terugkeer van gulden, wat vind jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:12

KellyG schreef:
ik heb een aantal berichten bij zitten lezen, niet alles, was wel erg veel........
heb een hoop losgemaakt zie ik, hahahaaaaa

het is wel waar dat er door inflatie alles ook duurder is geworden, maar ben wel van mening dat als de euro er nooit geweest was dit niet zo ernstig geweest zou zijn.....
iemand had het hierboven over een brood voor 6 a 7 euro........
ik denk dat we daar over 2 jaar wel aanzitten

ik ging weleens een heel tijgerwit halen voor FL 1.50
als ik nu een heel tijgerwit haal ben ik € 3.00 kwijt.....
dat is toch geen realistische inflatie....
dat € is ervoor geknald en toen kwam de inflatie.....
en dat is maar een klein voorbeeld

voorheen haalde ik voor de hele week boodschappen voor FL 100.00
en dan had ik alles voor de hele week
als ik nu boodschappen haal op zaterdag (en dan neem ik dingen mee die ik heel de week gebruik, zoals frisdrank, kattenvoer, wasmiddel enz enz) ben ik OVER de € 100.00 kwijt
en dan ga ik doordeweeks nog mn eten halen......
ik vind het echt van de zotte allemaal

Ik heb ook nooit de euro gewild, die is inderdaad bij iedereen zn strot ingeduwd...... dit is allemaal achteraf gelul, en denk ook niet dat we er wat mee opschieten om de gulden weer terug te halen, maar ze hadden vooraf eerst eens naar het volk moeten luisteren.,..... dat ontbreekt hier voornamelijk in het land.

Ben het hier helemaal mee eens,sommigen praten wel erg gemakkelijk over de huidige gang van zaken,en als je hun mening niet deelt klets je uit je nek...

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:14

En als je dan ook nog de naam Wilders laat vallen ...oei oei...dan begeef je jezelf in gevaarlijk gebied.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:17

annabell8 schreef:
En als je dan ook nog de naam Wilders laat vallen ...oei oei...dan begeef je jezelf in gevaarlijk gebied.

Volgens mij is dat ook degene die met dit onzalige idee komt, of ik moet iets gemist hebben

Hij had er beter aan gedaan om niet voor de bezuinigingen in de zorg, met name de PGB te stemmen en wel tegen hyptheek aftrek boven een bepaald bedrag

Maar nee hij zegt dat hij voor Henk en Ingrid is, maar hij heeft nog niets anders gedaan dan Lodewijk-Pieter en Louise gesteund

KellyG

Re: terugkeer van gulden, wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 15:21

annabell ik ben het ook volledig met jou eens.........

ik moet zeggen dat ik wilders niet van die rare ideeen vind hebben, is wel weer een hele andere discussie, maar kan me best in een hoop vinden....
ik ga me er verder niet over uitlaten, dat heb ik al eens gedaan en daar kwam een hele hoop modder bij kijken

weet iemand trouwens hier van wie dat idee afkomt om zoveel miljoen uit te trekken voor sporten in de buurt ofzo......
weet niet precies wat het is, maar een vriendin van mij vertelde gister zoiets, en dat vind ik echt totaal van de zotte............
dat geld kunnen ze nu beter gebruiken om in de zorg te steken, want daar vallen nu wel heel veel steken vind ik......

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:25

KellyG schreef:
ik moet zeggen dat ik wilders niet van die rare ideeen vind hebben, is wel weer een hele andere discussie, maar kan me best in een hoop vinden....
ik ga me er verder niet over uitlaten, dat heb ik al eens gedaan en daar kwam een hele hoop modder bij kijken

...en onder de streep is dit onderwerp één grote campagne tegen algemeen stemrecht :j

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:26

Dat sporten komt van dezelfde minister die snijdt in de zorg en dat met instemming van Wilders, om het even duidelijk te maken

StuiterBall

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:30

Kosten om weer terug te gaan naar de gulden zijn veel te hoog. Veel multinationale ondernemingen zullen hierdoor in de problemen komen door jarenlange procedures over contracten met andere europese landen.

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 15:33

sarabande schreef:
Dat sporten komt van dezelfde minister die snijdt in de zorg en dat met instemming van Wilders, om het even duidelijk te maken

o echt?
verbaasd mij wel een beetje eigenlijk

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 16:12

nelis schreef:
Ik weet niet of het terug halen van de gulden, de huidige recessie ten goede zou komen.

Feit blijft wel dat met invoering van de Euro boel mensen de gelegenheid hebben gegrepen om het gulden teken te vervangen door het euro teken..

Mijn idee.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 16:34

sarabande schreef:
annabell8 schreef:

Volgens mij is dat ook degene die met dit onzalige idee komt, of ik moet iets gemist hebben

Hij had er beter aan gedaan om niet voor de bezuinigingen in de zorg, met name de PGB te stemmen en wel tegen hyptheek aftrek boven een bepaald bedrag

Maar nee hij zegt dat hij voor Henk en Ingrid is, maar hij heeft nog niets anders gedaan dan Lodewijk-Pieter en Louise gesteund

Heb je je wel eens verdiept in de gevolgen van het afschaffen van de hypotheekrente aftrek?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 16:56

gummie schreef:
sarabande schreef:

tegen hyptheek aftrek boven een bepaald bedrag

Heb je je wel eens verdiept in de gevolgen van het afschaffen van de hypotheekrente aftrek?

Ik herhaal het maar even

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 17:16

Ergens verbaas ik me over veel mensen in dit topic en ergens ook weer niet.

Ook ik zou graag weer 20 jaar oud zijn en mijn hele leven voor me willen hebben. Is ook niet zo.

De gulden is weg, zelfs als die weer terugkomt gaan alle prijzen met een factor 2,2 omhoog en komt er een tekentje Hfl voor in plaats van het eurotekentje. Over 10 jaar mag je erop rekenen dat alles weer 50% duurder is dan wat het nu is.

Overigens, de gulden zoals de meesten die ouder zijn dan pakweg 10 jaar zich misschien kunnen herinneren bestond pas sinds 1945. Daarvoor was er ook wel een gulden, maar die is met deze aktie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Tientje_van_Lieftinck opgeheven

Overigens ging daar in 1949 nog een schepje bovenop, door een devaluatie van de gulden met 30%. Dat zal wel iets te maken gehad hebben met wat afschrijvingen op het verlies van het grootste overzeese rijksdeel.

Toen mijn baas in 1993 met pensioen ging, vertelde hoe hij begonnen was als afgestudeerd ingenieur met een jaarsalaris van 5000 gulden. Dat was in die tijd (1993) ongeveer een maandsalaris van een afgestudeerd ingenieur...

overigens weet ik dat je met geld en onderzoeken redelijk kunt spelen. Ik vraag me af of Geert Wilders last begint te krijgen van waterstofperoxide bijverschijnselen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 17:38

joostvangestel schreef:
Ergens verbaas ik me over veel mensen in dit topic en ergens ook weer niet.

Ik in het gehéél niet en het is niets anders dan heel Bokt of de rest van elke westerse samenleving.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 17:47

Huertecilla, ik heb nog geen antwoord gehad op mijn vragen hoe jij stemrecht voor een beperkte groep mensen wil realiseren. Wie bepaalt wie er stemrecht krijgen? Een commisie van "wijze mannen"? En wie zijn dan die wijze mannen? Wie bepaalt wie die wijze mannen zijn? En krijg je dan niet binnen de kortste keren een dictatuur, omdat het stemrecht slechts voorbehouden is aan een select clubje, wat je heel eenvoudig kan manipuleren tot die groep die het met je eens is?

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 18:22

mick75 schreef:
Huertecilla, ik heb nog geen antwoord gehad op mijn vragen hoe jij stemrecht voor een beperkte groep mensen wil realiseren. Wie bepaalt wie er stemrecht krijgen? Een commisie van "wijze mannen"? En wie zijn dan die wijze mannen? Wie bepaalt wie die wijze mannen zijn? En krijg je dan niet binnen de kortste keren een dictatuur, omdat het stemrecht slechts voorbehouden is aan een select clubje, wat je heel eenvoudig kan manipuleren tot die groep die het met je eens is?

Dit zou ik ook wel 's willen weten, @Huertecilla !!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 18:31

HC wil misschien iedereen die minimaal een HBO diploma heeft laten stemmen?

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 18:34

Nou dat scheelt mij dan een hoop gepieker.. :D

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 18:40

:D

Die vraag komt bij mij ook telkens op, hc.
Je blijft steeds opmerkingen in dezelfde richting plaatsen en dat maakt me benieuwd naar hoe jij denkt dat het dan wel moet.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 18:41

Suzanne F. schreef:
HC wil misschien iedereen die minimaal een HBO diploma heeft laten stemmen?

Nou ik ken er een paar......... ;(

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:21

Ik denk dat de wereld er dan EXACT HETZELFDE ZOU UITZIEN! Grappig he :D

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:22

sarabande schreef:
Ik herhaal het maar even

Thanx, las het nadat ik reageerde.... Excuus!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:24

114 Teletekst di 15 nov
Nederlandse leningen minder in trek
Beleggers mijden niet alleen Italië en
Spanje, maar beginnen ook steeds
minder interesse te tonen in landen als
Nederland, Finland en Oostenrijk. Dat
zegt de Royal Bank of Scotland.

Het lijkt erop dat beleggers Duitsland
zien als de enige echt veilige haven in
de eurozone. Het verschil tussen de
rente die Duitsland op staatsleningen
moet betalen en die van alle andere
landen stijgt.

In Duitsland geldt nu een rente op een
tienjaarslening van 1,76%. Voor zo'n
staatslening betaalt Nederland 2,4%. Dat
verschil, van 60 basispunten, was sinds
de invoering van de euro niet zo groot.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:34

Sinds dit gedoogkabinet wordt Nederland nergens meer serieus genomen
Rutte kan daar wel lacherig over doen, maar Balk schoof gewoon aan bij de G20 en hij kreeg geen verontrustte opmerkingen vanuit ambassades

Het bedrijfsleven heeft al eerder aangegeven dat Wilders zijn houding hen geld kost en niet alleen in landen waar de Islam de hoofd godsdienst is.
Men wil nu alleen nog maar beleggen in een stabiel land

Wilders behaagt met zijn: terug naar de gulden statement, misschien zijn eigen kiezers, maar niet de internationale handel, maar daar hoor je weinig over vreemd genoeg.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:41

sarabande schreef:
Wilders behaagt met zijn: terug naar de gulden statement, misschien zijn eigen kiezers, maar niet de internationale handel, maar daar hoor je weinig over vreemd genoeg.

Of zijn kiezers dat beseffen durf ik te betwijfelen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:37

Om nog even terug te komen op het "de euro is te duur" en inflatieverhaal. Als bedrijf kan je in een open economie als Nederland helemaal het guldenteken niet door een euroteken vervangen en door blijven gaan met verkopen. Je hebt dan binnen de korste keren last van concurrenten, die bereid zijn om met wat minder marge genoegen te nemen en die je tent uit concurreren.

Het klopt wel dat de euro wat te duur tegen de gulden is ingewisseld. Alleen heeft dat niks met de euro te maken. De gulden was allang aan de duitse mark gekoppeld en in die verhouding was de gulden wat te goedkoop, waardoor de wisselkoers van de gulden naar de euro iets slechter was dan noodzakelijk. Alleen lag dat dus niet aan de euro maar aan de koppeling met de mark.

De reden voor de stijging van onze dagelijkse kosten heeft niks met de euro te maken. De reden daarvoor is de stijging van de olieprijs (die in dollars wordt afgerekend), de stijging van de grondstofprijzen (graan, maar bijvoorbeeld ook stro en hooi voor je paard) en de stijging van de leeftijd in combinatie met nieuwe medische technieken, waardoor de leeftijd weer verder gaat stijgen. Met de gulden hadden we exact dezelfde stijgingen gehad en waren we eraan gewend om bijvoorbeeld 3,50 gulden voor een liter benzine te betalen. Prijzen stijgen nu eenmaal en wees daar maar blij mee, je kan namelijk beter met inflatie dan met deflatie te maken hebben.