Wilders oppert herinvoering gulden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 20:19

joostvangestel schreef:
Wilders is van de pot gerukt, dat gaat miljarden kosten en dat mogen wij allemaal weer gaan betalen. Een beter idee is Griekenland maar terugzetten naar de Drachme, net als andere landen die zich financieel misdragen hebben.

En wie bepaalt dat Griekenland terug moet naar de drachme? Wij? Nederland?

De Grieken baalden (toen en nu) net zo veel als wij hoor toen de euro kwam.
Zij vinden ook dat alles veel duurder is geworden met de komst van de euro.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 09:09

Appiehappie schreef:
Gedurende tenminste een jaar waren prijzen altijd dubbel: wettelijk verplicht in guldens en euro's; zo kon iedereen wennen aan de nieuwe munt en zien dat hij of zij niet geflest werd. Dus dat het Fl teken op een prijskaartje zomaar in € werd omgezet is een Urban Myth, die evenwel zo hardnekkig is dat velen hem klakkeloos voor waar aannemen.

Het is wel waar! Ik heb het bijgehouden omdat ik zo tegen de euro was. Misschien niet de chocoladepasta in de winkel maar ik ken welgeteld 1 restaurant dat dubbele prijzen hanteerde, verder heb ik zelf menukaarten zitten typen voor klanten die de prijs van een biertje van fl. 2,25 naar 1,65 (en al gauw 1,80/ 2,00) lieten gaan want omgerekend 1,05 euro voor een biertje 'stond zo raar'

De loempia om de hoek was in een dag tijd van fl 1,50 naar 1 euro gegaan. Ja het lijken stomme dingen maar zo ging het wel en wat iemand eerder aangaf van een winkel, wij kregen een jaar voor de daadwerkelijke invoering van de euro al (flinke) prijsstijgingen door van de leveranciers die uiteindelijk in euro's een stuk beter 'bekten' dan in guldens, toeval?

Wat de stelling betreft, het is een tijd lang goed gegaan met een hoop mensen en met mij vrij slecht. Ik ben met veel moeite niet zo erg in de schulden gekomen maar heb inderdaad ook de 'doelgroep' die Anya omschrijft voorbij zien komen: op afbetaling een dure TV kopen maar toen kwam de (zeer gestegen!) afrekening van de energienota en dan is het 'oeps'.

Maar met alle mensen om je heen die maar tv's aanschaffen en winst maakten op huizen en duur konden eten dacht ik ook weleens, oliebol wat doe ik het toch fout. :?

Ik kan niet zeggen dat alle problemen nu alleen maar aan de euro liggen en de oplossing ligt bij de gulden terugvoeren (liever niet zelfs) maar gewoon stug met al die landen die toen al niet heel rijk waren in de Eurovijver springen, betalen wij nu imo wel zesdubbel terug.

Nederland alleen had het niet gered denk ik, zonder euro tussen alle grote jongens, maar al had Duitsland ook geen euro genomen en wij ook niet, dan had de hele euro het niet gered, denk ik. En misschien (!) hadden wij er dan iets beter voorgestaan.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 09:22

Toevoeging: ik heb nog even het statje bekeken van het brood.
"Toevallig" werd de prijs van meel e.d. een jaar voor de werkelijke invoering een heel stuk hoger.
Precies wat ik ook zei over het jaar voor de invoering kregen wij 'toevallig' behoorlijke prijsstijgingen.

Ik denk nog steeds dat als de hele euro niet was ingevoerd, dat wij misschien wat zwaar weer hadden gehad nu, maar gewoon waren blijven dobberen. Alleen denk ik dat de armere eurolanden alleen maar armer waren geworden met hun valuta.
Ik denk dat de gunstige effecten van de euro pas over een jaar of 100 merkbaar zijn.

Yonker

Re: Wilders oppert herinvoering gulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 09:25

Ben ik het niet mee eens...
De gunstige effecten van de euro zijn allang zichtbaar naar mij mening. Bedrijven hebben er echt wel grote voordelen aan :)

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 10:44

Nicolletje schreef:
Ik denk dat de gunstige effecten van de euro pas over een jaar of 100 merkbaar zijn.

Dan heb je je ogen behoorlijk in je zak. Die voordelen zijn er allang. Ik merk alleen nog te vaak als ik naar niet-Euro landen ga hoe een grote ramp het was vóór de Eurotijd. Ik woon 1,5 km van Duitsland en werk in Duitsland. Ik moet er niet aan denken dat ik continu zou moeten wisselen tussen Guldens en Marken. Hetzelfde geldt voor de grenspendellars met België.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 10:47

Ik ben het wel met Nicolletje eens.
Ik heb geen gunstige effecten gezien met de euro alleen maar negatieve.
Ik zie geen voordelen voorbijkomen behalve dat je nu in meer landen kunt betalen met de euro. Ga niet pinnen in een ander land want dan komen er weer kosten overheen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 10:51

Ik bedoel iets verder dan alleen wij, hier en nu en een beetje naar Duitsland heen en weer reizen.

Ik bedoel hoe 'sterk' de EU/ Euro pas gaat worden met alle landen als Polen, Letland, Griekenland enz. erbij en wanneer die pas uit al hun eigen ellende zijn gekomen.

Vooralsnog zitten wij nu in de lasten van die landen. Ik zie dat niet zo gauw veranderen allemaal. We zijn al 10 jaar bezig met onze eigen zooi in orde te maken.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 11:04

Kunnen we niet gewoon onze euro's gaan uitgeven op vakantie in Griekenland dit jaar?

:+

De euro omwisselen vind ik geen goed idee, dat brengt weer ongelovelijke kosten met zich mee.
Het idee dat de prijzen zijn verdubbeld klopt deels denk ik, maar het is ook een stukje markt werking, ondertussen is het al weer heel wat jaren geleden dat de euro is ingvoerd, dan is het bijna niet meer te vergelijken met de gulden.

Enne....een komkommer kost hier 70 cent :D

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 11:06

En dan krijg je al dat gezeur weer dat er geen vrije handel kan zijn binnen europa (invoerrechten etc.)
Ik geloof niet dat we dit plan serieus moeten nemen?..

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 16:20

Tis niet alleen griekenland he, de meeste zuidelijke europese landen zitten in de oliebol op het moment. En moet Nederland dat allemaal maar oplossen? Zodat we als europa zijnde massaal maatregelen moeten nemen. Sorry maar het wanbeleid in griekenland zou geen effect moeten hebben op onze economie. En wat dat betreft bied de gulden wel meer waardevastheid dan de euro. Dus wat dat betreft ben ik voor.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 16:23

TinkerTwink schreef:
lol ja mijn man he en dan ben je ergens genoodzaakt mee te gaan ;)

Er is wel een reden voor, afvalstofheffing ed kennen ze hier niet. Ook statiegeld op flessen uit de supermarkt is niet van toepassing (behalve bieren en zo bij grotere inkopers) Zo betaal je dus de belasting over het afval en de verwerking ervan al in het product.

(moeten we wel nog steeds dure speciale vuilniszakken aanschaffen om onze rommel uberhaupt aan de straat te mogen zetten maar goed ;) )

Kvind die vuilniszakken ook echt vreselijk duur....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 09:01

Ik heb niet het hele topic gelezen.
Maar Wilders wil de gulden terug?
Die vent roept wel meer onzin.
Nee hoor blijf maar lekker bij de euro.

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 01:23

Vlekje123 schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen.
Maar Wilders wil de gulden terug?
Die vent roept wel meer onzin.
Nee hoor blijf maar lekker bij de euro.

Helemaal mee eens.
Kom nou, je kan na 8 jaar niet zomaar weer die euro eruit gooien..
Hoeveel gaat dat niet kosten..?

Nee onzinning, de meeste mensen zijn er net aan gewend!

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 20:29

Mensen, eigenlijk is de euro bijzonder handig...
Oke, veel producten en ook diensten zijn duurder geworden.
maar, wat zou het zijn als we nog steeds met de wisselkoers zaten? Daar is jaren geleden zo'n enorme crisis van gekomen dat we blij mogen zijn met de euro.
Met de grote verschillen in wisselkoersen tussen landen krijg je stagnatie en deflatie to the max!
Nee, lekker de euro houden.

Hoewel, ik vrees wel voor europa met de landen die zo slecht gaan op het moment!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 18:45

Ik weet niet of (sommige) mensen hier echt beseffen wat er aan de hand is...maar terug gaan naar de gulden gaat geld kosten, maar wellicht niet zoveel geld dan in het scenario dat Griekenland (en wellicht Spanje, Portugal Italie etc) de leningen die wij nu aan hen verstrekken NIET kan terugbetalen.

Griekenland kan geen lening meer afsluiten omdat het een "slecht risico is", maar heeft geld nodig. Als Griekenland zelf een lening afsluit dan kost dat misschien nu 20% aan rente. Als bv Nederland een lening afsluit dan kost dat, ik noem maar iets 3%. Dus wij lenen bv 5mrd tegen 3% en lenen dat door aan Griekenland. Griekenland heeft eigenlijk alleen tourisme als inkomstenbron, en ze staan straks voor een bijna onmogelijke opgave om die lening terug te betalen. Gevolg, wij moeten die 5mrd ook eens terugbetalen !! maar onze debiteur is inmiddels failliet ! En natuurlijk niet alleen NL, maar alle landen die nu voor die 500mrd garant staan. Met alle landen die misschien nog volgen........

De euro zal net zoveel waard worden als de zloty! en voor alles, ik noem nu maar even olie, die wij importeren zal onbetaalbaar worden. Straks 10euro voor een liter benzine aan de pomp *D