Vlees noch vis.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moschino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:15

phormicola schreef:
Trouwens, jammer voor alle vegetariërs die wel melk en eieren eten: Dan ben je geen vegetariër maar een ovo-lacto vegetariër.

En dus ben je nog steeds vegetariër. Het is alleen een 'stroming' binnen het vegetarisme.
phormicola schreef:
Echte vegetariërs eten geen enkel dierlijk product.
Veganisten dragen daarbij ook geen wol, leer, etc.

Niet dus; vegetariërs eten geen producten waarvoor een dier is gedood.
Veganisten gebruiken helemaal geen producten afkomstig van een dier.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:16

Er zou al een (dure) synthetische variant van gelatine zijn, speciaal voor vegetariërs/veganisten (whatever)... Maar hoe dat juist zat ben ik alweer vergeten

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:17

idd, ik ben een vegitarier die dus geen producten eet waar een dier voor is gedood en daarbij ook geen kaas, enkel vegitarische kaas omdat er in kaas ook stremsel zit. ook eet ik geen gelatine .... geen bouilion getrokken van dieren etc etc

vegi variant op gelatine is gewoon agar agar

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:18

Maar in heel veel dingen zitten dierlijke produkten. Ook in snoep, echt in heel veel dingen.
Als veganist lijkt het me best een hele opgave om zo te leven. (wel heel knap, ik zou het nooit kunnen).

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:18

aha, dan hebben we de facts straight :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:19

mika11 schreef:
Maar in heel veel dingen zitten dierlijke produkten. Ook in snoep, echt in heel veel dingen.
Als veganist lijkt het me best een hele opgave om zo te leven. (wel heel knap, ik zou het nooit kunnen).

Ik heb het drie jaar gedaan en net als bij elk 'apart' voedingspatroon wen je eraan :j

Ayasha
Blogger

shadowflower schreef:
idd, ik ben een vegitarier die dus geen producten eet waar een dier voor is gedood en daarbij ook geen kaas, enkel vegitarische kaas omdat er in kaas ook stremsel zit. ook eet ik geen gelatine .... geen bouilion getrokken van dieren etc etc

vegi variant op gelatine is gewoon agar agar

Dan ben je dus veganist :)

petitparis

agar is chemisch anders dan gelatine.
wat ik bedoel is echt dat ze gelatine maken in een labo. dus hetzelfde eindproduct, maar dan met een andere oorsprong...

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:20

kaas is gemaakt van melk, dus geen veganist

shadowflower

Re: Vlees noch vis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:22

kaas is gemaakt dmv. stremsel uit de maag van n kalf. daarom moet ik t niet. een veganist neemt ook geen melk etc dus ik ben geen veganist

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:23

Vraag me af ts waar je heen wilt met dit topic. Overigens het zoveelste topic over dit onderwerp.

Ik eet 5 dagen per week ong vlees. Denk dat ik dat wel minder als ik op mezelf zou wonen :j gewoon al omdat ik niet zo'n vlees liefhebber ben, bepaalde soorten wel.

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:24

shadowflower schreef:
kaas is gemaakt dmv. stremsel uit de maag van n kalf. daarom moet ik t niet. een veganist neemt ook geen melk etc dus ik ben geen veganist

je hebt heel veel kaas met vegetarisch stremsel.
het zijn nameijk maagbacterieen van een kalf. Maar deze kunnen ze ook op andere manieren "kweken"

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:28

weet ik :P die eet ik dus wel , gatenkaas van leerdammer is bijv. ook met dat soort stremsel

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:37

phormicola schreef:
mika11 schreef:

Ik heb het drie jaar gedaan en net als bij elk 'apart' voedingspatroon wen je eraan :j

Hoe zit het dan eigenlijk als je honden en katten hebt?
Hun voeding bestaat voornamelijk uit vlees.
Voer je dan vers vlees, zodat je weet wat je geeft?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:40

mika11 schreef:
Hoe zit het dan eigenlijk als je honden en katten hebt?
Hun voeding bestaat voornamelijk uit vlees.
Voer je dan vers vlees, zodat je weet wat je geeft?

Dat doen de meeste veganisten idd wel. Of ze nemen helemaal geen huisdieren, dieren mogen namelijk op geen enkele manier gebruikt worden.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:44

Wat een kwelling moet dat zijn, veganist zijn. :o
Althans, dat lijkt mij.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:46

Ja, dat lijkt het mij ook.
Maar ik vind het wel knap dat mensen dat kunnen.
Ik vind veel te veel dingen lekker om het te laten staan.
Maar biologisch vlees kopen kan natuurlijk wel.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:50

lifaya schreef:
Volgens mij zijn er trouwens geen vegetarische mensen die in de topsport zitten (bedoel geen paardrijden maar intensievere sporten zoals voetbal, atletiek en schaatsen etc), zonder vlees zouden ze het waarschijnlijk niet kunnen presteren wat ze nu kunnen

Die zijn er echt wel :j Laatst een boek gelezen waar er een hele lijst werd opgenoemd.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:52

Chaos schreef:
Althans, dat lijkt mij.

Lijkt mij ook best moeilijk, elk product eerst helemaal scannen op 'verboden ingrediënten. Gewoon shoppen in de AH is dan een hele opgave denk ik.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:54

phormicola schreef:
Ik kocht ook alleen maar kiloknallers :P Maar om de dieren activisten de mond te laten snoeren moet ik het driedubbele betalen voor dezelfde meuk :x

onzin. het kopen van kiloknallers bevordert de druk van lage vleesprijzen bij de boeren. Je dwingt de boeren zo indirect om de dieren minder welzijn te geven, bijv. steeds meer dieren op dezelfde hoeveelheid m2.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:56

Kana schreef:
Chaos schreef:
Althans, dat lijkt mij.

Lijkt mij ook best moeilijk, elk product eerst helemaal scannen op 'verboden ingrediënten. Gewoon shoppen in de AH is dan een hele opgave denk ik.

Ik vind dat juist een sport :D

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:57

Echt?
Ik hou van snelwinkelen, zo snel mogelijk met een volle kar buiten staan, dat is mijn sport. :P

Grapjasjes12

Kana schreef:
Chaos schreef:
Althans, dat lijkt mij.

Dat is in het begin idd moeilijk, later weet je welke producten veilig zijn en welke niet. :j

Ik heb nu volgens mij zo'n beetje elk vreemd voedingspatroon gevolgd dat er bestaat, veganisme is juist 1 van de makkelijkste om dat het recht-toe-recht-aan is.

UMayDream

Ik ben vegetariër, al vanaf mijn 8e, (nu dus bijna 7 jaar) en daarvoor heb ik vlees ook niet echt veel gegeten. Ik mis het niet ofzo, en ik vind het ook gewoon niet lekker.
Ik let er ook op dat er in boter en dat soort dingen geen dierlijke omega 3 e.d. zit, maar voor gelatine in drop maak ik wel een uitzondering :o (dat is vaak ook plantaardig, maar toch..)

Als je veganist bent, lijkt het me in het begin erg moeilijk, maar na een jaar of 2 weet je wel welke producten je wel/niet wilt/kunt eten, dus dan zal het boodschappen doen vanzelf makkelijker gaan denk ik zo :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 17:01

_Tara_ schreef:
lifaya schreef:
Volgens mij zijn er trouwens geen vegetarische mensen die in de topsport zitten (bedoel geen paardrijden maar intensievere sporten zoals voetbal, atletiek en schaatsen etc), zonder vlees zouden ze het waarschijnlijk niet kunnen presteren wat ze nu kunnen

Die zijn er echt wel :j Laatst een boek gelezen waar er een hele lijst werd opgenoemd.

Ik geloof graag dat het inderdaad wel mogelijk is. Je kunt de nodige hoeveelheid eiwitten ook uit bepaalde granen e.d. halen :)