Maximum leeftijd voor een kind

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:30

nee maar als je zelf nog jong bent laten we zeggen 30 en er zou wat gebeuren met de ouders dan
heb je (als het goed is) nog je eigen ouders die het kind kunnen opvangen of eventueel vrienden van dezelfde leeftijd
als je zelf 62 bent heb je denk ik zelf geen ouders meer die dan voor je kind kunnen zorgen
en je vrienden zullen dan waarschijnlijk ook dik in de 60 zijn

zekerheden heb je nooit in het leven

Achterom

Re: Maximum leeftijd voor een kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:41

Je zegt het zelf ook al: zekerheden heb je nooit... daarom zijn er ook instanties zoals bijvoorbeeld jeugdzorg, pleegzorg etc die juist bedoeld zijn als achtervang als ouders onverhoopt niet in staat zijn om voor hun kind te zorgen. En dat voor bij jonge mensen, oudere mensen, hele intelligente mensen, mensen met een verstandelijke handicap, allochtonen, autochtonen etc etc.
In het concrete geval uit de openingspost heb je volgens mij toch gewoon veel te weinig informatie om op basis daarvan zomaar allerlei aannames te doen en wilde dingen te gaan roepen.

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:45

ja maar een kind nemen met in je achterhoofd dat het met 10 jaar wel eens naar een adoptiegezin moet????
ik zelf zou daar nooit voor kiezen
en ik blijf erbij dat je met dik 60 toch echt meer risico's loopt dan met bv 30
zou je zelf nog met je 62ste aan een kind willen beginnen?
denk daar eens over na en dan wel seriuus met alles wat erbij komt kijken
want vaak is het van ''oh leuk een kindje om voor te zorgen''
maar als je op zo een leeftijd bent is het straks het kind wat moet gaan verzorgen naar moeders toe
en ontneem je dus je kind zijn jeugd en toekomst eigenlijk ook wel
want school zal er dan onder lijden
als er nu wat met ons zou gebeuren en onze kinderen blijven alleen achter dan hebben wij nog goeie vrienden die de kinderen over zouden willen nemen
dit moeten wij alleen nog echt via een notaris vast laten leggen
maar hun hebben onze leeftijd ik zou niet willen dat ze naar een pleeggezin gaan en misschien uit elkaar worden gehaald

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:56

DDDMakkink schreef:
nee maar als je zelf nog jong bent laten we zeggen 30 en er zou wat gebeuren met de ouders dan
heb je (als het goed is) nog je eigen ouders die het kind kunnen opvangen of eventueel vrienden van dezelfde leeftijd
als je zelf 62 bent heb je denk ik zelf geen ouders meer die dan voor je kind kunnen zorgen
en je vrienden zullen dan waarschijnlijk ook dik in de 60 zijn

zekerheden heb je nooit in het leven

Volgens sommigen hier ben je een oud lijk met 30 :+

Even voorop gesteld dat ik 62 te oud vind maar tot 40/42 zou ik om verhoogde kansen je kinderwens niet laten varen omdat het nooit ervan is gekomen of heeft kunnen komen.

Dus ik doelde op de 'wat oudere leeftijd' zoals 35+ wat voor sommige hier al VEELSTE oud wordt gevonden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:58

Er zijn sowieso al veel te veel mensen die er niet echt goed over na denken voordat ze aan kinderen beginnen. Ook veel mensen van mijn eigen leeftijd (ik ben 31).
Overigens begin ik er juist niet aan, omdat wij er goed over heb nagedacht wat voor een invloed deze beslissing op ons leven zal hebben. En wij hebben besloten dat we dat dus niet willen.
De vrouw uit de openingspost heeft in ieder geval heel wat jaren gehad om er over na te denken :')

Nogmaals, ik vind dat er allerlei veronderstellingen worden gedaan zoals dat het kind zijn jeugd ontnomen wordt, dat de school er onder zal lijden etc die werkelijk waar nergens op gebaseerd zijn!

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:09

Wendy schreef:
Er zijn sowieso al veel te veel mensen die er niet echt goed over na denken voordat ze aan kinderen beginnen. Ook veel mensen van mijn eigen leeftijd (ik ben 31).
Overigens begin ik er juist niet aan, omdat wij er goed over heb nagedacht wat voor een invloed deze beslissing op ons leven zal hebben. En wij hebben besloten dat we dat dus niet willen.
De vrouw uit de openingspost heeft in ieder geval heel wat jaren gehad om er over na te denken :')

Nogmaals, ik vind dat er allerlei veronderstellingen worden gedaan zoals dat het kind zijn jeugd ontnomen wordt, dat de school er onder zal lijden etc die werkelijk waar nergens op gebaseerd zijn!

dus jij vind dat als het kind straks 10 is en zijn moeder 72 dat school er niet onder zou lijden als het kind voor zijn moeder moet gaan zorgen
om nog maat niet te beginnen over de zorgen dat het met zich mee brengt op geestelijk gebied
het hoeft niet zo te gaan maar met 72 kom je wel steeds dichter in de buurt van hulp nodig hebben
kan ook pas komen als iemand 90 is maar dat zijn toch wel dingen om over na te denken
en als je 30 bent zal dat zo een vaart niet lopen
tja of je moet een ongeluk krijgen waardoor je zo komt te zitten
ik vind het gewoon wel een risico die je neemt om als 62 jarige alleen een kind te nemen je heb (haast)niemand om op terug te vallen
als je het zelf even niet kan

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:14

DDDMakkink: Heel veel mensen praten hier al over verhoogde kansen als je 30 bent laat staan 35 of 40... Ik dacht dat je het daarover had? Lijkt me duidelijk dat er weinig mensen zijn die ervoor zouden kiezen zoals die vrouw van 62.

Ik dacht nl dat je die verhoogde kansen voor die leeftijden bedoelde?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:19

Nogmaals: je weet niet of er werkelijk niemand is om op terug te vallen! En niet iedereen is met 72 jaar oud en hulpbehoevend.
En nee, zoals ik eerder in het topic ook al schreef snap ik werkelijk niets van de beslissing om met 62 jaar nog aan kinderen te beginnen. De overgang heeft zeker een reden, al is het alleen maar omdat een zwangerschap fysiek ook veel vraagt. En natuurlijk zijn de risico's groter.
Waar ik moeite mee heb is dat er door verschillende mensen allerlei vergaande conclusies getrokken worden en harde veroordelingen worden uitgesproken die nergens op gebaseerd zijn.

Het is misschien maar goed ook dat die vrouw verder niet in de publiciteit geweest is, want als ik een aantal reacties hierzo lees zijn er mensen in staat om haar gedwongen abortus te laten ondergaan of het kind bij geboorte meteen uit huis te laten plaatsen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:23

Wendy schreef:

máár ook de overige gezondheidsrisco's zijn erg belangrijk!

http://www.erfelijkheid.nl/zwangerschap/leeftijd.php
Citaat:
Op iedere leeftijd kan het gebeuren dat de samenstelling van de kern van de eicel of van de bevruchte eicel niet normaal is. Maar hoe ouder de moeder is, hoe meer kans ze heeft dat dat gebeurt. Telt u kinderen die geboren worden met het Downsyndroom, dan is bij een 20-jarige vrouw de kans 1 op de 1500. Bij een 36-jarige is dit 1 op de 300 en bij 40 jaar 1 op de 100. Vroeg in de zwangerschap is die kans nog groter. Maar omdat een chromosoomfout vaak tot een miskraam leidt, is het moeilijk daar precieze cijfers over bij te houden. Bij de kans op een chromosoomafwijking speelt de leeftijd van de vader geen rol.

http://www.gezondheidsnet.nl/zwangersch ... e-leeftijd
Citaat:
Typische ouderdomskwalen
Het slagvolume van een zwangere vrouw (hoeveelheid bloed die per hartslag verplaatst wordt) neemt immers met 50 procent toe.

Een jonge vrouw kan die belasting beter verdragen dan een oudere. Een zwangerschap op latere leeftijd kan daardoor typische ouderdomskwalen veroorzaken, zoals een te hoge bloeddruk en diabetes.

Een zwangerschap is een extra belasting en lokt deze kwalen uit. Daardoor stijgt ook de kans op groeivertraging van de foetus. Dat kan ertoe leiden dat de baby te vroeg geboren wordt, of met een laag geboortegewicht.

Ik ben niet iemand die is voor jonge ouders, maar ben wel "tegen" moeders van 60+ die doormiddel van "een medische behandeling" zwanger willen worden.

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:47

Zonnetje81 schreef:
DDDMakkink: Heel veel mensen praten hier al over verhoogde kansen als je 30 bent laat staan 35 of 40... Ik dacht dat je het daarover had? Lijkt me duidelijk dat er weinig mensen zijn die ervoor zouden kiezen zoals die vrouw van 62.

Ik dacht nl dat je die verhoogde kansen voor die leeftijden bedoelde?

nou verhoogde kans na je 35ste is er wel natuurlijk dat is ook medisch aangetoond
maar ik vind zelf 35 nog prima kunnen je lichaam is dan ook nog niet in de overgang
(tenminste bij de meeste niet)en dan kan het nog wel in mijn ogen
maar als jou lichaam niet meer geschikt is om het maar even zo te noemen vind ik ook niet dat je daar aan moet gaan knutselen
en doen om alles voor elkaar te krijgen om zwanger te worden
want al die behandelingen en medicatie om een ''oud'' lichaam weer aan de praat te krijgen kan ook niet gezond zijn

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:43

@superwoman: het stuk over de samenstelling van de eicel en genetische afwijkingen is voor de vrouw uit de openingspost niet echt van toepassing natuurlijk...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 17:23

DDDMakkink schreef:
want al die behandelingen en medicatie om een ''oud'' lichaam weer aan de praat te krijgen kan ook niet gezond zijn

Toch moet een wens bij iemand die ouder is (dan spreek ik niet persé over 62 hoor) en al die behandelingen ondergaat wel enorm diep zitten. Het is namelijk echt geen peanuts ook, die behandelingen. Zowel psychisch als fysiek vergt het nogal wat van je...

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 17:25

Ik heb er geen moeite mee als ik op mijn 30ste nog een zusje erbij krijg, wat niet gebeurd, maar ik denk dat je zelf moet bepalen wanneer het klaar is.. want je leeft maar 1 keer.
en soms is die kinderwens dan toch wel heel groot.
je moet je alleen wel goed beseffen wat je gaat doen als...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:01

Zonnetje81 schreef:
Wat zegt een %? Het kan gewoon goed zijn. Als het nou een % van 95/100 werd ofzo vind ik het anders maar ik heb nog weinig percentages gelezen. Maar bij 50-75% heb je nog heel veel kans op een goed kindje. En die dingen kunnen ze zien/testen.

Wetenschap spreekt vaak niet van percentages, maar van een significant (betekenisvol, niet door toeval veroorzaakt) verschil. Oudere moeders hebben bvb significant vaker miskramen, vroeggeboorte, zuurstoftekort tijdens de bevalling, keizersnedes etc. En deze fenomenen hebben weer hun invloed op de ontwikkeling van het kind. Zo gaat 50-75% van de veel te vroeggeborenen naar het speciaal onderwijs en hebben zij een veel grotere kans op diverse ontwikkelingsstoornissen waaronder ADHD.
Doorgaans kan je stellen dat dertigers een tweemaal grotere kans op complicaties hebben, begin veertigers een drie tot viermaal grotere kans. Er wordt geschat dat op 45jarige leeftijd ruim 50% van de kindjes een chromosomale afwijking hebben (waarvan 35-40% Down syndroom).

Even kort een artikel samengevat :) Mocht men interesse hebben kan ik het via mail opsturen (het is niet openbaar toegankelijk namelijk)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:40

superwoman schreef:
Niet vergoeden van de behandelingen om vruchtbaar te zijn, want dit houdt in de meeste gevallen op na een bepaalde leeftijd :D

Aangezien ze dit in het buitenland heeft laten doen en het in NL verboden is denk ik toch echt niet dat haar zorgverzekeraar het vergoed heeft hoor. ;)

En over de risico's; er zijn heel veel dingen die de kans op problemen vergroten; mensen met een verslaving,aangeboren ziekte (vergrote kans op kanker, huntington, hoog functionerend down syndroom etc etc) of aandoening (ADHD, Autisme, Tourette), persoonlijkheidsstoornis om er maar een paar te noemen. mogen die mensen dan ook geen kinderen meer? En aangezien haar eigen eitjes al op zijn (dat betekent de overgang toch? Is het vast een gezond embryo geweest van donorouders dat bij haar geplaatst is. De risico's van aftakelende eitjes of zaad zijn daarmee ook niet aan de orde.

Zelf zit ik nu in de babyleeftijd (30) en mijn nesteldrang is nog niet erg groot. Maar mocht ik ooit kinderen krijgen en er zit er toevallig eentje in de klas met een moeder van in de 70; da ga ik die persoon (laat staan het kind) daar echt niet om veroordelen.

Als je na je zestigste geld genoeg hebt voor een kunstmatige bevruchting heb je vast ook geld genoeg voor verzorging als je hulpbehoevend wordt, dus het is helemaal niet zeker dat dat kind daar voor op gaat draaien.

Natuurlijk vind ook ik het een wijs besluit om na de natuurlijke grens (overgang) geen kinderen meer te willen. Maar waar er mensen met genoeg geld zijn zullen dit soort dingen altijd gebeuren denk ik. En het is bepaald niet aan mij om te veronderstellen dat iemand met een hoge leeftijd per definitie een slechtere ouder zal zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:25

vroeger wilde ik nooit kinderen, daarna is dat veranderd naar "als ik een goede partner heb, wil ik best jong moeder worden". Mijn idee lag toen ergens rond mijn 25e.
Intussen ben ik dat ook alweer voorbij én single, en de juiste staat nog niet echt op mijn pad heb ik de indruk.

Daarom heb ik mezelf de grens gesteld, ook omwille van mogelijke complicaties en dergelijke, dat àls er kinderen komen, dat er dan toch ten laatste rond mijn 30e aan het eerste begonnen zal worden en de laatste rond mijn 37 à 40e. Heb toch geen ambitie om een hele voetbalploeg op de wereld te zetten :)
Na mijn 30e er nog aan beginnen... tgoh... is nu misschien straffe uitspraak, maar dan hoeft het niet meer voor mij.

Heb n ook nog geen klok die tikt ofzo, het moet niet persé, dat moeder worden, maar als je de juiste tegenkomt, het klikt, dan zit de kans er wel in dat ik de stap ga nmen ja :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 23:18

sallandval schreef:
Is het vast een gezond embryo geweest van donorouders dat bij haar geplaatst is. De risico's van aftakelende eitjes of zaad zijn daarmee ook niet aan de orde.

Maar de risico's van vroeggeboorte, te laag geboortegewicht, grotere kans op zuurstoftekort etc. bij de geboorte allemaal nog wel. Eigk alleen de genetische aandoeningen niet..

Iedereen moet het voor zichzelf weten, maar ik vind het egoïstisch om die grote risico's op latere leeftijd voor lief te nemen. Kind kan niet zelf kiezen hè.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 23:24

als je al die risico's voor wil wezen dan kan je beter helemaal geen kinderen krijgen, want het kan altijd gebeuren hoe laag de kans ook is.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 23:28

Vind ik nogal een dooddoener. Tuurlijk is er altijd een kans, maar de ene kans is wel een heel stuk groter dan de andere kans.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 23:35

Heino schreef:
Vind ik nogal een dooddoener. Tuurlijk is er altijd een kans, maar de ene kans is wel een heel stuk groter dan de andere kans.

Is het ook :)
Maar als je zo bang bent voor die risico's dan zou ik er persoonlijk al niet eens aan beginnen.
Je kan kinderen krijgen niet plannen vind ik.
Zolang je relatie stabiel en ontvankelijk is, je zelf goed van gezondheid bent en je er klaar voor bent dan kan je eraan beginnen om te kijken of het je gegunt is, maar kinderen krijgen kun je echt niet plannen, echt niet.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 12:09

Jennasilver schreef:
Ouderschap is erg leuk maar ook doodvermoeiend vooral als je nog in de babyfase zit. Ik kan als moeder zeggen dat ik alle beslissingen die ik maak in mijn leven altijd moet afwegen t.a.v mijn kinderen. Dat betekent dat als je in mijn ogen op je 62 ervoor kiest om alleen en zo oud moeder te worden dat je ook automatisch kiest voor de risico's die je neemt. En de kans dat zij vroeg overlijd is gewoon veel groter dan een jonge vrouw. Er wat een andere vrouw die ook perse een kind wilde op haar 65 of 67 e en omdat haar moeder oud is geworden hebben ze haar ook een behandeling gegeven. Die vlieger ging helaas niet op voor haar en binnen twee jaar was ze onder grond. En de kinderen? Heeft ze ooit aan de kinderen gedacht?
Dus bij deze vraag ik me af of ze aan het kind heeft gedacht? Of alleen maar aan haar eigen behoeftes?

De spijker op de kop! Zo denk ik er ook zo over. Maar ja, ik kan ook uit het oogpunt denken van het moederschap. Dat zou wel eens in ons voordeel kunnen zijn. Zodra je moeder wordt, krijg je andere prioriteiten. Ja, ik leef ook voor mezelf, maar altijd hoor je dat stemmetje: 'En de kinderen dan?' Maar ergens, in de huidige haastcultuur die er nu heerst, worden ouders er bijna toe genoodzaakt om zo lang te wachten. Kun je met een goed pensioen, eindelijk tijd maken voor je kinderen. :+ Niks KDV, BSO, aanpassingen aan je werktijden enzo. En je hebt nog tijd ook om te vrijwilligen op school. Mijn dochter had nog een mooie mededeling van de week: Geen enkele mama in haar klas was zo jong als de hare... :D :o (Haar woorden hoor! Ik was 26 toe zij geboren werd.)

Ik blijf erbij, dat ik geen spijt heb van mijn visie op mijn eigen lijf, maar ieder moet het voor zich weten. Zolang ze de concequenties maar goed overwegen en zich realiseren wat ze doen.

Is het niet raar, dat de natuur iedereen ouder kan maken, maar dat je voor adoptie aan enorm strenge regels moet voldoen? Dát vind ik dan wel weer raar. :j Er zijn zat kinderen een weeshuizen die willen worden verzorgd door iemand die kinderloos is gebleven. Ja, toch? Ik ken iemand die zelf geen kinderen wil baren, maar ze wil adopteren uit een ander land. Heel nobel! Ik persoonlijk heb daar ook wel respect voor.
Laatst bijgewerkt door idefix4 op 24-02-11 12:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 12:10

Varekaj schreef:
vroeger wilde ik nooit kinderen, daarna is dat veranderd naar "als ik een goede partner heb, wil ik best jong moeder worden". Mijn idee lag toen ergens rond mijn 25e.
Intussen ben ik dat ook alweer voorbij én single, en de juiste staat nog niet echt op mijn pad heb ik de indruk.

Daarom heb ik mezelf de grens gesteld, ook omwille van mogelijke complicaties en dergelijke, dat àls er kinderen komen, dat er dan toch ten laatste rond mijn 30e aan het eerste begonnen zal worden en de laatste rond mijn 37 à 40e. Heb toch geen ambitie om een hele voetbalploeg op de wereld te zetten :)
Na mijn 30e er nog aan beginnen... tgoh... is nu misschien straffe uitspraak, maar dan hoeft het niet meer voor mij.

Heb n ook nog geen klok die tikt ofzo, het moet niet persé, dat moeder worden, maar als je de juiste tegenkomt, het klikt, dan zit de kans er wel in dat ik de stap ga nmen ja :)

Maar dan vraag ik me af wat is het verschil tussen je 1e op je 37ste krijgen of de 2e....??? Je lijf kan er echt niet beter tegen of is jonger of de eitjes zijn niet beter...maakt niks uit. Of wil je er dan niet 'maar' 1tje?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 21:34

Heino schreef:
sallandval schreef:
Is het vast een gezond embryo geweest van donorouders dat bij haar geplaatst is. De risico's van aftakelende eitjes of zaad zijn daarmee ook niet aan de orde.

Maar de risico's van vroeggeboorte, te laag geboortegewicht, grotere kans op zuurstoftekort etc. bij de geboorte allemaal nog wel. Eigk alleen de genetische aandoeningen niet..

Iedereen moet het voor zichzelf weten, maar ik vind het egoïstisch om die grote risico's op latere leeftijd voor lief te nemen. Kind kan niet zelf kiezen hè.

Maar hoe is je mening dan tegenover jonge(re) mensen die ook verhoogde risico's hebben (bv erfelijk of wat dan ook) ?

Daar kan het kind ook niet zelf kiezen voor eventuele risoco's die de ouders bewust aangaan.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:14

Lastige (maar goede) vraag, daar ben ik zelf ook nog niet uit. Heb me daar ook minder in verdiept dan in risico's van zwangerschap op oudere leeftijd. Ik weet wel dat veel mensen met een ernstige erfelijke ziekte (bvb Huntington) vaak tijdens de zwangerschap al laten onderzoeken of het kind gendrager is of niet. Nadeel daarvan is dat dat vaak pas later in de zwangerschap kan en ik eigk ook geen voorstander ben van abortus. Moeilijk moeilijk!
Ik heb zelf AD(H)D en dat is ook erfelijk, heb mezelf ook afgevraagd of ik dat mijn kinderen aan wil doen. Wat de ADHD betreft ben ik er wel uit, dat is goed te behandelen/controleren dus dat vormt voor mij geen reden om niet aan kinderen te beginnen. Maar ik weet niet hoe ik er over gedacht zou hebben wanneer het om bvb Huntington zou gaan.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:36

Heino schreef:

Mee eens! Maar ik vind het besluit om kinderen te krijgen eigenlijk hoe dan ook een egoistisch besluit. Ik zeg niet dat ik nooit aan kinderen zal beginnen (zeg nooit nooit) maar ook dan vind ik het een egoistisch besluit. Je doet het toch omdat het je leuk lijkt, niet om het kind een plezier te doen (hoe kan je iemand die niet bestaat een plezier doen?), niet om de maatschappij een plezier te doen (mensen genoeg die moeten worden onderhouden, voorzien van dak, voedsel,etc), niet om het milieu een plezier te doen (hoe vervuilend is een mens in een mensenleven?). Je doet het puur voor jezelf. Daar is niets mis mee wat mij betreft (van dat idee ben ik inmiddels wel af :o ) maar om nou weer een 'egoisme hierarchie' in het leven te roepen gaat me te ver ;)