Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Toverbal schreef:joenohoe schreef:Je weet niet wat je zegt, hebt kennelijk nooit in de bijstand gezeten... En je kunt er niet voor kiezen, het overkomt je en je moet er z.s.m. weer uit en hebt dus allerlei verplichtingen, enzovoort.
Het is inderdaad niet eerlijk dat de goeden onder de slechten lijden, maar dat komt doordat het hele PGB en de controle daarop niet goed ingericht is.
Ik ga hier niet meer verder op in, want dat doet mij persoonlijk veel pijn.
Als jij de bijstand net zo erg vind als een ziek kind, hoop ik voor jouw dat je nooit in de situatie komt waar wij met ons gezin in hebben gezeten, want dat zou je dan niet redden.
Het spijt mij oprecht, maar ik snap jouw vergelijking echt niet.
Jessicajoann schreef:Dat hoort ook niet en dat moet gecontroleerd worden. Maar nog steeds zijn het geen vergelijkbare situaties.
Een gehandicapt kind kost gewoon heel veel ook mét pgb.
Ze kunnen beter meer controleren(al moeten wij alles verantwoorden en hebben we ook terug moeten betalen toen we iets verkeerds hadden berekend maar oke) dan het hele pgb eruit.
Als je nog een tussenpersoon hebt die alles moet checken en doen kost het alleen maar meer want ook die mensen hebben salaris nodig. En uiteindelijk draait het in Nederland alleen maar om geld niet eens meer om welzijn. Alle bezuinigingen zijn zowat in de zorg.
Tieme schreef:@toverbal: als er uren geschreven zouden zijn dan had je dit wel gemerkt. je zou dan een rekening krijgen voor je eigen bijdrage en hierop staat ook vermeld hoeveel uren er die periode geregistreerd zijn.
Diablo schreef:Ik gun niemand een ziek kind, ik gun het een alleenstaande moeder ook niet dat ze met drie opgroeiende kinderen in de bijstand zit en ik gun het niemand weduwe te zijn, maar het gebeurt wel. En de ene groep mag dan kennlijk een klap geld ontvangen, terwijl de andere groep mag verrekken.
Bovendien worden kinderen vaak al ziek genoemd, terwijl ze niets of weinig mankeren. Maar wél PGB krijgen en vervolgens leven als god in Frankrijk en dát steekt me.
Jessicajoann schreef:Dus omdat het erger kan mag het hier niet goed zijn?
Dus als ik m'n been breek mag ik niet naar het ziekenhuis want iemand anders heeft beide benen gebroken?
Ik vind het vreemd dat op iets belangrijks als zorg word bezuinigd. Ja het is hier goed maar het gaat achteruit een beetje jammer niet?
_San87_ schreef:Dat zeg ik niet.Maar je kan ook eens stilstaan bij het feit dat wij het hier heel goed hebben wat gezondheidszorg betreft.
En verder ga ik mee met wat joenohoe zegt. 2,4 miljard op 130.000 mensen per jaar, dat is gewoon belachelijk!
Joenohoe schreef:Jullie trekken het uit zijn verband. graag goed lezen. Diablo had het over zwaar en toen werden er nog meer situaties genoemd die zwaar zijn en die geen extra ondersteuning krijgen in de vorm van een PGB. Geen tandarts kunnen betalen omdat je in de bijstand zit. Geen nieuwe wasmachine kunnen kopen omdat je in de bijstand zit en ervoor moet sparen maar dat kan niet want het leven is al zo duur, geen leuke uitjes want daar is geen geld voor. Je kind geen taart kunnen geven op zijn verjaardag want er is geen geld voor. Met de kerst geen lekker eten want er is geen geld voor. Fiets is kapot maar geen geld om te maken dus kind lopend naar school, moet ik nog even doorgaan ? En dat is ook erg zwaar, net als de zorg voor een ziek of gehandicapt kind.
sarabande schreef:met iedere uitkering en subsidie wordt gefraudeerd, doe daar wat aan en pak niet de hele groep.
sarabande schreef:Diablo schreef:Maar dat wíllen ze ook. De zorg blijft bestaan, maar dan voor degenen die het echt nodig hebben en niet meer in de vorm van geld op de rekening. Kan me voorstellen dat veel mensen dat niet leuk vinden.
Waarmee je wilt zeggen dat 90% van de mensen die nu onder het PGD vallen frauderen
Yel schreef:Ik heb dit topic een tijdje links laten liggen, kijk er vandaag weer in en het is nog steeds dezelfde discussie blijkt.
In andere landen is het erger, andere mensen hebben het zwaarder/ even zwaar en krijgen geen hulp etc etc.
Al eerder heb ik hier op gereageerd, de bijstand is per definitie al een soort zorg en dus ondersteuning.. Verder raad ik je met klem aan eens een goed gesprek bij je gemeente aan te gaan mocht je in deze situatie zitten, jij zegt eerder dat mijn gemeente voor sinterklaas speelt (blz 3 of 4) terwijl ik me andersom geen voorstelling kan maken dat jouw gemeente niks extra ondersteund.
Je woont in Friesland, als ik Heereveen en Leeuwarden nalees zie ik dezelfde regelingen als in de gemeente waar ik voorheen bijstand ontving namelijk een witgoedregeling voor vervanging huishoudelijke aparaten, een stimuleringsfonds voor sociale activiteiten en andere vormen van bijzondere bijstand.
Als ik verder zo dit topic doorlees, is het gewoon dikke pech als je net in de "verkeerde" gemeente woont, en kan je wellicht verhuizen naar een gemeente waar deze extra's wel te verkrijgen zijn. Een moeder moet immers ook "gewoon" dichter bij hulpbehoevende dochters/ moeders/ oma's gaan wonen ipv hulp hiervoor inkopen, en in Nederland is de zorg al goed zat
sarabande schreef:_San87_ schreef:Dat zeg ik niet.Maar je kan ook eens stilstaan bij het feit dat wij het hier heel goed hebben wat gezondheidszorg betreft.
En verder ga ik mee met wat joenohoe zegt. 2,4 miljard op 130.000 mensen per jaar, dat is gewoon belachelijk!
Ik dank God op mijn blote knieën dat ik niet overgeleverd ben aan de zorg in Nederland, maar aan de zorg in Belgie
Die is er op gericht om ouderen en degenen die dat nodig hebben zo gezond mogelijk te houden. Of dat nu met hulp aan huis is of onbeperkt fysiotherapeut, geen wachtlijsten voor noodzakelijke ingrepen etc.
Het betekend wel dat ouderen niet alleen gezonder zijn, maar ook geld blijven uitgeven met uitjes en zo en dat komt de economie weer ten goede.
Het alles wegbezuinigen en angstzaaien zoals dat in Nederland gebeurt is slecht voor de gezondheid en slecht voor de economie.
Dat er gefraudeerd wordt....... met iedere uitkering en subsidie wordt gefraudeerd, doe daar wat aan en pak niet de hele groep.
Brainless schreef:@joenohoe
Er zijn wel meer gemeentes die witgoed geven aan mensen in de bijstand.
Kinderen mogen ook gratis op een sport en de benodigdheden (kleding/schoenen ed) worden ook vergoed.
Schoolgeld wordt kwijtgescholden en kinderen mogen gratis mee op schoolreisje.
Ook nieuwe fietsen worden vaak gratis gegeven.
Verzekeringen gaan vaak (altijd?) ook collectief via de gemeente waardoor ze veel geld besparen (wat natuurlijk heel fijn is).