Evolutietheorie/Schepping. Wat kies jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 23:56

Wen_en_Jelle schreef:
En heb je dan ook een voorstelling van wat er dan wél zou kunnen zijn?
Ik heb er 100.000 en eigenlijk ook geeneen... Kan me er gewoon eigenlijk geen voorstelling bij maken...

Nee, heb er wel eens over nagedacht. Maar ik kan me er ook geen voorstelling bij maken

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 00:00

ja inderdaad zo zou je het kunnen zien... Maar ik denk dus niet dat er 'niks' is, maar ik heb eigenlijk geen idee van wat dan wel...

En dat was ook een beetje mijn vraag, stel dat je stellig in de hemel gelooft en in god, en (om even een stom voorbeeld te noemen) dat is niet zo maar je blijft hier op aarde rondlopen maar onzichtbaar voor anderen (zoals je weleens in films ofzo ziet)... dat bedoelde ik eigenlijk meer...
Dat dat dan wel voor alle mensen zo is, maar dat eigenlijk niemand echt gelijk heeft... Dus je gaat dood, en er gebeurt iets heel anders dan dat je altijd had gelooft... Wat doe je dan? baal je daarvan, leg je je daarbij neer, geloof je dan (weet je natuurlijk pas als je doodgaat maar goed) dat er ook dan toch nog een god is die je dit allemaal laat zien waarna je weer in een andere fase ofzo terecht komt?

Ik weet het, ik ben een beetje aan het malen... Zo kan ik ook malen over hoe groot het heelal wel niet is haha...

Butterfly

Re: Evolutietheorie/Schepping. Wat kies jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 00:01

En ik over hoe eeuwig nou eeuwig is.
Ik blijf geloven in God en de hemel (en de hel) :)

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 00:05

ja inderdaad, over hoe eeuwig nou eeuwig is kan ik ook eeuwig nadenken ;)

Ja das ook goed, het was meer even interesse of er (nog meer) mensen daar weleens over nadenken, en vooral wat je dan denkt :D... misschien is er wel iemand op bokt die daar een specifiek idee bij heeft :D

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 00:06

Zou kunnen!
Maar over dat eeuwig ga ik niet te lang nadenken, als ik dat wel doe word ik er bang van

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 00:07

ik kan het ff niet vinden.. ben al moe en wil op bed :')

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 00:09

truste dan maar, ik ga ook mijn laptop afsluiten :D slaap er maar eens een nachtje over allemaal ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 10:04

vroli1 schreef:
ik kan het ff niet vinden.. ben al moe en wil op bed :')

Heeft geen haast :D Maar zou het wel graag willen lezen/weten :) Kan ik nl. iemand er mee om zijn oren slaan die beweert dat een dergelijke zinsnede er niet in staat (wel iets anders waar je uit af kan leiden dat seks voor het huwelijk niet de bedoeling is).

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 10:28

Sammie schreef:
En daaruit kun je dus afleiden dat God de mens schaapt zoals hij is? Dus vrij vertaald iemand die blind of gehandicapt is dient dat te accepteren omdat God daar een bedoeling voor heeft? Of niet?

Volgens mij kun je uit de bijbel vooral afleiden dat de wereld gebroken is; dat wil zeggen dat de perfecte schepping die God ooit deed, niet meer bestaat, omdat wij al sinds de schepping bezig zijn om die te verwoesten. Ik denk niet dat God per definitie een bedoeling heeft met iedere handicap of al het lijden. Wat ik wel denk is dat je van lijden veel kunt leren - ik weet in ieder geval dat ik er veel van geleerd heb.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 10:32

absque_dubio schreef:
vroli1, de christelijke mensen die ik ken en al seks voor het huwelijk hebben gehad en daar geen spijt van hebben gehad, kunnen dus niet in de hemel komen? En god vind hun dus verkeerd bezig?

Laten we vooropstellen dat we allemaal dingen verkeerd doen, over dat seks voor het huwelijk kun je dan nog debatteren. Daar is namelijk ook onder christenen grote verdeeldheid onder, juist omdat het er nergens heel expliciet staat.
Maar ook mensen die dingen verkeerd doen (en dat is iedereen) kan in de hemel komen. Dat is het hele eieren eten van het christendom; de basis van ons geloof is de genade. Genade betekent dat God vergeeft, als je oprecht spijt hebt. Dat heeft te maken met het feit dat hij alle straf voor alle mensen geconcentreerd heeft in een persoon: Jezus. Die heeft de straf (kruisiging, dood, maar met name het door God verlaten zijn) voor ons gedragen.

Citaat:
De vraag is nu, stel nou dat er dus geen God of hemel is. Je hebt het wel altijd gelooft en je weet nu dus zeker dat die er is, maar stel nou dat het niet zo is. Wat dan?

Ik vind het geen respectloze vraag hoor, er zijn veel minder nette dingen voorbijgekomen in deze discussie ;)
Stel nou dat dat zo is. Dan is er nog geen man overboord. Dan heb ik in ieder geval mijn leven geleefd zoals ik dacht dat dat goed was; namelijk volgens het motto 'Heb God lief boven alles en uw naaste als uzelf'. Dan heb ik in ieder geval mijn best gedaan om alles wat ik deed, vanuit die naastenliefde te doen. En daar kan volgens mij nooit iets mis mee zijn. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 11:10

Inderdaad Blue eyes. Maar wat kan er dan mis zijn aan en ongelovige die op een goede manier leeft, goed is voor anderen en nooit iemand kwaad doet? Is het principe andersom niet hetzelfde als je spreekt van een God die de mens lief heeft? Of heeft hij alleen de gelovigen lief?

edit: ernstige typefout :o
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-10 11:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 11:15

Ik denk dat God iedereen liefheeft. Dat het voor zijn liefde niet uitmaakt of je gelooft of niet. Wat er verder voor consequenties aan hangen, daar durf ik geen uitspraken over te doen omdat ik het niet zeker genoeg weet.

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 13:56

hebreeen 13 vers 4

Het huwelijk is eerlijk onder allen, en het bed onbevlekt; maar hoereerders en overspelers zal God oordelen.

1 korintiers 6 vers 18

Vliedt de hoererij. Alle zonde, die de mens doet, is buiten het lichaam, maar die hoererij bedrijft, zondigt tegen zijn eigen lichaam.

1 korintiers 6 vers 13

Doch het lichaam is niet voor de hoererij, maar voor den Heere en de Heere voor het lichaam.

dit zijn er een paar.. :)
als je je maagdelijkheid verliest aan de man/vrouw waarmee je het dus voor het eerst doet.. ben je volgens de Here getrouwd.. dus ga je na 3 maanden scharrel met hem/haar te hebben gehad met een ander vrijen (ik noem maar wat) dan ben je volgens de Here in overspel en dat doet de Heer pijn en zal je daar over oordelen
Laatst bijgewerkt door vroli1 op 17-07-10 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 13:58

Ik zie nu dat je uit Urk komt, dat verklaart een hoop. :D

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 14:00

Sex voor het huwelijk is net zo verkeerd als overspel of andere vormen van sexuele immoraliteit, omdat deze allemaal te maken hebben met sex met iemand waarmee je niet getrouwd bent. Sex tussen een echtgenoot en echtgenote is de enige vorm van sexuele relaties die God goedkeurt (Hebreeën 13:4).

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 14:01

faye schreef:
Ik zie nu dat je uit Urk komt, dat verklaart een hoop. :D

:D
maar het staat wel degelijk in de bijbel

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 14:03

scheppings leer.

er is net wetenschappelijk ( :D :P ) bewezen dat de kip er eerder was dan het ei:

http://www.nu.nl/wetenschap/2292519/kip ... t-ei-.html

ze snappen niet waar de kip vandaan kwam.
nou, die heeft God geschapen, zo denk ik er over.
weet-en-snappers willen daar misschien niet aan omdat dat te simpel geredeneerd is ;)

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 14:03

toevoeging:

Sex voor het huwelijk is vanwege vele redenen zo gewoon geworden. Veel te vaak concentreren we ons op het “recreatieve” aspect van sex zonder het “re-creatieve” aspect te erkennen. Natuurlijk is sex plezierig. God heeft dat zo ontworpen. Hij wil dat mannen en vrouwen van sexuele activiteit genieten (binnen de grenzen van het huwelijk). Maar, het voornaamste doel van sex is niet plezier of genot, maar veeleer reproductie. God verbant sex voor het huwelijk niet om ons van genot te beroven, maar om ons te behoeden voor ongewenste zwangerschappen of voor baby’s die geboren worden met ouders die hen niet willen of er nog niet klaar voor zijn. Stel je eens voor hoe veel beter onze wereld er uit zou zien als God’s patroon voor het hebben van sex zou worden gevolgd: minder sexueel overdraagbare aandoeningen, minder ongehuwde moeders, minder ongewenste zwangerschappen, minder abortussen, etcetera. Onthouding is God’s beleid wanneer het aankomt op sex voor het huwelijk. Onthouding redt levens, beschermt baby’s, geeft sexuele relaties hun juiste waarde, en het meest belangrijk: dit eert God.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 15:21

vroli1 schreef:
hebreeen 13 vers 4

Het huwelijk is eerlijk onder allen, en het bed onbevlekt; maar hoereerders en overspelers zal God oordelen.

1 korintiers 6 vers 18

Vliedt de hoererij. Alle zonde, die de mens doet, is buiten het lichaam, maar die hoererij bedrijft, zondigt tegen zijn eigen lichaam.

1 korintiers 6 vers 13

Doch het lichaam is niet voor de hoererij, maar voor den Heere en de Heere voor het lichaam.

als je je maagdelijkheid verliest aan de man/vrouw waarmee je het dus voor het eerst doet.. ben je volgens de Here getrouwd.. dus ga je na 3 maanden scharrel met hem/haar te hebben gehad met een ander vrijen (ik noem maar wat) dan ben je volgens de Here in overspel en dat doet de Heer pijn en zal je daar over oordelen

hoereerders en overspelers vind ik ook niet zo goed, maar ik zie nog steeds nergens staan dat als je het met iemand voor het eerst doet, je getrouwd bent, en als je het daarna met iemand anders doet, je in overspel bent. Kan je dat stukje hier ook neerzetten? :)

En hoe zit het dan met mensen die bij hun eerste keer seks verkracht zijn, die mogen dus nooit met een ander (hun ware liefde misschien?) trouwen/seks hebben?

mams

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 16:06

Ik was niet van plan om te reageren in dit topic, maar nadat ik dit tegenkwam dus wel.
vroli1 schreef:
God ziet alles en dat hij wel ingrijpt bij de meneer in de rolstoel en niet bij de baby zal denk ik te maken hebben met hoe zij geloven.. het kindje zal waarschijnlijk zo behandelt worden omdat de mensen die verantwoordelijk zijn niets met het geloof hebben..
ook dit staat in de bijbel..

Auw, die doet pijn en ik kan je zeggen dat deze me aardig raakt. Ik geloof dus niet en dat is dus de reden dat mijn zoontje dood geboren is. En bedankt, geweldig.
Deze reactie zal wss aardig negatief en boos overkomen, maar daar heb ik dan wel een reden voor lijkt me.
Heb ook ooit wel eens in de bijbel gelezen en er was volgens mij ook nog zoiets als oordeel niet..........of iets in die trant (vergeef me het is al een tijdje geleden)

Ik geloof dus in de evolutietheorie :j mede door dit soort ideeen en opvattingen van bepaalde gelovigen en nee ik scheer ze niet allemaal over 1 kam.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 17:10

vroli1 schreef:
hebreeen 13 vers 4

1 korintiers 6 vers 18

1 korintiers 6 vers 13

Hier zie ik nog steeds niet staan dat seks voor het huwelijk verboden is. Ik denk dat het verstandig is om het bij een bedpartner te houden hoor, daar niet van, maar ik zie dat niet in deze teksten.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 17:13

mams schreef:
Ik was niet van plan om te reageren in dit topic, maar nadat ik dit tegenkwam dus wel.
vroli1 schreef:
God ziet alles en dat hij wel ingrijpt bij de meneer in de rolstoel en niet bij de baby zal denk ik te maken hebben met hoe zij geloven.. het kindje zal waarschijnlijk zo behandelt worden omdat de mensen die verantwoordelijk zijn niets met het geloof hebben..
ook dit staat in de bijbel..

Auw, die doet pijn en ik kan je zeggen dat deze me aardig raakt. Ik geloof dus niet en dat is dus de reden dat mijn zoontje dood geboren is. En bedankt, geweldig.
Deze reactie zal wss aardig negatief en boos overkomen, maar daar heb ik dan wel een reden voor lijkt me.
Heb ook ooit wel eens in de bijbel gelezen en er was volgens mij ook nog zoiets als oordeel niet..........of iets in die trant (vergeef me het is al een tijdje geleden)

Ik geloof dus in de evolutietheorie :j mede door dit soort ideeen en opvattingen van bepaalde gelovigen en nee ik scheer ze niet allemaal over 1 kam.

Ik snap niet dat dat jou pijn doet , uit deze tekst maak ik op dat diegene die dit verkondigd knettergek is , en die neem je toch niet serieus ? ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 17:14

Ik als christen ben het ook niet met deze opmerking eens. Ook christenen verliezen soms kinderen. Including myself.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 17:23

Blue_Eyes schreef:
Ik als christen ben het ook niet met deze opmerking eens. Ook christenen verliezen soms kinderen. Including myself.

ja dat gebeurt iedereen helaas maar er wordt gesuggereert dat zoiets dus verwijtbaar is , doordat de verantwoordelijken ,
zich niet volgens het boekje van god hebben gedragen , en dat is eng , denk dat lekker voor jezelf ,maar zet dat niet op een openbaar forum , desnoods op een forum met mensen die dit zelfde rare geloof belijden [ zover die bestaan dan ] ik hoop het niet.

mams

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 17:27

Blue_Eyes schreef:

En dus kwak je zo`n opmerking klakkeloos neer, het kan jou dan mss niets doen, maar mij toevallig wel.

Daarbij maakt het mij niks uit wie of wat dit soort dingen zegt, het is kwetsend.
Laatst bijgewerkt door mams op 17-07-10 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt