Abortus: voor of tegen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:42

HarriesHorse schreef:
Colway schreef:
Een klompje cellen is sowieso niet in staat om na te denken en keuzes te maken

gaan we weer over een klompje cellen.
kijk nu eens...10 weken..dit lijkt niet echt op een klompje cellen toch.
[ Afbeelding ]

schat...dit is een foto van 9 weken

[ Afbeelding ]

die foto die jij gebruikt wordt voor christelijke propaganda gebruikt
Laatst bijgewerkt door Collie2008 op 18-08-12 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 12:45

gekvanfleur schreef:
Ik vraag me altijd af waarom we dan de grens bij een bepaald aantal weken leggen..waarom spreken we schande van een baby van nog geen half jaar oud die wordt gedood door de moeder..die baby weet toc ook niets, kan niets, enz..waarom is dat dan wel erg??

Ik denk omdat - zolang het nog in de moeder zit en daar niet buiten kan - het gewoon onder zelfbeschikkingsrecht van de moeder valt. Haar keuze om geen dingen in haar lichaam te hebben als zij dat niet wil. Als het kind een halfjaar oud is, geldt dat niet meer.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:46

gekvanfleur schreef:
Vjestagirl schreef:
Het voordeel van deze 'moord' (wat het niet is, iets wat niet leeft kun je niet vermoorden), is dat hetgene wat je dood nog 0,0 besef heeft, geen geheugen, geen gevoel, helemaal niets. En het weet dus ook niet dat het dood is.

het leeft wel degelijk, iets wat niet leeft kan niet groeien, veranderen enz.

Ik vraag me altijd af waarom we dan de grens bij een bepaald aantal weken leggen..waarom spreken we schande van een baby van nog geen half jaar oud die wordt gedood door de moeder..die baby weet toc ook niets, kan niets, enz..waarom is dat dan wel erg??

Ik ben niet direct tegen abortus. Zeker niet bij verkrachting. Maar vind het erg dat er zo makkelijk over gedacht wordt. tenslotte is het wel leven en dat kap je gewoon af.
Vind abourtus echt voor buitengewone situaties.

Lees toch altijd ook wel de maatschappij terug in dit soort discussies. We leven in een maatschappij die staat voor : ikke, ikke, ikke.
Niemand is bereid om een stapje terug te doen voor wat dan ook. Als IK maar mijn leven kan leiden, hoe en wat maakt niet uit.

Hier op bokt ooit topic van iemand die een feestje gaf na een abortus...vond het walgelijk...

het leeft, ja, maar in welke mate heeft het bewustzijn?
dat is ene heel ander verhaal,
en wat voor de 1 een grote opluchting is , is voor de ander een gruwel, maar heb jij dan het recht om die persoon daar op te veroordelen?
dit bedoel ik niet aanvallend hoor, echt niet, maar gewoon puur gewetensvragen zeg maar .

kijk , persoonlijk zou ik ook geen feestje vieren :n maar een ander kan er dermate door opgelucht zijn dat die persoon er oprecht blij mee is ...haar goed recht :j over de subtiliteiten van hoe je dat uit in de openbaarheid , sja, dat is een ander verhaal.

dat de grens bij een bepaald aantal weken ligt is logisch, ergens moet je de grens stellen en die is gesteld op een aantal weken waarvan de heren en dames van de betrokken partijen zeggen
"op die embryonale leeftijd is het nog geen volledig bewust leven"
persoonlijk vind ik de grens te hoog, die mag van mij naar onder de 20 weken, dit ook omdat ik kinderen op 20 a 22 weken geboren zijn en dit prima doorstaan hebben en nu gezonde, volledig ontwikkelde kinderen zijn

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:47

Maar goed, vanaf een week of 8 wordt het wel een mini-mensje....Abortus moet als het kan ook zo snel mogelijk gebeuren en niet wachten tot de 20weken grens (of 22 ofzo?) tenzij er een medische indicatie is

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:48

Ik ben er in sommige gevallen voor maar in andere gevallen tegen.

Ik kom van België en vind dat hier de grens tot wanneer je mag aborteren de grens (lager mag altijd, hoger niet).
De grens in Nederland (en waarschijnlijk in sommige andere landen ook) vind ik veel te hoog, dan kan je niet meer spreken van een "klompje cellen" maar van een volmaakte baby die alleen nog maar moet groeien.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:49

Citaat:
dit ook omdat ik kinderen op 20 a 22 weken geboren zijn en dit prima doorstaan hebben en nu gezonde, volledig ontwikkelde kinderen zijn

Dat is dan heel heel bijzonder, want vrijwel alle kinderen die ik zie vanuit vroeggeboortes hebben absoluut wel (ernstige) beperkingen...En dan heb ik het zelfs over kinderen van 24 - 30 weken

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:50

Foetussen van 20 a 22 weken zijn niét levensvatbaar en het is niet voor niets dat de gynaecologen in Nederland de grens waarop ze niet ingrijpen liever naar omhoog (dus naar 27 of 28 weken) willen hebben dan naar beneden. De kans dat een kindje geboren met 24 of 25 weken een écht gezond leven kan leiden zonder allerlei afwijking is nl. zeer gering en daarnaast moeten die babietjes dan zóveel beproevingen doorstaan dat het gewoon niet eerlijk is. Tuurlijk zijn er uitzonderingen, maar over het algemeen zal geen enkele dokter daar voor kiezen...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:51

ik ken er 1 uit eerste hand, die is met 22 weken geboren en zonder ernstige beperkingen etc, nu is het er maar! 1, maar ja, 1 is voor mij voldoende om de grens krap te vinden (was het niet 24 weken...gaat googlen? )

maar dan heb ik het over de bovengrens van abortus, niet over de ondergrens van geboren kunnen worden

Collie2008

Re: Abortus: voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:53

Weet je zeker dat het 22 weken was? Kan het me ook niet voorstellen, nog nooit van gehoord

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:54

Dit kan men in beide gevallen, enkel aantonen met wetenschappelijke cijfers aangezien "de kinderen die je kent" nooit replecatief kan zijn, je kan nooit zoveel kinderen gezien hebben dat je daar een waarheidsgetrouw cijfer of mening kan vormen.

ja, het is 24 weken, heb het juist opgezocht.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 13:06

Ik heb absoluut voor. Waarom zou iemand een hele ongewenste zwangerschap rond moeten dragen zodat een kind potentieel voor adoptie kan worden afgestaan? Als ik niet zwanger wil worden op jonge leeftijd moet die keuze er zijn. Er zijn genoeg mensen die voorbehoedsmiddelen gebruiken en toch pech hebben. Dan hoeven ze hun leven nog niet overhoop te gooien. Of bij een verkrachting, ik bedoel maar.

Er is echter wel een maar in dit geval. Je hebt lang genoeg de kans een keuze te maken of je wel of geen kind op de wereld wilt zetten. Dat weet je meestal toch wel snel. Ga dan geen weken zitten wachten. Sommige mensen in andere landen aborteren echt veel te laat en dan vind ik ook dat je beter had moeten weten.

Vooral in India? Daar mag het geslacht niet meer bepaald worden omdat meisjes geaborteerd worden. Dit gebeurt dan ook weer veel te laat. Daar ben ik dan ook tegen. Dit is dan al een klein mens. Maar hier, over het algemeen, helemaal voor.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 13:08

Voor tegenstanders een vraag.
Stel:
Ondanks dat ik gewoon aan de pil ben, deze keurig slik en mijn maatregelen tref als ik antibiotica moet of hem vergeet, raak ik toch zwanger.
Ik heb helemaal niks met kinderen, ben niet gelovig, kinderen passen niet in mijn leven. Ik heb er geen geld voor, ik kan ze (vind ik) geen toekomst bieden, en ik wil ze simpelweg absoluut niet.

Wat zou ik moeten doen?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 13:12

Ik ben dan wel geen gehele tegenstander, bij mij hangt het af van de situatie.
Ofwel de beslissing nemen om tot abortus over te gaan maar dan wel op tijd en niet wachten tot je bv 20 weken ver bent.
Ofwel is er nog altijd een optie adopteren.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 13:14

Toevoeging: ja, ik ben op tijd om wettelijk te mogen aborteren. En nee, ik wil ook niet zwanger zijn en al helemaal niet bevallen :n

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 13:16

Wettelijk gezien mag je in Nederland tot 24 weken aborteren maar daar ben ik dan weer wel tegen, aborteren in sommige gevallen ok, maar niet in zo'n late stadium ook al mag het van de wet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 13:16

Ik moet eerlijk zeggen dat ik adopteren niet als een oplossing zie voor mijzelf, heb er zoveel verdriet van gezien bij kinderen in mijn familie die geadopteerd zijn (vooral in de puberteit; wie ben ik, waarom ik etc... ).

24 weken vind ik ook echt te hoog als max grens voor abortus, onder de 20 mag het van mij wel liggen (even uitzonderingen daar gelaten, als je er pas met 21 weken achter komt en het is op een vreselijke manier verwekt dan heb ik er minder bezwaar tegen)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 18-08-12 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 13:17

Dus dan moet ik het maar uitdragen?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 13:23

Wat is de reden dat je wacht tot dat je 24 weken zwanger bent?
ok, in sommige gevallen kan het zijn dat je het niet weet maar dat zijn uitzonderingen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 14:22

Waar staat dat? Of vroeg je het niet aan mij?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 14:46

Ik vraag me bij de (gelovige) tegenstanders af waar de grens ligt als zij vinden dat het het doodmaken van een wezen is. Vanaf welk moment is dat dan precies? Want mogen spermacellen wel dood?

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 14:49

@ stef Volgens mij heeft er nog niemand gereageerd op je vraag ook chanel1985 niet. Ik voel me ook niet geroepen om op jouw vraag te reageren. Zit je hier echt mee op dit moment of is je vraag hypothetisch? (want stel-nou-dat vragen hier stellen vind ik sowieso nergens op slaan, komt tijd komt raad denk ik dan maar) Je vraagt ook specifiek om reacties van de tegenstanders. Dan weet je toch zeker ook wel wat zij jou gaan adviseren? Daar hoef je echt geen goedkeuring van te verwachten. Daarnaast, het is jouw probleem en jij beslist. Wat je ook besluit, je zal altijd mensen hebben die het met je eens zijn en mensen die het anders zouden doen (willen zien) maar het is jou keuze en in Nederland is er niemand die jou kan verplichten de baby geboren te laten worden. Om tot een keuze te komen kan je je laten informeren daarnaast kan je uiteraard praten met mensen maar of dit forum nu de uitgesproken plek daarvoor is??? Succes met je beslissing...
Laatst bijgewerkt door Mootje1980 op 18-08-12 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 14:52

Mootje; ik denk dat stef gewoon wil weten hoe zij hier tegen aan kijken uit interesse. Om hun standpunt goed te kunnen peilen en ook te begrijpen.

IMO een legitieme actie in een discussie.

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 15:02

hmmm ja zou best kunnen maar als je terugkijkt in het topic worden er al zoveel standpunten gegeven door tegenstanders. Dan moet ze daar in de diepte op doorvragen anders blijft het toch een herhaling van meningen. Persoonlijk zou ik er begrip voor hebben als Stef in haar positie besluit tot het ondergaan van een abortus maar ik denk dat een felle tegenstander dat never-nooit zal doen. Als stef echt in die positie zit dan moet ze dat niet eens willen vragen aan de tegenstanders op zo'n topic (maar ik weet dus ook niet of de vraag hypothetisch is). Maar goed.... ik ben nog niet zo lang op bokt, moet nog even wennen aan de normen en waarden hier merk ik....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 15:04

Nee hoor, ik zit niet in die positie. Godzijdank niet.

En verder wat ayasha zegt

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 15:06

Dan is er nog het punt van ziektes. Ik snap niet waarom mensen nog tegen zijn als ze weten dat iemand een vreselijk ziek kind draagt en het wil aborteren. Is het echt zo de moeite waard een kind dat misschien net 4 jaar leeft in constante pijn geboren moet worden omdat het moet? Niets moet. Daar bespaar je zo'n kind veel ellende mee en jezelf ook. Kan me best voorstellen dat mensen die zo'n kindje gekregen hebben gaan laten checken of dit kind het ook heeft.