.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Nederland in de crisis, maak jij je zorgen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 10:24

Dus, geef die ambitie maar op en ga iets doen waar je wel een PT rooster kunt draaien? Er zijn toch genoeg getalenteerde vrouwen die wel fulltime willen werken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 10:27

Je blijft vastzitten in je denkpatroon Lovely. De getalenteerde vrouw, die wel fulltime wil werken, more power to her. En als ze de ambities heeft, de drive heeft, het koppie heeft om chirurg te willen worden, fulltime chirurg te worden, helemaal top.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 10:45

Ja, ik zit een beetje vast in het denkpatroon van gelijke kansen en rechten voor mannen en vrouwen, ik denk dat het daar aan ligt. Je bedoelt toch niet echt dat vrouwen maar moeten inschikken voor mannen omdat mannen een uurtje langer willen werken per dag?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 10:51

russel schreef:
Hoezo zonder baan? Jij had toch die baan bij je Amerikaanse baas???? Je stelt wie dat wil, nou ikke dus en zat meer hoor!

Ik ben Nederlandse, maar geboren in Duitsland en heb daar 27 jaar gewoond. Toen ik klaar was met mijn opleiding (en het systeem zat daar echt niet zo in elkaar dat je met 24 klaar kon zijn) ben ik naar Nederland gekomen. Geen woning, geen werk, geen vrienden, geen partner. Ik had een auto, en dat gaf een heel veilig gevoel dat ik iig in die auto kon slapen mocht ik echt geen onderdak vinden.

Ik ben zwervende geweest, en het heeft anderhalf jaar geduurd voordat ik poot aan de grond had. Uitzendbaandjes, niets vast. Op grond van deze ervaring heb ik toen de beslissing gemaakt dat ik niet achter mijn baan aanging. Ik had geen zin om alles weer opnieuw op te bouwen.

Maak ik me zorgen om mijn toekomst? Nee. Toen ik hierheen kwam had in in eerste instantie een schoollverlatersuitkering. Ik ben niet verhongerd, en zo lang je een auto kunt betalen kun je daar altijd in overnachten :D

AOW krijg ik niet voor de jaren die ik voor 1991 niet in NL heb gewoond. De vraag is sowieso of er tegen die tijd nog AOW is. Dus ik zorg voor mezelf, al betwijfel ik of ik tegen de tijd dat ik met pensioen zou kunnen niet alleen maar een droge boterham met dat bedrag zou kunnen betalen. Ik reken sowieso dat ik door moet werken tot ik 75 ben of zo :D
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 29-09-12 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 10:52

Lovely schreef:
Ja, ik zit een beetje vast in het denkpatroon van gelijke kansen en rechten voor mannen en vrouwen, ik denk dat het daar aan ligt. Je bedoelt toch niet echt dat vrouwen maar moeten inschikken voor mannen omdat mannen een uurtje langer willen werken per dag?

Nee dat bedoel ik idd niet. En ik vind het ook erg onrechtvaardig dat er salarisverschillen bestaan voor gelijkwaardige functies tussen vrouwen en mannen.

hihaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 12:28

Sommige functies kun je alleen maar fulltime uitvoeren, dat is niet alleen in de zorg zo. Ook in het "normale" bedrijfsleven heb je functies waarvoor je alleen fulltime in aanmerking komt. Dit heeft niets met vrouw of man te maken. Het is de keuze van die vrouw om parttime te gaan werken en er zijn ook mannen die deze keuze willen maken. Het onderscheid of jij als vrouw die functie kan of wil doen maak je toch echt zelf. Ik onderken niet dat er in het bedrijfsleven soms nog steeds wordt gediscriminieert (dat is echt zo in sommige bedrijven) en dat je als vrouw soms iets meer te bewijzen hebt, maar het is wel degelijk mogelijk met de juiste instelling. Daar geloof ik in.

Ik wilde ook doorgroeien naar een functie die alleen fulltime te bekleden was, maar werd ziek. Geluk heb je dan zelf in de hand zeg je, en ja dat is zo. Maar je hebt ook zelf in de hand hoe jij geluk interpeteerd. Ik kan niet meer alle keuzes maken die ik voorheen had, en ik heb ook eens op het punt gestaan te vertrekken naar het buitenland nadat ik er al gewerkt had, maar ik ben nog steeds gelukkig met de dingen die ik wel kan. Mijn geluk is nu veranderd, net als ik en hoe ik in het leven sta. Als je altijd naar een ander kijkt zul je je eigen geluk nooit inzien. Laten we zeggen, ik ben gelukkiger met mijn ziekte en alle andere negatieve dingen er omheen dan een ander die alleen maar vergelijkt met anderen. Want waar ik achter ben gekomen is dat het gras bij een ander niet groener is, meestal is dat gewoon kunstgras :+

Maar ja, ontopic, ik maak me nog steeds zorgen over de crisis. Voor de mensen die hun werk behouden zal het over het algemeen wel goed verlopen, maar er zijn zoveel mensen die hun baan verliezen en het zwaar gaan krijgen hun gezin te onderhouden. Ik zie het teveel om me heen en dat baart me zorgen.

hihaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 12:36

Cassidy schreef:
Lovely schreef:

Nee dat bedoel ik idd niet. En ik vind het ook erg onrechtvaardig dat er salarisverschillen bestaan voor gelijkwaardige functies tussen vrouwen en mannen.

Ben ik het helemaal mee eens. Maar ik denk dat het een proces is wat heeeeel langzaam gaat. Het is nog niet eens zo heel erg lang dat vrouwen gelijke kansen hebben. Vroeger ging de man werken en de vrouw over het algemeen naar de huishoudschool om vervolgens huismoeder te worden. In de hele wereld gezien zijn wij al vrij vooroplopend met de gelijkwaardigheid van man en vrouw. We zijn er nog niet, maar komen er wel. Dit gaat alleen nog heel langzaam. Ben het wel met je eens dat het belachelijk is. Op mijn werk hebben mannen grotere auto's van de zaak dan de vrouw. Dit heeft een paar jaar geduurd voordat de vrouwen ook een grotere auto kregen. Het is maar een voorbeeld. Heeft even geduurd, maar we komen er wel.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 13:11

Cassidy schreef:
Ik ben Nederlandse, maar geboren in Duitsland en heb daar 27 jaar gewoond. Toen ik klaar was met mijn opleiding (en het systeem zat daar echt niet zo in elkaar dat je met 24 klaar kon zijn) ben ik naar Nederland gekomen. Geen woning, geen werk, geen vrienden, geen partner. Ik had een auto, en dat gaf een heel veilig gevoel dat ik iig in die auto kon slapen mocht ik echt geen onderdak vinden.

Ik ben zwervende geweest, en het heeft anderhalf jaar geduurd voordat ik poot aan de grond had. Uitzendbaandjes, niets vast. Op grond van deze ervaring heb ik toen de beslissing gemaakt dat ik niet achter mijn baan aanging. Ik had geen zin om alles weer opnieuw op te bouwen.

Maak ik me zorgen om mijn toekomst? Nee. Toen ik hierheen kwam had in in eerste instantie een schoollverlatersuitkering. Ik ben niet verhongerd, en zo lang je een auto kunt betalen kun je daar altijd in overnachten :D

AOW krijg ik niet voor de jaren die ik voor 1991 niet in NL heb gewoond. De vraag is sowieso of er tegen die tijd nog AOW is. Dus ik zorg voor mezelf, al betwijfel ik of ik tegen de tijd dat ik met pensioen zou kunnen niet alleen maar een droge boterham met dat bedrag zou kunnen betalen. Ik reken sowieso dat ik door moet werken tot ik 75 ben of zo :D

Ik kan me moeilijk voorstellen dat een studie biologie in Duitsland twee keer zo lang duurt als in Nederland, waarom is dat zo? Dat jij vanuit Duitsland naar Nederland bent gekomen zonder enige vorm van zekerheid, vind ik niet bepaald een verstandig besluit. Ik zou toch op zijn minst willen dat ik een dak boven mijn hoofd had, en een baan. Maar goed, dat is dus je eigen keuze geweest.
En dat je geen AOW krijgt voor de jaren die je niet hier gewoond hebt, lijkt me niet meer dan fair. We kunnen niet de hele wereld van een uitkering voorzien ;)

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 13:13

Maakte ik me nooit... Nee
Maar nu hubs ontslag gekregen heeft en we het met een kleine ww moeten doen (waar we het niet van redden)
Hoop ik maar dat hij snel een baan vind...
Brr dan komt het toch mooi dicht bij.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 13:20

Abiola schreef:
Ik kan me moeilijk voorstellen dat een studie biologie in Duitsland twee keer zo lang duurt als in Nederland, waarom is dat zo? Dat jij vanuit Duitsland naar Nederland bent gekomen zonder enige vorm van zekerheid, vind ik niet bepaald een verstandig besluit. Ik zou toch op zijn minst willen dat ik een dak boven mijn hoofd had, en een baan. Maar goed, dat is dus je eigen keuze geweest.
En dat je geen AOW krijgt voor de jaren die je niet hier gewoond hebt, lijkt me niet meer dan fair. We kunnen niet de hele wereld van een uitkering voorzien ;)

De keuze om te vertrekken is de beste geweest die ik in mijn leven heb gemaakt. Je moet een rotperiode door, maar uiteindelijk komt het allemaal goed. Ik ben hier meer op mijn plek dan de hele periode die ik in het buitenland heb gezeten, ondanks dat ik daar ben geboren. En dat weet je pas als je dingen doet. En dan heb je de keuze om dat op te geven wat je op dat moment hebt en daar ben ik in dit geval niet voor gegaan. En ook dat ziet er naar uit dat het achteraf super uit gaat pakken...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 17:40

Abiola schreef:

Ik had het AOW gat zelf kunnen dichten, door mezelf in te kopen bij de sociale verzekeringsbank, maar dat is me van alle kanten afgeraden. Ook en juist door mensen die er verstand van hadden. Ik moet de 65 nog zien te halen, en wie dan leeft dan zorgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 17:56

Cassidy schreef:
Abiola schreef:

Ik had het AOW gat zelf kunnen dichten, door mezelf in te kopen bij de sociale verzekeringsbank, maar dat is me van alle kanten afgeraden. Ook en juist door mensen die er verstand van hadden. Ik moet de 65 nog zien te halen, en wie dan leeft dan zorgt.

En bovendien krijg je vast nog wel wat uit Duitsland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 18:15

Cassidy, ik snap zo een houding wel hoor, had ik ook toen ik begin 30 was....en dan lukken ook meer dingen.....maar ik ben nu 50 en dan dan liggen de kaarten toch echt wel anders....al is het maar de leeftijd die hier in dit land als weggooien die handel telt, waar alle anderen landen een 50 jarige arbeider als ervaren en waardevol ziet, is dat hier uitgerangeerd..

Jouw kansen liggen ook hoger dwn die van mij in de zelfde schoenen..

Waarom ben je naar Nederland gekomen? Ik persoonlijk denk dat leef klimaat in West Duitsland een stuk pretigger is, al het wonen al....verschillende dingen zijn goedkoper.

Duitsland heeft een verdrag met Nederland, dus voor jouw geldt dat je rechten hebt opgebouwd volgens sociaal stelsel daar, ga je hier carriere maken, kan je via de sociale verzekeringsbank je achterstallige premies betalen waardoor je wel rechten krijgt.

Maar net zoals jij niet zeker bent of de pot op is, geldt dat ook voor mij, en heb wel premies betaald...niets is nooit zeker...

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 18:48

russel schreef:
Cassidy, ik snap zo een houding wel hoor, had ik ook toen ik begin 30 was....en dan lukken ook meer dingen.....maar ik ben nu 50 en dan dan liggen de kaarten toch echt wel anders....al is het maar de leeftijd die hier in dit land als weggooien die handel telt, waar alle anderen landen een 50 jarige arbeider als ervaren en waardevol ziet, is dat hier uitgerangeerd..

Dat is niet de ervaring die ik heb. Mijn moeder heeft tot bijna 74 gewerkt en is alleen maar gestopt omdat ze heel behoorlijk ziek werd (k.) Vroeger altijd als psychologe en na haar pensionering heeft ze kunstgeschiedenis gestudeerd en is daar les in gaan geven. Mijn beide schoonouders werken ook allebei nog, en hun bazen willen ze niet kwijt. Mijn schoonmoeder wordt in januari 70 en haar pensioen wordt steeds uitgesteld, door de werkgever, want die wil haar niet kwijt (ze is management assistente). Mijn schoonpa rijdt brood en groente rond voor een bakker en een groentenboer, hij is ook 73, maar hij staat wel om vier uur 's nachts bij de bakker op de stoep.

Vooral voor mijn beide schoonouders is een jongere (en dus goedkopere) kracht best te vinden, maar die hebben bij lange na niet de arbeidsethos die zij wel hebben. Vandaar dat ze dus ook nog steeds hun baan hebben. Als dat mensen waren geweest die steeds waren gaan zeuren over overuren, verlof voor tandartsbezoek, en dingen waar de doorsnee arbeider om zeurt, hadden die ook al voor hun 65e op straat gestaan.

Ben jij een goede en fijne werknemer, dan ziet de werkgever je echt niet graag vertrekken!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 19:05

Lovely schreef:
En bovendien krijg je vast nog wel wat uit Duitsland.

Weer een aanname. Ik krijg niets omdat ik daar wel gewerkt heb naast mijn studie maar net onder de grens viel dat ik belasting moest betalen. Dus geen potje daar, helaas.

Abiola schreef:
Ben jij een goede en fijne werknemer, dan ziet de werkgever je echt niet graag vertrekken!

Het maakt niet uit hoe blij het bedrijf met je is, als dat bedrijf op de fles gaat of stopt om wat voor reden ook, dan sta je op straat en kom je echt niet zomaar meer aan de bak!

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 22:51

Cassidy schreef:
Het maakt niet uit hoe blij het bedrijf met je is, als dat bedrijf op de fles gaat of stopt om wat voor reden ook, dan sta je op straat en kom je echt niet zomaar meer aan de bak!

In mijn omgeving lijkt dat de harde werkers echter wel te lukken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 01:52

Ik vind bovenstaande opmerking een beetje sneu voor iedere harde werker die geen groot sociaal netwerk heeft waar hij op terug kan vallen bij het zoeken naar werk, zichzelf uit de naad werkt voor een baas maar als hij op straat komt te staan en het op sollicteren aankomt daar net een paar puntjes laat vallen, en/of bij een ontslag geen sociaal plan met sollicitatiebegeleiding treft.
Ga maar eens kijken op Bokt bij het sollicitatietopic, hoeveel mensen graag willen maar niet aan de bak komen. Zijn dat allemaal zeurpieten dan? Of hebben die de leeftijd niet mee (c.q. zijn ze te jong)?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 08:40

Abiola schreef:
Cassidy schreef:

In mijn omgeving lijkt dat de harde werkers echter wel te lukken.

Inderdaad Cassidy, dit is een in mijn ogen trieste opmerking.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 08:54

In mijn omgeving constateer ik hetzelfde als Abiola.

Is geen mening of sneer, maar gewoon een constatering. Beetje flauw om daar over te gaan zeuren :)

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 13:39

In mijn omgeving zie ik het ook hoor dat hard werken loont. Heb diverse mensen in mijn omgeving die op straat kwamen te staan en die binnen 2 maanden weer werk hadden. Misschien niet op het nivo waar ze zaten en misschien zonder flitsende lease auto maar wel werk met een goed salaris. Mijn zus is na 15 jaar thuis te hebben gezeten ook weer gaan werken. Let wel dus al 45 plusser Eerst via uitzendbureau maar sinds dit jaar gewoon een contract bij een bedrijf. En ze heef nog nooit zonder werk gezeten toen ze bij het uitzendbureau zat. Dus sorry ik denk dat als je echt wil en wat minder noten op je zang neemt je echt wel aan het werk kan.
Mijn man werkt zijn hele leven al vol continu in de chemie. Ze zitten te springen om mensen maar die komen niet. De jeugd zegt ja dag moet ik in het weekend werken en de wat ouderen willen niet want ja geen auto van de zaak en dan moet ik weer gaan leren. En werken met de feestdagen is zo rot voor de kinderen. Bij overwerk zie je het ook de ouderen zeggen het kan niet anders dus hup. Maar de jongeren 30+ zeggen ja kan niet hoor want kinderen,hobby,sport.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 15:26

Vriend van mij kan ook her en der zo als vrachtwagenchauffeur of planner aan de slag, simpelweg omdat hij een goede, harde werker is. Terwijl er toch zat niet aan de slag komen... ze zijn ook een tijd op zoek geweest naar een collega-planner, genoeg planners die werk zoeken maar dat is toch vaak het "kachelhout" dat als eerst buiten wordt geschopt...wanneer bedrijven mensen moeten ontslaan, zijn het niet de beste werknemers die het eerste buiten staan immers ;)

Neemt niet weg dat er ongetwijfeld wel beroepen / regio's zijn waar ook goede harde werkers niet meer aan de bak komen. Zal dan inderdaad vaak het probleem zijn van een gebrek aan netwerk waardoor ze 1 van de vele werkzoekenden lijken.... als je wat mensen kent in het wereldje en je staat bekend als een eerlijke, fijne werknemer dan vind je toch vaak via-via snel weer wat :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 18:57

pmarena schreef:
Vriend van mij kan ook her en der zo als vrachtwagenchauffeur of planner aan de slag, simpelweg omdat hij een goede, harde werker is. Terwijl er toch zat niet aan de slag komen... ze zijn ook een tijd op zoek geweest naar een collega-planner, genoeg planners die werk zoeken maar dat is toch vaak het "kachelhout" dat als eerst buiten wordt geschopt...wanneer bedrijven mensen moeten ontslaan, zijn het niet de beste werknemers die het eerste buiten staan immers ;)

Er zijn bedrijven die de policy hanteren: last in, first out, dus dat ze eerst het kachelhout eruit schoppen gaat niet altijd op.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 22:15

Cassidy schreef:
pmarena schreef:

Er zijn bedrijven die de policy hanteren: last in, first out, dus dat ze eerst het kachelhout eruit schoppen gaat niet altijd op.

Ik weet 99% zeker dat een fantastische werknemer niet geofferd gaat worden bij een reorganisatie, en al helemaal niet als er ook mindere werkenemers zijn. Die werkgever reorganiseert niet voor de lol, en als hij de keuze heeft tussen een topper en een mindere werknemer, dan gaat die mindere er meteen uit.

Op mijn zoon zijn werk hebben ze de hele afdeling naar Groningen overgebracht. Hij zou dus ontslagen worden, maar omdat ze zo blij met hem zijn, hebben ze hem op een andere afdeling ondergebracht. Zo omzeil je alswerkgever heel wat zogenaamde regels.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 22:34

Ik krijg steeds meer de indruk dat er mensen zijn die toch serieus denken dat degene die zijn baan verliest in situaties zoals die waar we nu in zitten, het voornamelijk aan zichzelf te danken heeft.
Dus wat crisis? Het is allemaal de schuld van de medewerker zelf....

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 23:12

misschien niet altijd de schuld van de medewerker maar ik denk wel dat mensen tegenwoordig andere dingen verwachten van hun baan.
Ik heb zo iets van wie betaald die bepaald en veel mensen vinden dat niet kunnen.
En dan bedoel ik dus werk technisch gezien.
Een baan moet tegenwoordig leuk zijn en interessant en moet uitdaging bieden en genoeg betalen en ook nog fijne werktijden hebben die mooi aansluiten bij de levensfase waar de medewerker in zit.
En als de leidinggevende een keer te hard boe heeft geroepen hebben ze gelijk begeleiding nodig en een gesprek met een maatschappelijk werkster en zitten ze 3 maanden thuis op de bank.
Kijk dat soort mensen komen idd nu in de problemen.
In het bedrijf leven is er geen ruimte meer om dat soort mensen aan te houden.
Ook bedrijven moeten door de crisis keuzes maken en die zijn heus niet leuk maar wel nodig,want doen ze dat niet komt iedereen op straat te staan