Ouders boos om halalvlees op crèche

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 12:03

Elan schreef:
phormicola schreef:
Ik zou d'r echt totaal geen problemen mee hebben. Ik eet zelf ook wel eens halalvlees als het zo uitkomt (ik vind het een beetje droog en taai, maar goed).

Ik vraag me af of je dit kunt toerekenen aan de slachtwijze, ik denk het namelijk niet.
Ook met de pin-door-de-kop slachting wordt alle bloed afgetapt.

Ik eet geen vlees,dus ik weet het niet,maar mijn vader krijgt van zijn ouders wel eens een zelfgeslacht dier mee naar huis.
Hij zegt dat een dier die op zijn laatste ademtocht gestressed is of voor zijn leven sparteld,dat het vlees daar taai van wordt.
Dit heb ik wel vaker horen zeggen, vooral bij hazen en konijnen schijnt het vlees te verzuren als ze niet goed geslacht zijn.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:33

Kan door adrenaline zijn dat het vlees taai wordt. Het wordt er ook dieprood door.

Nouja als je deze beelden/ berichten uit het Belgische nieuws haalt, kan ik me wel voorstellen dat de Belgen dit liever niet aan hun kinderen voeren:

http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 091125_029

Dit lijkt niet echt op de mooie dingen die eerder gepost zijn over halal slachten :n

*edit de video's en beelden in de link kunnen schokkend zijn denk ik

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:59

Aangezien halalslachten als diervriendelijk en gezonder wordt gezien vanuit islamitische wereld
vormen zich ondertussen steeds meer politici(mensen) hun eigen mening.
Helaas is er onvoldoende wetenschappelijk bewijs vanuit de overheid alvorens ze een verbod kunnen maken. Het zjn meer onderbuikgevoelens dan duidelijke bewijzen dat het werkelijk extra leed zou veroorzaken

http://www.halalcorrect.com/articles/halal/2/1/

Dierenwelzijn is erg belangrijk in de islam, sterker nog het is zo belangrijk dat als het welzijn van een dier dermate slecht is dat het dier niet wordt beschouwd als Halal dier om te slachten. Alle dieren dienen op een humane manier te zijn gefokt waarbij geen enkele vorm van dierenmishandeling mag voorkomen.

even wat dingetjes van google, misschien vinden jullie het interessant om te lezen:

Citaat:
Dierenwelzijn gaat over de kwaliteit van het leven van een dier. Elk dier dat niet in zijn natuurlijke omgeving leeft, probeert zich aan te passen aan zijn leefomgeving. Een dier voelt zich het best in een omgeving waarin hij zijn natuurlijk gedrag kan vertonen en die hem geen chronische stress, pijn of angst bezorgt.

Elke diersoort heeft zijn eigen natuurlijke gedrag. Kippen willen scharrelen, koeien moeten de rust hebben om te herkauwen etc. Voeding, verzorging, huisvesting en behandeling zijn van invloed op het welzijn van gehouden dieren.

Daarnaast heeft de consument indirect ook invloed op het welzijn van landbouwhuisdieren. Door meer welzijnsvriendelijke producten te kopen zorgt hij ervoor dat er ook meer dieren welzijnsvriendelijk gehouden worden.

De mate van welzijn van een dier kan worden beoordeeld aan de hand van de vijf vrijheden. Een dier moet vrij zijn:

• van dorst, honger en onjuiste voeding;

• van fysiek en fysiologisch ongerief;

• van pijn, verwondingen en ziektes;

• van angst en chronische stress;

• om het natuurlijke (soorteigen) gedrag te vertonen.

Verschillende diersoorten worden voor verschillende doeleinden en in verschillende omstandigheden gehouden. Daarom zijn de regels die zijn gesteld per diersoort verschillend.

Halal Correct certification zal onder deze rubriek alle aan dierwelzijn gerelateerde zaken publiceren zodat men dierbewust kan consumeren e.d. Houdt deze rubriek dus regelmatig in de gaten!

Citaat:
VENLO – Halal slachten is niet gruwelijk. Dat zegt snackproducent Mekkafood in Venlo in een reactie op de extreem-rechtse acties tegen halal bij supermarkten, afgelopen zaterdag.

De dierenrechtengroep Met de Dieren Tegen Beesten, hiel zaterdag de eerste landelijke actiedag tegen halal bij diverse supermarkten.

Sympathisanten van deze groep staan bekend als extreem-rechts en worden er van beschuldigd alleen tegen halal te zijn, omdat halal-voedsel voornamelijk door moslims wordt gegeten.

Minst pijnlijk
Volgens directeur Wout van Eeuwijk van Mekkafood is ritueel slachten echter helemaal niet zo gruwelijk als wordt verondersteld. 'De dieren worden geslacht op een manier die het minst pijnlijk voor ze is', zegt hij in de Telegraaf.

'Eerst wordt het dier bedwelmd en vervolgens met een scherp mes handmatig geslacht. Daardoor ontstaat een sterke daling van de bloeddruk en stopt inderdaad de zuurstoftoevoer naar de hersens. Het dier is meteen bewusteloos zonder dat er noemenswaardige pijn optreedt.' Ook moeten luchtpijp, slokdarm en twee halsslagaders tegelijkertijd worden doorgesneden.

De halal slachtmethode worden uitgevoerd door slachterijen die goedgekeurd zijn door de EEG en worden regelmatig door de Voedsel en Waren Autoriteit gecontroleerd.

Citaat:
Volgens mij is halal slachten bedoeld dat we niet onnadenkend het leven van een dier nemen, en beseffen dat het alleen met toestemming van Allah is dat we het leven van een van zijn schepselen te nemen. Daarnaast moet het lijden van het dier zo kort mogelijk zijn en moet het tijdens zijn leven goed gevoed en behandeld zijn, tot de laatste seconde.
Omdat er schadelijke stoffen in bloed kunnen zitten voor een mens, moet het dier nadat het geslacht is helemaal leegbloeden, alvorens we het vlees eten.

Om te voorkomen dat je vlees eet van niet-halal geslachte dieren is het beter niet in supermarkten, restaurants en shoarmatenten te kopen, maar gewoon thuis je eigen eten maken en het vlees kopen bij een islamitische slager of halen bij een slachthuis waar islamitisch wordt geslacht. Diepvriesproducten bij turkse winkels kun je volgens mij wel kopen als er een halalkeurmerk op vermeld staat.

Citaat:
Bij slachten zonder verdoving raakt het dier buiten bewustzijn door verbloeding. Bij het aansnijden van één halsader duurt het verbloedingsproces ontoelaatbaar lang. Daarom vinden velen het halal slachten een zeer dieronvriendelijke methode. Maar bij een juiste manier van ritueel slachten hoeft het lijden niet langer te duren dan bij verdoofd slachten. Ook heeft het dier niet noodzakelijk meer last van stress. Als namelijk de twee halsaders tegelijkertijd doorsneden worden, het zogenaamd dubbel aansnijden, gaat het verbloeden vele malen sneller. De bloeddruk valt vrijwel meteen weg en het dier is binnen een paar tellen buiten bewustzijn. Wij hebben met eigen ogen gezien dat bij deze vorm van slachten schapen meteen na het aansnijden volledig verslappen. Door het zonder verdoving dubbel aansnijden is een dier net zo snel (zo niet sneller) buiten bewustzijn als met verdoving.

Citaat:
Het is weer mogelijk biologisch halal lamsvlees te bestellen. De lammeren zijn afkomstig van biologisch-dynamische boerderij Natuurlijk Genoegen te Driehuizen (bij Alkmaar, http://www.natuurlijkgenoegen.nl). Deze boerderij voert het Demeter keurmerk, wat staat voor een diervriendelijke behandeling zonder preventieve medicatie met antibiotica en voedsel van eigen grond, waarbij geen kunstmest en chemische bestrijdingsmiddelen worden gebruikt. De lammeren worden in ons bijzijn geslacht bij islamitisch slachthuis Ichlas te Beverwijk.

heb overigens echt gelachen om dit bericht:
Citaat:
De partij voor de dieren kan blij zijn. Het is bewezen hoor, Halal slachten kan ook onder verdoving. maar dit zou meer zijn om de ' westerse' eissen tegemoet te komen en niet zozeer omdat het halalslachten z'elf zo slecht is.

Britse wetenschappers hebben het gewoon even uitgeprobeerd, aldus Newscientist. De reden dat Halal slachten niet onder verdoving zou kunnen is dat het dier dan minder goed zou uitbloeden. Het Halal of Joods zuiver slachten (zelfde principe) komt voort uit het gebod dat God heeft verboden dood vlees (aas) of bloed te consumeren, evenals varkensvlees. Dit staat in de Koran. De Halal slachter moet erop toezien dat het dier levend en gezond is op moment van slachting. Anders is het niet goed. Ook zorgt de Halal slachter ervoor dat het dier goed kan uitbloeden. Want bloed eten is de Moslim niet toegestaan. De wetenschappers hebben 13 koeien Halal geslacht zónder verdoving en 13 koeien mét verdoving. De gemiddelde bloed-hoeveelheid werd bepaald en er zat geen verschil in de twee methoden. Het bloed komt net zo snel en net zo compleet uit een verdoofde koe lopen als uit een wakkere koe. Voor schapen was dit al eerder bewezen in een soortgelijk experiment. Niet dat het verdoven nou zo leuk is. In de praktijk betekent het verdoven dat de koe met een soort 'pistool' een dreun op de kop krijgt waardoor het beest tureluurs is. Dan wordt vervolgens de hals doorgesneden. Dus of dat verdoven nou echt zo'n leuk principe is. De partij voor de dieren wilde waarschijnlijk gewoon op het anti-islamitisch sentiment meevaren, door het Halal slachten ter discussie te stellen. De verdovingspraktijk is ook geen echt diervriendelijke en een slachting kan je nou eenmaal niet leuk en prettig maken voor het dier, want hoe dan ook moet het beest dood en vervolgens aan stukken gesneden. Waar de partij voor de dieren omheen gedraaid heeft in haar verkiezingsretoriek, is dat ze gewoon heel de wereld vegetariër willen hebben. Alle dierlijke producten willen ze het liefst verboden. Maar als je dat voorstelt willen er alleen nog maar veganisten op je partij stemmen. Dat zijn er niet zo veel.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:07

jameyskatje schreef:
Het zjn meer onderbuikgevoelens dan duidelijke bewijzen dat het werkelijk extra leed zou veroorzaken

Ik trek de goede bedoelingen van halal niet in twijfel, maar nogmaals de beelden zijn (erg) schokkend.
En dit is blijkbaar een tijdje geleden (uitgebreid) in het nieuws geweest.

Dit is niet bepaald een goede reclame voor halal, of overtuigt (mij) ook niet dat halal overal daarwerkelijk goed uitgevoerd wordt.

Als ik deze beelden zie en even later zou horen dat mijn kind dit ongevraagd (!) te eten krijgt, dan sta ik ook op mijn achterste benen, denk ik.

[edit]

Ik ben in best veel landen geweest, maar de ergste vormen van openlijke dierenmishandeling heb ik toch echt gezien in de Islamitische landen, alle mooie regels ten spijt.
En de kippen gingen gewoon levend in de schredder in Casablanca :oo
"Doe mij maar die"
"OK"
"PFFFFFFRRRRRT"

Ik persoonlijk ben daarom nog niet overtuigd dat halal ook werkelijk halal wordt uigevoerd :)
Laatst bijgewerkt door Nic op 26-05-10 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:16

odetteke schreef:
Tivoli schreef:
In de meeste kaas van tegenwoordig zit al lang geen dierlijk stremsel meer,omdat dit eerder bederft dan kunstmatig stremsel.

Helaas, dit valt echt heel erg tegen. In de gemiddelde supermarkt is er hooguit 1 gewone kaas die met vegetarisch stremsel bereid is. Ik doe regelmatig navraag er over bij fabrikanten, en het meeste is echt nogsteeds dierlijk.

Gelukkig weet ik waar mijn kaas vandaan komt. :)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:27

Oke, ik heb zojuist het filmpje gezien.. Als dat werkelijk een halal slagerij is en het er werkelijk zo aan toe gaat, dan eten moslims in Belgie helemaal geen halal vlees.. Er worden immers geitjes gesneden en opgehangen terwijl de rest toekijkt..

Schapen staan helemaal niet op hun poten, maar worden hulpeloos op hun rug gekwakt..

Ik heb dus ook bij deze de keuze gemaakt geen halal meer te eten.. Als dit werkelijk is hoe het er aan toe gaat, dan vind ik het schandalig! Hoe kan men dit in HEMELSNAAM goedpraten?

Je ziet die dieren gewoon vechten tegen de dood! De koeien die verdoofd zijn doen dat niet..

Een dier ophangen aan een ijzeren ketting en dan dood laten spartelen..

WALGELIJK! :r :r

Geen wonder dat al die ouders zo over de rooie gingen, dit is niet om aan te zien!! :n Had ik dit geweten, dan had ik nooit "halal" gegeten..

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:33

Tallie1979 schreef:
Oke, ik heb zojuist het filmpje gezien.. Als dat werkelijk een halal slagerij is en het er werkelijk zo aan toe gaat, dan eten moslims in Belgie helemaal geen halal vlees.. Er worden immers geitjes gesneden en opgehangen terwijl de rest toekijkt..

Schapen staan helemaal niet op hun poten, maar worden hulpeloos op hun rug gekwakt..

Ik heb dus ook bij deze de keuze gemaakt geen halal meer te eten.. Als dit werkelijk is hoe het er aan toe gaat, dan vind ik het schandalig! Hoe kan men dit in HEMELSNAAM goedpraten?

Je ziet die dieren gewoon vechten tegen de dood! De koeien die verdoofd zijn doen dat niet..

Een dier ophangen aan een ijzeren ketting en dan dood laten spartelen..

WALGELIJK! :r :r

Geen wonder dat al die ouders zo over de rooie gingen, dit is niet om aan te zien!! :n Had ik dit geweten, dan had ik nooit "halal" gegeten..
Is toch diervriendelijker dan staand de keel doorsnijden hoor, bloed veel sneller leeg :j

MamboBeach

Re: Ouders boos om halalvlees op crèche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:36

Wat een genot zeg, lekker leegbloeden! :j

Tallie1979

Re: Ouders boos om halalvlees op crèche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:41

Mag wel zo zijn, echter, ik meen mij te herinneren vanmiddag een stukje te hebben gelezen waarin staat dat het dier geen stress mag hebben en ik zal het zo nog eens lezen, volgens mij moest het dier op zijn poten staan..

Als je een schaap voor hij word gesneden eerst op zijn rug kwakt, dan ervaart het dier direct stress.. Immers: Een schaap wat te lang op zijn rug ligt gaat dood door stress..

3 of 4 schapen naast elkaar die van elkaar zien dat ze doodbloeden "sterven 2x" 1x van het buurschaap, 1x zelf..

Neeee, het filmpje wat ik zag, is alles behalve Halal..

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:43

Nou, het gaat iig wel sneller als een beest op de kop hangt ipv dat het "gewoon" ligt. Heb net even de beelden bekeken, het is iss gruwelijk en mag volgens mij officieel ook geen halal genoemd worden aangezien de andere dieren het duidelijk zien en de messen in het bijzijn geslepen worden.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:49

Aha! Kijk:

CtjeLief schreef:
Ik heb even een stukje gequote van Jameyskatje (vind je niet erg toch JK?) uit een ander topic over halal slachten:
Citaat:
de islam telt de volgende regels.

*dieren moeten tijdens hun leven beschutting en buitenlucht hebben genoten
*ze mogen niet vroegtijdig bij hun moeder worden weggehaald
* ze moeten bewegingsvrijheid hebben gehad
* ze mogen niet oud of mank/ziek zijn
* ze hebben recht op voldoende voeding
* hun emoties/gevoel moet in de waarde worden gelaten
* tijdens het slachten mag een dier niet vastgebonden worden
* het mes moet geslepen zijn (klinkt eng, maar die messen zijn zo scherp dat het slachten snel gebeurd)
* een ander dier mag de slachting niet zien. de islam ziet dit namelijk als dubbel slachten (1 x ziet hij het gebeuren en 1x maakt hij het mee)
* een dier mag dus niet onnodig lijden
* het mes moet in 1x de hals doorsnijden.
* het dier mag het mes niet zien!!
* men moet een juiste intentie hebben en het dier in de naam van God slachten

zowel 'westers' (om etnocentrisme te voorkomen) als 'niet-westers' onderzoek heeft uitgewezen dat wanneer je de hals ineens doorsnijd, het dier direct hersendood is. zoals jullie weten gaat pijn via signalen in de hersens, als deze verbinding er dus niet meer is kan het dier moeilijk pijn lijden. de bewegingen die je ziet zijn stuiptrekkingen, bij het ene dier duurt dat langer dan bij de andere. ook loopt direct het bloed eruit, wat ook zeer gunstig is.

dit was even kort samengevat, als je meer wilt weten kan je altijd googleen, ook staat er in mijn profiel een link over dierenrechten in de islam.

men denkt vaak aan het mes en het bloed, dat vind onze cultuur misschien barbaars en angstangjagend?? beetje onderzoek doen kan nooit kwaad.

als er iemand een dierenvriend is ben ik het wel. ik zal nooit een mishandeld dier willen eten. dus als halalvlees echt 'zo slecht' was.

Al het dikgedrukte heb ik in het filmpje niet gezien.. OHHH, wacht even, laat me raden: Dit is 1 slagerij waar het mis gaat en het is een slechte slagerij, dit is normaal niet de gang van zaken en ik mag alle slagerijen niet over 1 kam scheren?

Ik zie die schapen en lammeren niet stuiptrekken, ik zie ze VECHTEN tegen de dood, en dat is niet een paar seconden..
Daarnaast worden de messen tussendoor niet geslepen.
Worden de schapen heel oneerbiedig op hun rug gekwakt en de geiten aan hun pootjes ondersteboven gehangen.
De geiten en schapen zien het mes WEL, niet zo gek als er 4 naast elkaar op hun rug liggen
Dubbele slachting, sterker nog, schaap 4 ziet schaap 1, 2 en 3 sterven.. 4 voudige slachting..
Ophangen aan een ketting en de lucht inslingeren terwijl het beest uit volle macht vecht tegen de dood is wel onnodig lijden..

En dan heb ik nog niet eens de volle 12 minuten gekeken of gekeken met geluid.. Ik wil het gekrijs niet horen!!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:54

Jameyskatje, prima theorietje, maar een wijdse creativiteit is mogelijk.
Zo wordt overal een goed verhaal achter gemaakt en wijst realiteit anders uit.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:55

Nicolletje schreef:
Ik persoonlijk ben daarom nog niet overtuigd dat halal ook werkelijk halal wordt uigevoerd :)

Daar zijn ook moslims zich steeds meervan bewust.. De meeste moslims in Nederland komen vanuit hun moederland, waar ze op het boerenland leefden. Daar is alles biologisch, beest loopt met herder rond. Er bewust zijn ze niet met het vlees wat ze hier kregen, er is een groot verschil. Inderdaad niet erg netjes hoe het er bijna altijd aan toe gaat, daarom ben ik ook vegetariër, ik kan niet aan deze wanpraktijken mee werken.

kijk eens op groenemoslims.nl, daar zijn vooral bekeerde (nederlandse) moslims bezig met wel eerlijk vlees, en kan je ook vlees kopen.

groenemoslims.nl schreef:
Wat is dzabiha?

Dzabiha is de manier waarop een dier geslacht wordt om het geschikt (halal) te maken voor consumptie door een moslim. De minimale voorwaarden zijn:

* Het dier moet gezond zijn.
* De slachter moet een moslim zijn die bekwaam is in het slachten.
* De slachtplaats moet rein zijn.
* Het dier mag geen stress ondervinden. Het slachtmes mag bijvoorbeeld niet zichtbaar zijn voor het dier of in de nabijheid van het dier geslepen worden. Het slachten mag bovendien niet door andere dieren gezien worden.
* Het dier wordt met de kop in de richting van de qibla geplaatst.
* Voordat een dier geslacht wordt, spreekt de slachter de woorden Bismillah, Allahoe Akbar (in naam van God, God is groot) uit, waarmee hij zijn dankbaarheid en respect uit voor Degene die in het voedsel voorziet.
* In één beweging worden de halsslagader en de luchtpijp doorgesneden. Hierdoor verliest het dier het bewustzijn en stopt het hart met kloppen.

Daarnaast spelen de omstandigheden waarin een dier gefokt werd, de kwaliteit van het voedsel en het onderdak dat het kreeg, evenals de wijze van transport en de afstand waarover dit verantwoord gebeuren kan een rol bij de beoordeling of het vlees halal is. Dierenwelzijn is een belangrijke verantwoordelijkheid (khilafa) die God de mens toevertrouwde.

Groen:

* Wij werken uitsluitend met kleine veehouders die volgens duurzame methoden werken.
* Onze dieren leven buiten, ze groeien niet op in gesloten stallen.
* Onze dieren worden niet op veilingen of veemarkten gekocht.
* Herkauwers eten uitsluitend gras; geen eiwitrijk voedsel als granen, maïs of soja, waarop hun verteringssysteem niet berekend is.
* Onze dieren eten geen dierlijke bestanddelen (bloed, beendermeel, proteïnen) of genetisch gemodificeerde producten.
* Onze dieren krijgen geen hormonen en antibiotica.
* Onze dieren worden niet over lange afstanden getransporteerd.
* Ons vlees wordt niet bestraald of gekleurd.
* Ons vlees bevat geen conserveermiddelen.

Dzabiha:

* Onze dieren worden tot op het moment van slachten gevoerd.
* Onze dieren worden niet gekluisterd voor de slacht.
* Onze dieren worden onverdoofd geslacht.
* Onze dieren worden met de hand geslacht door moslims onder het uitspreken van de basmallah.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:56

Ik werd eerlijk gezegd helemaal naar van het filmpje en de beelden. De geluiden had ik god zij dank niet aan staan.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:56

Ik heb maar een paar minuten gezien en heb niet gezien dat messen geslepen werden, ik had namelijk vrij vlot al "gegeten en gedronken" :r

Dus kennelijk de ene keer wel slijpen, andere keer niet..

Kosta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:59

Jeetje, ik schrik ook wel van het filmpje.

Ik had er zelf niet heel veel moeite mee dat ze dat vlees hebben gehad. Ze hadden het wel even netjes kunnen melden, maar verder zag ik het probleem niet.

Wel vind ik het vreemd dat hier door veel mensen als voorbeeld een allergie al vergelijk met het eten van iets uit geloofsovertuiging gesteld wordt. Een allergie worden ze fysiek ziek van, kom op, dat is wel wat anders als dat je iets eet wat van je geloof niet zou mogen.

Maar wat een verschil tussen die eerste koe en daarna, ik heb het filmpje ook niet afgekeken, ik werd er gewoon misselijk van. Waar hier ook nog aan voorbij wordt gegaan is het ritueel slachten van dieren gewoon thuis. Is verboden, maar gebeurd toch nog wel. Die mensen zijn daar toch niet voor opgeleid, als ze nou eens niet alles doorsnijden zoals het moet en het dier dan nog onnodig pijn heeft, hoe wordt daar dan tegenaan gekeken?

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:01

Hè hè....

Snap werkelijk niet dat DIT in Nederland mag plaatsvinden... Je mag de staart van je hond niet couperen maar dit soort gruwelijkheden mag gewoon....

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:03

Ik ben benieuwd hoe de pro-halal mensen dit uit kunnen leggen..

Tot ongeveer een half uur terug boeide het me niet zo veel, nu ik dit weet, hoeft het voor mij helemaal niet meer.. Dan maar geen ribbetjes meer bij Ali..

Ik hoop persoonlijk dat het slachten op deze wijze ook in Nederland aan banden word gelegd.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:04

Tallie1979 schreef:
Had ik dit geweten, dan had ik nooit "halal" gegeten..

Nouja, deze discussie gaat om Belgische kindertjes en dit gaat om Belgisch nieuws over een Belgische slachterij.
Of jouw halal stukje bij de Turkse slager om de hoek ook hiervanaf komt, is nog maar de vraag natuurlijk, dat moet je niet klakkeloos aannemen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:05

Elan schreef:
Jameyskatje, prima theorietje, maar een wijdse creativiteit is mogelijk.
Zo wordt overal een goed verhaal achter gemaakt en wijst realiteit anders uit.

Idd, we kunnen allemaal wel mooie verhalen neerzetten maar de werkelijkheid is anders. :j

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:05

Ik ben pro halal, maar dit in dit filmpje is geen halal, ook al wordt gezegd van wel. Wie zegt dat dit halal is houdt zichzelf voor de gek. Ik hoop ook dat dit verboden wordt, net zoals de rest van de bio industrie.

Overigens, ik begrijp uit dit topic dat er veel mensen uit principe niet halal willen eten. Dan heb ik vervelend nieuws, heel veel producenten willen zoveel mogelijk klanten hebben en maken hun producten kosher voor de gewone supermarkt. Merken zoals coca cola, kitkat, mars, kellog's en veel meer, passen hun ingredienten aan zodat ze kosher zijn.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:06

Zou mooi zijn als er eens wat meer ruchtbaarheid aan wordt gegeven.... Ik was ooit in een restaurant, nog tikje luxe wel, die hadden luxe halalburgers op het menu staan... Bij navraag wisten ze niet eens waar dat halal nou eigenlijk voor stond... (alleen de kok waarschijnlijk)... heb gezegd dat ik nog liever een kaastosti nam als een halalburger!! Veel mensen weten dit dus niet eens... da's toch jammer!!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:07

Nicolletje schreef:
Tallie1979 schreef:
Had ik dit geweten, dan had ik nooit "halal" gegeten..

Nouja, deze discussie gaat om Belgische kindertjes en dit gaat om Belgisch nieuws over een Belgische slachterij.
Of jouw halal stukje bij de Turkse slager om de hoek ook hiervanaf komt, is nog maar de vraag natuurlijk, dat moet je niet klakkeloos aannemen.

Nee, maar ik moet ook niet klakkeloos aannemen dat de Turk om de hoek zijn vlees niet uit Belgie haalt.. Of dat het er in de slagerij waar hij zijn vlees vandaan haalt niet zo aan toe gaat..

Dat "risico" wil ik niet lopen zogezegd..

De lamsribben die ik heb gegeten zijn nou eenmaal gegeten, maar er komen gewoon geen nieuwe meer op mijn bordje..

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:07

Ik vind het te walgelijk , trek me terug uit deze discussie
Hoop dat Geert Wilders , of de partij voor de dieren een eind gaat maken aan deze
praktijken en Halal gaat verbieden in Nederland .

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:08

[quote="Kosta"]Jeetje, ik schrik ook wel van het filmpje.

Ik had er zelf niet heel veel moeite mee dat ze dat vlees hebben gehad. Ze hadden het wel even netjes kunnen melden, maar verder zag ik het probleem niet.

Wel vind ik het vreemd dat hier door veel mensen als voorbeeld een allergie al vergelijk met het eten van iets uit geloofsovertuiging gesteld wordt. Een allergie worden ze fysiek ziek van, kom op, dat is wel wat anders als dat je iets eet wat van je geloof niet zou mogen.

Maar wat een verschil tussen die eerste koe en daarna, ik heb het filmpje ook niet afgekeken, ik werd er gewoon misselijk van. Waar hier ook nog aan voorbij wordt gegaan is het ritueel slachten van dieren gewoon thuis. Is verboden, maar gebeurd toch nog wel. Die mensen zijn daar toch niet voor opgeleid, als ze nou eens niet alles doorsnijden zoals het moet en het dier dan nog onnodig pijn heeft, hoe wordt daar dan tegenaan gekeken?[/quote]
Hoogstwaarschijnlijk maakt het niet uit!
Waar mijn paard op stal heeft gestaan kwamen ook wel eens wat moslims uit de stad en slachtten in een container een schaap waar andere bijstonden. Ze wilden natuurlijk wel kiezen he. :roll:
Dan hoorde ik dat schaap bonken tegen de muren van de container... Ze hebben me echt wel eens tegen moeten houden want ik vind dat wel zo verschrikkelijk.