en dan valt een hoofddoek in 1x wel mee.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 15:36

Huertecilla schreef:
Dát is nu de grote toegevoegde waarde van een multiculturele samenleving.
Meer antwoorden op de vragen die de mens als soort heeft.

Ik weet niet hoe lang geleden je in Nederland bent geweest, maar ik heb het in Spanje echt totaal anders ervaren, die multiculturele samenleving.
En ik zat echt bijna expres in de buurt van Raval (Barcelona) omdat het er zo kleurrijk was.

Interessant stukje (vind ik)
http://www.trouw.nl/opinie/columnisten/ ... zwak_.html

Jammer dat de originele brief er niet bij staat.

Soph12

Re: en dan valt een hoofddoek in 1x wel mee.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 23:22

Nou heb ik niet het hele topic doorgelezen, dus negeer mijn post maar als ik zaken herhaal die allang besproken zijn. Maar ik denk dat het gevoel van onbehagen en onveiligheid bij het zien van een vrouw in een burka vooral gecreerd wordt door de gedachte dat deze vrouwen geen keuze hebben. Dat er altijd een man bij is versterkt dat gevoel. verhalen als in het boek duizend schitterende zonnen ook. Of dit waar is, geen idee, ik heb nooit een vrouw in burka erna durven vragen. En als vrouwen daadwerkelijk geen keus hebben, kunj e natuurlijk ook zeggen dat het hebben van deze keus en het waarderen ervan cultureel bepaald is en dit helemaal geen probleem hoeft te zijn. Ik zou toch heel graag aan vrouwen met een burka willen vragen wat ze er zelf over zeggen. Ik hoor dat nou nooit, altijd wordt de discussie gevoerd door buitenstaanders...

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 23:39

Maar ik denk ook niet dat er veel burka dragende vrouwen op bokt zitten :+
Dus dan word het lastig discusieeren met ze.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 23:53

Daarom vind ik discussies over dit onderwerp ook zo zinloos. Iedereen denkt te weten hoe die vrouwen zich voelen, waarom ze bepaalde keuzes maken en of het vrijwillig is.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 23:55

sophie_kurk schreef:
Nou heb ik niet het hele topic doorgelezen, dus negeer mijn post maar als ik zaken herhaal die allang besproken zijn. Maar ik denk dat het gevoel van onbehagen en onveiligheid bij het zien van een vrouw in een burka vooral gecreerd wordt door de gedachte dat deze vrouwen geen keuze hebben. Dat er altijd een man bij is versterkt dat gevoel. verhalen als in het boek duizend schitterende zonnen ook. Of dit waar is, geen idee, ik heb nooit een vrouw in burka erna durven vragen. En als vrouwen daadwerkelijk geen keus hebben, kunj e natuurlijk ook zeggen dat het hebben van deze keus en het waarderen ervan cultureel bepaald is en dit helemaal geen probleem hoeft te zijn. Ik zou toch heel graag aan vrouwen met een burka willen vragen wat ze er zelf over zeggen. Ik hoor dat nou nooit, altijd wordt de discussie gevoerd door buitenstaanders...

ga dan bv naar http://www.ontdekislam.nl/forum daar zitten een aantal meiden die een niqaab dragen. er zitten daar ook veel nederlanders (of nederlanders met een niqaab hihi) en ook veel niet-moslims waarvan vragen altijd welkom zijn!!

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 13:49

Jaren geleden zat ik in de trein met tegenover mij 2 dames compleet gesluierd, in het zwart.
Het enigste wat ik kon zien was de overkleding de zwarte schoenen en hun ogen.
Ze waren zachtjes aan het kletsen, en ik zag dat ze uit hun zwarte tas een zwarte portemonnee haalden.
IK werd steeds nieuwsgieriger en ben met ze aan de klets gegaan, wat ik eigenlijk in de trein met iedereen doe. Ik vroeg of ze alles in het zwart hadden, maar nee hoor onder de jassen etc zaten de mooiste gekleurde kleding, de zwarte portemonnee was gewoon omdat ze dat mooi vonden.
Ik had een ongelofelijk leuk gesprek, het waren 2 enorm boeiende inspirerende meiden.
Ze deden erg veel vrijwilligers jeugd werk en hadden met recht de broek aan.
Niks zielig, het waren stoere meiden die met trots ingepakt liepen. Tenminste zo zie ik dat zelf.
Uit de trein gekomen liep er een kindje alleen te huilen. Iedereen liep om hem heen, deze meiden liepen voor me, het eerste wat ze deden was vragen aan het mannetje wat er was.
Vanaf deze treinreis, zie ik ze niet meer als zielig, en onderdrukt, maar gewoon als vrouw.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 13:57

prachtig om te lezen! en mooi dat je met hun in gesprek ging!

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 20:01

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal berichten verwijderd. Als hier berichten worden geplaatst om naar elkaar te sneren en om een ander uit de tent te lokken, dan zijn de berichten hier absoluut niet aan het juiste adres. Gelieve daar aan te denken. De discussie kan zoveel prettiger verlopen als iedereen op een nette genuanceerde manier om kan gaan met zijn/haar mening.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 11:28

jameyskatje schreef:
sophie_kurk schreef:

ga dan bv naar http://www.ontdekislam.nl/forum daar zitten een aantal meiden die een niqaab dragen. er zitten daar ook veel nederlanders (of nederlanders met een niqaab hihi) en ook veel niet-moslims waarvan vragen altijd welkom zijn!!

sorry, ik wilde hier nog even iets aan toevoegen:

8 januari, op een zaterdag, is er weer nationale bekeerlingendag. daar komen dus ook voornamelijk nederlandse moslims, vorig jaar waren er iets van 500 gekomen. het is altijd super gezellig en heel erg veel ruimte voor dialoog. dus als mensen dat interessant vinden, pak je kans! http://www.hyves.nl/agenda/17103126/4de ... lingendag/ de officiele site is helaas nog niet af.

groetjes

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 02:48

hoi ik ben het gesprek weer aangegaan met een vrouw met hoofd doek op die tegen mij zij ik heb er ook nog steeds moeite mee dat ik een hoofddoek opmoet nu ik getrouwd ben. ze zei het letterlijk echt een goed gesprek meegehad, ik heb haar gevraagd waarom doe je het dan ik doe alleen iets wat ik wil en niet wat ik moet van mn leven niet, als ik een kruisje om wil hangen dan doe ik dat maar niet omdat het moet. was een goed gesprek en ze was erg aardig en slim.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 12:45