Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
irmaz schreef:Waarom zou de garde (beschermers) van Sinterklaas (van oorsprong een bisschop) uit slaven bestaan? Zijn de gardisten van de paus dan ook slaven?
Zie: http://www.rome.wiebekoo.nl/ROMA%20MODE ... _Garde.htm en hoe de kleding overeen komt.
Dat de gardisten van Sinterklaas zwart zijn kan verklaard worden doordat Sinterklaas uit Spanje komt en Spanje is een tijd overheerst geweest door de Moren. Niks slaven dus, maar overheersers.
Op alle fronten is het een onzinnige discussie of zwarte pieten verantwoord zijn of niet
Lusitana schreef:Weet je, ik lag er toevallig eens over na te denken, en dat is uniek, want ik gebruik mijn hersens niet zo vaak voor nutteloze dingen, maar waarom is het tegenwoordig eigenlijk een punt? Wij hadden vroeger ook gewoon surinaamse kinderen in de klas en die dachten er niks vreemd van.
Zwarte Pieten zijn karakters in een spel en hebben nog een kostuum ook. We halen toch ook niet plots Othello uit Shakespeare?
Laten jullie je in Nederland nou echt in de luren leggen door een aantal mensen die zomaar een mening vormen die nergens op slaat die een authentiek kinderfeest moet verpesten?
Lusitana schreef:Weet je, ik lag er toevallig eens over na te denken, en dat is uniek, want ik gebruik mijn hersens niet zo vaak voor nutteloze dingen, maar waarom is het tegenwoordig eigenlijk een punt? Wij hadden vroeger ook gewoon surinaamse kinderen in de klas en die dachten er niks vreemd van.
Zwarte Pieten zijn karakters in een spel en hebben nog een kostuum ook. We halen toch ook niet plots Othello uit Shakespeare?
Laten jullie je in Nederland nou echt in de luren leggen door een aantal mensen die zomaar een mening vormen die nergens op slaat die een authentiek kinderfeest moet verpesten?
Magrathea schreef:Even een polletje:
Wanneer ik vroeger aan zwarte piet dacht, dacht ik aan:
A) de zwarte knecht van Sinterklaas, want alle zwarten zijn knechten van de blanken
B) kadootjes krijgen, snoep krijgen, gek doen, hartstikke leuk allemaal!
Nou dan
Nicolletje schreef:Ow ik denk wel dat het Sinterklaasfeest kapot gaat ja.
http://www.nu.nl/buitenland/2678274/zwa ... cisme.html
Citaat:Rapper SugaCane vertelt aan buitenlandse media altijd over “dit absurde feest”. Hij was een keer in Senegal, bezocht de Nederlandse ambassade en zag daar zelfgemaakte Sinterklaas- en Zwarte Piet-afbeeldingen hangen. “Ik dacht: wow, in zwart Afrika hebben jullie vuile Hollanders het lef om achter gesloten deuren Sinterklaas en Zwarte Piet te vieren? De buitenwereld heeft geen idee. Ik ging toen naar buiten met zo’n afbeelding en liet het op straat zien. De lokale bevolking werd helemaal gek. Ik heb mijn optreden uitgesteld op het moment dat de Nederlandse ambassade kwam kijken. Pas toen ze vertrokken, heb ik het optreden doorgezet.” Hiphopper Blaxtar krijgt in het buitenland vaak te horen dat het hoog tijd wordt om meer te doen tegen Zwarte Piet. Hij wijdde zijn nummer “Niet” aan kritiek op Piet. “Zwarte Piet is een karikatuur van een donker iemand, zoals je die ook in oude tekenfilms van Walt Disney ziet.” In de Bijenkorf zag hij een keer “Zwarte Pieten-poppen die omhoog in een touw klommen. Het moet niet veel gekker worden! Ze worden neergezet als een soort grappige aapjes. Schattig, lollig, acrobatisch en vooral niet te slim.” Blaxtar ziet het wel zitten om via hiphopconcerten de kritiek op Zwarte Piet verder te verspreiden.
GroteVogel schreef:Ik vind het best sneu voor de medemens die bv niet gelovig is of anders gelovig, die worden toch bestookt met onze cultuur/geloof/onzin.
Nicolletje schreef: