Het nieuwe zorgstelsel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lauren_

Re: Het nieuwe zorgstelsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 22:56

Hoe lang is dat geleden precies?

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 23:01

Ladypronk schreef:
Begrijp me niet verkeerd wemkelover, je kunt in de bijstand zitten en in de bijstand zitten. Toen mijn man afgestudeerd was en er geen werk voor hem was heeft hij ritsen staan maken in een ritsenfabriek, pallets in elkaar getimmerd bij een palletbedrijf en damwanden in de sloten staan aanleggen. Meubels in elkaar gezet voor een meubelwinkel. En nee dit alles sloot in de verste verte niet aan bij zijn studie. Maar goed nogal off topic dit.
Ik blijf erbij dat het moet lonen om te werken en op deze manier is er absoluut geen sprake van.

O ik weet dat er mensen zijn die er misbruik van maken. Maar ook een hele grote groep niet.
Ik ben zelf heel vaak werkloos geweest, en serieus ik pak alles aan wat er aan te pakken valt. Maar er is gewoon niet veel werk meer. Je man heeft geluk gehad dat hij iets vond ook al was het ver onder niveau werk voor hem. Ken ik ook genoeg mensen die wel willen maar echt niks kunnen vinden of niet aangenomen worden of om wat voor reden dan ook.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 07:10

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 08:12

Babsiej schreef:
http://www.nu.nl/binnenland/2886277/ont ... -baan.html

43% wil alleen werk wat leuk is en/of dicht bij huis... Vind ik best heel erg veel...

Dat snap ik best. Werk dat geestdodend is kan je echt kapot aan gaan. Er zijn aardig wat mensen die met een burnout thuis zitten omdat ze werk deden wat absoluut niet bij hen pastte. Ben je nog verder van huis.
Wat betreft het dicht bij huis... Als je net zoveel moet betalen aan reiskosten als dat je verdient of als de verhouding erg scheef is, wat nog best voorkomt kun je net zo goed niet gaan werken en dus financieel beter af zijn.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 08:38

Ik wil ook graag leuk werk doen en dichtbij huis. Wie niet :+

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 09:43

Als je verder weg gaat solliciteren dan wordt je niet een aangenomen omdat je te ver weg woont.
Werkgevers hebben liever iemand die dichtbij woont. Maar goed volgens mij wordt het nu offtopic.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 10:02

wemkelover schreef:
Als je verder weg gaat solliciteren dan wordt je niet een aangenomen omdat je te ver weg woont.
Werkgevers hebben liever iemand die dichtbij woont. Maar goed volgens mij wordt het nu offtopic.

Klopt helemaal! mijn zoon soliciteerd ver buiten zijn woonplaats,maar hij word afgewezen omdat hij te ver weg woont.Maar ook omdat hij geen rijbewijs heeft,en om een baan te vinden is hij nu bezig met zijn rijbewijs.

RTL zet het kort geding voort tegen Rutte.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 10:26

Veel bedrijven willen helemaal geen te hoog geschoold personeel aannemen. Omdat die zo weer weg zijn bv. Of omdat ze veel assertiever zijn en opkomen voor hun rechten. Daar heeft lang niet elk bedrijf zin in.

Babsiej: in dat onderzoek was 'leuk' niet het criterium, maar 'haalbaar'. Ze wilden werk wat ze fysiek en verstandelijk kunnen doen. Veel mensen in de bijstand hebben minder mogelijkheden, en ze willen niet gaan werken bij iets dat ze niet aankunnen. Ook is niet onderzocht of mensen daadwerkelijk werk afwijzen waar ze 'geen zin' in hebben. De vraagstelling is niet duidelijk genoeg. Zoals gezegd: vrijwel iedereen wil graag werk dat leuk is en dichtbij. Dat is dan ook precies de vraag die ze hebben beantwoord.

Wat toelichting bij het onderzoek: http://jeroenlaemers.wordpress.com/2012 ... ntvangers/

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 16:09

wemkelover schreef:

Nee hoor :n
Ben ik even blij dat mijn werkgever niet zo kortzichtig was. Ik werk nu op een uur reistijd van huis, alweer 2,5 jaar ondertussen.
Als ze dat zeggen is het gewoon een smoes...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 16:10

gohya schreef:
Klopt helemaal! mijn zoon soliciteerd ver buiten zijn woonplaats,maar hij word afgewezen omdat hij te ver weg woont.Maar ook omdat hij geen rijbewijs heeft,en om een baan te vinden is hij nu bezig met zijn rijbewijs.

Zo iemand zou ik ook niet aannemen :n Maar dat gaat om de combinatie reistijd én ook nog eens geen rijbewijs hebben. Dat is voor een werkgever ook niet handig :n

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 16:18

Wendy schreef:
Ben ik even blij dat mijn werkgever niet zo kortzichtig was. Ik werk nu op een uur reistijd van huis, alweer 2,5 jaar ondertussen.

Dat jouw werkgever niet zo kortzichtig was is mooi, maar het maakt voor veel werkgevers beslist wel uit, met name in de lagere functies (want daar zijn genoeg andere mensen te vinden.)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 16:20

Shadow0 schreef:
Wendy schreef:

Dat jouw werkgever niet zo kortzichtig was is mooi, maar het maakt voor veel werkgevers beslist wel uit, met name in de lagere functies (want daar zijn genoeg andere mensen te vinden.)

Precies, en dat is dus het probleem. Meer aanbod van mensen dan vraag. En ja, dan kunnen ze kritisch zijn.
Daarbij wil ik trouwens opmerken dat ik ook een deel van de kosten van het woon-werk verkeer voor eigen rekening neem. Sommige sollicitanten zijn niet bereid om zich aan te passen aan de geldende regels mbt reiskostenvergoeding in een sector/organisatie. Tsja, dat kan misschien als er een tekort aan geschikte mensen is, maar nu echt niet meer.

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 16:45

Wil je applaus Wendy?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 16:57

Nee. Maar ik vind wel dat bepaalde mensen zich wel heel makkelijk in een slachtofferrol drukken als het gaat om het vinden van werk en die nare werkgevers. Je moet wél willen.
En als werken ook al niet meer loont....

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 16:58

Wendy schreef:
gohya schreef:

Zo iemand zou ik ook niet aannemen :n Maar dat gaat om de combinatie reistijd én ook nog eens geen rijbewijs hebben. Dat is voor een werkgever ook niet handig :n

Bij bepaalde functies willen werkgevers dat de medewerker bijv. binnen een half uur aanwezig kan zijn (bijv. bij bereikbaarheidsdiensten/storingsdiensten) op het werk. Verder maakt een lange reistijd de werkdagen langer, dat kan nadelig zijn (eerder ziek, vaker te laat) enz. En de reiskosten woon-werkverkeer zijn hoger voor werknemers die verder weg wonen, dus inderdaad bij gelijkwaardige kandidaten, zal de keuze eerder op de kandidaat vallen die dichter bij woont.
Bij flexibele werktijden zal het minder nadelig worden ervaren.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 17:02

Electra63 schreef:
Wendy schreef:

Bij bepaalde functies willen werkgevers dat de medewerker bijv. binnen een half uur aanwezig kan zijn (bijv. bij bereikbaarheidsdiensten/storingsdiensten) op het werk. Verder maakt een lange reistijd de werkdagen langer, dat kan nadelig zijn (eerder ziek, vaker te laat) enz. En de reiskosten woon-werkverkeer zijn hoger voor werknemers die verder weg wonen, dus inderdaad bij gelijkwaardige kandidaten, zal de keuze eerder op de kandidaat vallen die dichter bij woont.

Heeft dat met het ver weg wonen te maken, of met het niet hebben van een rijbewijs? Of werkt de combinatie van beide nog eens extra nadelig?
Ook wordt bij bepaalde functies verwacht dat je reist; locatiebezoek, congressen, bezoeken andere organisaties, afspraken... allemaal erg lastig als je geen rijbewijs hebt. Het kost extra tijd, van de baas. Áls je er al kunt komen.
Laatst bijgewerkt door Achterom op 06-11-12 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 17:03

Als je nu solliciteert ben je een van de 500 Wendy. Waar heb jij het over?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 17:04

Lauren_ schreef:
Als je nu solliciteert ben je een van de 500 Wendy. Waar heb jij het over?

Dus?

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 17:07

Jij doet net alsof je zo werk hebt als je maar wilt. Dat is niet zo

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 17:12

Wendy schreef:
Electra63 schreef:

Heeft dat met het ver weg wonen te maken, of met het niet hebben van een rijbewijs? Of werkt de combinatie van beide nog eens extra nadelig?
Ook wordt bij bepaalde functies verwacht dat je reist; locatiebezoek, congressen, bezoeken andere organisaties, afspraken... allemaal erg lastig als je geen rijbewijs hebt. Het kost extra tijd, van de baas. Áls je er al kunt komen.

Soms een combinatie. Een monteur die storingsdiensten draait, heeft én een rijbewijs nodig én moet wonen binnen een bepaalde afstand van zijn werklocatie.

In de Rotterdamse haven, zijn sommige bedrijven zeer moeilijk bereikbaar via het OV, dus eisen sommige werkgevers een rijbewijs/eigen vervoer. Zeker bij onregelmatige diensten.

Bij een hoog aantal werkelozen, dus veel sollicitanten voor een bepaalde functie, heeft de werkgever een grotere keuze, dus zal hij de kandidaat zoeken/nemen die het beste aansluit bij de gestelde eisen. De werkgever betaalt, dus bepaalt. :D

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 17:22

Lauren_ schreef:
Jij doet net alsof je zo werk hebt als je maar wilt. Dat is niet zo

Dat zeg ik ook niet. Lees maar eens goed.
Wat ik wel zeg is dat het onzin is om te roepen dat werkgevers per definitie geen mensen zouden willen hebben die verder weg wonen. Dat is simpelweg niet waar. Er worden inderdaad veel mensen afgewezen op het moment, er zijn meer mensen die graag willen werken dan dat er banen zijn.
Maar soms worden mensen ook afgewezen omdat ze gewoon niet gemotiveerd over komen, of niet geschikt zijn voor de functie. En blijkbaar is een aantal mensen niet in staat om de schuld eerst bij zichzelf te zoeken, voordat ze de werkgevers de zwarte piet toespelen.

Ik kan me goed voorstellen dat keer op keer afgewezen worden, bepaald niet motiveert, maar de werkgevers hebben, zoals je zelf ook al aangeeft, vele sollicitanten om uit te kiezen. Maar dat betekent nog niet dat mensen bij voorbaat worden afgewezen omdat ze te ver weg wonen. Maar het kan wel meespelen voor de mogelijkheden om de functie uit te voeren, of bij gelijke geschiktheid. Tsja.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 17:25

Electra63 schreef:
Wendy schreef:

Soms een combinatie. Een monteur die storingsdiensten draait, heeft én een rijbewijs nodig én moet wonen binnen een bepaalde afstand van zijn werklocatie.

In de Rotterdamse haven, zijn sommige bedrijven zeer moeilijk bereikbaar via het OV, dus eisen sommige werkgevers een rijbewijs/eigen vervoer. Zeker bij onregelmatige diensten.

Bij een hoog aantal werkelozen, dus veel sollicitanten voor een bepaalde functie, heeft de werkgever een grotere keuze, dus zal hij de kandidaat zoeken/nemen die het beste aansluit bij de gestelde eisen. De werkgever betaalt, dus bepaalt. :D

Joh, in de randstad niet bereikbaar zonder OV? Ik dacht dat dat alleen mogelijk was in achtergestelde gebieden zoals hier in 't oostn :+ ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 17:30

Wendy schreef:
Joh, in de randstad niet bereikbaar zonder OV? Ik dacht dat dat alleen mogelijk was in achtergestelde gebieden zoals hier in 't oostn :+ ;)

De Botlek, Europoort en de Maasvlakten zijn niet echt goed bereikbaar met OV, zeker niet als je onregelmatig werkt. Grote bedrijven hebben wel vaak eigen vervoer.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 17:33

Nou de reistijd is vaak zowel als auto of met de trein even lang.
Mijn zoon heeft een aantal jaren in Amsterdam/Sloterdijk gewerkt [Dell] en iemand die daar heen ging met de auto [ook vanuit ermelo] deed er ook anderhalf uur over.Net zo lang dus als de trein.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 17:35

gohya schreef:
Nou de reistijd is vaak zowel als auto of met de trein even lang.
Mijn zoon heeft een aantal jaren in Amsterdam/Sloterdijk gewerkt [Dell] en iemand die daar heen ging met de auto [ook vanuit ermelo] deed er ook anderhalf uur over.Net zo lang dus als de trein.

Ik kan mij voorstellen dat een werkgever de reisafstand (of het nu met de auto of met OV is) te ver vindt van Ermelo naar Amsterdam. Behalve bij moeilijk te vervullen functies. ;)