Dokters moeten recht krijgen pasgeboren baby te doden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Stamina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 00:44

Belachelijk, dat doe je met ongewenste katten nog niet eens.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 00:47

geerke schreef:
vermoorden?
je bedoelt euthanasie?....anders zou een dierenarts ook veel dieren vermoorden ;)

Ik denk dat bij zwaar lichamelijk of geestelijk handicap dit helemaal geen slecht idee is.
Maar gewoon omdat het een ongelukje was en het toch niet uitkomt een baby...zou ik het schandalig vinden.
Maar ja,waar ligt de grens?

ik sluit me hierbij aan

Magrathea

Re: Dokters moeten recht krijgen pasgeboren baby te doden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 00:56

Die grens is moeilijk inderdaad. Het verschilt natuurlijk van geval tot geval. Maar daar zijn vast ook niet alle artsen het over eens.. schiet je nog niks op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:27

gomir schreef:
Mindim schreef:
Dan had je abortus moeten laten plegen en abortus bedoel ik in de periode dat het kind nog niet levensvatbaar is, zelfs dat vind ik nog laat. Als het aan mij lag werd die grens terug geschoven naar 16 weken ipv 24 weken.

Ik vind 24 weken ook rijkelijk laat, maar het oprekken van die grens is natuurlijk ook wel weer te begrijpen. Als je maar tot 16 weken abortus mag laten plegen, dan zit je met je handen in het haar als je er na 22 weken achter komt dat die op de 20-weken echo geziene afwijking echt serieuze ellende inhoudt...

Ik vind het oprekken van die grens begrijpelijk als je er na 22 achter komt, dat er om medische redenen een abortus noodzakelijk is. Maar met het oprekken van die grens geef je ook jan en alleman die geen medische noodzaak hebben om een bijna 5 maanden oude zwangerschap af te breken. En dat vind ik dan weer een stuk minder. Voor medische noodzaak is denk ik ook wel een uitzondering in de regels?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-03-12 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:29

Maar dan komen we weer terug op het oorspronkelijke artikel: wat is er zo wezenlijk anders aan een baby van 21 weken of 23 weken?
Heeft het opeens een doel gekregen, besef van leven en dood, waarden en normen, ect? Tuurlijk is het nu wat groter dan 2 weken terug, maar wat meer? Is het niet dat wij, niet de baby maar everybody else er opeens 'normen en waarde' aan gaat verbinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:32

Asyaa schreef:
Maar dan komen we weer terug op het oorspronkelijke artikel: wat is er zo wezenlijk anders aan een baby van 21 weken of 23 weken?
Heeft het opeens een doel gekregen, besef van leven en dood, waarden en normen, ect? Tuurlijk is het nu wat groter dan 2 weken terug, maar wat meer? Is het niet dat wij, niet de baby maar everybody else er opeens 'normen en waarde' aan gaat verbinden.

Het oorspronkelijke artikel gaat over voldragen babies die al in een wieg liggen zeg maar. Dat is voor de wet iets heel anders dan een foetus. Een ongeboren kind wordt voor de wet nog niet als persoon gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:47

Het oorspronkelijke artikel vraagt zich af wat is er opeens zo anders aan een kind dat geboren is, dan wanneer het nog niet geboren is. Imo kan je die vraag ook stellen met 22 weken. Wat is er zo anders aan een foetus van 23 weken dan 1 van 21 weken.
Het artikel ging ook niet zo zeer hoe het voor de wet zit (de Nederlandse wet is de meest liberale wet betreffende levensbeëindiging) maar de ethische kant ervan. Zie ook de bron: Journal of Medical Ethics

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:01

ehm in week 22 begint het te horen de geluiden buiten de baarmoeder en week 23 is de ademreflex er.

Het verschil is dus, dat het steeds verder af is. Dat je dat van de buitenkant niet kunt zien doet er niets aan af, de buik wordt dikker. Maar goed met 8 maanden heb je het kind ook nog niet gezien. Waar ligt voor jou dan de grens of moet voor jou de optie aborteren er altijd zijn, omdat je vind dat ouders daar recht op hebben?

Ze hebben nog geen bewustzijn, dus dan is het te rechtvaardigen dat je het doodt maakt, is beter voor onze gemoedsrust?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:28

Dus wanneer het geluiden hoort is het een mens, met besef van leven en dood en andere 'menselijke gedachtengangen'? Dat het steeds verder 'af is' ontken ik niet, daarom zei ik ook het groeit steeds verder. Dat ik het niet kan zien maakt niks uit, daarvoor heb je school :) Sterke en zwakke kernkracht kan je ook niet zien en dat is er ook :)

Waar de grens moet liggen volgens mij: geen idee. Maar waarom wel bij 21 weken en niet bij 23 weken (of vlak na de geboorte)? Voor zo ver ik weet heeft een pasgeboren baby nog steeds geen besef van alles, dus waarom is het in dat opzicht zoveel anders dan een foetus welke wel geaborteerd mag worden?

Jou gemoedsrust hoort hier weinig mee te maken te hebben. Als jouw paard wellicht ooit een ongeluk krijgt waardoor ie nooit meer zonder erge pijn kan lopen, laat je hem toch rondlopen omdat dat beter is voor jou gemoedsrust? Dieren moet je niet met mensen vergelijken, maar imo is dit wel een geldige vergelijking hier.

Euthanaseren na geboorte in geval van 'oh verrek, dat komt eigenlijk toch niet zo goed uit' terwijl desbetreffende moeder het al een lange tijd weet vind ik not done. Maar wat doe je met kinderen waar men er pas bij geboorte achterkomt dat het een (kort) leven tegemoet gaat gevuld met pijn? Of verder over abortussen: wat doe je met mensen die er pas na de 24 weken achter komen dat ze zwanger zijn? 'Sorry, maar er zijn mensen in Nederland die er slechter van zouden gaan slapen als we jouw leven beëindigen,enjoy life'?

Het oorspronkelijke artikel stelt de vraag wat is het verschil tussen een baby die net geboren is of vlak voor de geboorte? Die vraag doortrekkend: wat is het verschil tussen een foetus van 21 weken en er 1 van 23 weken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:58

Asyaa schreef:
Dus wanneer het geluiden hoort is het een mens, met besef van leven en dood en andere 'menselijke gedachtengangen'? Dat het steeds verder 'af is' ontken ik niet, daarom zei ik ook het groeit steeds verder. Dat ik het niet kan zien maakt niks uit, daarvoor heb je school :) Sterke en zwakke kernkracht kan je ook niet zien en dat is er ook :)

Waar de grens moet liggen volgens mij: geen idee. Maar waarom wel bij 21 weken en niet bij 23 weken (of vlak na de geboorte)? Voor zo ver ik weet heeft een pasgeboren baby nog steeds geen besef van alles, dus waarom is het in dat opzicht zoveel anders dan een foetus welke wel geaborteerd mag worden?

Een kind van 5 maanden heeft ook nog geen besef van alles, kun je ook nog gerust dood maken volgens jou? Want het is niet veel anders dan een foutus qua bewustzijn? Wat zijn jouw vroegste herinneringen, voor die tijd hadden ze je dus best een spuitje mogen geven, want die tijd daarvoor was je er eigenlijk toch nog niet qua bewustzijn?

Jou gemoedsrust hoort hier weinig mee te maken te hebben. Als jouw paard wellicht ooit een ongeluk krijgt waardoor ie nooit meer zonder erge pijn kan lopen, laat je hem toch rondlopen omdat dat beter is voor jou gemoedsrust? Dieren moet je niet met mensen vergelijken, maar imo is dit wel een geldige vergelijking hier.

Ik snap niet waarom je hier mee komt, als mijn paard pijn lijdt dan gaat ze hemelen. Als je mijn posts nou eens zou lezen, dan zou je zien wat mijn standpunt is omtrent euthanasie bij kinderen die een toekomst vol medisch lijden tegemoet gaan.

Euthanaseren na geboorte in geval van 'oh verrek, dat komt eigenlijk toch niet zo goed uit' terwijl desbetreffende moeder het al een lange tijd weet vind ik not done. Maar wat doe je met kinderen waar men er pas bij geboorte achterkomt dat het een (kort) leven tegemoet gaat gevuld met pijn? Of verder over abortussen: wat doe je met mensen die er pas na de 24 weken achter komen dat ze zwanger zijn? 'Sorry, maar er zijn mensen in Nederland die er slechter van zouden gaan slapen als we jouw leven beëindigen,enjoy life'?

Helaas bedoelen ze ook dat de mensen die denken van ' oh verrek, dat komt eigenlijk niet zo goed uit" , dat die mensen hun kind mogen laten inslapen, waarom denk je dat het allemaal zo'n weerstand oproept?
Zwangerschapsverbreking na 24 vind ik persoonlijk not done, het kind is zo goed als af en behoort alleen wat nog groter te worden en te rijpen.

Het oorspronkelijke artikel stelt de vraag wat is het verschil tussen een baby die net geboren is of vlak voor de geboorte?

Niets geen verschil, maar dat maakt niet uit, een voldragen baby in de buik mag je ook niet aborteren even als je de baby buiten de buik niet mag doden. ;)

Die vraag doortrekkend: wat is het verschil tussen een foetus van 21 weken en er 1 van 23 weken?

Een kind dat gehaald wordt met 21 weken is niet te redden, is niet levensvatbaar, een kind dat met 23 weken gehaald wordt, daarbij is de mogelijkheid er het kind te redden en in leven te houden, maw het is levensvatbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:24

Allereerst: je haalt mijn mening door de war met welk standpunt ik verdedig :) Die 2 komen niet automatisch overeen.

Dan maakt het uit of je van mening bent dat er een lot is en alles van te voren is vast gelegd. Ben je van mening dat dat niet het geval is dan zou ik dus simpelweg niet hebben bestaan, dus zou ik ook niks hebben verloren, want dat had nooit bestaan. Ik zou dan ook helemaal niet kunnen zeggen 'goh beetje jammer dit' want op het moment had ik dat besef nog niet. Tuurlijk erg leuk allemaal dat de dokters mij niet achterna zijn gekomen met kettingzagen en bijlen, maar mocht er wat fout zijn gegaan tijdens de geboorte had ik 'nooit wat gemist'. Wellicht ben ik hier gewoon ontzettend nuchter in.

Ik haalde enkel aan dat gemoedsrust van 'de mensheid' hier niks mee te maken hoort te hebben. Alleen het kind zelf en in mindere mate die van de ouders.

De mensen die 'oh verrek' denken horen inderdaad een flinke klap met een groot stuk hout te krijgen. Maar voor het oorspronkelijke artikel stelt de vraag wat is het verschil. Logisch dan dat ook het 'oh verrek' wordt aangehaald. Bij abortus is 'oh verrek' tenminste een 'geldige' reden. Als er geen verschil zit tussen een foetus en een pasgeborene qua moreel dan zou 'oh verrek' 'logischerwijs' ook mogelijk zijn bij pasgeborene. Dat wij dat niet 'ok' vinden is, hoewel onlogisch, wel erg begrijpelijk. Stel dat je bij 2 maanden erachter komt dat je zwanger bent en pas na de geboorte bedenkt 'dit komt eigenlijk niet zo goed uit' lijkt mij een brug te ver. In zo'n geval mag tevens moeder naar het gesticht.

Ik heb het nu niet over de wet maar over het besef van een kind. Daar gaat het hele artikel over. Over het verschil qua geest van een pasgeborene en een baby vlak voor de geboorte.

Is levensvatbaar dan een peiler voor de ethiek? Zo snel het levensvatbaar is heeft het besef van leven en dood?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:39

Sorry, ik ga niet in herhaling vallen, jij leest wat je wilt lezen, prima.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:44

Te ziek voor woorden dit.....

En maar egoïstisch zijn, wel seks hebben en niet de risico's op je willen nemen zoals het zorgen voor een kind?

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:52

haha nou ik denk echt niet elke x bij seks.. oei straks krijg ik een kind.. zal ik dit wel doen. Ik had al vrij jong seks, toen kon ik echt nog niet voor een kind zorgen. Gelukkig zijn er goede voorbehoedsmiddelen.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:11

Dat is ook zo ;) Maar je moet wel je ervan bewust zijn dat het fout kan gaan ;)

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:12

Ik heb hier toevallig laatst een hele discussie met iemand over gehad naar aanleiding van een artikel in de volkskrant.
Ik ben zelf van mening dat wanneer een kindje ECHT zwaar gehandicapt is en dus zijn/haar hele leven als een dood vogeltje in een bed zal liggen, dat dit zeker een mogelijkheid zou moeten zijn. Echter denk ik wel dat we met de huidige technieken al ver genoeg zijn om dit soort 'gevallen' al in de baarmoeder te herkennen en ik vind dat er dan op dat moment al ingegrepen moet worden.
In dat artikel ging het om een meisje van achttien, die helemaal niks meer kon, zelfs geen oogcontact maken. Dat meisje kon daarvoor wel meer, dus bij haar was er geen sprake van euthanaseren bij de geboorte. Echter konden de ouders niks doen, want het stoppen van medicijnen en andere maatregelen om haar in leven te houden, zou een hele pijnlijke, nare dood betekenen.... en euthanaseren dat mocht niet. Wat betreft dat soort gevallen, vind ik dat de wet ook gewijzigd zou moeten worden. Al is het natuurlijk erg lastig om in een wet duidelijk te krijgen wanneer het wel en wanneer het niet gerechtvaardigd is.

Overigens wil ik wel zeggen dat ik vind dat een 'ongewenst' kind niet iets is waar je na de geboorte nog iets aan zou moeten kunnen doen (in de zin van euthanaseren)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:11

Ik herinner me een verhaal in de krant van een bejaarde dame dat haar dochter heeft omgebracht uit liefde voor deze gehandicapte dochter, want ze zorgde nog steeds voor haar en kan niet zelfstandig leven.

Deze dame werd steeds slechter ter been en ouder en meer zorgen om wie er dan voor haar dochter dan gaat zorgen, dus bracht ze haar zelf om zeep. Nu heeft ze rust in haar hoofd dat mocht haar iets overkomen dat er dan geen zorgen meer is om haar dochter.

Zoiets is ook heel erg, want in dit geval ging het geloof ik om een dochter dat Down van Syndroom heeft met een extra handicap eraan maar ik weet niet meer wat, dus niet echt iemand dat als een kasplant leeft, toch kan ik deze dame wel heel goed begrijpen.

Dus bij hele zware gehandicapte mensen dat als een kasplant leeft, van wat ik had gezien vond ik heel erg en niet te begrijpen dat ze in leven gehouden worden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:07

Lente schreef:
Uiteindelijk is het altijd de arts die beslist. Niet de ouders.

Dat hoop ik niet, is belachelijk.
Kind is niet van de arts, de ouders kunnen heel andere normen en waarden hebben, bepaalde gedachte's ed.
Je kunt ouders treffen die bv heel gelovig zijn en het kind koste wat kost willen laten leven en een arts die daar lijnrecht tegenover staat maar andersom kan natuurlijk ook; je ziet je kindje lijden en wilt daar een einde aan maken maar de arts wil niet meewerken.
Arts mag adviseren, meer niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:11

Een arts houdt een kind niet in leven als de prognoses te slecht zijn. De arts heeft de plicht om te proberen iemand te redden maar uiteindelijk is het de arts die bepaalt of de behandeling wordt gestaakt.

Net als dat het de arts is die besluit reanimatie te staken etc.

Uiteraard wordt er met de ouders overlegd maar een arts heeft de eindverantwoordelijkheid. De arts wordt erop aangesproken als hij een kind te vroeg laat gaan of een verkeerde keuze in de behandeling maakt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:22

Reanimatie staken vind ik wel wat anders, daarvan weet je gewoon dat je op een bepaald punt niets meer kunt verwachten.
Als een kindje bv te vroeg is gekomen en de longetjes zijn nog niet voldoende gerijpt waardoor het ernstige ademhalingsproblemen heeft dan kun je zeggen; hij lijd teveel en de vraag is of die longen ooit 100% worden dus we maken er een einde aan.
Je kunt ook denken; die longen worden wel voldoende, misschien niet 100% maar er zijn genoeg mensen met longproblemen die een prima leven hebben, dan is die paar weken ademnood voor een goed doel geweest.
Het is net waar je je prioriteiten legt, de arts kan en mag dat niet beslissen, die geeft alleen aan hoe groot de kansen zijn. Natuurlijk is ondraaglijk, uitzichtloos lijden waarbij de ouders geen afscheid kunnen nemen wat anders maar ook dan zal een arts niet zomaar op eigen houtje bezig kunnen en mogen gaan.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:28

Maar volgens mij mag een arts daar dus juist wél in beslissen, en dan vooral in de zin dat de behandeling dus NIET gestopt wordt. Ik las in dit topic immers ook het verhaal van een stel dat de behandeling van hun kind wilde stopzetten vanwege vreselijke afwijkingen en handicaps en geen enkele kans op een pijnvrij leven en die werden aangeklaagd en uit de ouderlijke macht ontheven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:31

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:32

Dan zal het vast niet zo erg zijn geweest.
Als een kind ernstig gehandicapt is en geen enkele kans heeft op pijnvrij leven dan zal een arts daar vast in meegaan en worden ze ook niet uit de ouderlijke macht gezet.
Zoiets kan alleen als die ouders er liever 'vanaf' willen zijn en gewoon geen zin hebben in een kind met een handicap.

Maar ik geloof wel dat een arts dat mag ja, iig wel weigeren tot euthanasie, of het andersom ook mag?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:35

Zal eens kijken of ik het kan vinden, want ik vond het zeker niet meevallen.

[edit] Vond niet het bericht wat ik zocht, maar wel deze 2 quotes: [/edit]

Ann_moi schreef:
Dit is een heel lastig onderwerp, maar ik heb laatst gelezen in de Viva geloof ik, dat er een moeder was, met een baby die een huidziekte had, waardoor bij elke aanraking wonden ontstonden. Deze wonden genazen eigenlijk niet, en bij elke beweging scheurde het huidje al over. Toen de ouders wilden dat dit kindje ge-euthanazeerd zou zou worden, gaven de artsen geen gehoor. 3 keer per week moest het kindje in een azijnbadje om de wonden te ontsmetten waarbij het kindje echt enorme kreten uitsloeg van de pijn.
Uiteindelijk zag ook het ziekenhuis in dat het ondraaglijk lijden was, maar nog mocht er geen euthanasie worden uitgevoerd (als ik het goed heb begrepen) uiteindelijk is het kindje op 1 jarige leeftijd overleden. Waren de ouders wel blij het kindje te mogen hebben leren kennen, maar vonden ze het erg erg dat het zo geleden heeft.

Wat ik hiermee wil zeggen is, dat het volledig afhankelijk is van de situatie, en eigenlijk alleen de ouders in overleg met artsen kunnen handelen.

Ik vind de woordkeus voor vermoorden wel echt bizar.

_Nelleke_ schreef:
Ik las laatst in het parool een artikel over ouders die een kindje hadden gekregen met een zeldzame huidaandoening waarbij de huid continue ontstoken was en losliet. Het babytje had ellendig veel pijn, bij elke centimeter dat het kindje groeide barstte de huid open en ging ontsteken. De ouders hebben verschillende artsen gesmeekt om euthanasie, omdat het kindje zo verschrikkelijk veel pijn had en er geen zicht was op genezing. Echter wilde/mocht niemand het stel helpen.
Een jaar later is het kindje alsnog aan de pijn en verwondingen een 'natuurlijke' dood gestorven, al is niet duidelijk of dit mede door de morfine is gebeurt of alleen aan de verwondingen.

In dit soort gevallen vind ik het te belachelijk voor woorden dat er niemand is die dit kindje (en de ouders) mag helpen. Het kindje (en de ouders) heeft een jaar lang moeten lijden, terwijl de prognose sowieso zeer slecht was.

Alle overige redenen (te weinig geld, lichte handicap e.d.) vind ik euthanasie bij een baby not done en vind ik dat er meerdere goede alternatieven zijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:54

Lente schreef:
De ouders hebben (juridisch gezien) het laatste woord maar feitelijk ligt de beslissing bij de staf van de neonatologie, die de ouders ondersteunen.

Precies, feitelijk moeten ze het dus met elkaar eens zien te worden.