Depressie: een hype, welvaartsziekte of toch niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 10:19

maXcomX schreef:
En ja, voor even voelt het als kasplantje, maar als je gewoon relaxed de eerste fase doorgaat, dan duurt het minder lang en kun je zelfs nog genieten van het feit dat je depressief bent.

Meen je dit nou?

Ik vraag me een beetje af of jij wel is een zware depressie hebt gehad? Want dan kan je dus echt niets. Laat staan genieten..

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 23:35

IMJ schreef:
maXcomX schreef:
En ja, voor even voelt het als kasplantje, maar als je gewoon relaxed de eerste fase doorgaat, dan duurt het minder lang en kun je zelfs nog genieten van het feit dat je depressief bent.

Meen je dit nou?

Ik vraag me een beetje af of jij wel is een zware depressie hebt gehad? Want dan kan je dus echt niets. Laat staan genieten..

Ach jawel, ergens heeft het zijn charmes, eens lekker depressief zijn :D. Als dan uiteindelijk de zon weer schijnt, voelt het des te leuker aan :-) :-). Geen ups zonder downs!

Brainless

Re: Depressie: een hype, welvaartsziekte of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 00:27

@Cambiar
De meeste mensen die ik ken, die een zware depressie hebben gehad, worden nooit meer de oude.
Ook ik ben veranderd en moet vaak meer moeite doen om het plezier te blijven zien.
De zon zie je ook niet ineens schijnen, er gaat een lange tijd overeen voordat je uit een zware depressie bent.
Het voelt voor mij dus niet als "des te leuker". Een zware depressie is geen down, maar een zwart gat.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 00:31

Of ik wel eens depressief geweest ben?
Even denken, zo'n 29 jaar x gemiddeld 2 x per jaar nu, op de kop af.
Het heeft me 6 jaar gekost om er mee overweg te kunnen, dus ik weet wat het is en hoe het voelt.
Ik kan er een boek over schrijven, maar je zult alles echt zelf moeten doen.
De fase dat je niets meer kunt, is de middenfase, de eerste fase is het belangrijkst.
Als je die niet aan voelt komen of negeert, dan wordt het idd "suffering in darkness".
Goed oefenen dus! 8-)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 00:38

Mijn zwaarste depressie duurde wel wat langer dan een paar weken, zelfs langer dan een paar maanden (helaas).

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 00:44

Ja, balen is dat.
Zolang je je humor houdt.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 00:49

hmz, sorry, maar liever iets minder hoge ups als dat betekend dat de downs ook nie meer komen:P

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 00:58

Ja de hoge ups... Bij mij is dat overschot aan energie. Dat perk ik nu aardig in.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 01:00

Brainless schreef:
@Cambiar
De meeste mensen die ik ken, die een zware depressie hebben gehad, worden nooit meer de oude.
Ook ik ben veranderd en moet vaak meer moeite doen om het plezier te blijven zien.
De zon zie je ook niet ineens schijnen, er gaat een lange tijd overeen voordat je uit een zware depressie bent.
Het voelt voor mij dus niet als "des te leuker". Een zware depressie is geen down, maar een zwart gat.

Ik weet het meid, ken er alles van. Ik heb me echter zo ellendig gevoeld, echt onbeschrijfelijk alsof ik regelrecht de hel, de grootste nachtmerrie was ingeduikeld en nooit meer kon terugkeren, nadat er iets vreselijks gebeurd was in m'n leven.
Je verandert inderdaad, zodanig zelfs dat je jezelf niet meer herkent. Je moet leren leven met die nieuwe ik (ook uiterlijk want verdriet en stress vreten je op), die ook andere principes gekregen heeft en alles anders is gaan zien.
Maar toch, dat is nu het mooie eraan. Je hebt flink wat lessen geleerd, je hebt het overwonnen, de rotzakken die je dan nog eens bij je verdriet bij nog dieper proberen te duwen, hebben je niet klein gekregen en door die lessen ga je je steeds sterker en zekerder voelen.
Ik zie het leven nu als een verrassend spel, er kan vanalles gebeuren en ik probeer er zoveel mogelijk de humor van in te zien en vreselijk te genieten van het leven.
Een depressie is slechts een zwart gat als jij dat zo ervaart. Ik ervaar het als een levensles, ook al heb je psychisch en lichamelijk nogal schade opgelopen door het verdriet...
Ook nog een voordeel, als je echt eens diep in de prut gezeten hebt, ga je je ook niet meer depressief voelen voor kleinere zaken, je walst sneller door de oliebol heen :-)
Geloof me, als jij dat wil, komt er na regen zonneschijn!

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 10:31

Voor een groot deel ben ik het met je eens Cambair, je leert anders met voorvallen om te gaan.
Er is 1 ding wat je niet kunt veranderen of in ieder geval moeilijk en dat is je karakter.
Als je een erg sociaal karakter hebt dan zit je vaak snel weer in dezelfde val en dat heb je niet altijd door.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 10:53

Cambiar schreef:
Ik weet het meid, ken er alles van. Ik heb me echter zo ellendig gevoeld, echt onbeschrijfelijk alsof ik regelrecht de hel, de grootste nachtmerrie was ingeduikeld en nooit meer kon terugkeren, nadat er iets vreselijks gebeurd was in m'n leven.
Je verandert inderdaad, zodanig zelfs dat je jezelf niet meer herkent. Je moet leren leven met die nieuwe ik (ook uiterlijk want verdriet en stress vreten je op), die ook andere principes gekregen heeft en alles anders is gaan zien.
Maar toch, dat is nu het mooie eraan. Je hebt flink wat lessen geleerd, je hebt het overwonnen, de rotzakken die je dan nog eens bij je verdriet bij nog dieper proberen te duwen, hebben je niet klein gekregen en door die lessen ga je je steeds sterker en zekerder voelen.
Ik zie het leven nu als een verrassend spel, er kan vanalles gebeuren en ik probeer er zoveel mogelijk de humor van in te zien en vreselijk te genieten van het leven.
Een depressie is slechts een zwart gat als jij dat zo ervaart. Ik ervaar het als een levensles, ook al heb je psychisch en lichamelijk nogal schade opgelopen door het verdriet...
Ook nog een voordeel, als je echt eens diep in de prut gezeten hebt, ga je je ook niet meer depressief voelen voor kleinere zaken, je walst sneller door de oliebol heen :-)
Geloof me, als jij dat wil, komt er na regen zonneschijn!

Ik ben na mijn zware depressie juist in positieve zin veranderd. Was altijd vrij zwaarmoedig en pessimistisch. Nu leef ik juist heel erg intens en geniet van alle mooie dingen om mij heen. Juist omdat ik weet dat het morgen weer anders kan zijn...

Maar goed, hoe merk je dus dat je weer de verkeerde kant opgaat?
Waar moet je opletten?

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 12:51

Ik merk het er aan als ik ga snauwen.. als ik me somber ga voelen om niks, als ik weer in huilen continue uitbarst om de kleinste dingen; of zelfs om niks.
Duurt hier helaas wel even voordat ik dat doorheb.. dan denk ik; oliebol.. niet weer..
Ik ben mezelf continue aan het schoppen, dat ik dóór moet; dat ik leuk MOET zijn.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:00

Dat ben ik niet met je eens Frozenstar, dat je leuk MOET zijn.
We hebben allemaal wel eens van die dagen dat het niet wil, is gewoon menselijk.
Jouw eerste zin vind ik wel belangrijk en dat is een goed punt dat je het zelf doorhebt.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:14

Ik spreek ook niet voor anderen hè! Ik spreek voor mezelf. Puur omdat ik er niet in wil wegzakken weer, probeer ik me op deze manier een beetje tsja weet niet hoe ik dat moet zeggen; er over heen te zetten misschien?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:47

Ik vaak nachtmerries waarin ik weer depressief ben. Hebben jullie dat ook?

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:12

Als kind zijnde had ik veel nachtmerries, begrijp nu waarom.Wat je overdag niet verwerkt komt er in de slaap uit. Zo ook nu, als ik ergens problemen mee heb waar ik geen oplossing voor zie dan komt dat in de nacht er uit.
Ik ben geen hulpverlener, zeg ik nog maar eens.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:50

Ik heb wel altijd hele heftige nachtmerries. Bijna iedere nacht. Mijn vriend zegt het ook, want die merkt het als ik slaap en hij is wakker. Ik ben onwijs onrustig, draaien, sneller ademen, soms geluiden maken & zweten.

Is erg vervelend, want ik rust absoluut niet uit zo en wordt weer moe wakker..

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:37

Het kan ook zijn dat er dingen zijn gebeurd in je leven dat je die niet verwerkt hebt. Dan krijg je hetzelfde patroon.