De Nederlander in 'overconditie'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 21:21

Blue_Eyes schreef:
Er staat ook 'maximale' ;)

dan bedoelt zij vast heupomvang/ buikomvang, want de taille is het smalste deel van de buik.

Blue_Eyes

Re: De Nederlander in 'overconditie'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 21:22

Ja, dat snap ik ook. Maar als je tailleomvang boven de helft van je lengte komt, is het niet meer gezond. Dus voor mij: als mijn taille meer dan 84 cm is, dan moet ik afvallen.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 21:25

Dan kan ik dus nog even dooreten. _O-

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 21:26

Als je dat per se wilt :=

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 21:43

Dat is inderdaad wat ik bedoelde blue eyes :P

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 21:48

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maarja.. Ik ben ook te dik. Mijn bmi is 25,05. Net te zwaar dus. Wat doe ik er aan? Niks, ik kan er niks aan doen. Ik sport 4 tot 8 uur per week waarvan 2 uur in de week harlopen, squads, opdrukken en sit-ups maar ik val niet af. Ik zou dolgraag 6 kilo lichter willen zijn maar dat lukt gewoon niet. Als ik kijk naar mijn lijf denk ik ook; ik ben te dik, maar. Ik heb geen vetrollen. Ik heb wel brede armen, maar voor een deel spieren. Ik zorg er altijd voor dat ik niet te veel calorieen binnen krijg. Ik heb bijna nooit (1x in de 2 weken?) iets lekkers in huis en dit word nog lekker aangemoedigd doordat ik al die troep toch niet kan betalen haha. Ik durf ook niet in het openbaar te eten. Heel misschien een keer een appel ergens stiekem in een hoekje, maar zodra mensen zien dat ik eet word ik onzeker, heb ik het gevoel dat ik aangestaard word en voel ik me ontzettend lelijk. Ik ben dus benieuwd hoe jij naar iemand zoals ik aan zou kijken? Want hoewel ik wel te dik ben doe ik toch echt niets wat mij dik zou maken.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 21:54

Een van mijn beste vrienden sprak ik net en we hadden het over dit topic. Hij is een sportfreak van 2.11 lang. En zijn BMI is ruim 30, iedere BMI-calculator vertelt hem dat hij 'absoluut moet afvallen'. Mjah... Tot je hem ziet, dan weet je dat het niet zo is. Spieren zijn echt heel wat zwaarder dan vet en als je megagroot en heel gespierd bent, is je BMI al snel veel te hoog. Terwijl je echt niet te dik bent. Dus het wordt toch echt tijd dat we die BMI-onzin eens links gaan laten liggen...

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 07:42

Idd blue_eyes: de bmi index zet mensen op het verkeerde been. Vorig jaar had ik een bmi van 21,8 en een vetpercentage van 29%. In mijn geval kwam dat doordat ik vanwege een blessure en een operatie ruim 4 maanden nauwelijks aan beweging had gedaan, maar toch...
Als ik de bmi-index moet geloven mag ik nog 10 kilo aankomen en heb ik nog steeds een gezond gewicht. Echt niet! :n

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 08:56

Ik denk dat je gewoon je gezonde boerenverstand kunt gebruiken om te bepalen of je in "overconditie" bent...

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 09:01

gummie schreef:
Ik denk dat je gewoon je gezonde boerenverstand kunt gebruiken om te bepalen of je in "overconditie" bent...

Helaas heb ik het idee dat niet veel mensen gezegend zijn met gezond boerenverstand.... Kijk maar naar al die paarden die te dik zijn of honden die je als bijzettafeltje kint gebruiken...

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 10:33

Ik twijfel daar ook aan...daarbij lijken de grenzen te verschuiven...de 'normale' of 'gemiddelde' vrouw lijkt zwaarder dan vroeger te zijn. We gaan te zwaar zijn steeds meer als normaal zien...het lijkt soms zelfs dat slank/mager/op gewicht afwijkend is

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 10:36

Ik hanteer in ieder geval niet de weegschaal of een bmi om er achter te komen of ik in overconditie ben. Sterker nog: als ik bmi zou aanhouden, zou ik juist in overconditie geraken!

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 15:39

Colway schreef:
Ik twijfel daar ook aan...daarbij lijken de grenzen te verschuiven...de 'normale' of 'gemiddelde' vrouw lijkt zwaarder dan vroeger te zijn. We gaan te zwaar zijn steeds meer als normaal zien...het lijkt soms zelfs dat slank/mager/op gewicht afwijkend is

Dat denk ik niet. In mijn ogen is het schoonheidsideaal op dit moment (in Nederland) maatje 36.. Als je kijkt naar schilderijen uit de middelleeuwen zullen dat toch allemaal dames zijn met een maatje 40. Bovendien was het in de middeleeuwen een "mooi" om altijd zwanger te lijken. Dus ik weet niet of wij zwaar zijn steeds normaler vinden. Ik denk alleen dat we steeds meer naar de extremen gaan. Extreem mager, of extreem dik...

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 15:50

Die geschilderde dames waren de welgestelden...oftewel geen afspiegeling van de maatschappij maar een kleine groep mensen die het (te) goed hadden...het gewone gepeupel had geen geld zich te laten vereeuwigen...

Lijkt inderdaad wel meer extremen te worden

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 16:11

Het schoonheidsideaal is ook vooral wat het meest luxueus is. Dus toen de meeste mensen ondervoed waren, was 'vol' een teken dat je rijk was, en dat was dus begerenswaardig. En een zo licht mogelijke huid onderscheidde je van de boeren op het land.

Toen vervolgens de meeste arbeiders binnen gingen werken, maar de rijken op vakantie konden naar zonovergoten landen, werd bruin zijn ineens gewenst.

En dus zie je nu echte ondervoeding niet voorkomt, maar overgewicht als gevolg van minder gezonde eet- en leefomstandigheden wel, het slank zijn als een manier om je te onderscheiden.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 16:15

Wat mij is opgevallen sinds ik moest overstappen op een specifiek dieet ivm allergieen en lichamelijke klachten, is dat er bijna geen voedingsmiddelen meer te vinden zijn die onbewerkt en zonder rotzooi zijn. Ik denk dat al die toegevoegde stoffen ook niet echt bijdragen aan een gezond lijf/ gezond gewicht.

Zelfs op runderrookvlees uit de supermarkt zitten glucosestroop, dextrose, sacharose, aroma en allerlei E-nummers. Helaas is het vlees bij de slager weer niet te betalen in verhouding tot wat er in de winkel ligt.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 16:23

Ik ben tenger en dus super slank,maar mijn vetgehalte is niet goed.Mijn cholesterol is ook te hoog.
Ik eet best wel gezond,geen fastfood,maar ik snoep teveel s'avonds.
Als je mij ziet zou je denken,nou die heeft geen last van vetten.Nee idd. vanaf de buitenkant is niets te zien,maar van binnen is het wél te vet.
Dus oordelen over mensen die vanaf de buitenkant dik zijn????

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 16:46

Zo zie je maar weer :j

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 17:01

Horsii_mine schreef:
Colway schreef:

Dat denk ik niet. In mijn ogen is het schoonheidsideaal op dit moment (in Nederland) maatje 36.. Als je kijkt naar schilderijen uit de middelleeuwen zullen dat toch allemaal dames zijn met een maatje 40. Bovendien was het in de middeleeuwen een "mooi" om altijd zwanger te lijken. Dus ik weet niet of wij zwaar zijn steeds normaler vinden. Ik denk alleen dat we steeds meer naar de extremen gaan. Extreem mager, of extreem dik...

Afbeelding

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 17:09

gummie schreef:
Wat mij is opgevallen sinds ik moest overstappen op een specifiek dieet ivm allergieen en lichamelijke klachten, is dat er bijna geen voedingsmiddelen meer te vinden zijn die onbewerkt en zonder rotzooi zijn. Ik denk dat al die toegevoegde stoffen ook niet echt bijdragen aan een gezond lijf/ gezond gewicht.

Zelfs op runderrookvlees uit de supermarkt zitten glucosestroop, dextrose, sacharose, aroma en allerlei E-nummers. Helaas is het vlees bij de slager weer niet te betalen in verhouding tot wat er in de winkel ligt.

Daarvoor is dit een leuke blog, http://www.100daysofrealfood.com/start-here/
Heel verhelderend en leuk geschreven met heerlijke recepten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 17:17

Ik ken genoeg meiden die er uit zien alsof ze anorexia hebben en die ondanks gezonde voeding het niet kunnen helpen. Ze zijn gewoon "dun" gebouwd. :)
En de vollere meiden (lees: meiden met vormen) worden nog steeds als mooier gezien maar die foto's zijn geen maatjes 40. ;) Zeker links onder niet.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 17:21

Horsii_mine schreef:
Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maarja.. Ik ben ook te dik. Mijn bmi is 25,05. Net te zwaar dus. Wat doe ik er aan? Niks, ik kan er niks aan doen. Ik sport 4 tot 8 uur per week waarvan 2 uur in de week harlopen, squads, opdrukken en sit-ups maar ik val niet af. Ik zou dolgraag 6 kilo lichter willen zijn maar dat lukt gewoon niet. Als ik kijk naar mijn lijf denk ik ook; ik ben te dik, maar. Ik heb geen vetrollen. Ik heb wel brede armen, maar voor een deel spieren. Ik zorg er altijd voor dat ik niet te veel calorieen binnen krijg. Ik heb bijna nooit (1x in de 2 weken?) iets lekkers in huis en dit word nog lekker aangemoedigd doordat ik al die troep toch niet kan betalen haha. Ik durf ook niet in het openbaar te eten. Heel misschien een keer een appel ergens stiekem in een hoekje, maar zodra mensen zien dat ik eet word ik onzeker, heb ik het gevoel dat ik aangestaard word en voel ik me ontzettend lelijk. Ik ben dus benieuwd hoe jij naar iemand zoals ik aan zou kijken? Want hoewel ik wel te dik ben doe ik toch echt niets wat mij dik zou maken.

niet iedereen is zo bevooroordeeld als de TS, ;), ik vind het heel erg voor je dat je je niet veilig voelt om te eten in het openbaar!
Ik ben er van overtuigt dat veel mensen zelf hun gewicht in de hand hebben, maar niet alles en iedereen, er zijn zoveel oorzaken voor overgewicht. Het is al vaker geschreven, dat het nogal kort door de bocht is dat iedereen met overgewicht, teveel eet en fast food eet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 17:57

ik vind het vooral overdreven. Je bent echt niet zo belangrijk dat iemand met normale proporties die eet veroordeeld gaat worden. :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 18:24

Ik vraag me af he, in dit topic is echt meerdere keren genoemd (door o.a. Phormicola) dat 'sommige mensen niet meer weten wat gezond eten is' en dat 'mensen vaak denken dat ze gezond eten maar dat niet doen'.

Wat is dan wél gezond eten volgens jullie????

Het is pure nieuwsgierigheid hoor, misschien kan ik wel wat met jullie tips.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 18:27

Echt Gezond eten?
Eigen verbouwde groenten,aard. en fruit,eigen gebakken brood,verse kruiden uit eigen tuin,enz.
En drinken? grondwater! daar zit geen jodium,chloor of weet ik wat allemaal niet in.Grondwater is zuiver.
Enne liever 10 x per dag kleine beetjes eten dan 3 x per dag een volle maaltijd.