Boerkaverbod in Frankrijk is goedgekeurd door het Franse Hof

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Re: Boerkaverbod in Frankrijk is goedgekeurd door het Franse Hof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 23:10

Jane, kinderen zijn bang voor vanalles, da's kindeigen :) Een kind zal echt niet banger zijn voor een burka dan voor een scream masker.

Dejavu, ik sluit me niet af voor je posts. Mijn motto is leven en laten leven. Ik begrijp niet helemaal wat je van me wilt nu?

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 23:14

Je haalt zelf aan dat naaktlopen niet prettig is voor kinderogen. Een boerka is net zo onprettig voor kinderogen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 23:21

Dus dan moeten we scream maskers ook maar verbieden? En alle andere dingen waar een kind bang voor kan zijn ook?

Opzich vind ik trouwens dat naakt rondlopen best moet kunnen, ware het niet dat veel mensen naakt lopen met seks associëren (wat de meeste naaktlopers juist helemaal niet doen, maar dat terzijde).

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 23:24

Heino schreef:
Jane, kinderen zijn bang voor vanalles, da's kindeigen :) Een kind zal echt niet banger zijn voor een burka dan voor een scream masker.

Dejavu, ik sluit me niet af voor je posts. Mijn motto is leven en laten leven. Ik begrijp niet helemaal wat je van me wilt nu?

Wat denk je dat er zal gebeuren als ik morgen boodschappen ga doen in een screammasker? Ik denk namelijk zeker dat er kinderen inderdaad bang zullen zijn en ook dat ik even apart gehouden wordt halverwege de kaasafdeling. ;) Misschien moeten we het breder zien en gewoon accepteren dat er van ons in deze maatschappij verlangd wordt dat je er op een bepaalde hoogte open bij loopt. Er wordt hier (niet alleen door jou) veel gesproken over intolerantie, maar dit heeft eigenlijk weinig te doen met intolerantie naar gelovigen met hun uitingen, maar puur met dat er verlangd wordt dat we op een bepaald punt wel wat openheid geven. :)

(Met mijn vorige post bedoelde ik dat je wel naar iedereen wijst dat we intolerant zijn, maar ergens ben je dat zelf ook. Je quote me, breekt mijn post na 4 woorden af en doet het af met een dooddoener als 'intolerant voor intolerantie'.)

Ik ben naar bed, dus ik reageer morgen weer.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 23:29

Een scream masker valt onder gezichtsbedekkende kleding en is dus al verboden te dragen in de openbare ruimte. Tijdens carnaval is daar een ontheffing voor, maar dan loopt iedereen verkleed en zal dit dus veel minder impact hebben. Waar het om gaat is dat je als wetgever rekening moet houden met de eventuele uitwassen. Als de boerka niet verboden is, dan zou in theorie ineens het grootste gedeelte van Nederland kunnen beslissen dat ze die ook gaan dragen. Dan is de chaos compleet en kan de politie haar taak niet meer uitvoeren.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 23:31

dejavu schreef:
(Met mijn vorige post bedoelde ik dat je wel naar iedereen wijst dat we intolerant zijn, maar ergens ben je dat zelf ook. Je quote me, breekt mijn post na 4 woorden af en doet het af met een dooddoener als 'intolerant voor intolerantie'.)

Dan ben ik niet intolerant, dan reageer ik gewoon niet op je gehele post :)

In welke mate we ons aan moeten passen aan elkaar is een heel andere discussie dan die hier gevoerd wordt. Wat mij tegenstaat aan de reacties die in dit topic gegeven worden over het boerkaverbod, zijn al die speculaties. Burka = vrouwonterend, burka = bommenverstopplaats dus onveilig, burka = onderdrukking. Dát staat mij tegen, niet het burkaverbod an sich.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 23:35

Het kan je tegenstaan, maar het is nu eenmaal de mening van iemand. Als je wenst dat je eigen mening gerespecteerd wordt, dien je die van een ander ook te respecteren. Je kunt het er zeker mee oneens zijn, maar je kunt nooit stellen dat de ander ongelijk heeft met deze argumenten. Ze zijn in theorie namelijk zeker mogelijk, dus is de eventuele angst ook gegrond.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 23:47

janesmith schreef:
Je haalt zelf aan dat naaktlopen niet prettig is voor kinderogen. Een boerka is net zo onprettig voor kinderogen.

Een kwestie van hoe je er zelf mee omgaat.
Mijn kinderen (en ook mijn neefje van 10) zijn helemaal niet bang voor iemand in Burka.
Ze vinden het geen gezicht, maar reageren daar niet anders op als iemand in spijkerbroek.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 00:11

Mannen in Nederland zijn zo ontzettend handig, die hebben helemaal geen boerka's nodig om vrouwen te onderdrukken en uit te sluiten van hoge bestuurlijke posities of leidinggevende banen in de industrie of bij banken, of van hogere posities bij wetenschappelijke instellingen. Dus of er nu al dan niet een boerkaverbod is zal weinig uitmaken voor de positie van vrouwen in Nederland. Je hebt als vrouw meer kans om president van het grootste islamitische land ter wereld te worden dan minister president van Nederland. ;)

De boerka/hoofddoekdiscussie doet mij toch wel erg denken aan de langharig tuig discussie uit de jaren 60/70. Wat een probleem van niks zeg, iemand die hier wakker van ligt moet zich echt eens goed afvragen wat er eigenlijk echt met hem/haar aan de hand is.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 00:20

janesmith schreef:
Ze zijn in theorie namelijk zeker mogelijk, dus is de eventuele angst ook gegrond.

Klopt, ze zijn in theorie mogelijk. Maar da's nog geen reden om het als feit te brengen.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 12:12

Dus omdat kinderen bang kunnen zijn van een vrouw in burka, moet dat 1 van de redenen zijn om te verbieden?? Wat een onzin zeg. Laat kinderen maar jong leren dat we niet allemaal hetzelfde zijn! Mijn moeder nam mij als kind mee naar alle soorten kerken, een synagoge en een moskee. Zo heb ik al jong geleerd dat we niet allemaal hetzelfde geloven. Tevens leerde ik zo dat elk geloof z'n eigen maatschappelijke beslommeringen met zich mee bracht.Kijk naar de zwaar gereformeerde gezinnen in NL. Vrouwen moeten een rok dragen, hebben lang haar wat altijd opgestoken moet zijn en hebben veelal vele kinderen omdat de pil taboe is. En zoals ik al eerder aangaf, ook in NL worden vrouwen nog steeds slechter betaald dan mannen voor exact hetzelfde werk!! Dus.......NL loopt nog helemaal niet zoveel voor op deze maatschappijen!!

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 12:46

Teddy - Zoals ik al eerder aangaf heeft dit vrij weinig met bekrompenheid te maken heeft. Ook ik ben multicultureel opgevoed (ben zelf mengelmoes) en heb veel geleerd over andere culturen. Ik sta open voor iedere religie en welke uiting/beslommering daar ook bij komt kijken. Wel ben ik van mening dat een boerka een stap te ver is. In sommige opzichten is de boerka wel degelijk opgedragen aan de vrouw uit onderdrukking en wordt er in onze maatschappij wel van de bevolking verlangd dat zich een bepaalde vorm van visuele openheid openbaart. Algehele gezichtsbedekking wordt niet getolereerd, dus een boerka ook niet. :n

Hermelientje schreef:
Mannen in Nederland zijn zo ontzettend handig, die hebben helemaal geen boerka's nodig om vrouwen te onderdrukken en uit te sluiten van hoge bestuurlijke posities of leidinggevende banen in de industrie of bij banken, of van hogere posities bij wetenschappelijke instellingen. Dus of er nu al dan niet een boerkaverbod is zal weinig uitmaken voor de positie van vrouwen in Nederland. Je hebt als vrouw meer kans om president van het grootste islamitische land ter wereld te worden dan minister president van Nederland. ;)

Dat laatste is kul en doet er hier eigenlijk niet echt toe. Wat vinden we ervan dat we algehele gezichtsbedekking niet accepteren, maar een boerka wél? Ook dat is discriminatie.

Citaat:
De boerka/hoofddoekdiscussie doet mij toch wel erg denken aan de langharig tuig discussie uit de jaren 60/70. Wat een probleem van niks zeg, iemand die hier wakker van ligt moet zich echt eens goed afvragen wat er eigenlijk echt met hem/haar aan de hand is.

Hoofddoeken staat hier niet ter discussie. Probeer het wel binnen de kaders te houden. :)
(Daarnaast kan ik me niet voorstellen dat er een poster in dit topic is die hier wakker van ligt. We hebben gewoon een discussie, en zoals wel vaker vindt de een wat anders dan de ander. ;)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 16:00

Toen ik een jaar of 15 - 20 geleden voor het eerst enkele vrouwen met volledige gezichtsbedekking zag lopen in Egypte en ook 1 in het binnenland van Marokko (maar niet zwart) had ik nooit gedacht dat deze discussie nu zou komen.
Ik dacht toen simpelweg dat het niet mocht in Nederland om zo onherkenbaar en bedekt te lopen.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 16:06

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 16:17

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 16:27

even kort door de bocht: "einladung zum Paradies"is een salafistische organisatie die net over de grens opereert. Blijkbaar staat deze organisatie de strikte scheiding van vrouwen en mannen voor en behoren vrouwen in boerka rond te lopen. Einladung zum Paradies is een genootschap die de sterk wervend bezig is in de regio MG (30 kilometer van Venlo) en velen zien het groeiend aantal boerka's in Mönchengladbach als een bedreiging. een Duitse Minister wil de vereniging verbieden.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 17:21

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 17:52

Ik weet niet hoe groot of hoe klein Monchengladbach is, ik ken het alleen van voorbijrijden.
Maar ik moet er toch ook niet aan denken dat zoiets in ons dorp komt.

Afgelopen weekend kwam ik nog een Marokkaanse kennis tegen, die ik al ken vanaf dat het een ventje van 14 was.
Toen hij ouder werd ging hij lekker stappen, kocht een mooie auto en ging met een bups vrienden en vriendinnen achterin naar Zandvoort met mooi weer.
Je moet er toch niet aan denken wat er gebeurt met zijn kinderen (nu ongeveer 5-7 jr) die toch opgegroeid zijn met redelijk 'westerse' ouders, als zo'n organisatie de Islamitische gemeenschap onder sociale druk komt te zetten.
Lopen zijn dochters straks misschien wel in een burka.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 18:28

joostvangestel schreef:
In Duitsland is er op dit gebied ook al het een en ander aan de hand:

http://www.rp-online.de/niederrheinsued ... 19122.html

Wel interessant hoe dat gaat aflopen. Veel inwoners van Mönchengladbach zien de salafisten als een serieuze bedreiging.

En Angela Merkel, de presidente van Duitsland, heeft gisteren verklaard dat de multi-culti samenleving een mislukking is.
Dit roept Wilders al jaren, maar langzamerhand blijkt dat hij het gewoon wat eerder aan de kaak stelde dan de rest van Europa.
Ik voorspel dat de EU regelgeving een heel stuk sneller aangepast gaat worden dan menigeen gedacht heeft.
Ook dit heb ik al voorspeld op dit forum. Vele maanden geleden al, en links bleef maar zeggen dat het onmogelijk was. -:)

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 19:14

janesmith schreef:
Het kan je tegenstaan, maar het is nu eenmaal de mening van iemand. Als je wenst dat je eigen mening gerespecteerd wordt, dien je die van een ander ook te respecteren. Je kunt het er zeker mee oneens zijn, maar je kunt nooit stellen dat de ander ongelijk heeft met deze argumenten. Ze zijn in theorie namelijk zeker mogelijk, dus is de eventuele angst ook gegrond.

Goed gezegd jane +:)+
Daar wil ik nog aan toevoegen dat angst een hele basale emotie is die door allerlei faktoren kan worden veroorzaakt. Ik vind het niet gepast om te beoordelen voor iemand anders waar hij/zij terecht of onterecht angst voor heeft. Het is niet aan ons om te bepalen waar iemand anders terecht bang voor is.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 19:19

Hermelientje schreef:

Jahoor ;) En wat maakt de positie van de vrouw dan zo anders dan in Duitsland of Australie? Landen waar ze wél een vrouwelijke minister president hebben.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:08

[quote="dejavu[/quote]

Ja, maar hem/haar kun je recht in de ogen kijken en stelt zich meer bloot aan de maatschappij. Onze maatschappij is ergens vrij open, we verlangen van elkaar dat we zien wie we voor ons hebben. (Ook in het kader van de veiligheid!) Verder begrijp ik jullie ook als jullie zeggen: 'Waar is die openheid als we niet mogen uiten waar je voor staat?' (In dit geval dat de vrouw zich niet wil blootstellen aan andere mannen.)
Er moet ergens een grens worden getrokken waar de waardigheid van de geëmancipeerde vrouw in het gedrang komt en waar we moeten kijken naar veiligheid en algehele visuele openheid. :)

[quote="dejavu"]

Amen, dat probeer ik ook al aan te geven..

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 23:04

christel1857 schreef:
Hermelientje schreef:

Jahoor ;) En wat maakt de positie van de vrouw dan zo anders dan in Duitsland of Australie? Landen waar ze wél een vrouwelijke minister president hebben.

Het zou inderdaad heel zinvol zijn als men zich met dat verschil eens ging bezighouden in Nederland. Maar wat dat betreft heb ik weinig hoop zolang mensen over boerka's blijven neuzelen. Om een voorbeeld te geven wat betreft het percentage vrouwelijke hoogleraren neemt Nederland binnen de EU de 23ste plaats in, veel lager kan haast niet. Misschien dat jij weet waarom Nederlandse vrouwen zoveel dommer zijn dan vrouwen elders in Europa want ik heb echt geen idee. Feit is dat ook zonder boerka het met de emancipatie van vrouwen in Nederland droevig gesteld is. Pakistan, Indonesië en Bangladesh hebben allemaal al eens een vrouwelijk staatshoofd gehad, dus wat dat betreft hoeven wij hier niet superieur en verwaand te gaan zitten doen.

Natuurlijk zijn rare sektes zoals die salafisten die hun leden vreemde gebruiken willen opdringen heel eng, maar dat heeft niets met de samenleving als geheel te maken. Dit soort groepen plaatst zich daar juist nadrukkelijk buiten. Over de Baghwanbeweging die wilde dat iedereen zich in een oranje/rode soepjurk hulde hoorde je bitter weinig toendertijd terwijl dat ook een hele enge beweging was waar kinderen werden misbruikt. Mijn idee is altijd dat een verbod dit soort bewegingen juist extra aantrekkelijk maakt. Helaas is er nog steeds geen manier om te voorkomen dat mensen zich laten hersenspoelen.

Het veiligheidsargument kan ik trouwens helemaal niet volgen. Met baard, snor, muts en donkere zonnebril ben je even onherkenbaar als met boerka, gaan we baarden, snorren, mutsen en zonnebrillen ook verbieden? En ik hoor wel steeds over overvallen van winkeliers door jongens op scooters maar dat er een probleem is met overvallers verstopt in boerka's is mij even ontgaan. Het lijkt mij erg handig als je weet dat misdadigers een boerka dragen, dan zie je ze al van verre aankomen. Het zou juist een prima idee zijn om de boerka verplicht te stellen voor iedereen die een misdrijf wil plegen. :)*

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 08:34

Hermelientje, het zou altijd beter kunnen en moeten in Nederland wat vrouwen betreft...
Echter zijn we wel zelf in staat om te kiezen voor bepaalde dingen zoals abortus, trouwen wel of niet, voor de meeste Nederlandse vrouwen zal er geen gedwongen huwelijk plaatsvinden.. 100procent zal je het nooit zeker weten..
Ben het met je eens dat ook vrouwen nog mindergesteld worden wat betreft salarissen en posities e.d.

Maar accepteren dat het normaal zal zijn dat een vrouw in een burka loopt, nee niet in mijn ogen.. Dat is meer dan enkele passen achteruit.. Of ze daar nu wel of niet voor kiest.. Honderd jaar geleden werd de nederlandse vrouw ook verplicht met een hoofddoek te lopen, niet eens voor het geloof.. en kregen we weinig gelegenheid om te mogen stemmen e.d.

Door burka's te accepteren en het normaal te vinden (omdat alles maar moet kunnen) doen we echt in mijn ogen hiermee een paar stappen terug...

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 12:15

De vrouwen moet het ook willen. Bij het CDA hebben ze de afgelopen weken diverse vrouwen benaderd om voorzitter te worden van het CDA. Dit is toch een echte topfunctie, maar geen van alleen had interesse. Dus nu is het een man geworden.