Bio-industrie vergelijken met de Holocaust: terecht?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 13:16

LiNdA1986 schreef:
Pff, ik HAAT de bio-industrie!
Te zielig voor woorden, als er een stal afbrand komen er miljoenen dieren om het leven. ECHT ZIEK! Maar ja, dat krijg je als mensen veel en goedkoop vlees willen eten!

Ik zie regelmatig op de snelweg kippentransport en heb er al een paar keer naast gestaan in de file. Wat je in die vrachtwagen ziet zitten is verschrikkelijk! Echt te gruwelijk, want een groot deel is al half dood tijdens het transport. Daarnaast zit de vrachtwagen stampvol en bungelen poten en veren eruit. De helft is kaal. Echt waar als je dit ziet draait je maag zich drie keer om.

Als je ziet hoeveel chauffeurs rijden met die dieren, echt bizar. Vooral in de nacht gaan ze veels te hard door de bochten. Ze rijden ook veel te dicht op de voorganger. Echt totaal geen respect voor dieren, maar goed, dat verwacht ik ook niet als je dat werk doet. Op de slachterijen werken veel Polen en andere buitenlanders, deze mensen hebben toch haast geen hart voor dieren, omdat het in hun cultuur heel anders is als hier.

Ik kan zo nog wel even doorgaan.

Ja, ik vind de bio-industrie hetzelfde als de Holocaust als ik er over nadenk. En dat dit in 2012 nog gebeurd is te erg voor woorden!
Het is eigenlijk ook zo, want in de concentratiekampen werden ook proeven gedaan met mensen, bijvoorbeeld om te kijken hoe lang ze zonder eten kunnen. Er werden ook dingen ingespoten en allerlei andere gruwelijke dingen werden er gedaan, dit gebeurd nu nog steeds met dieren met al die dierproeven.
En door de 'mensenproeven' hebben wij nu in ons leven ook profijt van proeven die destijds gedaan zijn bij mensen. MAAR daar gaat het niet om, het gaat er om dat WAT er gedaan wordt heel erg sneu is.

En dan nog maar niet te spreken van de ruimingen die hier regelmatig voorkomen. Als ze maar denken dat er een ziekte is, dan wordt gelijk alles geruimd....
En dan vragen mensen zich af: hoe kan dat nou?
Nou dat is heel erg simpel. Als je je hele leven volgespoten wordt met antibiotica wordt je vanzelf resistent ervoor.

Maar ach, de mens vernietigd zichzelf. Het is triest dat er zo met dieren wordt omgegaan, en met de natuur, maar dat is weer een hoofdstuk apart.

Gelukkig zijn er ook genoeg goede mensen, maar je leest en onthoudt vaak het slechtste.

Jouw hele post schreeuwt gewoon dat je er niet in hebt verdiept. Het feit dat je zegt dat polen en buitenlanders niets met dieren hebben omdat dat in hun cultuur anders is is al helemaal belachelijk. Als er 1 land is waar mensen weinig in aanraking komen met dieren is het Nederland wel omdat er zoveel steden zijn in verhouding met andere landen en in steden vind je nou eenmaal weinig dieren. Ga je alsjeblieft even inlezen en bedenk daarbij dat er tijdens de holocaust:

1- Met mensen werd gewerkt die een heel ander mate van bewustzijn hebben dan dieren.
2- Mensen werden verzamelt en uitgeroeid vanwege hun ras. Het doel was uitroeiing, in de bio-industrie is het doel, productie van vlees.
3- Dierproeven staan los van vleesproductie. Terwijl mensen in de holocaust proeven ondergingen en vervolgens ook nog in het kamp zelf zaten.
4- De omstandigheden tijdens de holocaust waren vele maten erger. Ziektes konden hun gang gaan en er was niet genoeg voedsel etc.
5- Denk aan het psychologische aspect tijdens de holocaust.

Er zijn heel wat dingen mis aan de bio-industrie. Maar alsjeblieft ga niet dit soort dingen verkondigen. Ik denk dat jij nodig eens wat geschiedenislessen moet krijgen.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 13:23

labyrinth schreef:
LiNdA1986 schreef:
Pff, ik HAAT de bio-industrie!
Te zielig voor woorden, als er een stal afbrand komen er miljoenen dieren om het leven. ECHT ZIEK! Maar ja, dat krijg je als mensen veel en goedkoop vlees willen eten!

Ik zie regelmatig op de snelweg kippentransport en heb er al een paar keer naast gestaan in de file. Wat je in die vrachtwagen ziet zitten is verschrikkelijk! Echt te gruwelijk, want een groot deel is al half dood tijdens het transport. Daarnaast zit de vrachtwagen stampvol en bungelen poten en veren eruit. De helft is kaal. Echt waar als je dit ziet draait je maag zich drie keer om.

Als je ziet hoeveel chauffeurs rijden met die dieren, echt bizar. Vooral in de nacht gaan ze veels te hard door de bochten. Ze rijden ook veel te dicht op de voorganger. Echt totaal geen respect voor dieren, maar goed, dat verwacht ik ook niet als je dat werk doet. Op de slachterijen werken veel Polen en andere buitenlanders, deze mensen hebben toch haast geen hart voor dieren, omdat het in hun cultuur heel anders is als hier.

Ik kan zo nog wel even doorgaan.

Ja, ik vind de bio-industrie hetzelfde als de Holocaust als ik er over nadenk. En dat dit in 2012 nog gebeurd is te erg voor woorden!
Het is eigenlijk ook zo, want in de concentratiekampen werden ook proeven gedaan met mensen, bijvoorbeeld om te kijken hoe lang ze zonder eten kunnen. Er werden ook dingen ingespoten en allerlei andere gruwelijke dingen werden er gedaan, dit gebeurd nu nog steeds met dieren met al die dierproeven.
En door de 'mensenproeven' hebben wij nu in ons leven ook profijt van proeven die destijds gedaan zijn bij mensen. MAAR daar gaat het niet om, het gaat er om dat WAT er gedaan wordt heel erg sneu is.

En dan nog maar niet te spreken van de ruimingen die hier regelmatig voorkomen. Als ze maar denken dat er een ziekte is, dan wordt gelijk alles geruimd....
En dan vragen mensen zich af: hoe kan dat nou?
Nou dat is heel erg simpel. Als je je hele leven volgespoten wordt met antibiotica wordt je vanzelf resistent ervoor.

Maar ach, de mens vernietigd zichzelf. Het is triest dat er zo met dieren wordt omgegaan, en met de natuur, maar dat is weer een hoofdstuk apart.

Gelukkig zijn er ook genoeg goede mensen, maar je leest en onthoudt vaak het slechtste.

Jouw hele post schreeuwt gewoon dat je er niet in hebt verdiept. Het feit dat je zegt dat polen en buitenlanders niets met dieren hebben omdat dat in hun cultuur anders is is al helemaal belachelijk. Als er 1 land is waar mensen weinig in aanraking komen met dieren is het Nederland wel omdat er zoveel steden zijn in verhouding met andere landen en in steden vind je nou eenmaal weinig dieren. Ga je alsjeblieft even inlezen en bedenk daarbij dat er tijdens de holocaust:

1- Met mensen werd gewerkt die een heel ander mate van bewustzijn hebben dan dieren.
2- Mensen werden verzamelt en uitgeroeid vanwege hun ras. Het doel was uitroeiing, in de bio-industrie is het doel, productie van vlees.
3- Dierproeven staan los van vleesproductie. Terwijl mensen in de holocaust proeven ondergingen en vervolgens ook nog in het kamp zelf zaten.
4- De omstandigheden tijdens de holocaust waren vele maten erger. Ziektes konden hun gang gaan en er was niet genoeg voedsel etc.
5- Denk aan het psychologische aspect tijdens de holocaust.

Er zijn heel wat dingen mis aan de bio-industrie. Maar alsjeblieft ga niet dit soort dingen verkondigen. Ik denk dat jij nodig eens wat geschiedenislessen moet krijgen.

Niet alleen geschiedenislessen. Een bezoekje aan een paar boerderijen, slachthuizen en proefdierinstellingen met de nodige informatie zou ook niet slecht doen... :z

Peppertree

Re: Bio-industrie vergelijken met de Holocaust: terecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 14:09

Linda1986: Eet jij vlees?

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 15:36

SaskiaKa schreef:
Ik wordt eerlijk gezegd nogal misselijk van je vergelijking.
Mensen die in doodsangst leefden, zagen hoe hun familie werd verkracht en afgeslacht, die naakt en ziek in smerige barakken in de vrieskou moesten wachten op een gruwelijke dood, die hun lotgenoten de gouden tanden moesten uittrekken en begraven, die hun bloedeigen kinderen hun zekere dood tegemoet zagen gaan vergelijken met varkens en legkippen?

Ga je schamen. Ga je diep, diep schamen...

Kan hier weinig meer aan toevoegen..
Wat een ontzettend zieke gedachte om de bio-industrie te vergelijken met de holocaust.
Laten we even wel wezen, dieren zijn dieren en mensen zijn mensen.. Ja, beide hebben ze rechten, maar dieren zijn nogsteeds onderdeel van onze VOEDSELKETEN waarin mensen nu eenmaal bovenaan staan.
Ja, tuurlijk moeten er dingen veranderen wat betreft het welzijn van dieren in de bio-industrie.

Maar niemand maakt mij wijs dat de bio-industrie even verschrikkelijk is als de holocaust, niemand. Wat kan ik ziek en ontzettend kwaad worden over deze vergelijking.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 21:16

Appelmoes_11 schreef:
N.a.v. dit topic: [NM] Studente doodt katjes voor kunst

... heb ik om verder off-topic gediscussiëer even dit topic opgericht.

Ikzelf vind het een terechte vergelijking. Er zijn miljoenen mensen op de trein gezet, richting concentratiekamp. Er worden vandaag ook miljoenen varkens in overvolle vrachtwagens gepropt, richting slachthuis in Verweggistan waar de regeltjes wat minder streng zijn. In concentratiekampen werden er miljoenen mensen vergast. In de kuikenbroederijen waar legkippen worden gekweekt worden er in Nederland alleen al miljoenen haantjes van nog geen dag oud vergast, omdat ze nutteloos voor ons zijn... In deze kampen werden ook mensen ingespoten met bacillen om het effect daarvan te bestuderen, en denk eens aan dierproeven in labratoria... juist...

Het tegenargument? Dieren zijn niet gelijk aan mensen. Maar dit is vaker geroepen, over o.a. Joden, zwarten, homo's, vrouwen, zigeuners, ga zo maar door. Waarom is het in dit geval ineens wel een terecht tegenargument?

Voor de goede orde, ik ben me er heel prima van bewust dat dit vergelijk mensen enorm kan kwetsen. Het is absoluut niet mijn bedoeling om wie dan ook te kwetsen, vandaar dat ik deze vergelijking over het algemeen niet maak. Maar ik kan witheet van woede worden als ik me bedenk welke praktijken er vandaag de dag nog legaal zijn, niet uitsluitend met dieren maar ook met andere mensen. Slavernij bestaat nog steeds, racisme, homofobie en sexisme zijn de wereld ook nog niet uit, en dat is vreselijk. Daar moet ook absoluut iets aan gedaan worden. En waarom nemen we dieren ook niet even mee, als we er toch mee bezig zijn?

Nogmaals, ik heb al een keer gereageerd, wat is het nu van het vergelijk? Paardrijden met de Slavernij vergelijken, Blindengeleidenhonden trainen vergelijken met kinderarbeid...

Wat moet je ermee? Je moet "iets" niet aanpakken door te choqueren met het ander...

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 15:12

Liesje1611 schreef:
Ja, beide hebben ze rechten, maar dieren zijn nogsteeds onderdeel van onze VOEDSELKETEN waarin mensen nu eenmaal bovenaan staan.

En hier maakt iedereen een grote fout. Wij staan niet boven aan de voedselketen, dat is het egoïsme van de mens dat te denken. Boven ons staan nog grote roofdieren, denk aan beren, grote katachtigen, grote hondachtigen, haaien.... Zonder goede verdediging leggen wij, mens, het af tegen deze rovers. En worden wij net zo goed door hun gegeten als wij hun zouden eten.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 15:29

aikon schreef:
Liesje1611 schreef:
Ja, beide hebben ze rechten, maar dieren zijn nogsteeds onderdeel van onze VOEDSELKETEN waarin mensen nu eenmaal bovenaan staan.

En hier maakt iedereen een grote fout. Wij staan niet boven aan de voedselketen, dat is het egoïsme van de mens dat te denken. Boven ons staan nog grote roofdieren, denk aan beren, grote katachtigen, grote hondachtigen, haaien.... Zonder goede verdediging leggen wij, mens, het af tegen deze rovers. En worden wij net zo goed door hun gegeten als wij hun zouden eten.

Ja, maar die dieren eten we hier, volgens mij, toch echt niet. Blijft een gegeven dat wij dus wel degelijk boven koeien, kippen, varkens, geiten, schapen enz staan.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 15:44

De discussie of we uberhaupt dieren zouden moeten eten is een ander dan de discussie hoe we dieren moeten behandelen alvorens we ze opeten.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 16:09

Gooi een lijk in een varkens hok en die word echt opgegeten. Een varken is net als wij een alles eter.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 16:14

aikon schreef:
Liesje1611 schreef:

En die goede verdediging maakt dus dat wij wél bovenaan staan :) echt niet dat het gros van die beesten zo snel een mens pakken namelijk, die zijn niet gek dan moeten ze flink uitgehongerd zijn :) maar wat nog niet wil zeggen dat we ons verheven hoeven voelen ;) mens heeft nu eenmaal bewustzijn, hogere intelligentie... en wat je daar mee doet, dat kan positief en negatief zijn ;)
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 09-07-12 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 16:16

Vjestagirl schreef:
Ik denk dat er niets te vergelijken is met de holocaust, en ik vind het ook ontzettend respectloos om het wel te doen.

Ik sluit mij aan bij jou..

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 18:50

aikon schreef:
Gooi een lijk in een varkens hok en die word echt opgegeten. Een varken is net als wij een alles eter.

Dat weet ik. In een minuut of 7 ben je van de aardbodem verdwenen. Desalniettemin zeg je hier zelf al, gooi een lijk in een varkenshok. Dan moet je dus al dood zijn. Echter is de kans vele malen groter dat een levend, gezond mens het van dat varken gaat winnen.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 18:55

Lijkt me niet dat je iemand mag uitbuiten, vermoorden en opeten gewoon omdat je fysiek sterker bent, of slimmer.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 18:59

Het gaat hier niet om "iemand", het gaat hier om dieren die deel uitmaken van onze voedselketen... :z

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 19:59

Maar sommigen maken dat onderscheid niet, tussen dier en mens, en dan met name als het gaat om welzijn en levensstandaard. Sommigen hebben simpelweg een andere opvatting over welke plaats een dier heeft op de wereld, in onze wereld, of hoe je het maar wilt zien... Vanuit die visie is het vergelijk wel te begrijpen.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 20:19

Blacky94 schreef:
aikon schreef:

Dat weet ik. In een minuut of 7 ben je van de aardbodem verdwenen. Desalniettemin zeg je hier zelf al, gooi een lijk in een varkenshok. Dan moet je dus al dood zijn. Echter is de kans vele malen groter dat een levend, gezond mens het van dat varken gaat winnen.

Als een groep moordlustige varkens het echt op je voorzien hebben dan kom je daar in je eentje echt niet ongedeerd vanaf. En dan heb ik het erover als je weg rent. Als je terug gaat vechten, zonder verdere hulpstukken dan win je het echt niet en vrees ik toch echt dat je als voer zult dienen. Maar goed, zo snel zie ik dat niet gebeuren :Y)

Verder ben ik het ermee eens dat we bovenaan de voedselketen zijn, of we ook daadwerkelijk snuggerder zijn? Wij, die de aarde lopen te verwoesten voor onze luxe? Ik weet niet zo goed wat ik daarvan moet denken.

De vergelijking vind ik niet per se krom. Zoals eerder al werd gezegd, wij moorden massaal dieren uit omdat dat 'goed' (fijn is een beter woord denk ik) is voor ons, tijdens de holocaust werden massaal mensen vermoord omdat men van mening was dat dat beter zou zijn voor hen ("wij zijn beter af met vlees"/"wij zijn beter af zonder deze bepaalde groep mensen"). In die zin verschillen de redenen niet eens zo veel. Dat ik de holocaust een vreselijke gebeurtenis vind spreekt vanzelf. Van de bio-industrie wordt ik overigens ook niet gelukkig, en dat is niet eens alleen om het dierenwelzijn, maar ook om het milieu.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 20:48

Colorado schreef:
Blacky94 schreef:

Als een groep moordlustige varkens het echt op je voorzien hebben dan kom je daar in je eentje echt niet ongedeerd vanaf. En dan heb ik het erover als je weg rent. Als je terug gaat vechten, zonder verdere hulpstukken dan win je het echt niet en vrees ik toch echt dat je als voer zult dienen. Maar goed, zo snel zie ik dat niet gebeuren :Y)

Verder ben ik het ermee eens dat we bovenaan de voedselketen zijn, of we ook daadwerkelijk snuggerder zijn? Wij, die de aarde lopen te verwoesten voor onze luxe? Ik weet niet zo goed wat ik daarvan moet denken.

De vergelijking vind ik niet per se krom. Zoals eerder al werd gezegd, wij moorden massaal dieren uit omdat dat 'goed' (fijn is een beter woord denk ik) is voor ons, tijdens de holocaust werden massaal mensen vermoord omdat men van mening was dat dat beter zou zijn voor hen ("wij zijn beter af met vlees"/"wij zijn beter af zonder deze bepaalde groep mensen"). In die zin verschillen de redenen niet eens zo veel. Dat ik de holocaust een vreselijke gebeurtenis vind spreekt vanzelf. Van de bio-industrie wordt ik overigens ook niet gelukkig, en dat is niet eens alleen om het dierenwelzijn, maar ook om het milieu.

En zelfs dan zal de kans waarschijnlijk groter zijn dat je gegrepen wordt door een leeuw of beer dan door een paar hongerige varkens :D Maar ook hier denk ik dat je 1 op 1 sowieso meer kans hebt dan wanneer er een groep tegenover je staat ;)
En ik denk ook niet dat we daadwerkelijk snuggerder zijn. Wat dat betreft denk ik dat we al veel te veel verwoest hebben en ook nog lekker op weg zijn voor de rest van de wereld en wat er nog van over is.

En in hoeverre zijn wij beter af met/zonder vlees? Is het niet iets wat we jaren en jaren geleden zijn gaan doen om te overleven en ondertussen zo gefabriceerd hebben dat we het nog steeds eten, er alleen niet meer zelf voor hoeven te vechten? Overigens dacht ik dat er in vlees bepaalde aminozuren zitten die we niet zelf aan kunnen maken, maar het zou best kunnen dat dit ook in andere producten zit of dat dit anders werkt hoor. Zover heb ik me daar verder niet in verdiept ;)
Maar ook dan vraag ik me af of je de bio-industrie en de holocaust moet gaan of moet willen vergelijken...

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 21:21

Blacky94 schreef:
En in hoeverre zijn wij beter af met/zonder vlees? Is het niet iets wat we jaren en jaren geleden zijn gaan doen om te overleven en ondertussen zo gefabriceerd hebben dat we het nog steeds eten, er alleen niet meer zelf voor hoeven te vechten? Overigens dacht ik dat er in vlees bepaalde aminozuren zitten die we niet zelf aan kunnen maken, maar het zou best kunnen dat dit ook in andere producten zit of dat dit anders werkt hoor. Zover heb ik me daar verder niet in verdiept ;)
Maar ook dan vraag ik me af of je de bio-industrie en de holocaust moet gaan of moet willen vergelijken...

Die zaten wel ergens in... ben ik potdorie vergeten waar -O- Zal ik het even voor je opzoeken? :) Ik heb het vast wel ergens staan... ergens. Pas op, gebrek aan vlees tast je geheugen aan :+

Of je die vergelijking moet wíllen maken, nee, dat denk ik niet. Ik vind hem wel terecht, heb ik ook uitgelegd, maar ik weet dat het weinig nut heeft om mensen zo op de stang te jagen. Je kunt wel gelijk hebben, maar zo krijg je het in ieder geval niet. Ik heb ook al vaker in dit topic gezegd dat dit onderwerp gewoon flink wat emotie bij me oproept, en dat er dan wel eens dingen uit kunnen komen die ik liever voor mezelf houd. Ik denk dat dat voor iedereen wel herkenbaar is :')

Of een mens wel of niet zou winnen van een varken, tijger of leeuw maakt niet echt veel uit. Of je als je uitgehongerd door de jungle wandelend vlees zou eten is hier in Nederland ook niet bepaald relevant. Immers zou je dan misschien ook wel mensenvlees eten. Een rat redden of een mens is ook niet echt een goede vraag. Zou je een blanke redden of een zwarte? Een homo of een hetero? Een Duitser of een Rus? Een verkrachter of een vlieg? Zou je Hitler en Stalin überhaupt moeten redden? enz.

Er is een verschil tussen moorden omdat het echt nodig is en moorden uit gemakszucht of gewoonte. Als jij en ik samen door de jungle liepen en een tijger valt je aan, dan zou ik ook niet weglopen met het idee "ga ik niks tegen doen hoor, ik ben veganist!" Zelfverdediging is een behoorlijk goede reden om een moord te plegen, geldt ook voor mensen. En dat er vandaag de dag in de westerse wereld massale uitbuiting plaatsvindt terwijl er prima alternatieven zijn die er nog op kunnen lijken ook, dat vind ik behoorlijk kwalijk. Zelfs als je niet in dierenrechten gelooft denk ik dat iedereen op bokt wel op een bepaalde manier van dieren houdt.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 21:53

Er is natuurlijk ook een groot verschil tussen gewoon meer intelligentie hebben (dat hebben we, is een feit) en wel of niet snugger zijn - het ligt er namelijk vooral aan wat je ermee doét ;) kun je nog zo intelligent zijn, als je dat op de verkeerde manier gebruikt... :)

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 22:18

Appelmoes_11 schreef:
Blacky94 schreef:

Die zaten wel ergens in... ben ik potdorie vergeten waar -O- Zal ik het even voor je opzoeken? :) Ik heb het vast wel ergens staan... ergens. Pas op, gebrek aan vlees tast je geheugen aan :+

Of je die vergelijking moet wíllen maken, nee, dat denk ik niet. Ik vind hem wel terecht, heb ik ook uitgelegd, maar ik weet dat het weinig nut heeft om mensen zo op de stang te jagen. Je kunt wel gelijk hebben, maar zo krijg je het in ieder geval niet. Ik heb ook al vaker in dit topic gezegd dat dit onderwerp gewoon flink wat emotie bij me oproept, en dat er dan wel eens dingen uit kunnen komen die ik liever voor mezelf houd. Ik denk dat dat voor iedereen wel herkenbaar is :')

Of een mens wel of niet zou winnen van een varken, tijger of leeuw maakt niet echt veel uit. Of je als je uitgehongerd door de jungle wandelend vlees zou eten is hier in Nederland ook niet bepaald relevant. Immers zou je dan misschien ook wel mensenvlees eten. Een rat redden of een mens is ook niet echt een goede vraag. Zou je een blanke redden of een zwarte? Een homo of een hetero? Een Duitser of een Rus? Een verkrachter of een vlieg? Zou je Hitler en Stalin überhaupt moeten redden? enz.

Er is een verschil tussen moorden omdat het echt nodig is en moorden uit gemakszucht of gewoonte. Als jij en ik samen door de jungle liepen en een tijger valt je aan, dan zou ik ook niet weglopen met het idee "ga ik niks tegen doen hoor, ik ben veganist!" Zelfverdediging is een behoorlijk goede reden om een moord te plegen, geldt ook voor mensen. En dat er vandaag de dag in de westerse wereld massale uitbuiting plaatsvindt terwijl er prima alternatieven zijn die er nog op kunnen lijken ook, dat vind ik behoorlijk kwalijk. Zelfs als je niet in dierenrechten gelooft denk ik dat iedereen op bokt wel op een bepaalde manier van dieren houdt.

Je middelste stukje snap ik niet helemaal, vanaf dat rat mens gebeuren :')
Als je daarmee doelt op de rangorde van mens en dier en de rechten die daarbij horen... In dat opzicht is, in mijn ogen, een mens een mens en een dier een dier en zullen dieren altijd onder de mens blijven staan. Mbt tot Hitler en Stalin, even hard gezegd, zonder hen hadden we er nu waarschijnlijk niet bijgezeten zoals we nu doen. Ondanks de gruwelheden en gruwelpraktijken in en rondom de WWII zijn we wel een hoop wijzer geworden en zijn er genoeg dingen ontdekt. Daarnaast heeft de mens volgens mij nogal vaak eerst iets slechts nodig, voordat ze gaan verzinnen hoe het beter moet. Echter leren we hier ook een hoop uit.

Daarnaast ging het mij meer om het punt dat iemand naar boven kwam met het argument dat wij niet bovenaan de voedselketen staan omdat een leeuw/tijger/beer boven ons staat. Mijn punt daarbij was dat wij die beesten, iig hier in het westen, niet eten maar dat we wel boven de dieren staan die wij hier wel houden en wel opeten. En bij deze dieren die wij houden in een 1 op 1 gevecht hoogstwaarschijnlijk als winnaar uit de bus zullen komen.

Verder zullen we nu waarschijnlijk weer een ja/nee spelletje krijgen mbt hoe natuurlijk het is om wel of niet vlees te eten. Moorden doen we idd vanuit gemakzucht, maar volgens mij komt dat voornamelijk door revoluties en ontwikkeling waardoor de mens verzonnen heeft dat we ook dieren kunnen opsluiten om ze daarna dood te maken, ipv ze in het wild te moeten opzoeken en hopen dat je met eten thuis komt. Als je die kans hebt, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Verder denk ik persoonlijk dat vlees eten wel degelijk in onze aard zit als je kijkt naar het verleden, en hoe ons gebit en verteringsstelsel gebouwd is. Maar goed, wat dat betreft ieder voor zich, en je moet vooral doen waar ieder zich goed bij voelt. Echter vind ik, als vleeseter, wel dat we veel te veel vlees eten tegenwoordig, maar dat zal waarschijnlijk een gevolg zijn van het gemakzucht etc aangezien je het nu zo met 2 minuten uit de supermarkt kan halen.

Ik hoop dat die laatste zin in het algemeen bedoeld is, want ik heb nergens gezegd dat ik niet in dierenrechten geloof. Echter heb ik wel het idee dat heel veel mensen, en dan niet alleen op Bokt, maar gewoon over het algemeen, geen goed beeld hebben van de veehouderij en bijv de dierproefindustrie. Ik vraag me bij dierenactivisten wel eens af of ze ooit wel eens in een stal zijn geweest en überhaupt wel eens met eigen ogen gezien hebben hoe het er aan toe gaat, ipv dat ze maar geloven wat de media ze voor houdt. Vroeger was ik helemaal PVDD en WakkerDier enzo want ik vond alles zielig, maar nu vind ik dat ze in heel veel dingen doorslaan, vooral omdat ik met eigen ogen veel verschillende bedrijven heb gezien en veel verschillende mensen heb gesproken en zelf mee heb mogen werken aan dingen. Natuurlijk zijn er nog veel dingen die verbeterd kunnen worden, maar vergeet niet dat de consument en de overheid daar ook een hele grote rol in speelt, terwijl heel veel mensen zich dat niet lijken te realiseren.

En verder wilde ik nog wat zeggen maar ben ik dat punt even kwijt :')

Verder wil ik nog even kwijt dat ik persoonlijk denk dat het voor ieders bewustzijn wel eens goed zou zijn om gewoon, als onderdeel van de middelbare school ofzo, eens een paar keer langs te gaan op boerderijen en daar mee te helpen, eens te kijken hoe het in proefdierhouderijen er aan toe gaat en zien waar dat dier geslacht en geproduceerd wordt tot jouw stukje vlees enz. Onder andere om die misverstanden uit de wereld te helpen, maar ook om ons weer eens met 2 voeten op de grond te zetten. Op mijn oude stageadres hoorde ik nl al verhalen van kinderen die vonden dat melk uit een fabriek en de supermarkt kwam en niet van de koe, en zelfs van een moeder die de boerin vroeg of ze het niet ontzettend druk had omdat ze die paar honderd lammeren elke dag een paar keer met de fles moest voeren. Ehm? Die moeders hebben uiers hoor... :Y)
Laatst bijgewerkt door Blacky94 op 09-07-12 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 22:22

Fiffill schreef:
Er is natuurlijk ook een groot verschil tussen gewoon meer intelligentie hebben (dat hebben we, is een feit) en wel of niet snugger zijn - het ligt er namelijk vooral aan wat je ermee doét ;) kun je nog zo intelligent zijn, als je dat op de verkeerde manier gebruikt... :)

Pas op, ook varkens en dolfijnen zijn ontzettend intelligent ;)
Ik denk dat je dan eerder moet kijken naar verstand, wil en de mogelijkheid tot nadenken, realiseren en de gevolgen kunnen overzien :)
Echter geldt denk ik voor alles dat je het dan niet op de verkeerde manier moet gebruiken ;) :)

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 22:29

Dat ben ik wel met je eens Fiffill, we vinden veel leuke dingetjes uit, maar gaan er ronduit dom mee om. Oh leuk, kijk wat we nu weer kunnen! Dat we de uitwerkingen nog niet weten, ja, ach, dat is iets voor morgen :z In die zin vind ik de intelligentie toch een zeer nutteloos iets, maar dat is niet echt relevant in deze discussie. Alhoewel, ik denk dat het met de bio-industrie ondertussen wel anders zou zitten als we slim om waren gegaan met onze intelligentie :+

Als je het gaat hebben over realiseren en de gevolgen kunnen overzien dan zijn wij nou niet haantje de voorste. Zouden wij echt gevolgen kunnen overzien dan waren er heel wat dingen anders geweest denk ik :=

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 22:40

Blacky94 schreef:
Je middelste stukje snap ik niet helemaal, vanaf dat rat mens gebeuren :')
Als je daarmee doelt op de rangorde van mens en dier en de rechten die daarbij horen... In dat opzicht is, in mijn ogen, een mens een mens en een dier een dier en zullen dieren altijd onder de mens blijven staan. Mbt tot Hitler en Stalin, even hard gezegd, zonder hen hadden we er nu waarschijnlijk niet bijgezeten zoals we nu doen. Ondanks de gruwelheden en gruwelpraktijken in en rondom de WWII zijn we wel een hoop wijzer geworden en zijn er genoeg dingen ontdekt. Daarnaast heeft de mens volgens mij nogal vaak eerst iets slechts nodig, voordat ze gaan verzinnen hoe het beter moet. Echter leren we hier ook een hoop uit.

Daarnaast ging het mij meer om het punt dat iemand naar boven kwam met het argument dat wij niet bovenaan de voedselketen staan omdat een leeuw/tijger/beer boven ons staat. Mijn punt daarbij was dat wij die beesten, iig hier in het westen, niet eten maar dat we wel boven de dieren staan die wij hier wel houden en wel opeten. En bij deze dieren die wij houden in een 1 op 1 gevecht hoogstwaarschijnlijk als winnaar uit de bus zullen komen.

Verder zullen we nu waarschijnlijk weer een ja/nee spelletje krijgen mbt hoe natuurlijk het is om wel of niet vlees te eten. Moorden doen we idd vanuit gemakzucht, maar volgens mij komt dat voornamelijk door revoluties en ontwikkeling waardoor de mens verzonnen heeft dat we ook dieren kunnen opsluiten om ze daarna dood te maken, ipv ze in het wild te moeten opzoeken en hopen dat je met eten thuis komt. Als je die kans hebt, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Verder denk ik persoonlijk dat vlees eten wel degelijk in onze aard zit als je kijkt naar het verleden, en hoe ons gebit en verteringsstelsel gebouwd is. Maar goed, wat dat betreft ieder voor zich, en je moet vooral doen waar ieder zich goed bij voelt. Echter vind ik, als vleeseter, wel dat we veel te veel vlees eten tegenwoordig, maar dat zal waarschijnlijk een gevolg zijn van het gemakzucht etc aangezien je het nu zo met 2 minuten uit de supermarkt kan halen.

Ik hoop dat die laatste zin in het algemeen bedoeld is, want ik heb nergens gezegd dat ik niet in dierenrechten geloof. Echter heb ik wel het idee dat heel veel mensen, en dan niet alleen op Bokt, maar gewoon over het algemeen, geen goed beeld hebben van de veehouderij en bijv de dierproefindustrie. Ik vraag me bij dierenactivisten wel eens af of ze ooit wel eens in een stal zijn geweest en überhaupt wel eens met eigen ogen gezien hebben hoe het er aan toe gaat, ipv dat ze maar geloven wat de media ze voor houdt. Vroeger was ik helemaal PVDD en WakkerDier enzo want ik vond alles zielig, maar nu vind ik dat ze in heel veel dingen doorslaan, vooral omdat ik met eigen ogen veel verschillende bedrijven heb gezien en veel verschillende mensen heb gesproken en zelf mee heb mogen werken aan dingen. Natuurlijk zijn er nog veel dingen die verbeterd kunnen worden, maar vergeet niet dat de consument en de overheid daar ook een hele grote rol in speelt, terwijl heel veel mensen zich dat niet lijken te realiseren.

En verder wilde ik nog wat zeggen maar ben ik dat punt even kwijt :')

Ohja, die rattenvraag werd ergens anders gesteld :o Zo van "zou je een rat of een mens uit een brandend huis redden?" Of mensen boven dieren staan, dat is denk ik meer een kwestie van wat je zelf gelooft. En inderdaad heeft Hitler voor de Duitse economie ook allerlei goeds gedaan, en we kunnen flink wat lessen trekken uit wat er toen gebeurd is.

Sowieso vind ik het voedselketen-argument een beetje zwak in de westerse wereld, net als het natuur-argument. Één ding ben in in ieder geval met je eens, die ja-neespelletjes over hoe natuurlijk het is om vlees te eten zijn er genoeg geweest :+ Echter denk ik niet dat 'het is (on)natuurlijk' een argument is hier. Het is heel onnatuurlijk om je billen af te vegen, maar daar doet niemand moeilijk over. Het is hartstikke natuurlijk om je (menselijke) vijanden bij bosjes uit te moorden, maar dat is toch niet zo geliefd tegenwoordig. Zo kunnen we nog wel even doorgaan. Wij leven niet meer in de natuur en om de natuur dan aan te voeren als argument voor of tegen is toch echt te makkelijk. Uiteraard moet je doen waar je je goed bij voelt (ik zal het niemand kwalijk nemen als ze hun billen níet af willen vegen) maar er is wel echt een verschil tussen keuzes waarmee je anderen (mensen, dieren, de Aarde) kwaad doet en keuzes waarmee je zo min mogelijk kwaad doet. Als je beslist om vlees te eten, beslis je dat ook voor heel wat mensen en dieren voor wie er niks te kiezen valt.

De laatste zin was inderdaad algemeen bedoeld, geen zorgen. Ik ben wel op kuikenbroederijen, nertsenfokkerijen, slachthuizen, scharrelstallen, vrije-uitloopdingesen en varkensstallen geweest, en het is echt geen paradijs. Het is geen regelrechte mishandeling, dat zeker niet, maar het is ook niet rooskleurig en schadeloos. Overigens vind ik een goed leven nog steeds geen argument om dat leven dan ook te beëindigen. Ik denk dat de meeste activisten het wel gezien hebben, in ieder geval tot op zekere hoogte, en dat juist niet-activisten alles geloven wat de media ze voorhoudt. Ik vind niet alles zielig (en ik vind WakkerDier over het algemeen een flutorganisatie) maar ik vind wel dat ieder levend, sentiënt wezen een intrinsiek bestaansrecht heeft. Dat wordt hoe dan ook genegeerd, daar kun je niet omheen. De redenen die er worden aangevoerd om dat goed te praten zijn stuk voor stuk onlogisch. De consument heeft hier de grootste rol in.

Denk nog rustig even over je punt na :') Ik ken het gevoel.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 22:42

Colorado schreef:
Dat ben ik wel met je eens Fiffill, we vinden veel leuke dingetjes uit, maar gaan er ronduit dom mee om. Oh leuk, kijk wat we nu weer kunnen! Dat we de uitwerkingen nog niet weten, ja, ach, dat is iets voor morgen :z In die zin vind ik de intelligentie toch een zeer nutteloos iets, maar dat is niet echt relevant in deze discussie. Alhoewel, ik denk dat het met de bio-industrie ondertussen wel anders zou zitten als we slim om waren gegaan met onze intelligentie :+

Als je het gaat hebben over realiseren en de gevolgen kunnen overzien dan zijn wij nou niet haantje de voorste. Zouden wij echt gevolgen kunnen overzien dan waren er heel wat dingen anders geweest denk ik :=

We zouden eens een lijst moeten maken met bedreigende diersoorten. Ik denk dat er maar één op komt te staan... 8)7

Nee, even zonder gekkigheid, wat de mensheid eigenlijk doet is zijn eigen graf graven. Uiteindelijk zullen ook wij als soort uitsterven, op z'n laatst als de zon ermee ophoudt. Of we moeten net genoeg geluk hebben dat we een andere planeet gevonden hebben...

Ter verduidelijking: de Aarde is 4,6 biljoen jaar oud. Als we dat terugcalculeren naar 46 jaar, dan is de mens er nu vier uur en is onze industriële revolutie één minuut geleden begonnen. In die tijd hebben we meer dan 50% van de natuurlijke bronnen verwoest. Dat noem ik nou niet echt goed vooruitdenken. :=

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 22:45

Blacky94 schreef:
Fiffill schreef:

Pas op, ook varkens en dolfijnen zijn ontzettend intelligent ;)
Ik denk dat je dan eerder moet kijken naar verstand, wil en de mogelijkheid tot nadenken, realiseren en de gevolgen kunnen overzien :)
Echter geldt denk ik voor alles dat je het dan niet op de verkeerde manier moet gebruiken ;) :)

Ik zeg toch ook niet dat er geen intelligente dieren zijn, maar wij zijn nog altijd intelligenter dan varkens en dolfijnen ;) En verder haakte ik even in op wat hierboven genoemd werd, intelligentie. Over bewustzijn ed heb ik het al eerder gehad :)

Overigens vind ik dat bovenstaande (natuur, voedselketen) geen argument hoeft te zijn. Wel/geen vlees eten is weer een ander verhaal dan hoé je het beste dieren kunt houden voor het vlees :)