Aanslag Oslo + Schietpartij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DaisNBenj

Re: Aanslag Oslo + Schietpartij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 19:27

Meiden ik heb niet alles gelezen.
Wil wel even reageren op de straf die hij krijgt, sommige zeggen levenslang, sommige doodstraf.
Hier in BE is vanmiddag op het nieuws geweest dat hij enkel maar een straf riskeert van 25 jaar ofzoiets.
En dat als ze dan vinden dat hij nog niet klaar is om naar buiten te komen, omdat hij zulke dingen weer zou
kunnen doen zou hij 5 jaar bij krijgen.

Dat is pas belachelijk. Zo een zielige straf voor zo daden. Daar heb ik geen woorden voor.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 19:49

Ik geloof er niet in dat deze man ooit weer vrij komt, denk dat ze het zullen blijven verlengen. :j

Bedenk wel dat 25 jaar vast zitten écht lang is hoor.. Die man heeft vanaf nu de komende 25 jaar geen moment vrijheid of privacy meer. Dat is heftiger dan je zou denken.
Niet dat ik het ruim voldoende vind, maar het is ook niet zo dat hij maar een halfzachte straf heeft gekregen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 19:56

Ik zeg niet dat deze man hier terecht gaat komen, maar Noorwegen is wel een van de meest vooruitstrevende landen ter wereld wat betreft gevangenissen:

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 20:01

ik ken het eiland :j
ben er meerdere malen langs gevaren.
alle gekken bij elkaar in een eigen mini gemeenschap.
het idee is goed maar vergeet niet dat deze mensen een straf hebben. de vrijheid is goed en toch zitten ze opgelsoten. ontsnappen is lastig want het is erg ver zwemmen en een bootje koop je er ook niet.
en zoals word verteld is deze gevangenis gericht op terug keer in de maatschappij, als iemand daar niet welkom is is dat anders wel.

ik vind je avatar in een topic als dit wel ongepast :o

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 20:36

Het aantal recidivisten is buitengewoon laag, blijkbaar werkt het Noorse systeem wel.

Ik denk alleen niet dat Breivik daarvoor in aanmerking komt...

Overigens vonden nazi's tijdens WOII het ook soms erg wat ze deden, maar voor het "goede" doel onderdrukten ze hun weerzin. Zelfde mechanisme als wat Breivik toepaste tijdens het schieten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:03

Op dat eiland zullen ze Breivik inderdaad nooit zetten, aangezien het nooit de bedoeling zal zijn om hem terug in de maatschappij los te laten. Het is ook niet dat ze slechts 1x met 5 jaar kunnen verlengen, volgens mij kunnen ze dat blijven doen. Ze hoeven hem alleen maar als gevaarlijk te bestempelen voor de maatschappij op dat moment en hij kan weer blijven. Daarbij als ze nu de wet speciaal voor hem aanpassen zal niemand dat erg vinden... denk dat iedereen het zal toejuichen als die 50 jaar te horen krijgt.

Zulke idioten die vinden dat ze een goede daad hebben verricht door mensen dood te schieten horen niet na jaren gevangenis weer vrij rond de lopen in de maatschappij. Ik denk dat elke rechter in Noorwegen daar ook volkomen achter zal staan en ze er wel voor zorgen dat die niet meer buiten de muren komt. En mocht die toch erbuiten komen, mag die vast rennen voor zijn leven...

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 00:11

Ik vermoed dat die 21 jaar ook echt 21 jaar zijn. Zelfs de bekende Noorse terrorist Varg Vikernes die een aantal kerken in de fik heeft gestoken en een moord heeft gepleegd (en die door veel Noren als eerste verdachte werd aangemerkt, nog voor Al Quaida en niet geheel zonder reden als je de Noorse recente geschiedenis kent) en alleen omdat ie toevallig gearresteerd werd voordat hij een in Noorwegen bekend kraakpand inclusief krakers en andere linksen wilde opblazen dat plan niet kon uitvoeren (hij had alle spullen al in huis en hoefde ze alleen nog maar te plaatsen!) loopt al weer een paar jaar vrij rond. Hoewel ik er niet aan twijfel dat die grondig in de gaten gehouden word. En hij heeft echt geen afstand genomen van zijn in mijn ogen afschuwelijke gedachtengoed.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 07:59

Ik zal dan wel erg ouderwets zijn maar zo'n "gevangenis" kun je toch niet vergelijken zeg met andere gevangenissen in de wereld. Je kan het hier nog enigzins naar je zin hebben ook en dat lijkt mij toch niet de bedoeling.

Ik vermoed dat als hij na 21 jaar vrijkomt, hij vanzelf wel afgeknald wordt :-)

P.s. mick75, wat een onvriendelijk onderschrift :-)

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:05

Er was mogelijkheid tot verlenging met elke keer 5 jaar, dus weet niet of hij ooit nog vrij komt!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:40

SAKKIA schreef:
Ik denk dat jarenlange opsluiting en TBS wel een goede straf zijn. Te meer omdat hij vindt dat hij helemaal geen straf verdiend ;)

Die kerel wil gewoon aandacht, nou dan krijgt hij aandacht, lekker in het openbaar zichzelf aan de schandpaal laten hangen..

Heb er nog steeds geen woorden voor, ben wel blij dat het dodental lager is uitgevallen :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:50

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:08

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:18

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:33

Laten we niet vergeten dat 21 jaar erg lang is en een mens erg kan veranderen in die tijd, net als de maatschappij om hem heen. Er is een reden waarom gevangenissen goed voor hun gevangenen zorgen, dit is om te voorkomen dat er alleen maar meer problemen komen en voor de veiligheid voor iedereen in dat gebouw incl bewakers. Als je hun wilt leren dat wat ze hebben gedaan fout is moeten ze ook de kans krijgen zichzelf te verbeteren en dat lukt je niet in een systeem zoals bv Rusland/Thailand. Als je het filmpje ziet wat hierboven staat leer je ook dat deze vrijheid-systeem veel beter werkt dan het ouderwetse opsluiten, 10% ipv 30% valt weer terug in zijn oude patroon dat is 20% minder dan het ouderwetse systeem. En dat is wat je uiteindelijk wilt, dat men verbeterd en terug kan de maatschappij in kan zonder een gevaar te vormen. Ipv dat de bewakers op dit eiland voorzichtig moeten zijn en uitkijken, gaan ze gewoon lekker op de koffie, er is respect voor elkaar vanuit de bewakers en de bewoners. Dit maakt het een veilig werkend systeem en zo hoort dat.

Het is wel heel makkelijk om als leek te bedenken wat wel zou werken, maar het is allang bewezen dat het afnemen van elk vorm van gemak het alleen maar erger maakt, en dus absoluut niet helpt. Ik snap goed dat men wil dat deze man ernstig gestraft word door wat hij heeft gedaan, maar zo werkt het nou eenmaal niet en dat zal ook niet gaan werken. Ik vertrouw er wel op dat Noorwegen weet wat ze met deze man moeten doen, zelfs Varg Vikernes is uiteindelijk een brave burger geworden ondanks zijn idealen. Misschien is het voor sommige mensen een idee om zich te verdiepen in het gevangenis leven alsmede een oordeel te hebben over hoe het eigelijk moet, ik heb het idee dat men niet echt begrijpt wat het betekend als je vrijheid op dusdanige manier word afgenomen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:22

Wat deze man heeft gedaan zo bewust mensen kapotschieten, tieners nog, staat voor mij gelijk aan de ergste oorlogsmisdadigers die er zijn.

En in de oorlog kan ik zelfs nog 'begrijpen' dat het in sommige gevallen een kwestie van jij kapot of ik en mijn familie kapot is.

Citaat:
Er kwam een meisje op hem afgelopen. Ze vroeg iets, zag ik. Maar die agent schoot haar zonder verpinken een kogel in de buik. Toen ze op de grond viel, maakte hij haar af met een tweede kogel in het hoofd.'

Citaat:
Op een bepaald moment stopte het schieten en hoorden we een stem roepen: Hier de politie! Zijn er overlevers? Een meisje antwoordde. Toen weer een schot.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:22

|( om te janken echt!

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:30

Onbegrijpenlijk :n

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:32

Oh die laatste citaat draait mijn maag helemaal van om

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:01

DaisNBenj schreef:
Oh die laatste citaat draait mijn maag helemaal van om

daar had ik ook last van!!!!

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:09

Ow absoluut, helemaal mee eens. Wat deze man heeft gedaan is verschrikkelijk wreed, d'r zijn gewoon geen woorden voor. Ik wou alleen duidelijk maken dat je een gevangenis straf niet moet onderschatten en dat het recht systeem het verschil wel ziet tussen een eenmalige moord of een bloedbad als deze.

Nicolletje schreef:
Wat deze man heeft gedaan zo bewust mensen kapotschieten, tieners nog, staat voor mij gelijk aan de ergste oorlogsmisdadigers die er zijn.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:37

Ik ben het wel met je eens Benfan en ook zal het vast helpen; een ander systeem. Maar sommige mensen wil je gewoon nooit meer terug in de 'normale wereld'.
Ik denk ook wel dat het ontnemen van iemand zijn vrijheid meer doet dan wij denken.......

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:49

Vooral bij mensen die zelf denken "onschuldig" te zijn......

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:52

Deze man hoeft van mij echt geen 2e kans meer te krijgen, al was het alleen al omdat hij deze kinderen zo beschoten heeft dat zij, zelfs al waren ze weggekropen of reeds zwaargewond, geen tweede kans meer kregen van hem en hij ze ijskoud nogmaals neerschoot, nu in het hoofd.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 13:53

Hoe meer er bekend wordt over zijn beweegredenen, hoe meer ik het idee krijg dat hij aan psychoses lijdt. En dat stelt me ergens gerust, omdat het dan iig niet iemand is geweest die bij zn volle verstand was.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 13:59

Heino schreef:
Hoe meer er bekend wordt over zijn beweegredenen, hoe meer ik het idee krijg dat hij aan psychoses lijdt. En dat stelt me ergens gerust, omdat het dan iig niet iemand is geweest die bij zn volle verstand was.

joh, hij heeft het helemaal voorbereid en is het nog steeds met zijn daden eens,
zo lang duurt een psychose niet toch? (dacht ik?)

het is zo walgelijk wat hij gedaan heeft, ik kan het eigenlijk niet goed bevatten
en moet steeds aan de kinderen denken die het op het nieuws zien,
wat moeten die wel niet denken van de wereld waarin ze leven..

die dader ziet er eerder uit als een popster dan een moordenaar, die foto icm het bericht op bijv jeugd journaal dat hij zoveel mensen heeft dood geschoten, dat strookt helemaal niet met elkaar!
zouden kinderen daar niet erg van in de war raken, móeten ze wel alles weten of is het beter ze tegen het nieuws te beschermen...