Opvattingen over uitkeringsgerechtigden: stof tot nadenken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 21:10

Nicolletje schreef:
Waarom quote je de post van Russel nogmaals?
De eerste alinea is waar: dat heet armoedeval.
En de tweede alinea dikgedrukte, dat gaat over deel 1 van de zin: waar mensen al vraagtekens over hebben in hun omgeving, zien ze vaak ook de mentaliteit ontbreken.
Tja, wat is daar mis mee om te zeggen.
Er zitten fouten in ons systeem en dat trekt een hoop foute types aan en daar sta jij (en anderen) nu tussen.
En ik vind het ook zorgelijk hoe makkelijk mensen tegenwoordig, sommigen al vanaf hun kindertijd, in een vrijwel uitzichtloze situatie terecht komen.

Ik was op zoek naar een logische volgorde van meningen, aannames en opmerkingen om aan te tonen wat wel en wat niet mijn doel van dit topic was. Maar aangezien ik zo onduidelijk ben, en onbegrijpelijk formuleer, kan ik ook nooit de reacties krijgen op mijn werkelijke vraag die nu ergens aan de zijkant blijft liggen....

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 21:12

Berdien schreef:
Hoho, je doet nou zelf een aanname. Ik had het namelijk niet over jóu maar over een algemene 'je'. Ik vind 'men' namelijk zo formeel klinken ;)

Dan heb ik niks gezegd! ;)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 21:21

gummie schreef:
De meest gehoorde negatieve opmerkingen over uitkeringstrekkers zijn:
Mensen die van een bepaalde uitkering leven:
- willen niet werken, zijn lui en gemakzuchtig en maken misbruik van de samenleving
- ontvangen bijna meer geld dan een minimumloon dus kun je beter in de bijstand gaan dan gaan werken

Even los van het feit dat er altijd mensen zullen zijn die misbruik maken van het systeem zoals dat bestaat, en dus ook van uitkeringen... kan ik uit de uitspraken niet zozeer opmaken wat voor persoon degene is die de uitkering ontvangt maar des te meer wat voor persoon degene is die de opmerkingen maakt. Impliciet beweert diegene namelijk dat: hiermee probeerde ik aan te duiden dat ik doel op de mensen die bovenstaande uitspraken doen tov een wajonger waarvan de achtergrond niet bekend is
- werken is niet leuk
deze stelling is inmiddels door sommigen bevestigd
- in de bijstand zitten is leuk en makkelijk want dan hoef je niet te werken
- uitkeringstrekkers verdienen geen vakantie
- alle mensen die van een uikering leven maken misbruik van de samenleving en het systeem.
Deze stelling wordt niet bevestigd

Mijn vraag is nu:
1. hoe komt het dat mensen menen dat anderen niet willen werken?
Meest voorkomende antwoord is dat er veel voorbeelden zijn van mensen die niet willen werken
2. hoe komt het dat mensen menen dat in de bijstand zitten wel leuk is?
Een antwoord is: omdat je liever niet werkt en toch gratis geld krijgt

Is het antwoord misschien:waarom denken jullie dat ik hier het word misschien heb neergezet? Is het duidelijk dat het een vraag is? En dus duidt op een mogelijkheid ipv een vooroordeel?
1. de antwoordgever heeft zelf een hekel aan werken en zou liever in de bijstand zitten
2. de antwoordgever ervaart werken als "moeten" en niet als uitdagend, zinvol, interessant, een mogelijkheid tot ontplooiing, een plaats voor het aangaan van sociale contacten, een manier om trots te kunnen zijn op je eigen verdiende inkomen, etc.
3. de antwoordgever ziet de bijstand als een gunst, een verlichting, een prettige situatie.

Als ambitieus en gedreven persoon met grote dromen als het gaat over een toekomstige baan, vanuit enthousiasme en de behoefte mezelf nuttig te maken en aan de samenleving bij te dragen, vraag ik mij af hoe het komt dat mensen die zulke oordelen hebben over mensen die leven van bijvoorbeeld een Wajong-uitkering, ervan uitgaan dat die uitkeringstrekkers het fijn vinden om in de bijstand te zitten en geen zin hebben om te werken.

Is dit een typisch voorbeeld van projectie misschien? Zijn het de critici zelf die liever niets zouden hoeven doen voor hun inkomen? Halen zij geen voldoening uit hun eigen werk? Zien ze het als een moeten? Leven ze de hele week naar het weekend toe? Staan ze met moeite op om naar hun vreselijke baan te gaan, wetende dat er ook (overigens chronisch zieke of gehandicapte) mensen zijn die in bed mogen blijven liggen en de hele dag tv mogen kijken om welke reden dan ook? Dit laatste wordt door een enkeling bevestigd, vöorbeeld: "ik moet om 05.30 uur naar mijn werk, terwijl jij je nog even lekker kunt omdraaien in je bedje

Hoe komt het dus dat een uitkering als iets prettigs, makkelijks en leuks wordt gezien, en vanwaar die haatdragende opmerkingen vol onbegrip jegens mensen die tot een uitkering veroordeeld zijn? dus de mensen die daadwerkelijk niet buiten die uitkering om kunnen, en niet de misbruikersVraag ik me zomaar af.

(wellicht ten overvloede: op de misbruikmakers na zijn er maar weinige mensen die het leuk vinden om niet deel te kunnen nemen aan de maatschappij])waarmee ik dus duidelijk aangaf dat dit topic gaat om reacties richting mensen te goede trouw
Laatst bijgewerkt door gummie op 26-02-12 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

gummie

Re: Opvattingen over uitkeringsgerechtigden: stof tot nadenken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 21:25

Misschien had ik beter een topic kunnen openen met:

"Als jullie konden kiezen tussen ziek thuis zitten en geld ontvangen, of werken en geld ontvangen, wat zouden jullie dan kiezen en waarom?"

Was het dan helder geweest?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 21:28

Dat is toch geen keuze? Niemand kiest er voor om ziek te zijn immers en ik denk dat niemand ook ziek wíl zijn, geld of geen geld.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 21:32

Mooi! Dan nemen we dat dus als uitgangspunt (had ik zelf al gedaan, maar wellicht beter om dat de volgende keer te omschrijven zodat het duidelijker is.
Vanuit dat uitgangspunt ben ik dus de volgende vraag gaan stellen:

- wat verklaart dan de uitspraken zoals ik die al geciteerd heb?

Want dat is hoe ik dit topic bedoeld had...

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 21:34

Omdat niet iedereen die een uitkering ontvangt ook dusdanig ziek is dat hij/zij niet kan werken. En dat zorgt voor een bepaalde mate van frustratie bij mensen maandelijks een percentage van hun inkomen richting de bodemloze put van onze schatkist zien verdwijnen om dat soort mensen te kunnen 'onderhouden'.

Waarbij ik de manier waarop je de 'uitspraken' zoals jij ze geformuleerd hebt en hoe je tot een bepaald punt probeert te komen even in het midden laat.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 21:50

Even hoor. De huidige wajonger wordt nou niet bepaald gemotiveerd om te werken.. Voor mijn vriend:

Waarom zou hij wel werken?
- dan komt hij de deur uit
- hij maakt zich nuttig
- het is (in het geval van een leuke baan) leuk

Waarom zou hij het niet doen?
- Zijn bedrag per maand blijft hetzelfde
- oftewel, hij krijgt niet meer geld maar wel extra kosten (reiskosten)
- daarnaast vraagt het fysiek veel meer van hem dan thuis te zitten. De hond uitlaten, ergens naartoe gaan in het weekend, maar ook het huishouden doen is nog zwaarder voor hem dan wanneer hij niet werkt.
- Oftewel, hij wordt er niet toe gemotiveerd, buiten het sociale contact heeft hij er 0,0 baat bij om te werken.

Nit de uitkeringstrekker is schuldig, maar het UWV en de overheid.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 21:55

Wat sommigen met een uitkering ook niet mee hebben is de onzichtbaarheid van de reden. Ik doel dan met name op psychische problemen.

Ja, er zitten profiteurs tussen maar die zitten tussen de werkenden ook. Wie kent ze niet? Collega's die de hele dag interessant met papieren of mappen rondlopen maar geen reet uitvoeren.

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 22:28

robeer schreef:
Wat sommigen met een uitkering ook niet mee hebben is de onzichtbaarheid van de reden. Ik doel dan met name op psychische problemen.

Ja, er zitten profiteurs tussen maar die zitten tussen de werkenden ook. Wie kent ze niet? Collega's die de hele dag interessant met papieren of mappen rondlopen maar geen reet uitvoeren.

Maar dan betaalt de werkgever het en is alleen hij de l*l plus dat hij die werknemer zou kunnen ontslaan.
Mensen die frauderen met een uitkering pakken de hele (werkende) samenleving ermee... Dat is toch weer heel anders en een heel stukje erger..

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 22:38

mmm interesant topic :)

ik heb op dit moment een uitkering, vind ik het leuk nee, het is niet leuk om bij een instelling te moeten smeken om centen omdat je anders geen eten kunt kopen. :(
helaas is het op dit moment heel moeilijk werk te vinden, maar als het doorgaat word ik omgeschoold, dus dat is wel fijn.

wat ik wel vind is dat wanneer je een uitkering ontvangt, doordat je alleen bent met 2 kinderen het makkelijker is (meer geld) dan wanneer je b.v. met een compleet gezin maar 1tje aan het werk hebt. dit heb ik aan de lijven ondervonden.
ik vind persoonlijk dat ze mensen die een uitkering ontvangen minder goed moeten helpen (vrijstelling bsr, hogere huursubsidie, meer kindgebonden budget enz.enz) en de mensen die als gezin samenleven waarvan 1 gedwongen thuiszit (door b.v. geen werk kunnen vinden) beter moeten helpen.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 22:56

Mickyl schreef:
robeer schreef:

Maar dan betaalt de werkgever het en is alleen hij de l*l plus dat hij die werknemer zou kunnen ontslaan.
Mensen die frauderen met een uitkering pakken de hele (werkende) samenleving ermee... Dat is toch weer heel anders en een heel stukje erger..

En waarom is dat erger? Omdat diegene dan toevallig ook in jouw beurs zit en het dus persoonlijk wordt?
Maar los daarvan, als je het hebt over een mentaliteitsprobleem dan is het in principe hetzelfde. Die slampamper die maar wat rondsjouwt met een pot koffie en een pak papier maar geen ruk doet onder het mom 'ach, de baas betaald wel' zal, als ie ontslagen is, waarschijnlijk niet ineens van mentaliteit veranderen...
Maar omdat diegene dus niet op de zak van de staat leeft maar alleen maar een werkgever benadeelt is het minder erg. Vind ik dus niet. Profiteurs zijn profiteurs, uit wiens zak ze ook leven, ze benadelen altijd wel iemand.

En idd psychische problemen zijn vaak zo heerlijk onzichtbaar. Bovendien kun je dan lichamelijk wel 100% zijn. En dus heerlijk op kosten van de staat lekker paardrijden, fijn beesten verzorgen, lekker uitslapen, tussendoor lekker tukkies doen, lekker wat achter een computer rommelen en dus een algeheel luxeleventje leiden. Ja hoor, als psychisch zieke heb je een reuze leven.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 23:04

Pluizebolpum schreef:
En waarom is dat erger? Omdat diegene dan toevallig ook in jouw beurs zit en het dus persoonlijk wordt?

Nee, omdat in dit geval 1 baas niet op zit te letten, maar in het geval van uitkeringsmisbruik een complete UWV en iedereen betaalt eraan mee.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 23:06

@magrathea

een gevoel erbij te horen.
sociale contacten
eigenwaarde

Vergeet niet dat er veel mensen, zie russel en ik, die ook niets meer terug krijgen.
Ook niet vaak kunnen paardrijden of net alleen als we een goede dag hebben.

toch werken wij wel.
En dan kom ik toch uit bij mentaliteits verschil.
jezelf onder de kont schoppen en niet de hand op willen houden.
Niet op de staat zijn zak willen teren.

Want kan iemand anders mij vertellen waarom wij voor hetzelfde geld als een uitkering dit doen?

En ik ben van mening dat als dat kan het ook zo hoort.
Anders hebben we over 20 jaar geen sociaal stelsel meer.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 23:13

Wat mij verbaasd is dat in mijn gemeente de hondenbelasting voor 1 hond gedeeltelijk wordt kwijtgescholden als je op of rond bijstandsniveau zit.

Electra63

Nederland is een verzorgingsstaat volgens het solidariteitsprincipe. Daar ben ik blij om. Mensen die niet in staat zijn om te werken door ziekte mogen van mij een fatsoenlijke uitkering ontvangen. Mensen die werkeloos raken, mogen van mij recht hebben op een fatsoenlijke ww-uitkering. De bijstand is IMO een vangnet en mensen moeten geholpen of soms gedwongen worden, daar zo snel mogelijk uit te komen.
Het argument: mijn ouders betalen 52% belasting vind ik grote onzin. Wij betalen ook 52% LB, maar dat geeft mijn dochters geen recht op een uitkering. Het recht op een uitkering heeft helemaal niets te maken met ouders die belasting betalen, maar met je (tijdelijke) ongeschiktheid tot werken. Daarom moet je (tijdelijk) recht hebben op een (tijdelijke) uitkering.
Wel mag er van mij meer controle plaatsvinden of mogen in sommige gevallen de regels aangescherpt worden. Ik ken verschillende mensen die op papier een klein inkomen hebben en daardoor recht hebben op allerlei toeslagen en weinig belasting betalen, maar waar zwart heel wat extra euro's binnenkomen. Dit is o.a. in de horeca en in de bouw (ZZP-ers). Daar baal ik wel vreselijk van.
Werknemers die hun werkgever bedotten, komen zichzelf t.z.t. wel tegen. Er zijn tegenwoordig zoveel manieren om werknemers te controleren en straks met de versoepeling van het ontslagrecht zijn die medewerkers de eersten die kunnen vertrekken. Een werkgever is natuurlijk niet gek. :D

Nic

schrikdraad, als je eruit stapt kom je er niet zomaar meer in... Voor veel mensen is dit een schrikbeeld.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 23:22

Nicolletje schreef:
Pluizebolpum schreef:

Nee, omdat in dit geval 1 baas niet op zit te letten, maar in het geval van uitkeringsmisbruik een complete UWV en iedereen betaalt eraan mee.

En als die werknemer in overheidsdienst is? Dan wordt ie ook met belastingscenten betaald...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 23:22

Ja da's waar maar dat is algemeen bekend...

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 23:32

En ook dat is een vooroordeel. Een hoop ambtenaren werkt hard en verdient zijn of haar salaris. Maar idd ook daar zitten rotte appels tussen. Ik wil ook daar de discussie niet over aanzwengelen. Ik wilde alleen aangeven dat een verkeerde werkmentaliteit echt niet altijd en alleen het probleem van de werknemer zijn. Zo iemand zal je directe collega maar zijn.....

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 23:37

In de ambtenarij gaat het echt op genoeg plekken mis...

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 23:38

Net als in het bedrijfsleven.
Ik vind het altijd erg stigmatiserend om zo over ambtenaren te denken.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 23:59

Maar nou zie ik mensen weer ingaan op het feit dat ze tegen misbruik van het systeem zijn...
Denk dat we het er allemaal wel over eens zijn dat het misbruik aangepakt moet worden, toch? Of is daar discussie over?

Slechts een deel heeft zich negatief uitgelaten over de geciteerde uitspraken van "ga werken, je bent lui, bied je kontje aan, etc" die gericht waren tot iemand van wie niemand weet hoe ernstig ziek of gehandicapt is, het overige deel heeft mij gevraagd te vertellen waarom IK een wajong-uitkering heb.

Wilde even vermelden dat ik dat vreemd vind.

Slaap lekker allemaal!!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 00:24

gummie schreef:
Maar nou zie ik mensen weer ingaan op het feit dat ze tegen misbruik van het systeem zijn...
Denk dat we het er allemaal wel over eens zijn dat het misbruik aangepakt moet worden, toch? Of is daar discussie over?

Slechts een deel heeft zich negatief uitgelaten over de geciteerde uitspraken van "ga werken, je bent lui, bied je kontje aan, etc" die gericht waren tot iemand van wie niemand weet hoe ernstig ziek of gehandicapt is, het overige deel heeft mij gevraagd te vertellen waarom IK een wajong-uitkering heb.

Wilde even vermelden dat ik dat vreemd vind.

Slaap lekker allemaal!!

De vraag is toch: opvattingen over uitkeringstrekkers? De meesten zullen terecht een uitkering ontvangen, sommigen onterecht, omdat ze de mazen van de wet kennen of daar misbruik van maken. Soms zie je wel een terugkerend patroon bij bijstandtrekkers. De kinderen krijgen dan weer jong kinderen, kunnen daardoor niet studeren en/of werken.
IMO is er een verschil tussen een uitkering voor een arbeidsgehandicapte of een bijstandtrekker, maar ook daar moet je je bij neerleggen. Er is altijd een groep mensen die niet wil of kan werken.
En waarom jij een wajong-uitkering ontvangt? Ik weet pas dat jij een uitkering ontvangt, omdat jij dit al tig keer heb genoemd in dit topic. Waarschijnlijk ontvang jij jouw uitkering terecht en ik hoop, dat jij weer snel in staat bent om te werken, omdat ik denk, dat hoe langer je aan de zijlijn staat, het steeds moeilijker wordt om weer deel te nemen aan het arbeidsproces. Zo'n gat in je CV roept nu éénmaal vragen op en een werkgever neemt liever geen risico.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 10:27

Vraag mij sowieso af waarom je er mee te koop moet gaan lopen...Dat zijn dingen voor je zelf, zeker op een paardenforum en als je dan ook nog paardrijd of paarden hebt...dan roep je dit soort reakties op.

Overigens zijn er genoeg ziektebeelden die genezen kunnen worden, maar daar moet wel keiharde inzet voor zijn en dat is niet alleen basis, maar ook zo iets als keihard aan je zelf werken, je zelf onder ogen zien, wie ben ik en hoe sta ik in het leven...de oorzaak van veel vage ziektebeelden, daarin ligt de oorzaak in het geestelijk denken...

Hoevelen geven die inzet? En dat is juist waardoor de omgeving van dat soort mensen zo reageert, maar die mensen zien dat niet in, dat is meteen weer ^) waardoor hun situatie nooit zal veranderen...
Nederland gaat steeds meer dit soort ziektebeelden krijgen en de groep mensen die zich niet volledig er in storten om ook weer gezond te worden wordt groter..want het is nl wel verdomde makkelijk....uitkering, geld van ouders, wat er blij kleunen, veel vrije tijd en eigenlijk al lang een heel eind hersteld, maar dat mag niet gezien worden...

Dat soort mensen lopen er helaas heel erg veel rond.......en dat is idd pure misbruik.

Een ziektewet is in het leven geroepen om mensen een time out te gunnen...maar niet om lekker in te gaan zitten en afwachten tot je uiteindelijk wordt afgekeurd, ook dat circuit is al jarenlang een misbruikroute.

Iedereen weet dat, dus het is niet zo vreemd dat er vooroordelen zijn.....vraag mij af of TS dat allemaal zelf niet kan bedenken.

Ondertussen weet ik wat TS mankeert, laat dat nou een ziektebeeld zijn waar 1 op de 3!!! en dat is heel veel volledig hersteld, dus waar praten we over...

Zo een topic opstarten is vragen om een negatieve vloedgolf over je zelf heen, dat zal zeker je herstel bevorderen...Hoop dat je lekker geslapen hebt.