Hongersnood in Somalië: is het überhaupt wel interessant?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 22:10

Ben er na al die jaren niet van overtuigd geraakt dat het geld van giro 555 ook daadwerkelijk terecht komt bij het volk zelf. Zoals onze regering toen zei na de uitzending voor de inzameling van Haïti: "Wij weten niet zeker of AL het geld terecht zal komen" terwijl ze in de uitzending overtuigend verteld hadden dat dit wél zou gebeuren. Daarbij weigert de regering van Somalië hulp aan te nemen van de Europese landen. Waarom zouden we dan hulp geven?

Hoe lang zijn we eigenlijk al bezig met geld geven aan Afrika? Zeker al een hele poos! Maar wat dit geld voor het goede doel in feite doet, is de schulden afbetalen die Afrika aan Europa moet betalen. En die schuld is zó hoog dat Afrika niet eens de rente van de schuld zou kunnen afbetalen!

En wat dacht je van de wereldmarkt? Het is toch oneerlijk dat boeren in Afrika véél en véél minder geld voor hun koffie, cacao, thee, of tabak krijgen dan telers in Europa?

Vinden wij het niet héél gek dat de directeuren van de goede doelen in de duurste auto's rondrijden en de mooiste huizen bezitten? heb je je ooit gerealiseerd waar de reclames en de werknemers van de goede doelen van gefinancierd worden? En als we naar de grote bazen in Afrika kijken? Het probleem in Afrika is, is dat de regering gevoed wordt door hebzucht en macht waardoor al vele burgeroorlogen zijn ontstaan. Wat zou de enige oplossing zijn dan? De mensen in Afrika aan een baan helpen en ze opleiden de grond te bewerken om er vervolgens groente, fruit, en andere producten op te telen.

Zolang wij geld geven aan het goede doel is Afrika nooit in staat om op eigen benen te staan en zal dus altijd afhankelijk zijn van de "grote bazen" (Europa en Amerika) en dus blijft het probleem zich aanhouden dat er geld en voedsel gegeven moet worden aan Afrika omdat het volk het nu eenmaal niet anders kent.

Persoonlijk zet ik mijn tv op een andere zender wanneer ik propaganda zie over de hongersnood in Somalië, dat is het beste wat ik op dit moment voor ze kan doen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 22:34

Naja,iedereen die niets geeft aan giro 555 is racist! volgens Peter,R de Vries.[hoor ik net op t.v.].
Belachelijk dat hij dat zegt,er zijn ook mensen die wel wíllen geven,maar niet kunnen.Mensen die zelf zonder de voedselbank honger zouden lijden [IN Nederland].
Ben benieuwd wat hij geeft aan Somalië,áls hij uberhaupt geeft.

Ik blijf er toch bij,grote meren aanleggen daar.Dan krijg je vanzelf ook genoeg regen.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 10:17

Yviertje schreef:
Waarom zo weinig intresse? Er worden al miljoenen heen gepompt en waar komt het terecht? Bij al die corrupte bestuurders. Klinkt heel hard, maar ik heb er geen vertrouwen in dat het geld nu wel op de goede plek komt.

Mee eens, en het is triest hoor voor die mensen, maar de wereld is al zo vol en vergeet niet dat die somaliers (de piraten) onze europese vrachtschepen overvallen. Dus waarom geld geven? En het geld dat we geven komt alleen maar bij de rijke en niet bij de mensen die het nodig hebben. Die corrupte regering moeten ze aanpakken daar, dat die watervoorzieningen aanleggen en zorgen voor sexuele voorlichting en condooms. Als er niet zoveel mensensterfte daar was, dan was het land nu ontploft van de mensen, als je nu al kijkt of televisie hoe verschrikkelijk veel kinderen daar rondlopen, dat is echt niet normaal. En als er in dat land veel overbevolking is is er nog niets. Dus dit een probleem waar nooit een einde aan zal komen, tenzij ze daar 180 graden omkeren.
Daarnaast zijn er ook heel veel vluchtelingen die naar Europa proberen te komen, als ze dat uberhaupt al halen. Een aantal komen ook hier in Nederland en die krijgen hier alles zonder dat ze er enige moeite voor hoeven te doen en ik werk me kapot voor hun leven. Nee dank je, ik geef geen cent daaraan. Dat is weggegooid geld, want het geld komt bij de verkeerde mensen terecht.

Europa geeft miljoenen daaraan, bedenk ook dat dat het geld is van de burgers. We moeten immers vee belasting betalen hier in Nederland. Dus als je het zo bekijkt heb ik al genoeg gegeven, verplicht. Daarnaast zijn er hier in Nederland ook meer dan genoeg mensen die het slecht hebben, ze kunnen beter eerst hun eigen volk gaan helpen ipv afrika, als het daar goed gaat zijn de problemen voor heel de wereld niet meer te overzien. De wereld is immers al overbevolkt.

Electra63

Re: Hongersnood in Somalië: is het überhaupt wel interessant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 12:12

Oeh, Linda wat klinkt jouw bericht eng: eigen volk eerst enz.
Wat betreft de piraten, dat kun je natuurlijk niet de hele Afrikaanse bevolking kwalijk nemen, beetje kortzichtig.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 12:32

LiNdA1986 schreef:
Europa geeft miljoenen daaraan, bedenk ook dat dat het geld is van de burgers. We moeten immers vee belasting betalen hier in Nederland. Dus als je het zo bekijkt heb ik al genoeg gegeven, verplicht. Daarnaast zijn er hier in Nederland ook meer dan genoeg mensen die het slecht hebben, ze kunnen beter eerst hun eigen volk gaan helpen ipv afrika, als het daar goed gaat zijn de problemen voor heel de wereld niet meer te overzien. De wereld is immers al overbevolkt.

Hoe kun je dit nou vergelijken.. Daar gaan mensen DOOD bij bosjes... }:0
En nee dat is lang niet altijd zo; een hoop van die stammen kunnen vaak heel goed voor zichzelf zorgen. Maar nu is het daar gewoon ontzettend droog en dat in combinatie met een harteloze corrupte "regering" zorgt voor ongelooflijk hoge sterftecijfers.....

"Als het daar goed gaat zijn de problemen voor de wereld niet meer te overzien, de wereld is immers al overbevolkt."
Ten eerste: Afrika is één van de weinige plekken op aarden die niét overbevolkt is, als je daar om je heen kijkt zie je negen van de tien keer NIEMAND. Dit raakt dus echt kant noch wal... Maar goed om even in jouw termen te blijven: Misschien is het dan juist wel goed dat hier in Nederland nog niet alles goed geregeld is: dan sterven die bejaarden wat eerder, vriezen zwervers dood, verhongeren kinderen omdat ouders gokverslaafd zijn.. Onze bevolkingsdichtheid is toch veel te hoog!! (Dit slaat toch helemaal nergens op.... 8)7 )
En ten tweede: Wat jij nu zegt is "Laten we ze maar gewoon klein, ziek en dood houden, om ons eigen hachie te redden."
Wat een egocentrische harteloosheid.. Sorry maar hier valt echt mijn mond van open.. :n

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 12:34

JuliaMaria, jij verwoordt precies hoe ik het wilde zeggen, maar ik heb daar geen geduld voor.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:06

En straks is Afrika óók Westers, en hoe lang duurt het dan nog voordat Afrika net zo volgebouwd is als Europa?

Laat eerst die landen hun oorlogen oplossen, hun bestuur/regering op orde krijgen én ervoor zorgen dat de regering ook gaat denken aan de arme mensen.
Zolang de regering geld blijft uitgeven aan wapens en dat soort oliebol, dan gebeurt er niets. Ik durf te wedden dat er een deel van het geld wat uit NL komt voor Afrika word besteed aan wapens.

Wat ik al eerder heb gezegd: Hoe lang zijn we nu al aan het doneren aan zielig Afrika, en wát is er veranderd sinds de eerste donatie?

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 20:04

Nou, het aantal inwoners bijvoorbeeld..........

Citaat:
De landen die momenteel ernstig getroffen worden door droogte en honger, hebben daarnaast te maken met een explosief groeiende bevolking, zo wijzen VN-cijfers uit.
De Somalische bevolking is sinds de laatste grote volkstelling van 1975 ongeveer verdrievoudigd.
Deze sterke bevolkingsgroei heeft plaatsgehad ondanks de zogeheten Somalische diaspora na het uitbreken van de burgeroorlog in de jaren 90, waarbij veel Somaliërs zijn uitgeweken naar de VS, Scandinavië of bijvoorbeeld Nederland.
Inclusief illegalen en mensen in asielprocedures wonen er in Groot-Brittannië inmiddels mogelijk een kwart miljoen mensen van Somalische komaf.

Geboortecijfer

Oorzaak van de snelle bevolkingsgroei zijn de aanhoudend hoge geboortecijfers. De Somalische vrouw krijgt gemiddeld maar liefst 6,4 kinderen. Ter vergelijking: de Nederlandse vrouw krijgt 1,7 kinderen.
Ook in andere landen in de hoorn van Afrika is sprake van hoge bevolkingsgroei, zo blijkt uit cijfers van de 2011 Revision van de VN World Population Prospects en van het CIA World Factbook.

Kenia en Ethiopië

Ten tijde van de grote hongersnood in Ethiopië in 1984 bedroeg de bevolking aldaar 34 miljoen mensen, een aanzienlijke toename ten opzichte van de 18 miljoen die het land telde in 1950. Ook sindsdien heeft de snelle groei doorgezet: vorige maand schatte de CIA de Ethiopische bevolking op 91 miljoen.
Volgens VN-cijfers is de bevolking van Kenia tussen 1950 en 2010 bijna verzevenvoudigd, van 6 miljoen mensen in 1950 naar 41 miljoen vorig jaar. Met een jaarlijkse bevolkingsgroei van 3,2% spant het kleine Eritrea echter de kroon in de Afrikaanse regio.

Voorspellingen

Het laatste VN-bevolkingsrapport kijkt ook vooruit. Daaruit blijkt dat de verdere groei van de wereldbevolking in de 21e eeuw zeer grote geografische verschillen vertoont, bijvoorbeeld met een flinke bevolkingsafname in Rusland en de Oekraïne, terwijl de bevolkingsomvang van Afrika en Azië sterk boven de andere continenten zal uitsteken.

Bron: Nu.nl

Tja, dan lees ik zo'n artikel en denk ik, leuk dat we met zijn allen dik 20 mijoen opgehaald hebben maar hoeveel zin heeft dit?
Het lijkt er op dat hoe meer steun we de mensen geven hoe meer kinderen er komen omdat ze ze in leven kunnen houden?
Ik begrijp best dat je de mensen niet aan hun lot over kunt laten maar dit kan ook niet de bedoeling zijn.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 13:33

Van 18 miljoen naar 91 miljoen :wow:

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 15:56

Nou het geld is binnen
nu maar even zien wat er allemaal mee gebeurt ;)

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 15:58

Herinner iedereen er (nogmaals) maar even aan dat dit topic juist NIET om geld gaat.....

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 16:19

Ik heb alleen de openingspost gelezen, maar ook ik verbaas me over de desinteresse of het 'gemak' waarmee er over mensenlevens daar gesproken wordt. Mensen maken zich veel drukker over de economie hier in europa, dan de hongersnood daar.
Ik merk het ook in mijn sponsoractie voor een individueel project in Kenia waar ik graag aandacht voor wil vragen (zie onderschrift), er zijn gewoon maar ontzettend weinig mensen die het ook maar een milimeter boeit wat er daar gebeurt (zie alleen al het aantal reacties in het topic ;) ). Ook in de mensen om mij heen die ik benader, ze reageren leuk en enthousiast, maar nu het puntje bij paaltje is heb ik pas 2 donaties binnen. Ik sta er echt van te kijken...

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:12

JuliaMaria schreef:
Herinner iedereen er (nogmaals) maar even aan dat dit topic juist NIET om geld gaat.....

Tja dat hoop je dan he .. maar aan de reactie`s te lezen .. its all about the munny .. dus wel weer .. ikke ikke ikke en de rest kan stikke ...

Schandelijk sommige reactie`s ik kan het gewoon niet meer opbrengen om een fatsoenlijke nette post met reactie op sommige onzinnige en ronduit belachelijke uitspraken te doen .. Echt zo erg hoe sommigen hier denken en schrijven .

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 15:57

Het is een beetje egoistisch om te zeggen dat ze niet westers mogen worden. Waarom, bang dat je eigen hachje er dan aangaat? Ik snap dat de wereld niet tegen meer mensen die allemaal biefstuk wil eten en fabrieken neerzet kan, maar je kan niet een werelddeel tegenhouden.

Daarnaast zijn het ook onze economieën die afrika hebben uitgemolken.

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 16:03

F_Orumster schreef:
Het is een beetje egoistisch om te zeggen dat ze niet westers mogen worden. Waarom, bang dat je eigen hachje er dan aangaat? Ik snap dat de wereld niet tegen meer mensen die allemaal biefstuk wil eten en fabrieken neerzet kan, maar je kan niet een werelddeel tegenhouden.

Daarnaast zijn het ook onze economieën die afrika hebben uitgemolken.

Klopt helemaal maar daar wordt ook in dit topic keer op keer overheen gelezen .. dat willen we niet weten ..

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 16:10

Ik denk dat men dat vaak gewoon niet beseft.
We hebben ze gigantisch uitgemolken en zelfs zo slim dat onze burgers dat amper doorhebben. De corruptie heeft zich ontwikkeld juist door ons. Als de afrikaanse burgers in staat waren geweest hin rijkdommen te managen, waren ze rijker geweest, maar helaas waren daar geweren van corrupte bazen die dat wel even tegenhielden.

Als je alleen al kijkt naar wat wij ze (indirect) hebben aangedaan, zijn we verplicht ze te helpen.
Het beste zou structureel zijn, maar das nu net het moeilijkste.

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 17:19

Je zegt het precies zoals het is ... :)

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 18:06

Ik denk dat jullie nu ook wat te simpel denken. Wij ( Het westen van europa) hebben nog steeds een vals schuldgevoel naar bepaalde kolonië in de wereld. China heeft die geschiedenis niet en kan doordat ze geen vals schaamte gevoel hebben, harde handel drijven met Afrika. Afrika krijgt geld en China de spullen. Tja, China had natuurlijk bedrijven in Afrika kunnen opstarten, maar de will to please is onder het eigen volk van China 100 malen groter dan onder de gemiddelde Afrikaan. Zat van de week naar een serie te kijken over een gezin ( uit Nederland) wat in Gambia een vakantie oord is begonnen. Ze hebben veel plaatselijke bevolking in dienst, maar hun geduld moet echt zo groot zijn. Ze werken wel, maar op hun eigen tempo, op hun eigen manier en als ze genoeg geld die week hebben verdiend komen ze pas weer als het op is. Van die instelling kun je moeilijk het westen de schuld geven. Daarnaast Afrika had zeker rijk kunnen zijn, maar doordat hun veel te simplistisch denken, zullen bendes daar veelal de bepalende factor zijn voor de welvaart van de rest. Kijk naar Congo. De blanken boeren hebben gezord dat er veel welvaart kwam. Ze bouwde hele dorpen met ziekenhuizen en scholen. De meeste gezinnen hadden een goed bestaan. Ze hadden werk, de kinderen konden leren en er was een goede zorg voor iedereen. Helaas kwam er een bobo met veel te veel testosteron aan de macht. Moorden hele gezinnen uit van blanken boeren. Zetten er vervolgens wat volgers van zijn regime neer op die agrarische bedrijven. Het gevolg er is nu honger, mensen hebben geen baan meer en alles is vernietigd. De man zelf drukte geld bij als het op was waardoor de inflatie niet meer te tellen was. Dat is ook Afrika. Ja, vroeger was het een bezette kolonie, maar dat heeft er ook voor gezorgd dat er later wel structuur en toekomst werd gebouwd voor de inwoners. Kijk naar al die burger-oorlogen. Kinderen die gedwongen worden hun ouders te vermoorden, zo niet dan gaan ze zelf eraan. Zo worden ze als kindsoldaat de milities ingezogen. Die milities hebben zo hun eigen waarheid, daar kan je niet zomaar met een kopje thee aan tafel schuiven, om even te vertellen dat het beter is om .....

Het is allemaal veel gecompliceerder dan alleen de schuld van de rijke landen.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 19:10

Ysra, ik ben het wel met je eens.

Men kan vinden dat wij westerse landen hebben uitgemolken. neem bijvoorbeeld Macro, Shell en nog wel meer grote multinationals die onder de publieke opinie uit Afrika weg zijn gegaan. Met als gevolg onnoemelijk veel werkeloosheid en armoede. Maargoed er werd niet meer uitgebuit. Mijnsinziens is dat het zelfde als het paardenslachtverbod in Amerika. Kortzichtig en vooral heel dom met vreselijke gevolgen voor de mensen/dieren waar het eigenlijk om draait.

Natuurlijk verdiende de werknemers daar in onze ogen een absoluut schijntje, waar hun een maand lang 70 uur per week voor moesten werken doen wij in 3 uur. WIJ konden ons niet voorstellen dat mensen van 30 euro per maand 70 uur pw gaan werken. Maar wij vergeten daarbij dat de leefstandaard heel anders is daar, dat ook de vaste lasten daar niet zo zijn als hier. EN eigenlijk dat dit voor hun maatstaven een redelijk inkomen was. Nu, nu hebben ze niks meer. Maar die bedrijven zijn wel weg uit Afrika. Jippie!!! nu, nu verdienen ze niks meer, en ook geen uitzicht meer op een vaste baan.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 19:19

Yviertje schreef:
Waarom zo weinig intresse? Er worden al miljoenen heen gepompt en waar komt het terecht? Bij al die corrupte bestuurders. Klinkt heel hard, maar ik heb er geen vertrouwen in dat het geld nu wel op de goede plek komt.

Mee eens. Er zijn daar geen mensen om iets te doen met het geld en de goederen die er naartoe gestuurd worden. Er is een tijdje geleden een documentaire geweest over Haiti. In de haven stonden containers met goederen, maar er werd niks mee gedaan.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:44

Het ergste is nog dat al die zakken graan en ander voedsel niet bij de mensen komen die het nodig hebben.
De [niet honger lijdende] burgers daar stelen gewoon de zakken graan enzo en verkopen het op de markt!
Er liggen grote zakken met VN erop te koop op de markt daar in Afrika.
Zo is de hulp 'water naar de zee dragen'.