Man steekt zichzelf in brand op de Dam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:26

Arianna1983 schreef:
Die man was al vanaf 2001 in Nederland. Kijk allemaal even op de site van http://www.welingelichtekringen.nl
geen wonder dat die man wanhopig was. Hij was journalist in Iran en ze wilden hem vermoorden omdat hij publicaties deed anti de regering daar.

Ik vind het eerlijk gezegd heel schokkend.. Er staat dat al veel eerder aangegeven is dat deze man op instorten stond. Ik vind het asiel beleid in Nederland steeds slechter en respectlozer worden. Dit kan je geen enkel mens aan doen.

Ik vind het heel erg dat het zover heeft moeten komen, ik denk dat die man inderdaad niet 'bewust' meer was van wat hij zijn omgeving aan deed. Ik denk dat het een poging was om de Nederlanders wakker te schudden. Als de huidige regering zo door blijft gaan vrees ik dat we vaker ingestorte asielzoekers zullen gaan krijgen die de weg compleet kwijt zijn. Heel erg dit. :n

Edit: Even wat aangepast wat niet helemaal lekker over kan komen.
Laatst bijgewerkt door Fietspomp op 08-04-11 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:26

Sommige mensen willen blijkbaar een ongestoord, prettig leventje leiden.
Andermans ellende zien en meemaken hoort daar absoluut niet bij. Dat verstoort hun prettige leventje.
Als andere mensen zulke moeilijkheden hebben zoals die man, is zielig voor hem, maar hij moet het zelf maar oplossen.
Dat is een soort houding van: ieder voor zich

Cerilene_

Re: Man steekt zichzelf in brand op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:33

Mijn ogen heeft het in ieder geval weer even geopend, en met mij vast meer. Dus voor niets was het sowieso niet. Ik hoop dat zijn doel om de discussie op gang te brengen succes heeft en dit soort schrijnende gevallen in de toekomst beter behandeld worden.
Hoe kan het dat een man uitgezet wordt als hij daar een wisse gruwelijke dood tegemoet gaat, ik dacht echt dat dit niet gebeurde, dat in ieder geval mensen wiens veiligheid direct op het spel stond asiel verleend werd. Wat een vreselijke wereld leven we eigenlijk nog steeds in. En dat er dan nog mensen zijn die liever de ogen sluiten voor dit soort verschrikkelijk leed van anderen...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:42

sarabande schreef:
Je kiest voor een afschuwelijke dood, juist om een schrijnende situatie aan het licht te brengen en in de hoop dat dat anderen bespaard blijft. Goh wat jammer dat anderen daar last van hebben,.
vreselijk nu duurt het wat langer voor ze hun goodies bij de Bijenkorf kunnen kopen, wat een ramp

Beetje dubbel niet? Hulp willen en aan de andere kant andere mensen traumatiseren?

Het is erg dat deze man zo ver is gegaan en zoals gezegd zou ik dat niet kúnnen begrijpen :j
Ik vraag me af of sommige mensen ook zo zouden denken/reageren in dit topic als hij een paar mensen mee zou hebben genomen.
Bijv mensen die met een bom zo veel mogelijk omstanders meenemen....is dat écht zoveel anders? (jezelf doden voor aandacht voor een groter doel, terwijl andere onschuldige mensen én kinderen hiervan de dupe zijn?)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:53

Natuurlijk is het anders als hij anderen mee had genomen in zijn dood.
Ik wil alleen maar zeggen dat iemand wel heel erg wanhopig is als hij zichzelf in brand steekt en die noem je IMO geen mafketel.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 11:59

joostvangestel schreef:
Het was dus een politieke daad. Een 36-jarige man uit Iran die uitgeprocedeerd was voor zijn asielaanvraag. Hij koos er dus voor om liever zo dood te gaan in Nederland dan om anoniem opgehangen te worden in Iran. Een wanhoopsdaad, niet noodzakelijkerwijs van een gestoorde man. Condoleances aan de nabestaanden.

Zoiets dacht ik ook aan, dood gaan in het land waarvan je houd, of doodgaan in het land waar je bang bent en niet meer welkom en dus bij binnenkomst ook word 'afgemaakt' .... ALS het echt een keuze zou moeten zijn kies ik ook voor het eerst denk ik.

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:01

S_uus schreef:
joostvangestel schreef:
Het was dus een politieke daad. Een 36-jarige man uit Iran die uitgeprocedeerd was voor zijn asielaanvraag. Hij koos er dus voor om liever zo dood te gaan in Nederland dan om anoniem opgehangen te worden in Iran. Een wanhoopsdaad, niet noodzakelijkerwijs van een gestoorde man. Condoleances aan de nabestaanden.

Zoiets dacht ik ook aan, dood gaan in het land waarvan je houd, of doodgaan in het land waar je bang bent en niet meer welkom en dus bij binnenkomst ook word 'afgemaakt' .... ALS het echt een keuze zou moeten zijn kies ik ook voor het eerst denk ik.

Ik ook. Ik vind het echt heel erg dat ze zo iemand terug sturen. Waarom? Je stuurt hem zijn dood in, dat kan je gewoon niet maken, klaar. :n

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:05

Nou indd DD! Mooie aanvulling op de tekst van Joostvangestel en mijn tekst :j

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:20

Ik vind dat de Nederlandse regering het niet kan maken om asielzoekers die hier 10 jaar zitten terug te sturen. Vaak hebben ze grote kinderen die de moedertaal nauwelijks spreken. Momenteel maak ik het veel mee dat zulke asielzoekers teruggestuurd worden. Gister is een vliegtuig naar Irak vertrokken met mensen erin die hier al 12 jaar waren. Kinderen van 10 en 9 zijn hier geboren.
Ik vind het prima dat Nederland mensen terugstuurt die hier niet horen, maar doe dat dan snel - binnen een paar jaar in elk geval...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:31

Arianna1983 schreef:
Ik vind dat de Nederlandse regering het niet kan maken om asielzoekers die hier 10 jaar zitten terug te sturen. Vaak hebben ze grote kinderen die de moedertaal nauwelijks spreken. Momenteel maak ik het veel mee dat zulke asielzoekers teruggestuurd worden. Gister is een vliegtuig naar Irak vertrokken met mensen erin die hier al 12 jaar waren. Kinderen van 10 en 9 zijn hier geboren.
Ik vind het prima dat Nederland mensen terugstuurt die hier niet horen, maar doe dat dan snel - binnen een paar jaar in elk geval...

Ik vind dat de Nederlandse regering de asielzoekers niet steeds in hoger beroep moeten kunnen laten gaan....
Naturlijk begrijp ik dat de asielzoekers steeds in hoger beroep gaan, maar erg verrassend is het niet als er steeds dezelfde uitkomst uit komt en ze alsnog terug moeten...
Vind het ook vreemd dat die mensen voor kinderen kiezen terwijl ze geen zekerheid hebben over hun verblijfsplaats. Wsl vaak ook een cultuurverschil.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:35

We dwalen af van het onderwerp.
Nu is het een uitgeprocedeerde asielzoeker, hij had ook geestelijk ziek kunnen zijn?
Maakt het dit meer of minder erg?
IMO namelijk niet. Ik vind het erg als iemand wanhopig is of ziek is en zichzelf van het leven beroofd.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:38

DarkDreamer schreef:
Ik ook. Ik vind het echt heel erg dat ze zo iemand terug sturen. Waarom? Je stuurt hem zijn dood in, dat kan je gewoon niet maken, klaar. :n

Eigenlijk zou dat ook niet moeten kunnen, daar is het asielzoekersbeleid ook op gebaseerd.
Zeker gezien we het dossier niet hebben gelezen van de man kunnen we ook niet zeggen dat hij daar vermoord zou worden bij terugkomst.
Persoonlijk vind ik de man behoorlijk ziek om zo (op de Dam) jezelf in de fik te steken, dus kon hij wel helder denken???
Ik ben me er wel van bewust dat er helaas wel gevallen zijn dat er mensen terug gestuurd worden en vermoord worden, maar om daar nu vanuit te gaan vind ik ook weer te makkelijk.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:40

Electra63 schreef:
Ik vind het erg als iemand wanhopig is of ziek is en zichzelf van het leven beroofd.

Daar ben ik het ook mee eens :j

tinkergirl89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:52

zo mooi...
mensen hebben tegenwoordig allemaal EHBO gehad op de basisschool, en het wordt regelmatig herhaald...
(of is dit alleen in limboland zo :Y) )

Er wordt dan heel erg duidelijk gezegd dat wanneer er een persoon in brand staat je NOOIT met een doek of jas of wat dan ook moet gaan slaan.... en waarom niet? omdat je dan alleen maar meer zuurstof toedient aan de brand... en het dus niet dooft....

voor brand heb je drie dingen nodig, heb je ze niet alle drie zal het vuur doven:
- een voldoende hoge temperatuur
- zuurstof
- brandbaar materiaal

dus die mensen die willen "helpen" helpen juist helemaal niet!

Wat wel te doen wanneer er een persoon in brand staat?
Wikkel de persoon in jassen of doeken (je neemt de zuurstof weg)
en ROL de persoon over de grond (je verlaagt op die manier de temperatuur)

Je kunt natuurlijk ook wachten tot de persoon is opgebrand (je neemt het brandbaar materiaal weg)

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:55

Hmm ja dat viel me ook al op bij het bekijken van het filmpje. Die mensen doen hun uiterste best, maar met jassen slaan is niet zo handig bij zo'n felle brand... Met alle respect!

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:57

Ik denk eerlijk gezegd niet dat die mensen dit nu graag zouden horen of ergens op internet zouden lezen. Ik denk dat het al erg genoeg is dat hij alsnog dood is gegaan, en al helemaal als dan blijkt dat jij het eigenlijk alleen maar erger hebt gemaakt in je poging hem te redden. :=

Edit: Ik heb trouwens nooit EHBO gehad? Ik weet alleen wat te doen bij hart problemen omdat we toen een dik boek moesten doorlezen van het ziekenhuis. (Mijn pa is hartpatiënt).

tinkergirl89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 13:02

dan zal dat van EHBO wel alleen hier in limboland zo zijn hihi
Ik heb het wel gehad... op de basisschool, op de middelbare en zelfs verplicht BHV(bedrijfs hulp verlening) op het MBO

met een pa die BHV geeft en ook nog bij de brandweer is weet ik er wel iets vanaf ja 8-)

En jah tuurlijk meende die mensen het goed! en Zeker zouden ze het niet leuk vinden om te lezen dat ze het eigenlijk alleen maar erger hebben gemaakt....

Bij mij gaat een alarmbel rinkelen.... hoe goed is het met de EHBO van de gemiddelde nederlandse burger gesteld.... De eerste 5 tot 10 minuten na het "ongeval" zijn vaak heel belangrijk en vaak ook levens bepalend..... er zijn dan nog geen hulpdiensten....
Dus ik vind het wel belangrijk dat er in de maatschappij wel wat aandacht aan besteed wordt.... eigenlijk....

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 13:04

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 13:04

Arme man.... Echt vreselijk :n

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 13:07

tinkergirl89 schreef:
dan zal dat van EHBO wel alleen hier in limboland zo zijn hihi
Ik heb het wel gehad... op de basisschool, op de middelbare en zelfs verplicht BHV(bedrijfs hulp verlening) op het MBO

met een pa die BHV geeft en ook nog bij de brandweer is weet ik er wel iets vanaf ja 8-)

En jah tuurlijk meende die mensen het goed! en Zeker zouden ze het niet leuk vinden om te lezen dat ze het eigenlijk alleen maar erger hebben gemaakt....

Bij mij gaat een alarmbel rinkelen.... hoe goed is het met de EHBO van de gemiddelde nederlandse burger gesteld.... De eerste 5 tot 10 minuten na het "ongeval" zijn vaak heel belangrijk en vaak ook levens bepalend..... er zijn dan nog geen hulpdiensten....
Dus ik vind het wel belangrijk dat er in de maatschappij wel wat aandacht aan besteed wordt.... eigenlijk....

Die zijn helaas heel slecht. Weinig Nederlanders kunnen volgens mij echt EHBO. Ik kan het ook niet, ik weet alleen de tekenen van een hartaanval te herkennen etc. Ik zou het wel willen leren maar heb er op het moment rond uit geen tijd voor ;).

Vind het overigens de reactie van Iran wel heel raar. Het is HUN schuld dat die man in de eerste instantie weg gevlucht is en dus in deze hele situatie beland is, niet die van Nederland. Nederland heeft hem alleen verkeerd behandelt, in mijn ogen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 13:08

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 13:15

Wat een achterlijk land. Sorry hoor. Laten ze eerst naar hun eigen mensenrechten kijken!!!! Hoe durven ze!!!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 13:25

tinkergirl89 schreef:
zo mooi...
mensen hebben tegenwoordig allemaal EHBO gehad op de basisschool, en het wordt regelmatig herhaald...

Nooit EHBO gehad, maar weet idd wel dat je iemand in een doek moet rollen. Maar zou weer geen hartaanval weten te herkennen?

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 13:58

F_Orumster schreef:
tinkergirl89 schreef:
zo mooi...

Nooit EHBO gehad, maar weet idd wel dat je iemand in een doek moet rollen. Maar zou weer geen hartaanval weten te herkennen?

Mijn vader heeft EHBO gedaan en hiermee zijn eigen leven weten te redden. Hij voelde dat hij een hartaanval ging krijgen, hij herkende de symptomen namelijk en heeft toen zelf de eerste hulp gebeld. Denk dat de symptomen toen binnen een uurtje/half uurtje begonnen zijn, het kan dus heel snel gaan, maar je kan je ook al een hele dag niet lekker voelen en pas later op de dag ineens een hartstilstand krijgen.

Dus naast dat je anderen kunt helpen, heb je er voor jezelf ook nog wat aan :+.

Maar, dit is offtopic :=.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 16:50

Arianna1983 schreef:
Wat een achterlijk land. Sorry hoor. Laten ze eerst naar hun eigen mensenrechten kijken!!!! Hoe durven ze!!!

Even iets nuanceren: wat een achterlijke regering van dat land. Nogal een verschil. Diezelfde regering hangt ook doodleuk Nederlanders op die ooit eens begonnen zijn met de Iraanse nationaliteit. En dat onder valse beschuldigingen zonder enige vorm van een degelijke rechtsgang. Gezien dat feit denk ik ook dat de asielzoekersprocedure behoorlijk is tekortgeschoten, of de persoon in kwestie heeft niet aan kunnen tonen dat hij niet in levensgevaar was in Iran. Hoe lang dat hij hier al woont doet er niet toe. Het gaat er meer over of iemand al dan niet direkt levensgevaar loopt als hij naar Iran gaat.

Het is me overigens niet 100% duidelijk dat de man gered wilde worden, anders had hij zijn benen niet vastgebonden. Ik denk dus dat hij behoorlijk onderzoek heeft gedaan naar wat er gebeurt als je jezelf in brand steekt.

Overigens vind ik dat er hier wel heel gemakkelijk gewezen wordt naar traumatiseren en zo. Deels was dat natuurlijk de bedoeling van die man. Als er niemand geschokt raakt door zijn daad, kan hij beter maar thuis een beker gif innemen. Zijn boodschap is duidelijk: wat hem aangedaan is, is een graadje erger dan moeten getuigen van zijn gruwelijke dood. De getraumatiseerden moeten vooral niet boos worden op hem, maar eerder op het foute regime in Iran of anders nog de foute asielzoekersprocedure. Gerd Leers heeft hier echt wel iets uit te leggen. Er zijn veel mensen die denken dat ze zich kunnen beschermen achter procedures, maar een feit is dat procedures er zijn voor mensen en worden uitgevoerd door mensen. De mens is er niet voor de procedure, de procedure is er voor de mens.