De schokkende waarheid over het leven van een varken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 14:17

@ Famke:

Dus jij vind het ook niet erg als paarden 24/7 op stal staan van veulen af aan. Ze weten dan toch niet beter?

Misselijkmakend, die reacties.. ;)

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 14:17

Ze zei inderdaad dat het wel meeviel. Maar gelukkig wordt dit niet meer gedaan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 14:23

Elamor schreef:
@ Famke:

Dus jij vind het ook niet erg als paarden 24/7 op stal staan van veulen af aan. Ze weten dan toch niet beter?

Boeren bestempelen als misdadiger is dat niet? :)

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 14:35

_San87_ schreef:
Elamor schreef:
@ Famke:

Noem hoe je het wilt noemen. Ik ben er zeer op tegen en kan hier dan ook echt geen respect voor hebben. ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 14:41

Elamor schreef:
_San87_ schreef:

Noem hoe je het wilt noemen. Ik ben er zeer op tegen en kan hier dan ook echt geen respect voor hebben. ;)

En wat doe jij om deze 'misstanden' te helpen voorkomen? :)

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 14:41

Famke160301 schreef:
Varkens die binnen geboren zijn en binnen blijven weten niet wat ze missen, zijn nooit anders gewend. En nee ze zijn niet zielig. Maar goed das mijn mening. En dan komen we meteen bij de clou van t verhaal, zielig is een menselijke emotie, lees nog maar eens een keer heel goed, Menselijke Emotie!! Varkentjes lopen echt niet suïcidaal in hun hok rond omdat ze nooit buiten zijn geweest en zijn daar ook niet diep ongelukkig van. Ze weten echt niet wat ze missen en wat je niet weet, kun je ook niet verdrietig over zijn! T wordt zielig gevonden omdat mensen ze vermenselijken, en dát is pas zielig! Net als hondjes die een jasje aan moeten omdat ze t koud zouden hebben, belachelijk (behalve als t chinese/mexicaanse naakthonden zijn die ook met -10 naar buiten willen), t baasje zal t wel koud hebben dus t hondje ook 8)7 .
Een varken speelt, vecht (af en toe), eet, drinkt en slaapt. En verder gaat ie echt niet zitten denken wat hij allemaal moet missen! Wij (mensen) plakken ergens t predicaat zielig op, puur en alleen omdat wíj vinden dat t zielig vinden en niet de varkens zelf. Een varken denkt niet na over zijn leven en hebben niet net als mensen die psychisch problemen hebben, behoefte aan een psycholoog of psychiater.

Maar goed in onze wereld van welvaart wordt een dier steeds vaker meer als mens behandelt dan als dier. Een jasje hier, een strikje daar, geen gewone mand voor de hond, wel nee het moet een complete sofa zijn. Wat zeg ik, honden liggen vaker op de sofa dan hun eigen baasjes, 1) omdat de baas ze er niet af durft te sturen want t arme diertje zal wel erg moe zijn... en 2) door t gebrek aan natuurlijke hierarchie, claimt de hond de sofa en laat zijn tanden zien aan zien baasje om zíjn territorium te verdedigen. Maar dan zijn we goed bezig!!

Om maar te zwijgen over alle setjes waarin we onze paardjes hijsen. Denk je nu werkelijk dat je paard t maar iets interesseerd welk kleurtje hij nou weer moet dragen?? Welnee, dat zit tussen de oren van zijn baasje, die vindt iets mooi/lelijk, goed of slecht voor t paard, en zielig of niet zielig.

Ik zou zeggen ga eens op een plaats werken waar veel dieren zijn, bv asiel, pension, paardenstoeterij of op een plaats waar veel mensen zijn zoals bejaarden tehuizen, kinderdagverblijven enz enz. Je zult op iédere locatie wel enkele dieren/mensen aantreffen die iets mankeren. Is t niet een ontstoken oogje, dan is t wel een wondje oid.

Ik ga t filmpje niet nog een keer toelichten wat er allemaal te zien is, staat hier al uitgebreid in dit topic. Als tegenstanders eerst eens de moeite nemen om álles eens een keer helemaal aandachtig door te lezen waarom iets is en dan pas een reactie zou geven dan zou dat miss een hoop lompe ondoordachte reacties voorkomen. En zeker de leken die hier reageren en nooit van hun leven een week op een varkens bedrijf gewerkt hebben. Ga dat eerst eens doen voordat je hier loze, onjuiste, domme provocerende en ja zelfs beledigende opmerkingen plaatst!

(zou het wel graag eens willen zien, leken die even een wagen van 400 biggen moeten laden, ben kei benieuwd of varkentje 399 en 400 ook nog heel voorzichtig opgepakt worden, als een teer poppetje...en of ze dan nog vinden of biggetjes "zielig" zijn als ze krijsen... zeker als nummer 1 en 2, die natuurlijk nog met fluwelen handschoentjes en tedere gevoelens in de wagen worden gedragen, een keel opzetten van een jewelste...)

Ik ga met mijn voorganger mee en trek me ook terug uit dit topic. Vind dat ik moeite zat heb gedaan om uitleg te geven, waarbij ik echt niet alles goed praat. Tuurlijk zijn er rotte appels, maar dan bedoel ik wel rotte appels in de zin van échte verwaarlozing en geen bedrijf waar 's nachts een zeug verwerpt, of waar een biggetje wordt doodgelegen. Dit bedrijf heeft een bepaald keurmerk, en ondanks dat leken hier wat anders beweren, zo'n certificaat krijg je echt niet bij een pakje boter....

o ja nog een laatste reactie, de opmerking van iemand hier dat een boer maar even een baantje erbij moet nemen om zijn financiele te kortkomingen op te krikken, sorry hoor maar jij weet echt niet waar je over praat! :(:)

Helemaal niks aan toe te voegen _/-\o_

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 14:44

Citaat:

Dat vlees niet eten! ;)

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 14:45

Famke kan wat mij niet genoeg gequote worden. ;) +:)+

Vooral dit stukje wil ik wel even benadrukt zien, gezien de reacties van de laatste 2 a 3 pagina's weer:
Famke160301 schreef:
... Ik ga t filmpje niet nog een keer toelichten wat er allemaal te zien is, staat hier al uitgebreid in dit topic. Als tegenstanders eerst eens de moeite nemen om álles eens een keer helemaal aandachtig door te lezen waarom iets is en dan pas een reactie zou geven dan zou dat miss een hoop lompe ondoordachte reacties voorkomen. En zeker de leken die hier reageren en nooit van hun leven een week op een varkens bedrijf gewerkt hebben. Ga dat eerst eens doen voordat je hier loze, onjuiste, domme provocerende en ja zelfs beledigende opmerkingen plaatst!...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 14:45

Elamor schreef:
Citaat:

Dat vlees niet eten! ;)

Ja. Dat dacht ik wel. Niks dus.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 14:51

LiNdA1986 schreef:
Citaat:
'Tijdens het filmen van de dieren moesten we heel geconcentreerd werken om alles goed op beeld te krijgen. Soms viel die concentratie weg en keek ik recht in de ogen van een dier achter tralies. Die blikken breken mijn hart'.

Ja, dat is echt triest. Arme dieren.
Natuurlijk kan het zijn dat een dier weleens ziek is of iets, maar als ze nooit daglicht zien (helaas ook door domme regels!) en heel hun leven op dezelfde plek staan, tja, dat is geen leven.

Maar veel mensen ontkennen dit of willen dit niet inzien (okee, in een paar gevallen zou het heus wel goed gaan) en ik ben heel benieuwd hoe de Bokkers hadden gereageerd als dit om paarden zou gaan.

Ik zie genoeg paarden in te kleine/onveilige stallen staan.. bij boeren en bij sommige oudere pensionstallen.

De eigenaren doen er vaak ook niet genoeg mee. Zielig? Ja.. kan IK er wat aan doen? Nou.. nee..
of ik moet de stallen verbouwen voor hun?

Maar goed.. ik ben ook een paardenmishandelaar.. ik sta op een chique sportstal met een 3,5 bij 3,5
box met spijlen tussen de boxen voor contact met de buren, koppie kan uit stal. Altijd tot de knieeen
in het stro en goed voer.

Hele stal tegelijk entingen en ontwormingen, allemaal op tijd naar de hoefsmid. Bij ieder kreupel pasje
staan er dierenartsen klaar.. maar...

Maar mijn paard is er 2/2,5 uur uit als ik er ben en als ze boft dat ze 2 uurtjes in de wei mag omdat het
land het toelaat moet ze zich gelukkig prijzen met 4/4,5 uur dus ik doe ook mee aan het bokt-dierenleed
omdat mijn paard niet 4 uur lang over een erf rond mag/kan slenteren en omdat ik haar niet met weer en
wind in de blubber zet zodat ze "lekker buiten is" :')

Over de varkens.. ja.. heel zielig.. maar ik ken ook een aantal paarden die de wei niet op mogen ivm
peesblessures en dus non stop maanden lang op stal staan. Heb niet gehoord dat de DB daar langsgaat
hoor? DA heeft dat gezegd dusja? Misschien is er wel gefilmd in de ziekenboeg.

En de dode biggetjes.. ja ziet er treurig uit.. maar gebeurd ook bij huis- tuin- en keuken- kippen, honden,
katten en etc. Zullen heus wel weggehaald worden.. zo te zien waren ze niet verschranst door
de maden dus zo lang waren ze niet dood.

Om half bokt nog even over me heen te halen:

Ik eet nog altijd kip, schaap(ja ook lammetjes), koe (ook kalf soms ja srry), vis, eend en zelfs paard :) Sorry...
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 29-06-11 14:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 14:51

Citaat:

Ik ben 5 jaar vega geweest, en eet nu alleen biologisch vlees ;) . Daar voel ik me goed bij!

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 14:52

Voor de mensen die alles zo zielig vinden... Ik denk dat iedereen wel eens Boer zoekt Vrouw heeft gezien, vinden jullie dat het er op die bedrijven ook zo slecht aan toe gaat? BZV lijkt me aardig wat representatiever dan dit soort filmpjes.
Marianne Tieme stond trouwens ook een keer voor de boerderij van boer Frank (die geitenboer) te protesteren omdat het allemaal hij een megastal zou hebben oid. Terwijl hij gewoon een hele mooie ruime stal heeft. En toen vroeg die of ze alsjeblieft even mee wou kijken op de boerderij, maar dat wou ze niet. :n
Mensen willen ook graag zielige dingen zien hoor. Filmpjes kijken en dan een mening vormen, maar zelf echt naar een boerderij gaan ho maar. :n

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 14:59

Elamor schreef:
Citaat:

Ik ben 5 jaar vega geweest, en eet nu alleen biologisch vlees ;) . Daar voel ik me goed bij!

Biologisch vlees? Dan eet je zeker ook scharreleieren?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 15:01

Elamor schreef:
Citaat:

Biologisch is helemaal niet zo logisch ;) Al eens op een biologisch bedrijf geweest? Zoveel anders is dat niet als reguliere bedrijven.

S_en_Z

Re: De schokkende waarheid over het leven van een varken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 15:04

Was een keer een stukje op tv over het bakken van 2 biefstukken, 1 biologisch en 1 niet, de biologische kwam een made bij naar boven het vlees uit toen hij op 1 kant in de pan lag.

Zo dan :P (al gebeurd dat bij heel veel vlees biologisch of niet volgens mij)

Als ik op de biologische tour zou gaan zou ik beter dieren voor eigen consumptie aan kunnen schaffen
en verdoofd slachten :')

Volgens mij kan niemand het ooit goed doen in deze maatschappij. (ik weet veeel betere onderwerpen
om over te discussiëren dan DIT filmpje.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 15:06

svdijk86 schreef:
Was een keer een stukje op tv over het bakken van 2 biefstukken, 1 biologisch en 1 niet, de biologische kwam een made bij naar boven het vlees uit toen hij op 1 kant in de pan lag.

Als ik op de biologische tour zou gaan zou ik beter dieren voor eigen consumptie aan kunnen schaffen

Volgens mij kan niemand het ooit goed doen in deze maatschappij. (ik weet veeel betere onderwerpen

Mades in het biologisch vlees? Ik eet alleen maar bio vlees en ben nog nooit een made tegen gekomen. Daarnaast mag dit ene filmpje niet gebruikt worden als voorbeeld van hoe 't er aantoe gaat in de vleesindustrie maar 1 filmpje met 1 bio biefstuk waar een made uit kwam, dan wordt er wel direct geconcludeerd dat dat bij heel veel bio vlees gebeurd?
Beetje jammer.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 15:11

_Tara_ schreef:
svdijk86 schreef:

Mades in het biologisch vlees? Ik eet alleen maar bio vlees en ben nog nooit een made tegen gekomen. Daarnaast mag dit ene filmpje niet gebruikt worden als voorbeeld van hoe 't er aantoe gaat in de vleesindustrie maar 1 filmpje met 1 bio biefstuk waar een made uit kwam, dan wordt er wel direct geconcludeerd dat dat bij heel veel bio vlees gebeurd?Beetje jammer.

:')

Hier staat het dus al.. Hahaha _O-

Wat op de filmpjes te zien is in dit topic, is dus echt de waarheid. Gaat het er echt zo aan toe in de varkenshouderij? Nee hoor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 15:33

Het kan mij niet schelen of het een eenzijdig beeld is, het beeld is er en of dit nou aan elkaar is gezet of niet... de beelden liegen er niet om.
Natuurlijk doen boeren er vast wel 'iets' aan, maar het feit blijft dat de dieren te klein, te dicht op elkaar, zonder daglicht vet worden gemest en als product worden gezien i.p.v als intelligent dier.
Een varken is na de dolfijn het meest intelligente zoogdier... het doet mij pijn dat varkens zo'n leven hebben en als massaconsumptie-product gebruikt.

Het is niet goed te praten dat deze actiegroep s'nachts ingebroken heeft om zo een beeld te laten zien en dan ziet het er waarschijnlijk iets te eenzijdig uit, maar tegenhangers en ook tegenhangers hier op bokt moeten niet doen alsof het ineens allemaal niet bestaat omdat de beelden achter elkaar zijn gezet.

Varkensboeren en tegenhangers die in een slachtofferrol kruipen, dikke -1

_Tara_

Re: De schokkende waarheid over het leven van een varken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 15:35

Het argument dat biggetjes die in een stal geboren zijn "toch niet beter weten" vind ik overigens ook een beetje scheef. Een hond die vanaf z'n geboorte mishandeld wordt, weet ook niet beter. Dat wordt toch ook niet zomaar goedgekeurd?

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 15:40

Zinia schreef:
waarschijnlijk iets te eenzijdig uit, maar tegenhangers en ook tegenhangers hier op bokt moeten niet doen alsof het ineens allemaal niet bestaat omdat de beelden achter elkaar zijn gezet.

'Iets' te eenzijdig? Een dikke -1? Heb je het hele topic gelezen? Sommige mensen zijn zo van hun eigen mening en visie doordrenkt en zien de boeren zo als de kwaaie bruut dat ze ook totaal niet open staan voor het andere verhaal. Kan ik wel praten als Brugman, maar dat heeft dan ook geen zin, denk ik dan maar.

koetje10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 15:43

Heb niet alle 13 (!) paginas teruggelezen, wat mij opvalt is dat weinig mensen open staan voor de mening van de andere partij... jammer! je kan er een boel van leren.
Zal dr geen lang verhaal van maken want dat vind ik zelf ook altijd vervelend om te lezen ;) De filmpjes vertonen imo ook veel dingen waarvan ik denk; wat is hier zo schokkend aan?? een biggetje die net geboren is, naar de tepel van moeders kruipt en nog onder de smurrie zit, dat lijkt mij normaal. En krassen loop je nou eenmaal op als je met elkaar speelt volgens mij. Kinderen toch ook??

@Zinia: eenzijdig beeld, dat is het ja. En natuurlijk, wat er aan elkaar is geplakt is er. Vind je dat zo raar als je 400 of meer zeugen hebt??? Zet een 400 paarden naast elkaar, grote kans dat er dan net 'zoveel' wondjes ed zijn.

@ Tara en eenitraM: Kan me goed voorstellen wat je zegt, dat ene filmpje van biologisch vlees kan niet worden gebruikt als 'bewijs'. Feit is echter wel, dat in biologisch vlees vaak meer ziektekiemen zitten dan in 'bio' vlees (leuk al die bio's :P), simpelweg omdat de biologische dieren buiten komen en daar bacterien, wormen en andere beestjes oppikken. En Biologisch is zeker niet altijd logisch!!!!! het is niet uniek dat 50% van de biologische leghennen overblijft omdat de andere helft door koppelgenoten word doodgepikt omdat de snavels niet gekapt worden, om even een voorbeeld te geven.

En als laatste: dikke pluim voor de veehouders die hier toch blijven volhouden dat het allemaal niet zo slecht is; met al dat gezeur zou ik er al lang zat van zijn om mezelf te moeten verdedigen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 15:44

_Tara_ schreef:
s_en_z schreef:

Mades in het biologisch vlees? Ik eet alleen maar bio vlees en ben nog nooit een made tegen gekomen. Daarnaast mag dit ene filmpje niet gebruikt worden als voorbeeld van hoe 't er aantoe gaat in de vleesindustrie maar 1 filmpje met 1 bio biefstuk waar een made uit kwam, dan wordt er wel direct geconcludeerd dat dat bij heel veel bio vlees gebeurd?
Beetje jammer.

ik bedoel dus:

VOLGENS MIJ

GEBEURD DAT

BIJ HEEL VEEL VLEES

BIOLOGISCH... OF NIETbiologisch :+

Moeilijk he begrijpend lezen :+ Vandaar maar even een wat duidelijkere post ;)
Ik zeg niet dat biologisch slechter zou zijn, maar dat werd toena angegeven op tv.

Wat ik er mee zeggen wil.. is dat bij allebei de takken van "omgaan met" geschreeuwd wordt dat het slecht is.

Ik eet mijn karbonaadjes toch wel hoor :P wel of geen prijsknaller
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 29-06-11 15:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 15:47

Duke schreef:
Zinia schreef:
waarschijnlijk iets te eenzijdig uit, maar tegenhangers en ook tegenhangers hier op bokt moeten niet doen alsof het ineens allemaal niet bestaat omdat de beelden achter elkaar zijn gezet.

'Iets' te eenzijdig? Een dikke -1? Heb je het hele topic gelezen? Sommige mensen zijn zo van hun eigen mening en visie doordrenkt en zien de boeren zo als de kwaaie bruut dat ze ook totaal niet open staan voor het andere verhaal. Kan ik wel praten als Brugman, maar dat heeft dan ook geen zin, denk ik dan maar.

Nou ik wil niet vervelend doen maar veel bio-industrie boeren zíjn ook niet zo begaan met hun dieren en zien dieren enkel als hun broodwinning en dieren als een product dat zo snel mogelijk volwassen en rondgegeten moet zijn om geslacht te kunnen worden óf om jongen te kunnen voortbrengen.
Dat er dan een zielige varkensboer(in) opstaat omdat ze s'nachts gefilmd zijn en wij nu 'alleen' de slechte kant hebben gezien, daar word ik niet zoveel anders van. 'Ga janken' denk ik dan.
Overigens is het niet heel stijlvol om s'nachts in te breken en een paar zielige beelden te laten zien, jammer genoeg wéét ik hoe het er in veel varkenshouderijen aan toe gaat.
Ik heb geen medelijden met zielige varkensboertjes die nu in een kwaad daglicht zijn gezet, als het er allemaal zo prachtig aan toe ging daarbinnen zagen we geen krappe stallen met planken als ondergrond en hadden de varkens ook daglicht tot hun beschikking of verse modder en gras om in te wroeten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 15:51

Zinia schreef:
Duke schreef:

Nou ik wil niet vervelend doen maar veel bio-industrie boeren zíjn ook niet zo begaan met hun dieren en zien dieren enkel als hun broodwinning en dieren als een product dat zo snel mogelijk volwassen en rondgegeten moet zijn om geslacht te kunnen worden óf om jongen te kunnen voortbrengen.
Dat er dan een zielige varkensboer(in) opstaat omdat ze s'nachts gefilmd zijn en wij nu 'alleen' de slechte kant hebben gezien, daar word ik niet zoveel anders van. 'Ga janken' denk ik dan.
Overigens is het niet heel stijlvol om s'nachts in te breken en een paar zielige beelden te laten zien, jammer genoeg wéét ik hoe het er in veel varkenshouderijen aan toe gaat.
Ik heb geen medelijden met zielige varkensboertjes die nu in een kwaad daglicht zijn gezet, als het er allemaal zo prachtig aan toe ging daarbinnen zagen we geen krappe stallen met planken als ondergrond en hadden de varkens ook daglicht tot hun beschikking of verse modder en gras om in te wroeten.

Hoe moet dat laatste betaald worden? :)

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 15:51

@Zinia: ik heb eerlijk gezegd geen goed woord over voor jouw laatste bericht hierover. Echt niet. :n Hoezo wéét jij dat allemaal zo zeker? Boeren zijn in jouw ogen dierenbeulen die niet goed voor hun dieren zorgen, zo interpreteer ik het. Ik ben me nu echt kwaad aan het maken over jou woorden. Achterloze woorden, als 'ga janken'. Toevallig ken ik die boerin een beetje waar jij het over hebt. En je hebt geen idee wat je hier loopt te verkondigen. :n