Meisje(13) pleegt zelfmoord door bangalijst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Re: Meisje(13) pleegt zelfmoord door bangalijst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 20:25

Social Media zijn er ook altijd al geweest, alleen zijn ze nou bereikbaar voor een enorm groot en internationaal publiek. Wat was er vroeger toch, met die vragenlijsten? Iets met een c? Q? Nou ja, dat was toen hip. Toen kwam Hyves en daarna was het hek van de dam. Maar om hier nou social media de schuld van te geven of je afvragen wat een 13-jarige met twitter moet.. nee dat vind ik ook allesbehalve interessant of zelfs maar relevant.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 20:26

Kwanyin schreef:
Ik schrik echt van sommige reacties. Aan de andere kant, past het weer precies in het plaatje waar we over praten, van mensen die geen flauw benul hebben van wat internet kan aanrichten.

Ben het helemaal met je eens. ik schrok ook van de harde reakties van sommige bokkers...

@ knuffeldier: Ik kan me voorstellen dat je dit soort verhalen oordelen en aannames niet meer wilt lezen. Heel veel sterkte voor jou, je collega en de rest van haar familie. :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 20:27

Lente schreef:
Precies Yamcha!

Ik ben zelf ook echt heel erg enthousiast over No Blame :j documentaires gezien die echt heel interessant zijn!

Ik ga er even wat meer over zoeken, tot nu toe alleen de link gelezen die je gegeven had, maar ik vind het erg interessant, jammer dat ik er niet veel mee kan doen, behalve hier en daar promoten. Het voordeel is dan wel dat dat soms meer oplevert dan je verwacht :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 20:28

Ik denk dat het belangrijk is dat scholen No Blame meer toe gaan passen. Dat is wel lastig want het is een hele ommezwaai in pestprotocollen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 20:29

ik vind het echt heel erg dom dat je om zoiets zelfmoord zou plegen, ik zou het niet eens in mijn hoofd halen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 20:38

Lente schreef:
Ik denk dat het belangrijk is dat scholen No Blame meer toe gaan passen. Dat is wel lastig want het is een hele ommezwaai in pestprotocollen.

Klopt, dat is ook lastig, hoor. Maar ze erop wijzen (wel fijntjes, uiteraard) dat dit nu ook niet denderend werkt, en dat heel goede resultaten oplevert, wil soms wel helpen, mensen zijn dan vaak wel geneigd om het iig uit te proberen, en met een beetje geluk werkt het bij de eerste als een trein, en als er een schaap over de dam is........
Hoe dan ook, het zou een logische keuze zijn, het alternatief is een enorme pakkans creëren, en dat is ten eerste gewoonweg onmogelijk, omdat er altijd wel íemand is die vindt dat je je er veel te druk om maakt (zie de reacties in dit topic alleen al), en ten tweede is het een heel negatieve aanpak, omdat mensen zich dan alleen maar aan regels houden omdat ze anders straf krijgen. Dat levert over het algemeen geen intrinsieke motivatie op, en zéker geen permanente gedragsverandering. Amerika is daar een redelijk schoolvoorbeeld van: ondanks de zware straffen is het recidive-percentage bijzonder hoog...... er is intrinsiek totaal niets veranderd.
En dat alleen al toont wel aan dat we dus überhaupt met een andere methode moeten komen, willen we wangedrag aan kunnen pakken. Wraak en straf zijn nogal achterhaald these days.
Ik vind de No Blame methode een heel goed alternatief.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-03-12 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 20:39

Ben het helemaal met je eens Yamcha :)

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 20:57

Wat vreselijk voor dat meisje.

Vroeger was er de Social Media nog niet echt, ik ben gepest vanaf groep 8 t/m Havo 5 en gelukkig was dat hele social media gebeuren er nog niet zo. Ik ben voor alles wat los en vast zat uitgemaakt, uitgescholden en vernederd tot in het graf (vooral in Havo 5). Ik heb ook wel eens gedacht aan zelfmoord, maar dat was vooral als ik daadwerkelijk op school was. Na schooltijd was ik weer bij mijn paard en was ik weer gelukkig. Het feit dat de pesterijen na school niet via social media door is gegaan heeft in mijn geval wel voorkomen dat ik zelfmoord heb gepleegd. En daar ben ik ontzettend blij om, gezien wat ik allemaal daarna nog heb mogen meemaken

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:06

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 10-11-24 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:10

0152141488 schreef:
Heeft iemand de twitter van het meisje ?

bovenin bij Twitter kan je op onderwerp zoeken, typ daar haar naam in en zie je haar twitter. Ik denk niet dat het mag om hier haar Twitternaam neer te zetten

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:15

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 10-11-24 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:25

En dan hoor je mensen wel eens zeggen: Ach, laat ze maar. Of: Pesten is maar een fase...

Nee, pesten is heel serieus en in mijn opleiding heb ik dit soort verhalen maar wat vaak gehoord, en ik ben mijn opleiding pedagogie en psychologie zo'n 16 jaar geleden begonnen, dus voor degene die zeggen 'kinderen vandaag de dag', nee, sorry, bullshit. Zelfmoord door pesten gebeurd al heel lang. Alleen hoor je het nu meer, omdat er meer media is zoals internet etc.

Je kan tegen een slachtoffer banketstaaf als brugman, maar uiteindelijk, als het zogenaamde mes te diep snijdt, kan het deze kant op gaan. En laat mij nu uit de doeken doen, dat ik als kind ENORM gepest ben. Fysiek en mentaal. Ik ben 1 van de mensen wiens huid er dikker van is geworden, die er sterker door is geworden. Maar ik word RAZEND als ik nu mensen pesten af hoor of zie wimpelen. Deze mensen onderschatten de pijn die dit kan veroorzaken. Deze mensen zijn misschien zelf nooit gepest, of zoals ik 3 jaar lang door 5 jongens in mijn klas IEDERE dag in elkaar geslagen. Maak dat maar eens door als puber, of erger nog, 7-10 jarige (mijn geval) en DAN praten we wel eens verder.

Ik heb geluk. Ik ben er sterker van geworden, ik ben een vechter. Maar velen zijn hierdoor voor hun leven getekend.

Mijn hart gaat uit naar de nabestaanden...

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:52

Diep triest

Charmaiineee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:58

Frederieke_ schreef:
ik vind het echt heel erg dom dat je om zoiets zelfmoord zou plegen, ik zou het niet eens in mijn hoofd halen...

Dom? Sorry, maar je weet niet wat er in zo'n meisje haar hoofd om gaat.
Ik vind dat je daar niet over kan oordelen. Als je zo depressief bent, is niks meer belangrijk, alles is crap.
Inclussief jezelf, voor je gevoel. Dus waarom zou je er dan nog zijn?

Ik vind eerlijk gezegt niet dat je zo iets kan zeggen over iemand..

Charmaiineee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 22:01

Lang leve de media anyway. Ze zijn er eindelijk achter dat dit "hoogwaarschijnlijk niet de reden tot zelfmoord was" tjonge jonge jonge..

Ik ben net nog even langs de plek geskeelerd, is naast mijn huis ongeveer..
Was wel heftig.. Vanmiddag ook toen ik naar huis reed, allemaal jonge meiden en jongens (denk van school/klas) met de fiets daar bij het hek.. pff ;(

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 22:03

Oh ik vind het echt zoooooooo erg voor dat meisje |( |( |(
Ik wens al haar familie en vrienden heel veel sterkte in deze moeilijke tijd Y;(

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 22:09

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 10-03-25 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 22:23

What the hell? Ik zit echt zo enorm boos te zijn na 13 pagina's vingers wijzen. Alle posts hier zijn van mensen die over geen enkele informatie beschikken over ouders, leerkrachten, het pestbeleid op school of haar vrienden... en toch krijgen die allemaal te horen dat ze het fout doen. Jullie stellen een eigen Banga lijst op, maar dan van oorzaken die nergens op slaan.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 03:20

ruitje schreef:
What the hell? Ik zit echt zo enorm boos te zijn na 13 pagina's vingers wijzen. Alle posts hier zijn van mensen die over geen enkele informatie beschikken over ouders, leerkrachten, het pestbeleid op school of haar vrienden... en toch krijgen die allemaal te horen dat ze het fout doen. Jullie stellen een eigen Banga lijst op, maar dan van oorzaken die nergens op slaan.

Ruitje, dan heb je toch iets overgeslagen, er is namelijk iem in dit topic die met haar vader werkt...

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 04:27

Zelf woon ik ook in pijnacker. Heb ook daar op school gezeten. Die bangalijst is niet de oorzaak. Uit haar tweets, waaravn het accountinmiddels van verwijderd is, kan je afleiden dat ze al langer problemen had etc. Heel erg triets! Ken ook veel kinders die bij haar in de klas zaten of ook daar in de brugklas.

Heel veel sterkte voor de nabestaande

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 07:32

Charmaiineee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 07:54

Vanmiddag na school maar even bloemen kopen. Gister al een briefje met tekst neergelegd, vanmiddag de bloemen.. Y;(

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 08:08

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 08:13

Politie zit er goed op! Hoorde net op het nieuws dat een ieder die op zo'n lijst staat aangifte moet doen!! Waren al iets van 12 meiden die dat hebben gedaan!!
(en er werd inderdaad gezegd dat het nog niet bevestigd was dat genoemd meisje op zo'n lijst stond)

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 08:19

Frederieke_ schreef:

Hoe kun je dit nou toch zeggen?
Je opmerking maakt me verdrietig.