggende gedachte, dat heeft gewoon alles te maken met het feit dat er iets wordt gedaan wat niet door de beugel kan.

Ten tweede lees ik nu voor de zoveelste keer over hoe zooooooo veel mensen niet snappen ''wat een column inhoudt''. Nu moge ik op dat gebied wellicht een dom gansje zijn...... Maar als de ''andere regels'' ''bij het gros van de mensen niet bekend zijn'', gaat er kennelijk toch ergens iets mis. Ik heb eigenlijk nooit geweten dat je in een column gewoon maar zo'n dotje kan doen en je punt kon maken over de rug van mensen die al genoeg te verduren hebben gehad. Maar dat zal wel aan mij liggen, misschien ben ik opzettelijk blind voor het feit dat dat gewoon maar moet kunnen in Nederland.

Ik blijf het walgelijk vinden en ik blijf erbij dat ik de achterliggende gedachte goed vind, maar dat de uitvoering ver beneden alle peil is.

Helemaal eens.

Ook ik heb echt wel door waar meneer Luuk op aan stuurde in zijn column. MAAR het feit dat zoveel mensen dat of niet doorhadden of simpelweg hun gevoel van walging de overhand geven, laat imo zien dat Luuk in dit geval de spijker niet op zn kop maar de plank behoorlijk mis heeft geslagen. Niet het probleem van (in)tolerantie/bepaalde religiekwesties wordt nu besproken, maar zijn weinige gevoel voor sympathie en respect naar de nabestaanden van Tim.