Wat is er mis met ramptoerisme?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bakkabouter

Re: Wat is er mis met ramptoerisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 01:51

Als slachtoffer wil je gewoon niet dat de halve stad getuige is van jou op een van je kwetsbaarse momenten. Ik wil niet dat iedereen me hoort kermen van de pijn als ik een accident heb. Als mijn huis, herinneringen, en mogelijk dierbaren in vlammen opgaan, dan hoef ik geen getuigen van mijn verdriet en wanhoop. Als ik een geliefde verlies, dan wil ik niemand in mijn buurt als ik instort.
MIJN mening is, dat je op zo'n momenten de privacy van de betrokkenen boven je eigen nieuwsgierigheid hoort te plaatsen.
Even vertragen om te kijken wat er ongeveer gebeurd is en of je kan helpen, vind ik overigens wel perfect acceptabel, maar géén publiek alsjeblieft.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 09:26

bakkabouter schreef:
MIJN mening is, dat je op zo'n momenten de privacy van de betrokkenen boven je eigen nieuwsgierigheid hoort te plaatsen.

Dat is een stuk beschaving wat de mens zou moeten kenmerken. Helaas zijn er veel mensen die zich niet onderscheiden van beesten en geen laag beschaving hebben op de behoefte om hun primitieve behoeftes te bevredigen zonder respect voor anderen.
Ik zie in deze geen verschil tussen verkrachters en leedgieren. Het is alleen een gradatie van schending.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 12:31

Huertecilla schreef:
Ik zie in deze geen verschil tussen verkrachters en leedgieren. Het is alleen een gradatie van schending.

Nou, dat vind ik wel te ver gaan..., maar ben het wel met je eens dat het respectloos is én zeker ook via de media vind ik het behoorlijk vervelend om (steeds meer) met sommige beelden geconfronteerd te worden en ook sommige verslaggevers komen soms over als sensatiezoekers/ramptoeristen zelfs wanneer er niet zoveel aan de hand is. (zat gister naar HvN te kijken over die brand pffff, bij gebrek aan beter dus, wat een doos die verslaggeefster :r )

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 23:28

Ik ben -en dan ben ik heel eerlijk- de eerste die de andere kant opgaat als er een ongeluk gebeurt (Het is te zeggen: als ik duidelijk kan zien dat er hulp genoeg aangeboden wordt). Zo'n leed kan ik absoluut niet aanzien. Ben het eens met bakkabouter. Dat je even schrikt en kijkt oke, maar dat je speciaal ergens naartoeholt om op de eerste rij te gaan zitten, vind ik misselijkmakend.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 19:24

unicorn_kiss schreef:
Ik ben -en dan ben ik heel eerlijk- de eerste die de andere kant opgaat als er een ongeluk gebeurt (Het is te zeggen: als ik duidelijk kan zien dat er hulp genoeg aangeboden wordt). Zo'n leed kan ik absoluut niet aanzien. Ben het eens met bakkabouter. Dat je even schrikt en kijkt oke, maar dat je speciaal ergens naartoeholt om op de eerste rij te gaan zitten, vind ik misselijkmakend.

Idd, ik ook :j

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 13:29

Gister twee motorfietsen frontaal tegen elkaar in een bocht op een onverharde weg bij een feestterrein.
We waren op 200 meter op het betreffende terrein en werden gelíjk gewaarschuwd. Een meute nieuwsgierigen op weg naar kijkgenot blokkeerde het enige toegangspad.
Voor ons uit reed een politiewagen met sirene doch een meter erachter sloot de menigte zich al ondanks dat we er een twintigtal meter achter reden met zwaailicht en sirene. Idem achter ons voor de ambulance.
Er was een meter ruimte rond elk slachtoffer _-:( en de motofietsen waren al opzij gezet 8)7 dus de polite kon daar niets meer over de toedracht uit opmaken.

Hulp en afvoer naar het ziekenhuis van de twee serieus, waarvan één levensgevaarlijk, gewonden ondervond grote hinder door kijkers.
Er waren meer mensen rond het ongeval dan op het feestterrein |o

:r

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 14:02

Zo zie je maar HC, dat de mensen overal ter wereld geen fatsoen hebben...

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 14:11

Ik vind ramptoerisme walgelijk. Ik erger me er vaak ook kapot aan, en dan met name aan de file die ontstaat op de snelweg omdat iedereen wil kijken wat er is gebeurt op de andere kant van de snelweg...

Toen ik een ongeluk kreeg en op de grond lag te wachten tot de ambulance kwam, stonden er een aantal mensen om mij heen die eerste hulp hebben verleend aan mij en 2 man politie. Ik kan je vertellen al die mensen die voorbij kwamen fietsen/rijden en uitgebreid jou bekijken terwijl je daar op de stoep ligt is absoluut niet grappig...

Ten tweede je bent vaak de hulpdiensten tot last als je gaat staan kijken, ookal denken mensen vaak van niet... Dus als er wat gebeurd kijk ik of ik kan helpen, is er genoeg hulp dan loop/fiets/rij ik verder...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 14:22

MamboBeach schreef:
Zo zie je maar HC, dat de mensen overal ter wereld geen fatsoen hebben...

Daar heb ik nooit aan getwijfeld.
Het is inderdaad een illustratie van geen fatsoen en naarmate een land/samenleving zich fatsoenlijker acht meer :o

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 14:29

Als er dan maar mensen zijn uit de omstanders die ook echt helpen, dan heb je er wat aan.
Er is toch zo'n bekend verhaal dat er iemand verdrinkt. Er staan tientallen mensen te kijken en ze gaan er allemaal vanuit dat iemand wel anders wel zal helpen. Dat gebeurt dus niet en de man verdrinkt terwijl iedereen toekijkt. (is echt gebeurd)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 14:33

was geen man maar een meisje
en waren geen tien tallen maar ruim een paar honderd ofzo (tenminste tegen de tijd dat ambulance en politie er waren)

zo ken ik ook nog een andere dat er iemand toch in dook (zijn persoonlijke bezittingen op de wal liet liggen) na dat ie het slachtoffer er uit had getrokken waren zijn persoonlijke bezittingen verdwenen.
niemand had wat kunnen zien omdat er zoveel mensen omheen stonden

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 14:45

rommulus schreef:
was geen man maar een meisje
en waren geen tien tallen maar ruim een paar honderd ofzo (tenminste tegen de tijd dat ambulance en politie er waren)

zo ken ik ook nog een andere dat er iemand toch in dook (zijn persoonlijke bezittingen op de wal liet liggen) na dat ie het slachtoffer er uit had getrokken waren zijn persoonlijke bezittingen verdwenen.
niemand had wat kunnen zien omdat er zoveel mensen omheen stonden

Dat is helemaal misselijk... Misbruik maken van zo'n situatie en dan gauw andermans spullen stelen :n geen goed woord voor over...

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 14:49

en toch blijven mensen volhouden dat er niets mis met ramptoerisme is

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 14:53

Ja dat snap ik ook niet...

Wij zeggen thuis altijd "je hebt er niets te zoeken, dus blijf er weg"

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:27

Wat al genoemd werd: nog een bijverschijnsel van ramptoerisme: in de chaos kunnen dieven makkelijk hun slag slaan.
En dan is er nog het bystander (omstander)-effect: hoe meer mensen er aanwezig zijn, hoe moeilijker mensen in aktie komen om te helpen omdat ze ten onrechte denken dat er wel iemand anders zal komen helpen.

KimBreda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:29

Ik heb zelf ook een enorme hekel aan ramptoeristen!
Ik maak het dagelijks mee dat ik bij een ongeval aankom met (zwaar)gewonden en mensen gewoon met hun neus er bovenop moeten staan om te zien hoe iemand daar ligt te vechten voor zijn leven.

Als je kan helpen is iedereen meer dan welkom maar als je niet kan helpen, help dan door weg te gaan zodat de hulpdiensten hun werk kunnen doen en de slachtoffers meer privacy krijgen.

En inderdaad de langste file's op de snelweg komen meestal niet door het ongeval maar door iedereen die wilt kijken wat er aan de hand is en gaat lopen roepen dat het belachelijk is dat er een rijstrook is afgesloten waardoor ze in de file moeten staan(terwijl de hulpdiensten iemand aan het reanimeren zijn ) Zo respectloos!

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 22:35

mika11 schreef:
Als er dan maar mensen zijn uit de omstanders die ook echt helpen, dan heb je er wat aan.
Er is toch zo'n bekend verhaal dat er iemand verdrinkt. Er staan tientallen mensen te kijken en ze gaan er allemaal vanuit dat iemand wel anders wel zal helpen. Dat gebeurt dus niet en de man verdrinkt terwijl iedereen toekijkt. (is echt gebeurd)

Ik ga ook echt het water niet induiken voor een onbekende drenkeling
Hoe váak gebeurt het niet dat de hulpverlenende persoon zelf verdrinkt. Dan ben ik maar een egoïst. Maar kijken zal ik niet doen

Afgelopen week een motorongeluk zien gebeuren. Ik zat op terras een paar tiental meter van het betreffend ongeval. Gelukkig leek de man op het eerste zicht niks ernstigs te hebben en zag ik dat de 100 al gebeld werd.
Wat ik toen zag... ik werd er gewoon geïrriteerd van. Tientallen ouwe wijven kwamen haast aangerend om toch een goede kijk te kunnen nemen. De een zat gulzig van een ijsje te likken. Een ander groepje was heftig aan het babbelen terwijl ze naar de arme man keken.. Heb toch wel even geroepen of ze echt niks beters hadden te doen..waarop ze gepikeerd keken. Het ergste vond ik dat ze zeker een halfuur tot 3 kwartier bleven staan. De man werd weggevoerd met de ambulance, en de politie stond nog aantekeningen te maken. En het merendeel van de ramptoeristen stond er nog! Pas als de politie pleite was, dropen ze af. Het hoogtepunt van hun dag.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 00:27

Ik moet toegeven dat ik zelf ook altijd vreselijk nieuwsgierig ben en het liefst eigenlijk wel wil blijven kijken. Maar ik vind het zo respectloos tegenover degene die daar dan ligt, dat ik altijd doorloop (er is dan natuurlijk al hulp). Zou het zelf ook niet kunnen waarderen als ik daar zou liggen en er een groot publiek om heen zou staan...

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 14:17

Ik vind ramptoerisme echt iets verkeerds. Als er een ongeval is gebeurd, een brand of wat dan ook. Tref je mensen als misschien wel een geliefde is overleden. Daar zou jij toch geen toeschouwers bij willen?

Ik snap dat je nieuwsgierig bent, maar dat gaat ten koste van anderen.

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:16

Ik vind dat je 2 soorten kijken hebt in dit geval: Kijken of je kunt helpen of als het eventueel om bekenden gaat iemand kan steunen of kijken om het kijken (dus gewoon omdat je per se wilt zien wat er gebeurd). Van het laatste wordt je als slachtoffer denk ik niet vrolijker (en ik betwijfel of de hulpdiensten het fijn vinden) maar als je kijkt of je kan helpen of iemand kan steunen vind ik het zeker wel terecht.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:29

Huertecilla schreef:
Gister twee motorfietsen frontaal tegen elkaar in een bocht op een onverharde weg bij een feestterrein.
We waren op 200 meter op het betreffende terrein en werden gelíjk gewaarschuwd. Een meute nieuwsgierigen op weg naar kijkgenot blokkeerde het enige toegangspad.
Voor ons uit reed een politiewagen met sirene doch een meter erachter sloot de menigte zich al ondanks dat we er een twintigtal meter achter reden met zwaailicht en sirene. Idem achter ons voor de ambulance.
Er was een meter ruimte rond elk slachtoffer _-:( en de motofietsen waren al opzij gezet 8)7 dus de polite kon daar niets meer over de toedracht uit opmaken.

Hulp en afvoer naar het ziekenhuis van de twee serieus, waarvan één levensgevaarlijk, gewonden ondervond grote hinder door kijkers.
Er waren meer mensen rond het ongeval dan op het feestterrein |o

:r

ik noem dat gewoon onwetendheid.
je wilt niet weten hoeveel mensen niet weten wat te doen als er een calamiteit plaatsvind.
ze weten het gewoonweg niet, echt niet.
ze zullen het heus ook niet kwaad bedoelen maar helaas bestaat er geen zalige onwetendheid.

ik ben geen voorstander van ramptoerisme, maar mensen die op een afstand blijven kijken en genoeg ruimte laten voor de ongevallendienst en politie mogen van mij er wel staan.
kijkers hou je altijd, men kan er beter een voorlichting over geven dat scheelt eeen hoop tijd,geld en slachtoffers.

en even over het personaliseren, mocht mijn vriend/ familie/vriending verongelukken, dan kunnend ie paar kijkes mij ook niets meer schelen.
mensen oordelen toch wel en mensen kijken toch wel.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 14:16

minikatje schreef:
en even over het personaliseren, mocht mijn vriend/ familie/vriending verongelukken, dan kunnend ie paar kijkes mij ook niets meer schelen.
mensen oordelen toch wel en mensen kijken toch wel.

dat komt mij over als "acceptatie", maar het kan me niet voorstellen dat je ze er liever wel bij hebt :o
Ik zou het iig niet fijn vinden en zo zijn er nog veel meer mensen die het niet fijn vinden, dus kun je beter bij voorbaat respecteren lijkt mij.