Anoniem solliciteren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem solliciteren: positief?

JA, mensen die vaak worden afgewezen (bv door geslacht, afkomst, leeftijd, handicap) hebben hierdoor meer kans om uitgenodigd te worden op een eerste gesprek waardoor de werkgever een eerlijk beeld krijgt over de sollicitant en zijn/haar kwaliteiten.
63 (33%)
NEE, de werkgever kiest uiteindelijk toch wel wie hij/zij zelf wil dus zal het toch niets uitmaken.
125 (66%)

Totaal aantal stemmen: 188

Anoniem

Re: Anoniem solliciteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 20:13

Dat zeg ik natuurlijk niet jameyskatje, ik zeg alleen dat het anoniem lastiger zal zijn toch je persoonlijkheid voldoende naar voren te laten komen, immers zul je je bij alles moeten afvragen, wat vertel ik wel en wat vertel ik niet :)

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 20:18

ik zie dat toch anders.. je kunt eigenlijk een brief schrijven zoals altijd, alleen laat je gegevens achterwege waarop de werkgever je kan bevooroordelen.. dus naam, afkomst, geslcht en leeftijd en evt. handicap (al wordt dat niet standaard in een eerste brief benoemd). Verder kun je gewoon een brief schrijven zoals altijd! je hebt geen naam/geslacht etc nodig om in een brief je persoonlijkheid naar voren te laten komen toch? Zo zie ik het althans

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 20:34

Hmmm, laat ik eens naar mijn positie kijken dan :)

Zelfstandig tekstschrijver en fotograaf, wonende in een middelgrote stad buiten de randstad, een jaar grafisch ontwerp gestudeerd aan een niet nader te noemen HBO. Als tekstschrijver vooral ervaring binnen het bedrijfsleven (MKB) en uitgeverijen, als fotograaf vooral MKB. Ik geef ook fotografiecursussen en privélessen. Ik ben als fotograaf bovendien zeer actief in het culturele circuit.

Zijn wel dingen die ik zou willen vertellen in een sollicitatiebrief. Heb van de week nog gesolliciteerd op een parttime functie voor naast mijn activiteiten als ZZP'er, en die feiten stonden in de sollicitatiebrief.

Stel nu, ik woon in Groningen. Dit meld ik niet in de brief, maar ik reageer op een vacature met standplaats Groningen die goed aansluit op mijn werkzaamheden als ZZP'er. Het gaat om een functie binnen de culturele sector. Dan wijzen toch met mijn ZZP-profiel in combinatie met de culturele sector en de standplaats Groningen al snel alle pijlen richting miss [***] Timmerman...

(Woon niet in Groningen trouwens, maar in [***] :+ )

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 20:37

Maar de meeste werkgevers doen bij een eerste selectieronde helemaal niet de moeite om zo diep op zoek te gaan. Een vluchtige blik, wat eenvoudige conclusies, misschien uiteindelijk een snelle Google-zoekactie maar in eerste instantie zelden iets uitgebreider dan dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 20:45

Doe voor de fun eens een google search op "tekstschrijver fotograaf [***]" dan? Lijkt me een redelijk voordehandliggende search :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:06

Voor een werkgever bij een eerste selectie uit de brieven? Lijkt me niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:10

Waarop zou die werkgever dan googelen (indien anoniem) (in mijn situatie) dan, als 'ie toch al aan de google gaat zoals CtjeLief in haar laatste post zegt?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:13

Indien anoniem denk ik persoonlijk dat ze de moeite niet nemen...

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 21:26

Ik heb niets gezegd over googelen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 21:38

Whooops, toch ff scheef gekeken, was toch Shadow zelf die 't zei :D

Shadow0 schreef:
Maar de meeste werkgevers doen bij een eerste selectieronde helemaal niet de moeite om zo diep op zoek te gaan. Een vluchtige blik, wat eenvoudige conclusies, misschien uiteindelijk een snelle Google-zoekactie maar in eerste instantie zelden iets uitgebreider dan dat.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 21:43

no problem :)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 22:24

Dat overkomt mij nu nooit.
Het is toch te erg voor woorden als men anoniem moet soliciteren?

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 15:46

Wat bedoel je met: dat overkomt mij nooit?

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:47

Ik snap nog steeds niet waarom er nou zo moeilijk over gedaan wordt hoor.
In mijn branche, en dat is de paardenbranche, kan het niemand een drol schelen wie je bent en waar je vandaan komt, als je maar 2 rechterhanden, talent en doorzettingsvermogen hebt.
Echt he, of je nu blank, zwart og pimpelpaars ziet, nederlands, engels of chinees praat, het maakt allemaal geen drol uit.
Anoniem solliciteren maakt totaal geen verschil.
Weet je wat verschil zou maken? Het toegeven aan jezelf dat je er geen drol van bakt en dat dat misschien de reden van afwijzen is ipv discriminatie. Is heel het gezever klaar en kunnen we allemaal weer netjes de sollicitatiebrieven afsluiten met een naampie uit fatsoen en netheid.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 17:16

Sorry Holly maar ik vind je opmerking bijzonder kort door de bocht.. Want geloof het of niet, er wordt wel degelijk gediscrimineerd! Mensen worden NIET aangenomen vanwege hun afkomst/geloof/geslacht/handicap/leeftijd. En dan zeggen 'geef maar toe dat je er geen drol van bakt' is echt een gebrek aan kennis! Natuurlijk zijn er mensen die niet goed zijn in solliciteren, maar daar gaat het hier in dit topic NIET over.. Het gaat hier om mensen die tijdens hun sollicitatieperiode niet aan werk komen vanwege een van de bovengenoemde gronden..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:58

het is misschien wat kort door de bocht neergezet,maar vaak weet je niet zeker of het om discriminatie gaat(soms wel,en dat is natuurlijk gewoon triest)maar ik heb idd ook het idee dat er al snel discriminatie geroepen wordt,terwijl iemand misschien gewoon niet aangenomen word vanwege slechte/ongeschikte kwaliteiten.

maargoed het blijft natuurlijk triest dat er mensen zijn die iemand niet aannemen vanwege hoge leeftijd/vrouw zijn/handicap enz

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:03

CtjeLief schreef:
Sorry Holly maar ik vind je opmerking bijzonder kort door de bocht.. Want geloof het of niet, er wordt wel degelijk gediscrimineerd! Mensen worden NIET aangenomen vanwege hun afkomst/geloof/geslacht/handicap/leeftijd. En dan zeggen 'geef maar toe dat je er geen drol van bakt' is echt een gebrek aan kennis! Natuurlijk zijn er mensen die niet goed zijn in solliciteren, maar daar gaat het hier in dit topic NIET over.. Het gaat hier om mensen die tijdens hun sollicitatieperiode niet aan werk komen vanwege een van de bovengenoemde gronden..

daar kun je ook misbruik van maken.
je nodigt ze gewoon eerst uit voor een gesprek, dan maakt die anonieme sollicitatie niets uit en kun je alsnog om j geloof en dergelijke de deur uit gewerkt worden.
als ze je niet willen hoeven ze je niet te nemen, daar zijn zat manieren voor. anoniem solliciteren lost dat probleem niet op. er gaat dan alleen maar meer gerommeld worden.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:04

dat gevoel heb ik inderdaad ook bij het anoniem solliciteren

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:10

Dat zeg ik helemaal niet...maar goed ik ben er klaar mee, het is een beetje vermoeiend aan het worden.

Jij staat helemaal achter de sollicitanten.
Heb je het ook wel eens vanuit de andere kant bekeken/meegemaakt?
Weet je hoevaak het voorkomt dat iemand die niet wordt uitgenodigd/af wordt gewezen je vervolgens uitmaakt voor vanalles en nog wat (oa dus dat je discrimineerd)
Heb je daar ooit wel eens aan gedacht?
Vast niet.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:19

holly schreef:
In mijn branche, en dat is de paardenbranche, kan het niemand een drol schelen wie je bent en waar je vandaan komt, als je maar 2 rechterhanden, talent en doorzettingsvermogen hebt.
Echt he, of je nu blank, zwart og pimpelpaars ziet, nederlands, engels of chinees praat, het maakt allemaal geen drol uit.

sorry maar ik ervaar de paardenwereld helemaal niet zo. eerder tegenovergesteld.

het is dat ik een hele leuke groep heb op mijn huidige stal en ook de eigenaresse van mijn nieuwe stal mij accepteerd (dus ook de paardenwereld is niet over 1 kam te scheren, gelukkig niet). maar over het algemeen ervaar ik de paardenwereld als vrij conservatief en juist wel op uiterlijk, achtergrond en portomonee lettend. ben vaak genoeg genegeerd, niet serieus genomen, afgekat of simpelweg met de nek aangekeken in het paardenwereld.. voordat ik een hoofddoek droeg wist ik ook wel dat er veel rotzooi tussen liep, maar had ik er persoonlijk vrijwel geen last van, nu wel. en het draait ook niet enkel om talent en doorzettingsvermogen. goede familie, rijke pappie, goed paard, dure tuigage en bekende trainer en je komt al heel ver...

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 18:20

Holly, wederom: kort door de bocht.. Ik heb al meerdere keren aangegeven dat mensen uiteraard (!) terecht kunnen worden afgewezen, er kan er altijd maar 1 de beste zijn. Maar we hebben het in dit topic niet over mensen die om 'normale' reden worden afgewezen.. Het gaat in dit topic over een probleem, namelijk afwijzing door discriminatie, dat gebeurt, en vaker dan men denkt.. Het gaat om die gevallen, en niet om de gevallen waarbij mensen onterecht discriminatie roepen of mensen die slecht zijn in solliciteren ;) En in dit geval (dus discriminatie gevallen) sta ik uiteraard achter de sollicitant en we proberen uit te zoeken of anoniem solliciteren wellicht een hulpmiddel kan zijn...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:26

maar als er dus iemand bij jou komt,dan ga je toch bekijken of het wel of niet discriminatie is?

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 18:32

Als wij vermoeden hebben van discriminatie dan zoeken wij dat uit..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:44

En hoe wil je dat bewijzen? ALs ik zeg dat een truusje beter in het team past en betere ervaring heeft dan fatima dan heb ook jij dat maar te accepteren. Het sollicitatieproces is grotendeels subjectief van aard, nadat de feitjes op het cv bekeken zijn.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:49

Je zegt nu dat het alleen om de personen gaat die echt worden gediscrimineerd, maar zo kwam je niet op me over hoor.
Ik ben het met je eens, discriminatie hoort niet, maar er komt dus iemand bij jou aan tafel en die beweerd te worden gediscrimineerd.
Dan sta jij ineens bij mij aan tafel te klagen en moet ik met bewijs aantonen dat het niet kloppend is. Je snapt toch wel dat ik daar nou niet bepaald op zit te wachten?
Hoe in hemelsnaam krijg jij uitgevonden dat het verhaal gelogen is, nog voordat je mij er mee lastig valt?
(je mag mij pittig vinden, maar het is gewoon discussie hoor, anders had ik wel gebeten ;) )