deruijter schreef:Je kan er niet van uit gaan dat maar alle verantwoordelijkheid bij de jongeren zelf ligt.
Ik denk ook zoals jou hoor: je doet het zelf, dus eigen schuld dikke bult.
Maar meestal zijn het de jongeren die onzeker zijn, die onder druk worden gezet en daarom maar gaan drinken, terwijl ze dit eigenlijk helemaal niet willen.
En er word al heel veel aandacht besteed aan alcohol, denk aan die boekjes die je in groep 8 kreeg en aan reclames, cursussen op school en sociale controle.
Een verbod helpt op lange termijn wel goed, geloof ik. Maar op korte termijn zullen er nog veel tegen stribbelingen zijn!
Die jongeren hebben een veel groter probleem dan alcohol drinken, en dat moet je dan ook aanpakken. Dat probleem verhelp je ook niet door een verbod.
Het is al even geleden dat ik voorlichting heb gehad op school, dus het zou goed kunnen dat het veranderd is, maar in mijn herinnering was die voorlichting absoluut niet voldoende (het enige dat me zo te binnen schiet zijn die reclames dat het je hersenen aantast... als tiener dacht ik, boeie..). Ik zou sowieso meer aandacht besteden aan waarom mensen wél alcohol drinken, dan aan alleen zeggen dat het niet goed is. Daarnaast voorlichting door naar verslavingsklinieken te gaan, daadwerkelijk laten zíen wat verkeerd gebruik van alcohol met je doet.