absque_dubio schreef:vroli1, de christelijke mensen die ik ken en al seks voor het huwelijk hebben gehad en daar geen spijt van hebben gehad, kunnen dus niet in de hemel komen? En god vind hun dus verkeerd bezig?
Laten we vooropstellen dat we allemaal dingen verkeerd doen, over dat seks voor het huwelijk kun je dan nog debatteren. Daar is namelijk ook onder christenen grote verdeeldheid onder, juist omdat het er nergens heel expliciet staat.
Maar ook mensen die dingen verkeerd doen (en dat is iedereen) kan in de hemel komen. Dat is het hele eieren eten van het christendom; de basis van ons geloof is de genade. Genade betekent dat God vergeeft, als je oprecht spijt hebt. Dat heeft te maken met het feit dat hij alle straf voor alle mensen geconcentreerd heeft in een persoon: Jezus. Die heeft de straf (kruisiging, dood, maar met name het door God verlaten zijn) voor ons gedragen.
Citaat:
De vraag is nu, stel nou dat er dus geen God of hemel is. Je hebt het wel altijd gelooft en je weet nu dus zeker dat die er is, maar stel nou dat het niet zo is. Wat dan?
Ik vind het geen respectloze vraag hoor, er zijn veel minder nette dingen voorbijgekomen in deze discussie
Stel nou dat dat zo is. Dan is er nog geen man overboord. Dan heb ik in ieder geval mijn leven geleefd zoals ik dacht dat dat goed was; namelijk volgens het motto 'Heb God lief boven alles en uw naaste als uzelf'. Dan heb ik in ieder geval mijn best gedaan om alles wat ik deed, vanuit die naastenliefde te doen. En daar kan volgens mij nooit iets mis mee zijn.