Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
russel schreef:Hoezo zonder baan? Jij had toch die baan bij je Amerikaanse baas???? Je stelt wie dat wil, nou ikke dus en zat meer hoor!
Lovely schreef:Ja, ik zit een beetje vast in het denkpatroon van gelijke kansen en rechten voor mannen en vrouwen, ik denk dat het daar aan ligt. Je bedoelt toch niet echt dat vrouwen maar moeten inschikken voor mannen omdat mannen een uurtje langer willen werken per dag?
Cassidy schreef:Lovely schreef:Ja, ik zit een beetje vast in het denkpatroon van gelijke kansen en rechten voor mannen en vrouwen, ik denk dat het daar aan ligt. Je bedoelt toch niet echt dat vrouwen maar moeten inschikken voor mannen omdat mannen een uurtje langer willen werken per dag?
Nee dat bedoel ik idd niet. En ik vind het ook erg onrechtvaardig dat er salarisverschillen bestaan voor gelijkwaardige functies tussen vrouwen en mannen.
Cassidy schreef:Ik ben Nederlandse, maar geboren in Duitsland en heb daar 27 jaar gewoond. Toen ik klaar was met mijn opleiding (en het systeem zat daar echt niet zo in elkaar dat je met 24 klaar kon zijn) ben ik naar Nederland gekomen. Geen woning, geen werk, geen vrienden, geen partner. Ik had een auto, en dat gaf een heel veilig gevoel dat ik iig in die auto kon slapen mocht ik echt geen onderdak vinden.
Ik ben zwervende geweest, en het heeft anderhalf jaar geduurd voordat ik poot aan de grond had. Uitzendbaandjes, niets vast. Op grond van deze ervaring heb ik toen de beslissing gemaakt dat ik niet achter mijn baan aanging. Ik had geen zin om alles weer opnieuw op te bouwen.
Maak ik me zorgen om mijn toekomst? Nee. Toen ik hierheen kwam had in in eerste instantie een schoollverlatersuitkering. Ik ben niet verhongerd, en zo lang je een auto kunt betalen kun je daar altijd in overnachten![]()
AOW krijg ik niet voor de jaren die ik voor 1991 niet in NL heb gewoond. De vraag is sowieso of er tegen die tijd nog AOW is. Dus ik zorg voor mezelf, al betwijfel ik of ik tegen de tijd dat ik met pensioen zou kunnen niet alleen maar een droge boterham met dat bedrag zou kunnen betalen. Ik reken sowieso dat ik door moet werken tot ik 75 ben of zo
Abiola schreef:Ik kan me moeilijk voorstellen dat een studie biologie in Duitsland twee keer zo lang duurt als in Nederland, waarom is dat zo? Dat jij vanuit Duitsland naar Nederland bent gekomen zonder enige vorm van zekerheid, vind ik niet bepaald een verstandig besluit. Ik zou toch op zijn minst willen dat ik een dak boven mijn hoofd had, en een baan. Maar goed, dat is dus je eigen keuze geweest.
En dat je geen AOW krijgt voor de jaren die je niet hier gewoond hebt, lijkt me niet meer dan fair. We kunnen niet de hele wereld van een uitkering voorzien
Abiola schreef:En dat je geen AOW krijgt voor de jaren die je niet hier gewoond hebt, lijkt me niet meer dan fair. We kunnen niet de hele wereld van een uitkering voorzien
Cassidy schreef:Abiola schreef:En dat je geen AOW krijgt voor de jaren die je niet hier gewoond hebt, lijkt me niet meer dan fair. We kunnen niet de hele wereld van een uitkering voorzien
Ik had het AOW gat zelf kunnen dichten, door mezelf in te kopen bij de sociale verzekeringsbank, maar dat is me van alle kanten afgeraden. Ook en juist door mensen die er verstand van hadden. Ik moet de 65 nog zien te halen, en wie dan leeft dan zorgt.
russel schreef:Cassidy, ik snap zo een houding wel hoor, had ik ook toen ik begin 30 was....en dan lukken ook meer dingen.....maar ik ben nu 50 en dan dan liggen de kaarten toch echt wel anders....al is het maar de leeftijd die hier in dit land als weggooien die handel telt, waar alle anderen landen een 50 jarige arbeider als ervaren en waardevol ziet, is dat hier uitgerangeerd..
Lovely schreef:En bovendien krijg je vast nog wel wat uit Duitsland.
Abiola schreef:Ben jij een goede en fijne werknemer, dan ziet de werkgever je echt niet graag vertrekken!
Abiola schreef:Cassidy schreef:Het maakt niet uit hoe blij het bedrijf met je is, als dat bedrijf op de fles gaat of stopt om wat voor reden ook, dan sta je op straat en kom je echt niet zomaar meer aan de bak!
In mijn omgeving lijkt dat de harde werkers echter wel te lukken.
pmarena schreef:Vriend van mij kan ook her en der zo als vrachtwagenchauffeur of planner aan de slag, simpelweg omdat hij een goede, harde werker is. Terwijl er toch zat niet aan de slag komen... ze zijn ook een tijd op zoek geweest naar een collega-planner, genoeg planners die werk zoeken maar dat is toch vaak het "kachelhout" dat als eerst buiten wordt geschopt...wanneer bedrijven mensen moeten ontslaan, zijn het niet de beste werknemers die het eerste buiten staan immers
Cassidy schreef:pmarena schreef:Vriend van mij kan ook her en der zo als vrachtwagenchauffeur of planner aan de slag, simpelweg omdat hij een goede, harde werker is. Terwijl er toch zat niet aan de slag komen... ze zijn ook een tijd op zoek geweest naar een collega-planner, genoeg planners die werk zoeken maar dat is toch vaak het "kachelhout" dat als eerst buiten wordt geschopt...wanneer bedrijven mensen moeten ontslaan, zijn het niet de beste werknemers die het eerste buiten staan immers
Er zijn bedrijven die de policy hanteren: last in, first out, dus dat ze eerst het kachelhout eruit schoppen gaat niet altijd op.