Inbreker dood na vechtpartij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammyoo

Re: Inbreker dood na vechtpartij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 21:29

Ja, laten we elkaar dood gaan slaan als ze iets van je jatten!! Inbrekers, gewoon doodslaan. Winkeldieven, weg ermee, aan het gas. Fietsendieven?? Kop eraf hakken.
En dan pakken we gelijk ander onaangepast gedrag ook aan. Zit iemand te dicht op je bumper? Gewoon de sloot inrijden die auto of je boksbeugel tevoorschijn halen. Je kind ruzie met een ander kind? Een paar flinke rotklappen zal hem leren. Dan hebben we helemaal geen politie, wetgeving en rechtbanken meer nodig. Halen we gelijk genoeg bezuinigingen binnen.

Als jullie het niet erg vinden emigreer ik tegen die tijd naar een BESCHAAFD land.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 21:50

Je snapt het hele concept niet...het gaat er niet om dat het gerechtigd is iemand die iets fout doet dood te maken, het gaat er om dat je in bepaalde situaties in een reflex handelt en er niet aan kan doen als je iemand in je oerinstinct iets te hard mept...ik ben helemaal tegen de doodstraf maar ik kan wel héél goed begrijpen dat iemand een inbreker zonder nadenken neerslaat. Dat heeft niks met beschaving te maken, dat heeft te maken met erkennen dat je niet altijd in staat bent rationeel te denken en je gevoelens wel eens de overhand nemen op situaties die voor jou op leven en dood gaan. En in dat opzicht is het de eigen schuld van de inbreker als hij er vrijwillig voor kiest in te breken en iemand treft die zo reageert.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 21:53

Ik snap het concept heel erg goed! Iemand pikt iets van je en je slaat hem dood. Daar kan je dan niks aan doen, want het is een reflex, net als niezen.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 21:54

Kwanyin schreef:
Je snapt het hele concept niet...het gaat er niet om dat het gerechtigd is iemand die iets fout doet dood te maken, het gaat er om dat je in bepaalde situaties in een reflex handelt en er niet aan kan doen als je iemand in je oerinstinct iets te hard mept...ik ben helemaal tegen de doodstraf maar ik kan wel héél goed begrijpen dat iemand een inbreker zonder nadenken neerslaat. Dat heeft niks met beschaving te maken, dat heeft te maken met erkennen dat je niet altijd in staat bent rationeel te denken en je gevoelens wel eens de overhand nemen op situaties die voor jou op leven en dood gaan. En in dat opzicht is het de eigen schuld van de inbreker als hij er vrijwillig voor kiest in te breken en iemand treft die zo reageert.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 21:55

Tja, bedrijfsrisicoverzekering voor het vak inbreker zal wel een stuk duurder worden zo....

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 21:56

Ik ben blij dat ik heb geleerd mijn driften te beheersen!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 21:57

Ik ga maar naar Amerika verhuizen... daar mag je tenminste iemand legaal neerknallen als die met verkeerde bedoelingen op je terrein is :\

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 22:00

Ja leuk, en dan krijgt een ontspoord kind het wapen van zijn vader in handen en knalt zijn halve klas neer.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 22:02

Sammyoo schreef:
Ja leuk, en dan krijgt een ontspoord kind het wapen van zijn vader in handen en knalt zijn halve klas neer.

goh hoe bedoel je vooroordelen :')
Was hier laatst in Alphen ook niet zoiets ;) ?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 22:04

Sammyoo schreef:
Ja, laten we elkaar dood gaan slaan als ze iets van je jatten!! Inbrekers, gewoon doodslaan. Winkeldieven, weg ermee, aan het gas. Fietsendieven?? Kop eraf hakken.
En dan pakken we gelijk ander onaangepast gedrag ook aan. Zit iemand te dicht op je bumper? Gewoon de sloot inrijden die auto of je boksbeugel tevoorschijn halen. Je kind ruzie met een ander kind? Een paar flinke rotklappen zal hem leren. Dan hebben we helemaal geen politie, wetgeving en rechtbanken meer nodig. Halen we gelijk genoeg bezuinigingen binnen.

Als jullie het niet erg vinden emigreer ik tegen die tijd naar een BESCHAAFD land.

Lekker overdreven. Vooral de eerste zin: 'laten we elkaar dood gaan slaan als ze iets van je jatten'. Niemand zegt hier dat de bewoners de intentie hadden de inbreker te doden en ik neem zelf ook aan van niet. Erg kort door de bocht weer. Ga dan maar lekker weg als je het hier niet naar je zin hebt. Sommige dingen gaan zo hier en als je het daar niet mee eens bent dan is dat erg jammer.

jij zegt dat je jezelf prima kan beheersen, maar jij hebt bepaalde momenten denk ik niet eens meegemaakt. Dus dat weet je niet eens. Je kan wel zeggen dat je bij een inbreker hem in de houdgreep houdt tot de politie er is. Dat zeg je nu, maar op het moment dat het gebeurd? Ik betwijfel het. :\

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 22:16

Ja, dat krijg je als mensen wapens mogen hebben. Dat hobbieschieten en bijbehorende wapenvergunning moet in Nederland ook maar heel snel afgeschaft worden. Ik snap niet wat dat met vooroordelen te maken heeft. Ga maar eens opzoeken hoeveel doden er in de VS jaarlijks zijn vanwege het wapenbezit. Dat dit wordt toegestaan is uitsluitend te danken aan de lobby van wapenhandelaren, die over de lijken van anderen rijk worden. Bah.....
Filmtip: Bowling for Columbine

Batlow, kennelijk vinden een aantal mensen het heel normaal dat je een inbreker om het leven brengt. Dus wat is er overdreven aan mijn reactie? Het recht in eigen hand nemen is toch anarchisme? Dan bepaal je toch zelf wat de straf is als een ander een strafbaar feit pleegt?

O ja, er is bij mij ook wel eens ingebroken. Ik hoorde hem nog bij de buren rommelen toen ik thuiskwam. Ik heb er geen moment aan gedacht om de inbreker te overmeesteren. Ben ook zeker niet van plan geweest om hem in de houdgreep te nemen (hoe kam je daar bij dat ik dat zou willen doen?).Gewoon de politie gebeld en de volgende dag de verzekering.

Je wil niet weten wat ik allemaal al heb meegemaakt. Tot nu toe alleen moordneigingen gehad bij ruzies met mijn ex-man, maar zelfs toen heb ik mij weten te beheersen :D

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 22:19

Heb niet alle reacties gelezen, maar ook ik vind het dikke pech voor hem. ''Jammer'' dat hij dood is, nu heeft hij er niks aan.

De wereld wordt steeds asocialer en gevaarlijker, aanpakken die handel!

gummie

martine0503 schreef:
gummie schreef:
Nu gaat het over ons eigen huis, maar als het nou gaat om onze vrijheid van meningsuiting bijvoorbeeld? Mag je dan fysiek geweld gaan toepassen als een ander jou de mond wil snoeren?

Ofwel: welke schendingen van onze rechten geven een recht op gebruik van geweld?

Waarom dit anders is? Jij hebt het over VRIJHEID van meningsuiting en het gaat hier om een OVERTREDIND/MISDAAD. Need I say more?

Ja, say more.... Vrijheid van meningsuiting is een grondrecht. Wordt daar inbreuk op gemaakt, wordt iemand daar voor veroordeeld, dan is dat misdaad. Op welke manier is dat onbegrijpelijk?

Kan nog talloze voorbeelden noemen van inbreuken op andersmans recht, wat strafbaar is, met de vraag of je daar dan met fysiek geweld op zou moeten mogen reageren. Aangezien hier verkondigd wordt dat dat in geval van huisvredebreuk/ inbraak wel mag.
Laatst bijgewerkt door gummie op 26-09-12 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

daffene

Sammyoo schreef:

Dus als jij plotseling iemand tegenkomt in je eigen huis vraag je hem vriendelijk om te vertrekken?
Hoop voor je dat die andere persoon daar ook zo vriendelijk op reageert...

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 22:20

Sammyoo schreef:
Ja, dat krijg je als mensen wapens mogen hebben. Dat hobbieschieten en bijbehorende wapenvergunning moet in Nederland ook maar heel snel afgeschaft worden. Ik snap niet wat dat met vooroordelen te maken heeft. Ga maar eens opzoeken hoeveel doden er in de VS jaarlijks zijn vanwege het wapenbezit. Dat dit wordt toegestaan is uitsluitend te danken aan de lobby van wapenhandelaren, die over de lijken van anderen rijk worden. Bah.....
Filmtip: Bowling for Columbine

Batlow, kennelijk vinden een aantal mensen het heel normaal dat je een inbreker om het leven brengt. Dus wat is er overdreven aan mijn reactie? Het recht in eigen hand nemen is toch anarchisme? Dan bepaal je toch zelf wat de straf is als een ander een strafbaar feit pleegt?

O ja, er is bij mij ook wel eens ingebroken. Ik hoorde hem nog bij de buren rommelen toen ik thuiskwam. Ik heb er geen moment aan gedacht om de inbreker te overmeesteren. Ben ook zeker niet van plan geweest om hem in de houdgreep te nemen (hoe kam je daar bij dat ik dat zou willen doen?).Gewoon de politie gebeld en de volgende dag de verzekering.

Je wil niet weten wat ik allemaal al heb meegemaakt. Tot nu toe alleen moordneigingen gehad bij ruzies met mijn ex-man, maar zelfs toen heb ik mij weten te beheersen :D

Niemand zegt dat het normaal is, ik lees dat nergens. Ik lees dat mensen vinden dat het een inbrekersrisico is en dat is ook zo, moet je maar niet gaan inbreken. Wapenvergunning is hier een stuks schaarser dan in Amerika. Wij zijn Nederland, niet Amerika, weet je nog?

Inbreken was een voorbeeld, er zijn genoeg andere momenten waarbij instinct en reflexen bij komen kijken, niet bewust dan wel onbewust.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 22:22

daffene schreef:
Sammyoo schreef:

Dus als jij plotseling iemand tegenkomt in je eigen huis vraag je hem vriendelijk om te vertrekken?
Hoop voor je dat die andere persoon daar ook zo vriendelijk op reageert...

Dat hoef je meestal niet te vragen. De gemiddelde inbreker vertrekt vanzelf als hij betrapt wordt :D

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 22:24

Het is dat wij hier thuis niet eens iets hoeven te doen, onze hond leert hem al een lesje ;) alleen door de hond is hier nog nooit ingebroken, want haar horen zult ge!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 22:29

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 22:33

Hoe zou men hebben gereageerd als niet de inbreker was overleden maar degene die er woont? Eigenlijk is het heel jammer dat we het met zo weinig gegevens moeten doen. Heeft de inbreker de bewoner aangevallen, is de bewoner zelf begonnen? Nogmaals blijf ik bij mijn mening dat de inbreker het risico heeft opgezocht. Helaas heeft het zich tragisch voor hem ontwikkeld. Zoveel dingen die meespelen, maar onbekend zijn.

Persoonlijk ken ik iemand die oog in oog heeft gestaan met de inbreker. Helaas kon diegene niet veroordeeld worden. Het was haar woord tegen de zijne omdat haar man hem niet had gezien. Pas na ruim 5 jaar nadat ze zijn overlijdensadvertentie in de krant had zien staan, kon ze weer gerust in haar eigen huis slapen.

De bewoner, die zijn inbreker heeft belaagd, is voor de rest van zijn leven ook getekend. Verweer uit zelfverdediging. Ook dit laat de nodige littekens achter. Is hij daar niet genoeg voor gestraft. Leven in de wetenschap dat je, even vanuit gaand, je onbedoeld iemand van zijn leven hebt beroofd. Laten ze die schorem die naar Haren zijn gegaan, maar keihard aanpakken. Ik denk persoonlijk dat daar de maatschappij meer aan heeft.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 22:37

Sammyoo schreef:
Ik snap het concept heel erg goed! Iemand pikt iets van je en je slaat hem dood. Daar kan je dan niks aan doen, want het is een reflex, net als niezen.

Jij verwelkomt de inbreker en biedt hem een bakje koffie aan met een koekje er bij??

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 22:38

martine0503 schreef:
Hoe zou men hebben gereageerd als niet de inbreker was overleden maar degene die er woont? Eigenlijk is het heel jammer dat we het met zo weinig gegevens moeten doen. Heeft de inbreker de bewoner aangevallen, is de bewoner zelf begonnen? Nogmaals blijf ik bij mijn mening dat de inbreker het risico heeft opgezocht. Helaas heeft het zich tragisch voor hem ontwikkeld. Zoveel dingen die meespelen, maar onbekend zijn.

Persoonlijk ken ik iemand die oog in oog heeft gestaan met de inbreker. Helaas kon diegene niet veroordeeld worden. Het was haar woord tegen de zijne omdat haar man hem niet had gezien. Pas na ruim 5 jaar nadat ze zijn overlijdensadvertentie in de krant had zien staan, kon ze weer gerust in haar eigen huis slapen.

De bewoner, die zijn inbreker heeft belaagd, is voor de rest van zijn leven ook getekend. Verweer uit zelfverdediging. Ook dit laat de nodige littekens achter. Is hij daar niet genoeg voor gestraft. Leven in de wetenschap dat je, even vanuit gaand, je onbedoeld iemand van zijn leven hebt beroofd. Laten ze die schorem die naar Haren zijn gegaan, maar keihard aanpakken. Ik denk persoonlijk dat daar de maatschappij meer aan heeft.

Wat ik hoorde zijn de bewoners ook lichtgewond afgevoerd naar het ziekenhuis.. dus er heeft wel meer afgespeeld dan een eenzijdig gevecht

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 22:38

Sammyoo schreef:
Batlow, hier uitleg over reflexen
http://nl.wikipedia.org/wiki/Reflex_(biologie)
Lijkt me niet dat je door een reflex iemand doodslaat

en instinct, wat zeer wordt betwijfeld of mensen dat wel hebben
http://nl.wikipedia.org/wiki/Instinct_(gedragspatroon)

Ik weet wat een reflex is, dat hoef je mij niet uit te leggen... Als iemand jou slaat, dan doe jij toch uit verdediging jezelf beschermen door je hand voor je gezicht te houden of iets? Nee slaan is geen reflex, dat is waar. Maar op het moment zelf dan (denk ik) kan je naar mijn idee niet 'zuiver' nadenken over wat je op dat moment moet doen. Je denkt niet na van: ik doe eerst dit en dit, en dan dit. Nee het is snel handelen en die handelingen die je uitvoert zijn niet volledig doordacht. Ik zelf versta onder instinct, is het uitvoeren van handelingen voor een bepaalde reden. Het beschermen, het beschermen van je huis en hierbij ook de vogels en daarvoor doe je wat je kunt, maar ikzelf denk niet dat ze zo dachten dat ze de betreffende inbreker echt dood wilde hebben. Misschien wel, maar dat kan ik me haast niet voorstellen...

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 22:40

Lindy, als je de moeite had genomen om mijn eerdere posts te lezen, dan wist je dat ik de politie heb gebeld toen ik een inbreker betrapte.
Dat was geen instinct of reflex, maar gewoon gezond verstand!

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 22:40

Batlow schreef:
Sammyoo schreef:
Batlow, hier uitleg over reflexen
http://nl.wikipedia.org/wiki/Reflex_(biologie)
Lijkt me niet dat je door een reflex iemand doodslaat

en instinct, wat zeer wordt betwijfeld of mensen dat wel hebben
http://nl.wikipedia.org/wiki/Instinct_(gedragspatroon)

Ik weet wat een reflex is, dat hoef je mij niet uit te leggen... Als iemand jou slaat, dan doe jij toch uit verdediging jezelf beschermen door je hand voor je gezicht te houden of iets? Nee slaan is geen reflex, dat is waar. Maar op het moment zelf dan (denk ik) kan je naar mijn idee niet 'zuiver' nadenken over wat je op dat moment moet doen. Je denkt niet na van: ik doe eerst dit en dit, en dan dit. Nee het is snel handelen en die handelingen die je uitvoert zijn niet volledig doordacht. Ik zelf versta onder instinct, is het uitvoeren van handelingen voor een bepaalde reden. Het beschermen, het beschermen van je huis en hierbij ook de vogels en daarvoor doe je wat je kunt, maar ikzelf denk niet dat ze zo dachten dat ze de betreffende inbreker echt dood wilde hebben. Misschien wel, maar dat kan ik me haast niet voorstellen...

ik denk dat je gaat handelen door de adrenaline in je lijf

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 22:44

Vertrouwen op je verstand is beter ;)

Overigens weet niemand van ons wat er in dat huis is gebeurd. Daar heb ik ook echt geen mening over.