Zwarte Piet, discriminerend of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Re: Zwarte Piet, discriminerend of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:57

Ik bedoelde juist inderdaad ook dat die manier van denken niet reëel is. :j

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:11

Waarom zou de garde (beschermers) van Sinterklaas (van oorsprong een bisschop) uit slaven bestaan? Zijn de gardisten van de paus dan ook slaven?
Zie: http://www.rome.wiebekoo.nl/ROMA%20MODE ... _Garde.htm en hoe de kleding overeen komt.
Dat de gardisten van Sinterklaas zwart zijn kan verklaard worden doordat Sinterklaas uit Spanje komt en Spanje is een tijd overheerst geweest door de Moren. Niks slaven dus, maar overheersers.

Op alle fronten is het een onzinnige discussie of zwarte pieten verantwoord zijn of niet :Z

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:12

Iris82 schreef:
Ik bedoelde juist inderdaad ook dat die manier van denken niet reëel is. :j

Dat had ik begrepen hoor :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:13

irmaz schreef:
Waarom zou de garde (beschermers) van Sinterklaas (van oorsprong een bisschop) uit slaven bestaan? Zijn de gardisten van de paus dan ook slaven?
Zie: http://www.rome.wiebekoo.nl/ROMA%20MODE ... _Garde.htm en hoe de kleding overeen komt.
Dat de gardisten van Sinterklaas zwart zijn kan verklaard worden doordat Sinterklaas uit Spanje komt en Spanje is een tijd overheerst geweest door de Moren. Niks slaven dus, maar overheersers.

Op alle fronten is het een onzinnige discussie of zwarte pieten verantwoord zijn of niet :Z

Sommigen zien echter alleen de kleur zwart en dat is voor hen voldoende om er een rascistisch thema van te maken, vraag me af of die mensen zelf ook in de geschiedenis van de zwarte piet zijn gedoken.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:41

Volgens mij werd Sint Nicolaas gediscrimineerd door de zwarte pieten, Klaas had veel geld en is toen gedwongen door de pieten om allemaal kado's af te staan ten bate van de kinders!!

Het word tijd dat de pieten het is een keer terug gaan betalen!!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:00

Weet je, ik lag er toevallig eens over na te denken, en dat is uniek, want ik gebruik mijn hersens niet zo vaak voor nutteloze dingen, maar waarom is het tegenwoordig eigenlijk een punt? Wij hadden vroeger ook gewoon surinaamse kinderen in de klas en die dachten er niks vreemd van.
Zwarte Pieten zijn karakters in een spel en hebben nog een kostuum ook. We halen toch ook niet plots Othello uit Shakespeare?
Laten jullie je in Nederland nou echt in de luren leggen door een aantal mensen die zomaar een mening vormen die nergens op slaat die een authentiek kinderfeest moet verpesten?

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:03

Lusitana schreef:
Weet je, ik lag er toevallig eens over na te denken, en dat is uniek, want ik gebruik mijn hersens niet zo vaak voor nutteloze dingen, maar waarom is het tegenwoordig eigenlijk een punt? Wij hadden vroeger ook gewoon surinaamse kinderen in de klas en die dachten er niks vreemd van.
Zwarte Pieten zijn karakters in een spel en hebben nog een kostuum ook. We halen toch ook niet plots Othello uit Shakespeare?
Laten jullie je in Nederland nou echt in de luren leggen door een aantal mensen die zomaar een mening vormen die nergens op slaat die een authentiek kinderfeest moet verpesten?

Nee.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:05

Even een polletje:

Wanneer ik vroeger aan zwarte piet dacht, dacht ik aan:
A) de zwarte knecht van Sinterklaas, want alle zwarten zijn knechten van de blanken
B) kadootjes krijgen, snoep krijgen, gek doen, hartstikke leuk allemaal!

Nou dan :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:30

Knecht is gewoon een diender of werknemer, niks mis mee. Butlers zijn toch ook niet zielig of minderwaardig?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:56

Dat pieten niet zwart zouden moeten of mogen zijn, is pas echt discriminatie. Dan gaan we namelijk mensen of groepen uitsluiten op grond van ras, afkomst, huidskleur.
Heel leuk bedoeld allemaal, maar dan moeten we voortaan alle negers of andere gekleurde allochtonen ook maar verbieden om WC's schoon te maken op stations, omdat zij niet geassocieerd mogen worden met vuil werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:08

Lusitana schreef:

Nee, volgens mij was dat vroeger idd geen issue. Gekleurde kinderen zijn nu ook nog steeds blij met zwarte piet hier hoor. Maar vroeger hoorde je daar idd niets over.
In de luren leggen, neuh, ik blijf het zwarte piet noemen en ook noem ik negerzoenen nog steeds negerzoenen. En zeg ik nog steeds fijn kerstfeest ipv fijne feestdagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:09

Magrathea schreef:
Even een polletje:

Wanneer ik vroeger aan zwarte piet dacht, dacht ik aan:
A) de zwarte knecht van Sinterklaas, want alle zwarten zijn knechten van de blanken
B) kadootjes krijgen, snoep krijgen, gek doen, hartstikke leuk allemaal!

Nou dan :)

Ik ga mijn zoon van 5 helemaal niet inwijden in het slavernijverleden van nederland, dat komt wel als ze de sinterklaasfase ontgroeid zijn. Bij de les geschiedenis.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:14

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:21

Misschien moeten die mensen zich ook eens in onze cultuur verdiepen

@ gummie idd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:39

Nicolletje schreef:
Ow ik denk wel dat het Sinterklaasfeest kapot gaat ja.

http://www.nu.nl/buitenland/2678274/zwa ... cisme.html

Wat lopen die Afrikanen toch te zeuren dan, jeetje het is eenmaal per jaar, wat willen ze dan, dat sinterklaas alleen op de boot komt en zelf de zak draagt? Jammer dat dit soort mensen een kinderfeest verstoren, waar juist totaal geen dreiging vanuit gaat. Wat een zeikerds, ik neem aan dat de zwarte gemeenschap die zo loopt te zeiken dan al helemaal geen sinterklaas viert, want dan wil je natuurlijk ook niet deelnemen aan dit soort rascistische activiteiten?
Sorry hoor, maar ik ga geen kindertraditie opgeven, omdat we weer eens moeten buigen in ons eigen land voor de de zieligheid van dit soort mensen, die hier zo over struikelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:43

Je hebt zelfs al zwarte piet vrije zakken pepernoten, daar staat piet niet op afgebeeld :')

Men noemt zelfs dat het sinterklaasfeest voor sommigen het dieptepunt van het jaar is, vanwege de pieten. Get a life, denk ik dan, als dat je enige probleem is, dan hebben een heleboel mensen het een stuk zwaarder.

Citaat:
Rapper SugaCane vertelt aan buitenlandse media altijd over “dit absurde feest”. Hij was een keer in Senegal, bezocht de Nederlandse ambassade en zag daar zelfgemaakte Sinterklaas- en Zwarte Piet-afbeeldingen hangen. “Ik dacht: wow, in zwart Afrika hebben jullie vuile Hollanders het lef om achter gesloten deuren Sinterklaas en Zwarte Piet te vieren? De buitenwereld heeft geen idee. Ik ging toen naar buiten met zo’n afbeelding en liet het op straat zien. De lokale bevolking werd helemaal gek. Ik heb mijn optreden uitgesteld op het moment dat de Nederlandse ambassade kwam kijken. Pas toen ze vertrokken, heb ik het optreden doorgezet.” Hiphopper Blaxtar krijgt in het buitenland vaak te horen dat het hoog tijd wordt om meer te doen tegen Zwarte Piet. Hij wijdde zijn nummer “Niet” aan kritiek op Piet. “Zwarte Piet is een karikatuur van een donker iemand, zoals je die ook in oude tekenfilms van Walt Disney ziet.” In de Bijenkorf zag hij een keer “Zwarte Pieten-poppen die omhoog in een touw klommen. Het moet niet veel gekker worden! Ze worden neergezet als een soort grappige aapjes. Schattig, lollig, acrobatisch en vooral niet te slim.” Blaxtar ziet het wel zitten om via hiphopconcerten de kritiek op Zwarte Piet verder te verspreiden.

Joh, maar wel zelf dit soort taalgebruik bezigen over de nederlanders. Ze hebben het binnensdeurs gehouden, misschien om de snelagese bevolking er niet mee lastig te vallen. En als Sugacane ons Hollanders zo vuil vind, verkast ie toch fijn naar Senegal?

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:36

Tja ik ben er niet geheel tegen hoor, ieder zijn ding maar vind nog steeds dat het te groots word gevierd, net zoals kerstmis en de ramadam en alles eigenlijk.
Waar is de tijd gebleven dat er liedjes werden gezongen, thee of ranja en gedichtjes werden geschreven? ( en ja zelf bedacht, niet op de pc), en jammer dat de kadootjes steeds meer moet zijn........

Op scholen en thuis vieren prima, maar waarom ligt de hele stad dubbel in deze tijd? Waarom overal die muziek en nep vrolijke mensen?
Ik vind het best sneu voor de medemens die bv niet gelovig is of anders gelovig, die worden toch bestookt met onze cultuur/geloof/onzin.

Ach ja, die gooiende pieten zijn weer terug naar Spanje gelukkig! Maar ik vind het wel weer leuk de allerkleinsten te zien met rode blosjes op hun gezicht en helemaal happy roepend, kijk wat ik heb gekregen....
( Dus echt de kleine kindjes, niet de grotere die alleen meedoen voor de heb, daar heb ik een hekel aan)

Op naar de kerst ( not) hoewel ik ook takken in het raam met lampjes heb gezet, en overdag al een kaarsje aan heb, dus een beetje hypocriet ben ik wel.....

hihi ach je moet je ergens toch aan ergeren......

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:13

GroteVogel schreef:
Ik vind het best sneu voor de medemens die bv niet gelovig is of anders gelovig, die worden toch bestookt met onze cultuur/geloof/onzin.

Tja zo is het nou eenmaal.
Ik ben in landen geweest waar ik ook bestookt werd door hún geloof, cultuur en onzin.
Ik zie mezelf al op tv verklaren dat ik het er niet mee eens ben.

Ik heb het in Slowakije bij mijn toenmalige vriend met Pasen gedaan dat ik NIET mee wilde doen met HUN paasviering (vrouwen in het water gooien en slaan met takken) en dat heeft me al de woede van een gemeenschap opgeleverd.

Ik zie mezelf al aanbellen bij een moskee in Marokko of hij effe zachter kan doen om 4u 'snachts want ik hoef niet perse te bidden.

Ik zie mezelf al zeggen dat ik de Duitse Oktoberfesten niet door wil laten gaan omdat ik die Dirndl-pakken denigrerend vind voor vrouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:28

Bij mijn ouders klinkt elke vrijdagmiddag de megafoon van de moskee die een paar straten verder straat, een kwartier lang met gebeden.
Ik las net een stukje op fok, dat een een persoon van negroeide afkomst zwarte piet hekelt en dat rascisme noemt, maar tegelijkertijd hinsdoestanen achtergesteld en dom volk vind. Wanneer gaat het om echt rascisme of gewoon om een roep om aandacht.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:52

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 19:03

Kennelijk hebben veel mensen veel tijd over om zichzelf heel zielig te vinden en anderen daarvan te moeten overtuigen.
Nogmaals het voorbeeld van de turk in een mercedes die over de snelweg jakkert, wordt aangehouden, en dan op de proppen komt met: "jullie houden me alleen maar aan omdat ik turk ben en in een dikke mercedes rijdt. Dat is discriminatie. Ik klaag jullie allemaal aan."

Ik word daar zo doodmoe van. Maar het noemen van dit voorbeeld alleen al is voldoende reden voor sommigen om er dan ook maar van uit te gaan dat ook ik discrimineer.

Als iedereen eens van zijn mopperkont af kwam.... Er zouden ons een hoop idiote discussies als deze bespaard blijven. Als je vanaf de maan op ons allen neer zou kijken, zou je werkelijk de slappe lach krijgen van waar wij ons druk om maken. Dat heet relativeren. En ook hier zou het goed zijn als men de zaken wat meer in het juiste perspectief gingen zien. Het wordt zo langzamerhand een maffe smoes om met discriminatie aan te komen. En da's jammer, want het maakt mensen volgens mij ook afgestompt als het gaat om werkelijke discriminatie. Omdat mensen geen zin meer hebben in dat gezeur. Terwijl daadwerkelijke discriminatie WEL heel erg is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 19:06

Nicolletje schreef:
Je bedoelt zoiets als dit
http://youtu.be/ZSubcoKZFfo

Tja, ik zou hem in zijn gezicht uitlachen, volgens mij is ie harstikke zat. De zwarte meneer achter hem zit met plaatsvervangende schaamte uit het raam te kijken. Deze man zal niet de gehele zwarte bevolking vertegenwoordigen, maar een groep. Net als wij blanken met sinterklaas onze kinderen proberen te indoctrineren met rascisme.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 19:07

Toen ik een jaar of 4/5 was had ik volgens mijn moeder wel eens rond sinterklaastijd een surinaamse man aangesproken voor zwarte piet en een vraag gesteld waar sinterklaas blijft ofzo :') maar die man kon er gelukkig heel hard om lachen en vertelde dat hij niet wist waar sinterklaas was maar waarschijnlijk een leuk kadootje voor mij aan het uitzoeken was :)) En nee, ik ben geen wereldvreemd mens, nooit vreemd opgevoed ofzo, maarjah, het is toch de tijd van het jaar die ik als kind toch het leukste vond, de gezelligheid met de familie :D

Overigens zag ik ergens op pagina 1 een vraag in de trant van of je als persoon met een lichte huid wel een gediscrimineerd bent, nou ja, regelmatig :) Hier in Tunesië bijvoorbeeld, krijg ik een hele andere behandeling dan de locals krijgen, je merkt ook dat ze je allemaal aanstaren, of althans, dat gevoel heb ik :)) Ik stoor me er zelf niet aan.

Als ze nou in Afrika een leuk kindertraditie hadden van zwarte sinterklaas was met witte slaven boeide het mij ook geen reet, maar ik snap wel dat het woord "slaaf" een zeer verkeerde smaak in de mond brengt :) Maar dit woord word gelukkig niet gebruikt bij de sinterklaasfeestjes dus in mijn ogen is het niet discriminerend :n

Mijn vrienden van vroeger boeide het ook geen drol, en dat waren antillianen en surinamers :')

(heb eigenlijk nog helemaal niet alle pagina's gelezen, shame on me, zal ik zo doen :)) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 19:30

De mensen doen net of dat ze zelf nog als slaaf geleefd hebben zeg, zo'n punt maken sommigen er van. Dat stoort me nog het meest.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 19:35

Ik heb nog nooit het woord slaaf in het verband met Zwarte Piet gehoord tot ik deze discussie las....
Het is nog altijd :)ddd de knecht van sinterklaas :)ddd en niet de slaaf van sinterklaas...
en :)ddd sinterklaasje kom maar binnen met je knecht :)ddd en niet kom maar binnen met je slaaf.

Dus waar zouden we het idee vandaan moeten halen dat het een slaaf zou kunnen zijn?

http://synoniemen.net/index.php?zoekterm=knecht

Keuze dus tussen een heleboel betekenissen en dan kiezen ze slaaf er uit. :roll: WIE kiest eigenlijk die term?
Het kan net zo goed als kameraad gelezen worden!!!!
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 06-12-11 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt