150 ha heide afgebrand -paarden geëvacueerd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 13:29

Gwen schreef:
griebels schreef:
Nee ik bedoelde niet dat bos, ik bedoelde het bos bij Leende/Valkenswaard. Dat ligt niet aan knooppunt leenderheide... Jij bedoeld heezerenbosch enzo denk ik. Daar bij de hut van mie pils en de overkant van de A2?

* Denkt diep na* Dat stuk bos bij Van Meijl en dan naar rechts evenwijdig aan de A67, daar reden wij altijd voordat 'onze' voormalige pensionstal stopte, dan gingen wij bij het Genoenhuis in Geldrop de bossen in. Als je dan helemaal naar rechts ging kwam je bij de A2 uit, vlakbij Knooppunt Leenderheide. Weet je hoe het bos daar heet? Daar bedoel ik iig :j , ik dacht dat het daar ook Heezerenbosch heette toch? Je kunt daar inderdaad de A2 oversteken en dan kom je bij de Hut van Mie Peels (Pils) uit :j .

Dat is indd het Heezerenbosch en niet het bos bij Leende.
Vroeger kon je ook nog in het bos bij Eindhoven aan de A67 (tegenover Heezerenbosch) rijden maar daar mag je dus niet meer komen met het paard. Was ook fijn rijden daar :j

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 13:31

Quir schreef:
Als er geen hekken zouden hebben gestaan (waar dat soms wel zo is), zouden de meeste dieren het nog wel overleefd hebben. Lijkt me dat die op de vlucht slaan voor vuur. :)

Heide zelf herstelt heel snel en komt na een heide brand vaak zelfs nog véél mooier terug. Bomen duren helaas erg lang.

Strabrechtseheide heeft niet echt hekken. Een paar geloof ik aan de kant van Someren, maar daar kun je als ruiter zeker niet doorheen (je mag daar! helemaal niet met paard komen).

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 14:40

lotteElb schreef:
Ik heb er natuurlijk geen verstand van, maar zou het geen optie zijn om het verbrande met tractors om te ploegen? Dan zijn ze hoogst waarschijnlijk ook voor een deel van het doorsmeulende gedoe af, en voor het herstel lijkt me dat ook beter. Mest kun je ook het beste er doorheen ploegen toch?
Vanavond paardrijden, denk dat we niet van het manege terrein afgaan nog?!

Mijn man (ook boer) zit hier naast me en zegt dat dat niet gaat vanwege de boomstronken. De stronken trekken meteen de ploeg krom en dan kan je niks meer.
Volgens mijn schoonvader gaat het leger met tanks proberen om de bovenste laag weg te rijden om zo bij die humus te komen....

HarmanyL

Re: 150 ha heide afgebrand -paarden geëvacueerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 15:03

Ja daar zit wat in natuurlijk, maar de echte heide delen zullen misschien niet zoveel boomstronken hebben?

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 15:18

Mijn vader had het er inderdaad al over dat ze met tanks brandgangen aan het maken zijn voor de brandweer, en daarbij gewoon hele boomstronken omver rijden.

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 15:22

Vanmorgen reed ik over de A67 vanaf de snelweg zie je al verbrande stukken. Ik schrok wel, want juist aan de andere kant van de snelweg wonen mensen waarvoor ik vroeger paarden heb gereden. Zonde van zo'n mooi stuk natuur!

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 15:26

schoonvader (brandweerman) en vriendlief (militair) zijn de hele nacht bezig met blussen. De veengrond straat nog in brand.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 15:28

Zo verschrikkelijk zonde!

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 16:01

Regen! Regen! Regen!

En nu nog even aanhouden, aub.

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 16:04

Hier in Geldrop regent 't niet.. :=

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 16:12

Hier in Heeze regende het vanochtend toen ik opstond. Weet niet hoelang.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 16:14

Hier in Woensel heeft het net even gruwelijk geregend, hopelijk komt het ook naar de Strabrechtse hei!

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 16:15

volgens buienradar zou het hier nu wel moeten regenen maar ik zie niks.

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 16:16

Hier in Mierlo kwam het net wat harder uit de hemel gevallen en daarna zachtjes nog wat. Maar zie alweer op buienradar dat het net niet over de heide wil trekken :\ Gelukkig is het vandaag al wel wat koeler en bewolkter, dat maakt het ook wat makkelijker om de brand te blussen.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 16:17

Volgens mijn schoonvader maakt regen niet veel uit. Moet het zo hard regenen en zo gigantisch veel.
Het vuur zit namelijk onder de grond momenteel en dat kan alleen maar uitgemaakt worden door blussen en slaan met vuursweepen. Op het moment dat er weer zuurstof bij komt laait het weer op.

op de site van de koniningscompagnie staat een mooi filmpje en ik heb ook nog 500 mooie fotos gekregen van schoonvader, maar die moet ik nog uploaden. Ik heb ook een foto van een paardenvijg die spontaan vlam had gevat voor de warmte van het vuur, heel bizar om te zien.

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 16:17

wij reden daar altijd met de paarden ..

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 16:18

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 16:18

Liever regen dan een snikhete zon, dat wel.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 16:23

dat is ook zo, helaas zegt m'n schoonvader dat ze waarschijnlijk nog wel 2 dagen bezig zijn voordat ze zeker weten dat alles uit is.

Wel gezellig hoor, zitten ze snachts om half 2 te eten en met zaklampen alles in de gaten te houden, water aanvoer is een ramp (moet van 2.5 km verderop komen) en ze hebben een vangreling weggehaald, stuk sloot dichtgegooid dat ze gemakkelijker via de snelweg naar de hei kunnen. Zelfs brandweerlieden uit overijsel en gelderland zijn komen helpen gister.Ze hebben afgelopen zaterdag nog moeten vluchten omdat er ineens een hele hei weer in de fik stond en dat kwam in no time op de wagens af. Dat was niet zo grappig aan de foto's te zien.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 16:24

Hoe kan je iets zeker weten als je het niet ziet?? Je weet niet hoe ver en hoe hard het onder de grond is gegaan.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 16:28

omdat die grond rookt op die plaatsen. Dat zie je dus wel. ;) En die jongens van de brandweer hebben er echt heeeel veel kennis van dus die weten wel waar ze op moeten letten en waar ze moeten blussen en wat ze vooral NIET moeten blussen (blussen kan in dit geval namelijk ook betekenen dat er weer teveel zuurstof in de grond komt waardoor het dus weer gaat branden)

over die dieren: helaas komen de jongens genoeg verbrande muisjes tegen, maar voorderest hebben ze geen dieren gezien of dode dieren gevonden. Zelfs de paarden die er zaterdag nog stonden stonde op hun dooie gemak wat te eten. Die zijn nog wel weggehaald daar.

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 17:13

En ik hoorde ook iets over dat ze een infrarood-heli in zouden zetten om te kijken op welke plaatsen het vuur nog onder de grond zit?

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 19:09

Laatse nieuws

Strabrechtse Heide weer even in brand
MIERLO - Ondanks het koelere weer is de brand op de Strabrechtse Heide maandagmorgen toch weer even opgelaaid. Er was al brandweer present die het terrein in de nacht bewaakte, maar opnieuw is ook een extra peloton ingezet. Het vuur is inmiddels weer onder controle.

Verwacht werd dat maandag het nablussen afgerond kon worden. Dat houdt in dat veel van de verbrande grond wordt omgeploegd zodat de nasmeulende humuslaag een 'douche' kan krijgen. Het is niet bekend of die klus nu ook kan worden afgemaakt.

Wel is de A67 vrij gemaakt. De snelweg was zondag nog deels afgesloten omdat de brandweer er voertuigen en materieel op kwijt moest, maar dat is nu allemaal verwijderd.

Over de oorzaak kon de brandweer nog niets zeggen, eerst moet al het bluswerk zijn afgerond. Een boswachter vertelde dat op de plaats waar de brand ontstond, de afgelopen week al vaker een beginnend brandje is gemeld en geblust.

Maandag wordt ook geprobeerd een betere kijk op de totale schade te krijgen. Naar schatting is 150 tot 180 ha. in vlammen opgegaan. Persoonlijke ongelukken deden zich niet voor.
bron: www.ed.nl

Bijzondere diersoorten getroffen door brand

HEEZE - De grote brand op de Strabrechtse Heide in Heeze is een zware slag voor beschermde en kwetsbare dieren als de nachtzwaluw en de levendbarende hagedis. Andere diersoorten hebben de brand wonderwel goed doorstaan. Boswachter Janneke de Groot heeft dat maandag verteld.
Staatsbosbeheer kan nog niet precies zeggen hoe groot de schade aan flora en fauna in het unieke natuurgebied is. De komende weken moet dat blijken.

In de afgelopen dagen zijn wel al verbrande nesten met kuikens of eieren van de op de grond broedende en kwetsbaar verklaarde nachtzwaluw gevonden, aldus De Groot. De nachtzwaluw zelf is inmiddels al weer boven de heide gesignaleerd maar zijn territorium is vernietigd. De kans op een tweede legsel is daarom beperkt.

De boswachter vreest verder vooral voor de levens van trage dieren zoals reptielen en amfibieën. Ze noemt bijvoorbeeld de vondst van dode levendbarende hagedissen, een soort die op de lijst met beschermde dieren staat.

De Groot verbaasde zich zelf over de snelle terugkeer van de ransuil, geelgors en de leeuwerik, die zondag alweer te horen waren in het gebied. Verder zijn bijvoorbeeld levende mieren gevonden onder de verbrande bovenlaag van het natuurgebied. Ze verwacht dat de Strabrechtse Heide veerkrachtig reageert op het natuurgeweld en snel weer herstelt. Staatsbosbeheer zal verkoold bos waarschijnlijk snel omvormen tot heide.

In totaal ging de afgelopen dagen 150 hectare natuur in vlammen op. Het gaat volgens eigenaar Staatsbosbeheer voor de helft om heide en voor de andere helft om bos.
bron: telegraaf

Shir89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 19:32

Zo zielig voor al die dieren ;(

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 19:42

Jah tis heel jammer :S maar toch kun je er niks aan doen...