Ritueel slachten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 01:53

Ik ben in principe ook voor n goed keurmerk hoor, alleen zijn er te veel onzin keurmerken die niets of weinig zeggen en daardoor een verkeerde indruk wekken en bovendien voor onduidelijkheid zorgen.

Het is idd voor een groot deel niet de vingers willen branden wat de media betreft. Daarnaast speelt bij invoering van zo'n wet nog een groot probleem en dat is handhaving. Zo'n wet is heel mooi maar zinloos als hij niet nageleefd wordt en als hij nu ingevoerd wordt gebeurt dat niet. Het grootste deel van deze dieren wordt in reguliere slachthuizen geslacht waar bijv. 1x per week hallal geslacht wordt. Het sluiten van hallal slachthuizen lost dus maar een klein deel van t probleem op. Bij gewone slachthuizen moeten er dan dus meer controle en bijbehorende sancties komen en daarvoor moet er nog veel veranderen. Ik durf als ik straks klaar ben met mijn studie in ieder geval niet in een slachthuis slagers tegen te spreken die met een wapen in hun hand staan en ik weet dat ik daar echt niet de enige in ben. Ben ook erg blij dat ik een andere studierichting gekozen heb en dat niet hoef te gaan doen...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 12:14

moi22 schreef:
Dat mag inderdaad niet al zitten er wel wat mazen in de wet waardoor hij wel gebruikt wordt. Bij diergeneeskunde laten ze die dingen ook wel zien en leggen uit hoe hij gebruikt wordt mbv een filmpje maar mogen we ze niet zelf gebruiken bij een partus.
In principe kan het ding geen kwaad mits hij bij dieren gebruikt wordt waarbij het kalf nog wel door het geboortekanaal past en op het juiste moment met de juiste kracht gebruikt wordt. Doe je dat niet dan kan zo'n ding levensgevaarlijk zijn voor zowel koe als kalf.

Lijkt me verstandig dat ze jullie dat toch wel leren :o :D .
Uiteraard gebruik je zo'n ding met beleid, het kan net even helpen om iets meer kracht te zetten of simpelweg meer grip te hebben. Denk dat wij hem ieder jaar wel een keer gebruiken, heeft vast al wel een paar kalfjes het leven gered en gelukkig hebben we ondanks het gebruik nog geen dode kalfjes of koeien gehad. Een beetje verstandig iemand belt direct de veearts als hij merkt dat het kalf niet door het geboortekanaal past. :D

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 12:21

Natuurlijk is dat verstandig maar het moet wel binnen de mazen van de wet blijven waardoor dit een tussenoplossing is.

Sonja_vR

Re: Ritueel slachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 14:13

hier komt er ook geen onverdoofd geslacht dier in huis,
barbaarse praktijken

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 14:15

Sonja_vR schreef:
hier komt er ook geen onverdoofd geslacht dier in huis,
barbaarse praktijken

Het vervelende is dat je dit, wanneer je vlees gewoon in de supermarkt koopt, niet met zekerheid kunt zeggen.
Bij een van de geloven (even vergeten welke) word de achterhand vaak niet gebruikt, omdat dit vlees te moeilijk van bloed/aderen e.d. te ontdoen is.
De achterhand van het onverdoofd geslachte dier komt gewoon in de reguliere handel, zonder dat dit op de verpakking staat.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 14:30

dat is heel makkelijk te ondervangen, door vlees te kopen bij verkopers waarbij het produktieproces en de verwerking van de grondstof bekend is
en de verkoper hier ook vol achterstaat
dus bij de boer bijvoorbeeld , ik koop vlees bij een biologische boer hier in de regio, die dieren hebben een goed leven gehad en gegrandeerd niet dieronwaardig geslacht

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 15:21

maXcomX schreef:
Nou, dat zou een optie zijn. Maar aangezien de prijs van vlees hier veel goedkoper is dan in NL, is het hier erg lastig om rendement te halen uit vlees. Er wordt gewoon niet op grote schaal geslacht, slagers zijn hier ook slachter en maken daar ook weer regionaal vlees van (gerookt, worst etc) Duitsers hier zijn ook veel kieskeuriger over vlees. Er wordt enorm veel vlees gegeten, maar toch is het veelal streek gebonden. Dat vel me al op toen ik hier pas kwam wonen. Veetransporten (grote veewagens) zie je hier nauwelijks in de streek. De slager haalt met z'n 4x4 en transportaanhanger zelf het vee op voor de slacht.

Ik denk dat je niet alles ziet.
Er gaan in grote getalen vrachtwagens vol (slacht)varkens van Nederland naar Duitsland. Dus dat gaat wel via de grote transporten. En ook naar de grote slachterijen als Westfleisch, die als ik me goed herinner, meerdere vestigingen in Duitsland heeft.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 01:35

voor alle mensen , die denken dat ritueel slachten snel en humaan is : kijk vandaag het filmpje op de voorpagina van bokt, over de uggs, en de schapen van australie.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 01:40

Slachten ziet er nooit leuk uit.
Je moet het gewend zijn.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 01:44

maXcomX schreef:
Slachten ziet er nooit leuk uit.
Je moet het gewend zijn.

Nou ik vind het toch wel een verschil tusen:

dat ik een schaap op zijn rug gelegt zie worden en vastgehouden door mannen bij kop en benen en met een mes de keel doorgesneden word
waardoor dit dier de pijn nog kan ervaren mits er niet goed gesneden word.
(Al niet te spreken over een koe waarvan het veel moeilijkr is direct met een mes er een einde aan te maken waardoor hetdier gewoon doodbloed met alle pijn erbij)

of dat het direct word geschoten en het niets meer voelt ;)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 01:48

of zoals het filmpje laat zien :waarbij dieren na het doorsnijden nog ff hard tegen de kop aangetrapt worden, en nog heel lang daarna nog leven, of nog levend gevild worden, en nog levend de poten afsnijden...
sorry, ik denk niet dat ik daaraan kan wennen :(

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 01:50

De kunst bij dit soort doden is een scherp mes en goed kunnen steken. Mijn grootvader kon zelfs de halsslagader van een kip aanprikken zonder de halve nek door te klieven. Hoewel hij alles slachtte, altijd met (percussie) verdoving. Een spartelend of tegenstribbelend dier kun je bijna niet snel doden.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 02:08

Er was iemand die niet kon begrijpen waarom kosher/halal slachten ooit de diervriendelijkste methode was: dat was omdat de alternatieven nog erger waren: er waren volkeren die slachtdieren domweg stenigden, levend opensneden, aanschoten met pijlen/speren of zelfs wurgden bijvoorbeeld...

neemt niet weg dat ik voor verdoven ben, voor de duidelijkheid.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 02:43

Ben ik ook zeker voor.

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 10:32

maXcomX schreef:
De kunst bij dit soort doden is een scherp mes en goed kunnen steken. Mijn grootvader kon zelfs de halsslagader van een kip aanprikken zonder de halve nek door te klieven. Hoewel hij alles slachtte, altijd met (percussie) verdoving. Een spartelend of tegenstribbelend dier kun je bijna niet snel doden.

Zelfs met n scherp mes gaat t niet altijd goed en snel. Zeker bij ritueel slachten bewegen de dieren nog waardoor ze de wond zelf dicht kunnen drukken, wat ertoe leidt dat t dier langzamer leegbloedt en dus langer bij bewustzijn is. In het filmpje waar ik eerder naar verwezen heb wordt dat ook als kritiekpunt genoemd. De dieren worden gesneden om in het geval van kippen meteen in n plastic bak gegooid te worden zonder dat er nog naar omgekeken wordt. Bij runderen en schapen ging het ook al niet veel beter. Terwijl ze moeten opletten of het dier z'n kop niet naar n bepaalde kant draait oid.