Komt er dan nu eindelijk een verbod op onverdoofd slachten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moi22

Re: Komt er dan nu eindelijk een verbod op onverdoofd slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 15:55

Wow ik word helemaal vrolijk van wat ik hier lees.
Ik ben bijna dierenarts en heb met een keuzevak ooit geleerd dat joden (en ik dacht moslims ook) wel bedwelmd vlees mogen eten maar dat idd het hart nog moest kloppen bij het verbloeden. De afgelopen tijd ging ik hier steeds meer aan twijfelen door alle publiciteit over ritueel slachten.

Ben blij om nu van n joodse te lezen dat wat ik altijd dacht gewoon klopt. Hoewel ik de uitlegvan yamcha over het ongezond zijn van het eten van Varkensvlees niet helemaal kan volgen, maar goed daar lijdt geen dier meer of minder onder dus is ook geen ramp dat ik je onderbouwing niet helemaal kan volgen.
Ik dacht alleen dat honden ook als onrein beschouwd worden, waarom heb je die dan? Of is dat weer alleen bij orthodoxen en/of moslims zo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 16:12

Honden zijn in die zin onrein, dat je ze niet mag eten. We mogen ze wel hebben. Ik mag ook konijnen, en paarden, en katten hebben. Ik mag ze alleen niet opeten.
Sommige orthodoxe Joden vinden alleen niet-rashonden onrein, en rashonden wel, en anderen vinden dat ze helemaal geen honden mogen hebben. Ik weet zelf niet goed wat ik daarvan vind.

In Israel zijn straathonden (de kruisingen) echt wel smerig, en zeker in het oude Israel, die aten en eten alles wat los en vast zit, en hebben soms heel nare ziektes bij zich, en daar komt dat vandaan. Maar een doelbewust gefokte rashond is anders wat, die leeft in huis, of in ieder geval bij huis, wordt ingeënt, en zijn bek is schoner dan een mensenmond. Maar hier in NL heb je natuurlijk ook kruisingen die in huis geboren zijn en nooit op straat geleefd hebben. Dus dat is ook gewoon schoon.
Overigens valt het nog wel mee met die onreinheid, best veel mensen in Israel hebben honden :)

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 16:40

Ow op die manier. Ik dacht dat je ook geen onreine dieren mag houden maar dan heb ik me vergist en is dat alleen bij bepaalde stromingen zo.

En ja straathonden zijn gewoon vies. T zijn gewoon uit de kluiten gewassen ratten en stadsduiven. Eten wat ze eten kunnen en lopen op wat ze oplopen kunnen.

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 20:52

Tara_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 20:55

Echt super zielig!
Ik zag vorige week zo'n filmpje op tv en het zit nog steeds in mijn hoofd

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 20:57

Tara_Jenny schreef:
Echt super zielig!
Ik zag vorige week zo'n filmpje op tv en het zit nog steeds in mijn hoofd

Ja, het heeft mij ook niet losglaten sinds ik er aan aantal jaren dmee werd geconfronteerd.
Ik ga zo een fles champagne opentrekken om het verbod te vieren!

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 20:58

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 11:51

Ik snap niet waarom de vrijheid van godsdienst er steeds bij gehaald word. Mensen worden toch niet door hun godsdienst gedwongen vlees te eten? Als ze geen verdoofd vlees willen worden ze maar vegetarisch.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 14:37

Ik quote mezelf even uit een ander draadje:

Citaat:
Of erger nog:

Duizenden beesten met z'n allen op een kleine donkere oppervlakte ophokken. En elke zondag keurig naar de kerk gaan en geen gewetenswroeging hierover hebben, tenslotte was op dag zes al besloten dat de mens kon doen met de dieren wat hij wilde:

Dag 6
God schiep de landdieren: het vee, kruipende dieren en wilde dieren. Vervolgens besloot God mensen te maken, naar zijn evenbeeld, om heerschappij te voeren over alle andere schepselen. God schiep de mens, mannelijk en vrouwelijk. Hij zegende ze met de woorden, "Wees vruchtbaar en wordt talrijk" en heers over de vissen, vogels en alle dieren die op aarde rondkruipen"

-----------------------

Die nog geen 200.000 mensen in NL die ritueel geslacht vlees eten, valt volkomen in het niet, tegen de andere 15 miljoen mensen die vlees eten van opgehokte mishandelde dieren. Zullen we het daar eerst maar eens over hebben: In plaats van die laatste paar nare minuten wellicht, ten opzichte van een leven lang lijden in bioconcentratiekampen.

De ritueel slachten discussie is een nondiscussie zolang wij nog bioindustrie hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 15:21

Geweldige post, ben het er ook volkomen mee eens!

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 15:27

bioconcentratiekampen?? * moet zichzelf nu écht gruwelijk in gaan houden..*
* besluit om nu niet te reageren, is bang dat anders de prettige discussie eraan gaat..*

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:31

ik wil toch nog ff reageren omdat ik op het internet een filmpje tegen kwam.....sorry maar hoorde laatst iemand hier op bokt mij vertellen dat het volgens geloof alla netje zou vergaan zo`n slachting het ging volgens mij in het topic over waar we op gingen stemmen maar kan het zo snel niet vinden.........nu kom ik een fabriek tegen die volgens alla slacht......nou..ik ging toch ff heerlijk haast over me nek....
verbieden ....wat sluiten die hap.
en dit moet volgens het geloof ???????
:(

MENSEN MET ZWAKKER MAAG RAAD IK AAN NIET TE KIJKEN !!!!!
http://www.youtube.com/watch?v=2HF_0SkEl80&feature=player_embedded#at=304

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:40

julius_juut schreef:
Ik snap niet waarom de vrijheid van godsdienst er steeds bij gehaald word. Mensen worden toch niet door hun godsdienst gedwongen vlees te eten? Als ze geen verdoofd vlees willen worden ze maar vegetarisch.

Mee eens _/-\o_ :D
Ik hoop dat het er dus toch van komt

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 21:21

@arabesk ... de posters in dit topic zijn echt niet pro bioindustrie, ze zijn behalve tegenstanders van de onverdoofde slacht juist ook voor een beter leven voor de dieren die we opeten.
het verbieden van onverdoofde slacht is een begin... een goed begin.
daarnaast worden er steeds meer mensen zich bewust van dierenleed en die kiezen veel vaker dan voorheen voor diervriendelijke producten.
rome is ook niet in één dag gebouwd

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 22:06

alex66 schreef:
@arabesk ... de posters in dit topic zijn echt niet pro bioindustrie, ze zijn behalve tegenstanders van de onverdoofde slacht juist ook voor een beter leven voor de dieren die we opeten.
het verbieden van onverdoofde slacht is een begin... een goed begin.
daarnaast worden er steeds meer mensen zich bewust van dierenleed en die kiezen veel vaker dan voorheen voor diervriendelijke producten.
rome is ook niet in één dag gebouwd

Het is zeker een heel goed begin.
En dan inderdaad die bio-industrie verbieden.

Maar dan gelijk nog maar een verbod: nl het importeren/exporteren van levende dieren.
En nog één: het importeren van vlees uit die landen, die verdoofd of onverdoofd een dier laten lijden, tijdens de slacht.
Zoals een tijdje terug dat nieuws over die slachthuizen in Canada, Mexico enz

De enige (be)heersing die een mens mag hebben over dieren is om goed met dat "heersen" om te gaan.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 22:13

Als je het importeren gaat verbieden, hou je ook haast geen fok meer over.
Ook paarden worden geimporteerd..

Het gaat om de manier WAAROP.....

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 22:18

Jolliegirl schreef:
Als je het importeren gaat verbieden, hou je ook haast geen fok meer over.
Ook paarden worden geimporteerd..

Het gaat om de manier WAAROP.....

Ik heb het over die levende dieren bestemd voor de slacht.

En de manier WAAROP???
Heb je toendertijd VN gelezen over die toestanden in die slachthuizen? He ging toen over paarden. Allemaal onnodig lijden.
Dieronterend vond ik dat.

Dus onverdoofd of verkeerd met het schietmasker of verkeerd schieten met een gewoon geweer.

Een mens heeft verantwoording voor dieren.

OVERAL EN ALTIJD.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 22:23

Tuurlijk ben ik hiervan op de hoogte, sta zelf in een slachterij....
Sterker nog : Ik ben het met je eens ;)

Het gaat wel om de manier waarop.
Er vertrekken hier ook paarden naar Belgie voor de slacht. En dit gaat op een normale diervriendelijke manier met een gewone vrachtwagen of trailer. Niets mis mee...

Een mens heeft zeker verantwoording, maar het blijven mensen, en dingen kunnen fout gaan. Ook hier in Nederland wordt er wel eens misgeschoten.

Dat in cannada, mijn god, dat was heftig, om over de VS nog maar niet te spreken...
Walgelijk....!

Massaslacht in buitenland? prima, in kortrijk gaan er ook zo'n 500/600 paarden doorheen... maar dit gebeurt tenminste normaal... zonder al dat gedonder eromheen..

Maar nee.... geef mij maar een bekend staande slachterij die alles netjes afhandeld.
Mijn beest gaat de grens niét over.... niet levend iig.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 22:38

Jolliegirl schreef:
Tuurlijk ben ik hiervan op de hoogte, sta zelf in een slachterij....
Sterker nog : Ik ben het met je eens ;)

Het gaat wel om de manier waarop.
Er vertrekken hier ook paarden naar Belgie voor de slacht. En dit gaat op een normale diervriendelijke manier met een gewone vrachtwagen of trailer. Niets mis mee...

Een mens heeft zeker verantwoording, maar het blijven mensen, en dingen kunnen fout gaan. Ook hier in Nederland wordt er wel eens misgeschoten.

Dat in cannada, mijn god, dat was heftig, om over de VS nog maar niet te spreken...
Walgelijk....!

Massaslacht in buitenland? prima, in kortrijk gaan er ook zo'n 500/600 paarden doorheen... maar dit gebeurt tenminste normaal... zonder al dat gedonder eromheen..

Maar nee.... geef mij maar een bekend staande slachterij die alles netjes afhandeld.
Mijn beest gaat de grens niét over.... niet levend iig.

Dat noem ik nog eens goede (be)heersing over je dier. Er voor blijven zorgen tot het eind.

En dat moet ook doordringen tot in Den Haag.
Want op deze manier dat onverdoofd slachten alleen aanpakken is ook NIET koosjer.

Maar laten we al "blij" zijn met elk klein stukje vooruitgang tbv dieren.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 22:43

Ik vind dat elk mens dit moet doen.... blijven zorgen tot het eind..
En welk eind dit dan is... dood of verkoop... maakt me geen ruk uit... Als je er maar voor zorgt met heel je hart!!

Ik ben in de loop der jaren erg uitgehard door het werk in de slachterij... Ik zie veel dood, en soms ook gewoon echt trieste paarden...
Maar dierenwelzijn staat bij mij wel echt bovenaan..

En idd, als dat allemaal nou eens doordringt tot in den haag...
Hier is niets Koosjers an!

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 22:48

Jolliegirl schreef:
Ik vind dat elk mens dit moet doen.... blijven zorgen tot het eind..
En welk eind dit dan is... dood of verkoop... maakt me geen ruk uit... Als je er maar voor zorgt met heel je hart!!

Ik ben in de loop der jaren erg uitgehard door het werk in de slachterij... Ik zie veel dood, en soms ook gewoon echt trieste paarden...
Maar dierenwelzijn staat bij mij wel echt bovenaan..

En idd, als dat allemaal nou eens doordringt tot in den haag...
Hier is niets Koosjers an!

Inderdaad moet elk mens dat blijven doen, blijven zorgen tot het eind.
Blijven zorgen voor dierenwelzijn, want ook levend hebben paarden vaak geen leven.

Maar ergens moet er begonnen worden. En dan is Nederland ZELF, de aangewezen plaats.

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 23:20

Tsja weet niet wat er erger is ritueel slachten of zoals dat toen in Canada ging _-:(
Dat van de vs heb ik trouwens gemist ging dat ook over paarden?

Cherie eigenlijk moet t toch vanzelf sprekend zijn dat je tot t eind goed voor je dier bent.
Al heb ik wel vertrouwen in de Nederlandse slachthuizen dat t hier netjes gaat. Ben n paar keer voor m'n studie in n slachthuis geweest en het viel mij steeds op dat ze heel netjes met die dieren omgaan als ze nog leven. Al kan dat ook zijn omdat er Pottenkijkers bij zijn op dat moment al denk ik dat dat effect wel mee valt. Vorig jaar was ik 2 dagen voor koninginnedag in het slachthuis en t was een gekkenhuis omdat ze door koninginnedag een dag minder konden slachten maar toch evenveel wilden verwerken. Wij hebben regelmatig om ons heen staan kijken of er niet ergens een verborgen camera was en dat ze onze reacties wilden testen maar tot en met het verbloeden heb ik alleen maar lof. De dieren werden heel rustig naar de slachtplaats geleid en voor ze met hun ogen konden knipperen was het voorbij.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 23:38

Het aantal dieren dat in Nederland onnodig lijdt door verkeerd toepassen van verdoving is minimaal 5 keer zo hoog als dieren die ritueel geslacht worden hier in Nederland. Ondanks dat het zeer zorgvuldig gebeurd in Nederlandse slachthuizen en eigenlijk niet te verbeteren valt.

Komt natuurlijk ook doordat het aantal te slachten dieren dat niet ritueel geslacht wordt enorm veel meer is dan de ritueel geslachte dieren.... maar toch..... ruim 5 keer zo veel lijdt meer als die dieren die ritueel geslacht worden.....

Leliaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 23:41

Ik heb alleen de eerste 5 pagina's doorgelezen, de rest volgt nog.

Ik heb tijdens mijn diergeneeskunde studie geleerd dat bij het doorsnijden van de halsslagaders de dieren direct hersendood waren en dit dus geen extra lijden opleverde. Nu lees ik in de verklaring van de KNMVD een heel ander verhaal. Ben ik erg verbaasd over.
Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik me nooit afgevraagd heb, hoe ze dat dan bij grote runderen deden :o . Bij schapen en geiten kende ik het.
Overigens gebeurt het neerleggen dat ze met de schapen doen, ook bij een hoop bedrijven bij het hoefjes knippen. Het ziet er volgens mij akeliger uit dan het is.

Waar ik wel erg bang voor ben als dit verbod er komt: hoe komen de mensen dan wel aan dit vlees. Dat gaat dan dus uit het buitenland gehaald worden of illegaal geslacht worden, ik zie namelijk echt nog niet gebeuren dat ze hun gewoontes aan gaan passen. Raken we dan niet van de regen in de drup: dan gaan die arme dieren dus eerst op walgelijke transporten naar het buitenland, om daar vast niet zachtzinnig alsnog ritueel geslacht te worden. Wat schieten die dieren daar nou mee op?
Kunnen we dan niet beter manieren verzinnen waarop het op een nettere manier in Nederland kan?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 23:42

moi22 schreef:
Tsja weet niet wat er erger is ritueel slachten of zoals dat toen in Canada ging _-:(
Dat van de vs heb ik trouwens gemist ging dat ook over paarden?

Cherie eigenlijk moet t toch vanzelf sprekend zijn dat je tot t eind goed voor je dier bent.
Al heb ik wel vertrouwen in de Nederlandse slachthuizen dat t hier netjes gaat. Ben n paar keer voor m'n studie in n slachthuis geweest en het viel mij steeds op dat ze heel netjes met die dieren omgaan als ze nog leven. Al kan dat ook zijn omdat er Pottenkijkers bij zijn op dat moment al denk ik dat dat effect wel mee valt. Vorig jaar was ik 2 dagen voor koninginnedag in het slachthuis en t was een gekkenhuis omdat ze door koninginnedag een dag minder konden slachten maar toch evenveel wilden verwerken. Wij hebben regelmatig om ons heen staan kijken of er niet ergens een verborgen camera was en dat ze onze reacties wilden testen maar tot en met het verbloeden heb ik alleen maar lof. De dieren werden heel rustig naar de slachtplaats geleid en voor ze met hun ogen konden knipperen was het voorbij.

In de VS is paardenslachten verboden.
Dus het wordt of illegaal gedaan of getransporteerd naar Mexico etc
Het vervoer is al erbarmelijk.

Het zou inderdaad vanzelfsprekend moeten zijn om tot het eind goed voor je dier te zijn.
Maar als al die transporten naar het buitenland nog steeds plaatsvinden, dan betwijfel ik dat ten zeerste

En het is inderdaad te hopen, dat het in Nederlandse slachthuizen net zo diervriendelijk gaat met kijkers als zonder kijkers.
En het is ook inderdaad te hopen, dat onverdoofd slachten tot het verleden gaat behoren, als NIET aangetoond kan worden, dat die dieren niet onnodig lijden.