De minister rommelt en de wet rammelt!! Lerarenstaking

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Re: De minister rommelt en de wet rammelt!! Lerarenstaking

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:02

Ik heb ontzettend veel lol voor de klas. Alleen al die bureaucratische toestanden eromheen vind ik wat minder :D

charlie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:03

Ik vind het een slecht idee.
Dan zit ik nog meer op school, en krijg ik ophok uren.
Uren waarin je maar een beetje wat mag doen, wat dus waarschijnlijk kletsen is, omdat het zo'n grote groep is dat een leraar het niet meer aan kan.
Bovendien, als je leraren overspannen wilt krijgen, moet je vooral dit doen.
Nee, ik vind het een slecht idee persoonlijk..

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:08

Citaat:
Deze vergelijking gaat om meerdere zaken mank. Onregelmatig werken is inderdaad leuk om je hoefsmid in te plannen, maar heeft een hele grote lichamelijke belasting. Het is bewezen dat bijv. borstkanker meer voorkomt bij vrouwen die onregelmatig werken. De beloning in de zorg ligt lager dan in het onderwijs. De verlofregeling is lager dan het onderwijs. De geestelijke belasting is soms zwaar, afhankelijk van de afdeling waar je werkt en de lichamelijke belasting is ook zwaarder.
Dus geen appels met peren vergelijken.

Pardon? Ik ben zelf 5 jaar werkzaam in de zorg dus weet wel degelijk waar ik over praat! :') Zelfs contracten van 40u gewerkt dan kom je erachter dat mensen uit de zorg (gehandicaptenzorg) met contracten van 24u niet hoeven te zeuren.
Nu werk ik in het onderwijs lvg + en vmbo(licht verstandelijk gehandicapten met probleemgedrag) dus kan uit eigen ervaring zeggen wat zwaarder is. Heb liever 8u op een dag in de zorg dan 8u op een dag voor de klas zowel lichamelijk als geestelijk! En dan heb ik nog maar max. 7 in de klas met allemaal zware probleemgedrag en deze moeten weer terug in de maatschappij dus hulde aan de docenten die ze in een klas van 32 leerlingen krijgt! _/-\o_

En overigens is het net zo makkelijk om te zeggen je kiest toch zelf voor zorg en onregelmatigheid? Ik vind juist de onregelmatigheid heerlijk en absoluut niet belastend! Beloning lager? Zoals ik schreef zijn de contracten vaak lager dan in de zorg en krijg je geen 40u contract in de zorg.

Beetje overtrokken conclusie dat ik appels met peren vergelijk terwijl ik uit beide sectoren kom :o

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:42

Wouterpaard,
Zoals ik al eerder aangaf, ligt het natuurlijk aan de afdeling of zorginstelling waarvoor je werkt. Er zijn nog heel veel mensen die meer dan 36 uur werken per week in de zorg. Vooral door de bezuinigingen zijn er vaak bezettingsproblemen en deze worden dan opgelost met overwerk door het aanwezige personeel. En inderdaad vergoedt de toeslag de onregelmatigheid en wordt het salaris nog een beetje aantrekkelijk. Ik heb begrepen dat het salaris van een leraar toch wel een stukje hoger ligt dan van een verpleegkundige.
Om verder nog te vergelijken over de lichamelijke en/of geestelijke belasting. Als je op kinderoncologie werkt, bijvoorbeeld, dan kan dat er geestelijk aardig op inhakken, net als agressie-incidenten op psychiatrische afdelingen. En het tillen, draaien, wassen van (zware) patiënten = lichamelijke belasting doe je toch ook niet in het onderwijs?

Tevens is ook in de zorg een grote administratieve rompslomp aanwezig.

Zoals ik al eerder opmerkte: houd het bij je eigen beroepsgroep en ga niet vergelijken met andere beroepsgroepen, want dan is het in het onderwijs soms zo slecht nog niet.

Maar ik ben weg, ik vind sommigen hier erg overtrokken reageren. Als ik niet beter wist, dan is leerkracht het meest zware belastende beroep dat er is.

Wouterpaard: ik keek net in je profiel, je was woonbegeleider, dan begrijp ik jouw vergelijking een beetje. Dat is namelijk niet het meest zware beroep in de zorg. :D

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:46

Beetje raar dat je tegenover mij deskundige in de zorg gaat verantwoorden :') Nee met mijn ow zo lieve schatjes die met ots bij ons zitten heb ik nooit te maken met agressie incidenten en loop ik niks voor niks met een portofoon in de klas :=

Citaat:
Zoals ik al eerder opmerkte: houd het bij je eigen beroepsgroep en ga niet vergelijken met andere beroepsgroepen, want dan is het in het onderwijs soms zo slecht nog niet.

Lezen is ook een vak apart he B-) Val in herhaling: ik werk in beide beroepsgroepen dus kan WEL vergelijken! :roll:
Ben best nieuwschierig wat jou beroepsgroep is?
Laatst bijgewerkt door wouterpaard op 29-01-12 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 22:48

@ electra: wat betreft dat het salaris lager ligt, over welke verpleegkundige heb je het dan? Allemaal of alleen die mbo zijn afgestudeerd? Want ik ga er vanuit dat het salaris van HBO afgestuurde verpleegkundige hoger ligt dan dat van een MBO afgestudeerde.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:52

Electra63 schreef:
Ik heb weer even bijgelezen, maar ik verlaat hierbij de discussie.

Ehm... :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:52

Maartje1990 schreef:
@ electra: wat betreft dat het salaris lager ligt, over welke verpleegkundige heb je het dan? Allemaal of alleen die mbo zijn afgestudeerd? Want ik ga er vanuit dat het salaris van HBO afgestuurde verpleegkundige hoger ligt dan dat van een MBO afgestudeerde.

Dat hangt natuurlijk af van hoe lang diegene werkt.. Er zijn zat opgeklommen MBO'ers die meer verdienen dan een net instromende HBo'er.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:53

Magrathea schreef:
Maartje1990 schreef:

Dat hangt natuurlijk af van hoe lang diegene werkt.. Er zijn zat opgeklommen MBO'ers die meer verdienen dan een net instromende HBo'er.

En bovendien stijgen de lonen in het onderwijs dramatisch slecht.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:54

Electra, met alle respect, maar jij houdt je ook totaal niet bij je eigen beroepsgroep. Prima dat je hier iets wilt uiteenzetten over het onderwijs, maar dat is jouw beroepsgroep toch óók niet? :?

Ik waardeer de inbreng van iedereen in een topic, maar continu de mening onderuit willen halen van docenten en hun zware baan, vind ik gewoon frappant. Ik zou het niet in mijn hoofd halen om zoiets te willen doen bij accountants/verplegers/managers/postbode omdat ik niet weet hoe het is om het beroep uit te oefenen. Zelfs de staking wordt ons door sommigen misgund en we moeten niet zeuren, want dat weet je toch als je docent wordt en blabla. Je blijft het recht behouden om aan te geven waar je het niet mee eens bent, maar het bagatelliseren van iets waar je geen weet van hebt, is de discussie niet waard. :)

Uums - Goede leuzen had je bedacht!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:56

Ik had een heel stuk getypt, maar zag de reaktie van UUms, dus alles weer verwijderd, inderdaad :wave: .

Ik wilde namelijk nog antwoorden op de vragen die aan mij gesteld werden, maar succes verder met jullie ontzettende zware beroepen. :D

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:59

ow wat hebben we een respect voor andere beroepen :+

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:02

Dat is ook lekker gemakkelijk. :) Er stellen er een hoop goede vragen. Maar goed.

wouterpaard schreef:
ow wat hebben we een respect voor andere beroepen :+

Nou, inderdaad.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:08

dejavu schreef:
Uums - Goede leuzen had je bedacht!

Thanks :) Iedereen weer veel plezier @ work morgen of nu - om het even welk beroep je uitoefent!

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 07:38

Ik wil nog even een goed onderbouwde reactie geven op de "20-urige werkweek" of de 'maar' 1040 uur werk die docenten hebben.

Als full-time docent heb je een normjaartaak van 1659 uur. Dat zijn de uren die een docent per jaar werkt. Dit levert een werktijd op van 41,5 uur per week. (Als je deze uren zou verspreiden over 46 weken (30 vakantiedagen) dan hou je 36 uur per week over. Een normaal ambtenaarscontract dus).

Deze 1659 uren zijn als volgt verdeeld:
-930 contacturen (daadwerkelijk voor de klas staan), dit zijn uren en geen lesuren. Bij lesuren van 50 minuten zijn dit 28 lesuren per week
-314 uur groepsgebonden taken (lesvoorbereiding, nakijken) - omgerekend krijg je per 50 minuten les dus 17 minuten om je les voor te bereiden en om dingen na te kijken
-249 uur niet-groepsgebonden taken (MR, OR, vergaderingen etc.) - omgerekend heb je 6 uur per week vergadertijd
-166 uur deskundigheidsbevordering (cursus, vakverdieping etc.) - omgerekend heb je 4 uur per week cursustijd

Waar het probleem in zit, is dat de werkdruk als hoger wordt ervaren dan de daadwerkelijk gewerkte uren. Maar ook: er is te weinig tijd voor alle taken die je moet doen.
Stel je voor: je geeft een vak van twee lesuren per week. Daar krijg je dus 17 minuten per les voorbereidingstijd en nakijktijd voor. Dat is omgerekend 113 minuten per maand (17x2 x40 weken /12 maanden). Op diezelfde manier omgerekend heb je 7 lesuren. In die 7 lesuren heb je meestal ook een S.O. of repetitie. Neem een voorbeeld van 25 leerlingen. En je bent gemiddeld 7 minuten bezig met nakijken van één toets (is dat lang? of juist kort?). 25x7= 175 minuten nakijkwerk.
Wacht eens even: ik had 113 minuten per maand en met nakijken van EEN toets ben je al 175 minuten bezig. Waar blijft de tijd dan om een les voor te bereiden? Juist, die tijd komt eigenlijk uit je eigen zak (krijg je niet voor betaald). Dit is ook de reden waarom docenten geen toetsen zelf maken (weet je hoeveel tijd dat kost?!) en geen lessen meer anders gaan voorbereiden. Activerende didactiek is leuk en werkt prachtig bij het leren, maar het kost veel tijd om het voor te bereiden. En dat is waar docenten tegenaan lopen. Teveel dingen in te weinig tijd. Moet een docent dit doen? Nee. Maar het maakt je vak wel leuker en aantrekkelijker voor de leerlingen. En dat is waar het in het onderwijs als docent om draait :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:00

En wat dacht je van de taakuren, het klinkt leuk '20 uur voor een mentoraat' dat is nog geen uur per leerling, dus wat doe je dan? Dan ga je eigen tijd in je mentoraat steken en niemand die die uren ooit nog eens terugziet.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:12

Spekkie, perfect neergezet!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:12

+:)+ Spekkie!

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:08

Precies :j

Wat Joep ook zegt in het filmpje :)

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:27

Go Spekkie :D

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:04

het blijft een feit dat er maar weinig mensen zijn die respect hebben voor het vak docent. Ik merk zelf, werkende als docent, dan het een zwaar vak is, zeker als je fulltime werkt (26 lesuren+vergaderingen e.d.)

De reden waarom we zo weinig waardering krijgen is waarschijnlijk toch door alle vooroordelen, erg jammer.
Ik weet van een hoop banen niet veel af, maar daar ga ik niet over zeggen dat die banen niks voorstellen en dat als er bezuinigd wordt de mensen maar niet voor dat vak hadden moeten kiezen...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:57

Afbeelding

:Y)

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:09

Nice :D

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:57

:))

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 16:42

Ik vind het eigenlijk wel om te lachen dat plaatje, maar triest als je zo over je werk denkt...

Iedereen vindt dat hij eigenlijk meer hoort te verdienen he... En als ik eerlijk ben, zo weinig is het toch niet voor die uren?