Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ersina schreef:Zou je werkelijk stil staan na 2 seconden als je 130 rijdt???
Ersina schreef:Zou je werkelijk stil staan na 2 seconden als je 130 rijdt???
_Lente_ schreef:2 seconden regel, geldt voor elke afstand en hoort iedereen zich dus ook aan te houden..
Huertecilla schreef:_Lente_ schreef:2 seconden regel, geldt voor elke afstand en hoort iedereen zich dus ook aan te houden..
Dat is gevaarlijk incorrect Lente.
Hoe sneller je rijdt hoe meer meters je per seconde aflegt. Dat is evenredig.
De remweg echter is een functie met het kwadraat van de snelheid.
Het break even point ligt op open asfalt rond de 85 km/u.
Hoe sneller je rijdt daarboven hoe meer je met de verworden 2 seconden ´regel´ letterlijk remweg tekort komt.
Lees; http://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/ov ... eactie_en/
_Lente_ schreef:De 2 secondenregel gaat toch om je eigen reactievermogen, hoe snel je kunt reageren op hetgene je voor je ziet gebeuren... Dus als degene voor je remt, hoeveel tijd heb je dan om daarop te reageren. Dat is iets anders dan je remwegIk zou geen 2 seconden afstand houden van iets dat stilstaat
unicorn_kiss schreef:Opvallend dat 99% in dit topic dezelfde mening deelt als ik, maar ik in de praktijk echt héél vaak trage treuzelende chauffeurs tref
Overigens denk ik , HC, dat je het allemaal veel te theoretisch ziet. Als je een beetje meerijdt met het verkeer gaan er volgens mij echt niet vaker ongelukken gebeuren. En als je bang bent van wel, moet je gaan fietsen.
joostvangestel schreef:Zoab staat er overigens niet bij
mick75 schreef:En hoeveel mensen met stokoude karretjes? Ik krijg het serieuze idee dat veel bokkers in verdomd leuke bakken rijden, en er niet zo heel veel zijn met een piepklein karretje van 18 jaar oud. En geloof me, in mijn auto denk je als je 100 rijdt dat je minstens met het dubbele over de snelweg racet. Zo voelt het in elk geval wel. En toen ik vandaag rondreed bleek ik niet de enige te zijn met een dergelijke auto.
minikatje schreef:_Lente_ schreef:Je vergeet volgens mij even dat je voorganger ook rijd.
ach ja, zal niet voor het eerst zijn dat mensen elkaar tegen de middengeleider duwen.
werkverschaffing voor de hulpdiensten.
joostvangestel schreef:Houd wel in de gaten dat mijn bovenstaande lijstje geldt voor één auto met precies dezelfde eigenschappen. Verschillen tussen auto's zijn er wel degelijk, ook tussen banden:
gummie schreef:En dan nog het argument: als de voorganger van je voorganger ineens stilstaat.... Dan rijdt je met zowel 120 als 130 er vol tegenaan. Dus het verhogen van de maximumsnelheid voorkomt dat soort ongelukke niet, omdat het volledig stilstaan op een snelweg niet een gebruikelijk, veelvoorkomend of juist een niet te voorkomen iets is. Dan ben je met 80 km/h uur ook het haasje.