Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mag een leraar een hoofddoekje/keppeltje/etcetera voor de klas dragen?

Ja
274 (40%)
Nee
396 (59%)

Totaal aantal stemmen: 670

CtjeLief

Re: Hoofddoekje voor de klas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 19:54

inderdaad, geloof is onlosmakelijk verbonden met de mensheid dus dat zul je altijd en overal tegenkomen. En als ik het woord 'mijden' hoor, krijg ik al de kriebels (in negatieve zin). Want daar kan werkelijk niets positiefs uitkomen, zoals Shadow al zegt, we hebben het toch over een SAMENleving?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 19:54

Shadow0 schreef:
Ayasha schreef:
En wat met de mensen die geen behoefte hebben aan geloof? Jammer voor ze, wen der aan?

Lijkt me wel :) Iets met samenleving enzo.

Bij een samenleving horen ook ongelovigen maar die worden constant overgeslagen lijkt wel. :)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 19:56

_JL_ schreef:
jameyskatje schreef:
als je niet het risico wilt lopen een lerares of dergelijk met een hoofddoek tegen te komen op een openbare school.. dan zou je in mijn ogen juist niet naar een openbare school moeten gaan. kies dan voor een christelijke school bijvoorbeeld. openbaar = voor iedereen. heb ik een paar pagina's terug gequote van internet

Dan komt het er dus op neer dat je als niet-moslim bewust moet gaan kiezen voor een christelijke school om moslims te vermijden?
dat is een omgekeerde gang van zaken he!

nee hoor, waarom zou je moslims willen vermijden dan?? alleen als je dat echt wilt... dan zou je inderdaad niet voor een openbare school moeten kiezen

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 19:56

Hoezo worden die overgeslagen? Wil je dan dat die ook in een hokje worden geplaatst en apart worden gezet uit de samenleving? Lijkt me niet zo'n fijn vooruitzicht?! Op openbare scholen zijn juist heel veel ongelovigen, en die zie ik vaak omgaan met moslimse jongeren, en christelijke, zijn soms zelfs (jaja!) vrienden!!! Dat is toch juist hoe de samenleving eruit zou moeten zien? Of stem je meer voor een soort Apartheid?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 19:57

bij een samenleving behoor je elkaar gewoon te respecteren en in hun waarde te laten ;) als je het ergens niet mee eens bent kan dat, maar laat een ander in zijn of haar waarde, dat is toch niet zo moeilijk? waarom heb ik dan nooit ergens last van? er is nog NOOIT aan mij gevraagt of ik een moslim wil worden, nooit gezegt dat ik iets moet geloven en nooit ben ik anders behandeld omdat ik ongelovig ben ;) ik ken meer dan genoeg moslims en zij laten mij ook in mijn waarde.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 19:58

CtjeLief schreef:
Denk je nou echt dat een docent die een hoofddoek draagt en op een openbare school werkt de Islam loopt te prediken? Docenten mogen dus ook geen kruisje dragen? etc? Ik werk met veel docenten samen ivm mijn trainingen en voorlichtingen -zowel op openbare, islamitische, christelijke scholen enz- en ik moet juist zeggen dat ik het een verrijking vind voor de leerlingen. Als ik het gesprek aan ga met de leerlingen merk ik dat ze veel meer interesse tonen omdat ze toevallig een docent op school kennen met een hoofddoek.. Het is vaak juist het 'onbekende' wat voor intolerantie en discriminatie zorgt. Terwijl een moslima met hoofddoek echt niet zo anders is dan 'ons'! Molima met hoofddoek op een openbare school: ik zie werkelijk het probleem niet!

dit vind ik heel goed verwoord!! hiermee raak je echt precies de juiste snaar in mijn ogen!!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 19:59

Ayasha schreef:
Bij een samenleving horen ook ongelovigen maar die worden constant overgeslagen lijkt wel. :)

Nee hoor, je mag ook zonder hoofddoekje voor de klas! Keuze toch? Je hebt het alleen mis als je denkt dat je je eigen ongelovigheid aan anderen op moet leggen (of in elk geval, als je vindt dat anderen zich 'ongelovig' moeten gedragen.)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:00

complimenten trouwens voor deze discussie! ik vind het nu echt weer interessant allemaal en alles wordt goed onderbouwd

(opstekers horen erbij he haha)

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:04

@ Jaimeyskatje: Comes with my job ;) hihi maar dank je.. ik sta er ook 100% achter..

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:04

Ayasha schreef:
CtjeLief schreef:
Volgens mij missen sommige mensen het begrip 'openbaar'!!
Jameyskatje heeft gelijk als zij zegt dat mensen die een hoofddoek willen mijden dan idd naar een bijv. christelijke school zouden moeten gaan. Openbaar is juist bedoeld voor iedereen, van welk geloof dan ook..

En wat met de mensen die geen behoefte hebben aan geloof? Jammer voor ze, wen der aan?

juist voor die mensen bestaan er openbare scholen... dat vindt ik dan...
een geloof mag je niet opgedrongen worden, en ja, een hoofddoek dringt je de confrontatie met een geloof op.
ik ben het type persoon dat bewust het christelijk onderwijs in 'gevlucht' is, en dat vind ik héél erg dat dat nodig was.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:06

nog erger vind ik het dat je het nodig achtte in mijn ogen.. Vraag me dan ook sterk af waarom je dat dan zo nodig vond..

En met openbaar wordt JUIST voor 'iedereen' bedoeld.. ik ben juist heel trots dat we in een vrij land wonen..
Laatst bijgewerkt door CtjeLief op 25-04-10 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:06

Shadow0 schreef:
Ayasha schreef:

Nee hoor, je mag ook zonder hoofddoekje voor de klas! Keuze toch? Je hebt het alleen mis als je denkt dat je je eigen ongelovigheid aan anderen op moet leggen (of in elk geval, als je vindt dat anderen zich 'ongelovig' moeten gedragen.)

Dat bedoel ik dus, ik mag niet verwachten dat men zich aan past aan mijn ongelovigheid maar elke gelovigen verwacht wel dat ik mij aanpas aan zijn of haar geloof, da's toch krom?

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:09

wie zegt dat Ayasha? Wel eens gehoord van 'vrijheid van geloofsuiting'? -geldt dus ook voor ongelovigen-
Heeft toch verder niets te maken met 'opdringen'.. Ik begrijp je punt niet denk ik....?
Als jij je door het zien van een hoofddoek opgedrongen voelt tot een geloof denk ik echt dat het probleem bij jezelf ligt..

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:09

eventjes vermelden dat ik nabij brussel woon, en daarbij het taalprobleem onlosmakelijk verbonden is met moslims.
wat de kwaliteit van het onderwijs hier effectief naar beneden haalt in de openbare scholen.
dus jà ik ben er eerlijk in en ik bén effectief 'gevlucht' voor 'moslimscholen',
wat denk ik wel aannemelijk is in deze situatie?

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:10

door een hoofddoek word je onvrijwillig voortdurend geconfronteerd met een geloof,
want hoe je het ook draait of keert, in vele vlakken heeft dat een invloed,
en ik ken maar weinig leerkrachten die er 100% in slagen hun eigen mening volledig uit te schakelen

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:10

misschien vind jij een hoofddoek intimiderend overkomen.. maar denk je echt dat dat de intentie van menig moslima is? om anderen te confronteren met hun hoofddoek? dus door een hoofddoek te dragen dring je eigenlijk je geloof op? ik denk niet dat je er op deze manier mee bezig moet zijn.

er moet in een openbare school ruimte zijn voor iedereen. als jij niet wilt geloven, prima toch? er zijn ook zovaak ongelovigen die mij willen overtuigen van het niet-bestaan van god. wordt het ongeloof mij dan ook opgedrongen vind je? ik kan er geen afstand van doen. zo kleurrijk is onze samenleving nu eenmaal. inderdaad, wen er maar aan. en ga eventueel het dialoog aan.

een aantal pagina's terug heb ik wat geschreven over openbare scholen. jou mening is dus niet op zn plaats. het is jou mening tegenover de feiten.

waarom bestaat er geen atheistische scholengemeenschap dan? als er echt zoveel behoefte is aan een school waar geen enkele uiting van geloof (en vaak dus ook persoonlijkheid) is gewenst?

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:11

ik zet daar sterk mijn vraagtekens bij, maar eerlijk is eerlijk, ik ben niet thuis in het Belgische onderwijs dus kan daar natuurlijk niet objectief over oordelen. Jammer dat je het nodig acht de moslims te ontvluchten..

jameyskatje

_JL_ schreef:
Ayasha schreef:

juist voor die mensen bestaan er openbare scholen... dat vindt ik dan...
een geloof mag je niet opgedrongen worden, en ja, een hoofddoek dringt je de confrontatie met een geloof op.
ik ben het type persoon dat bewust het christelijk onderwijs in 'gevlucht' is, en dat vind ik héél erg dat dat nodig was.

zoo jullie gaan snel, mijn reactie was hierop gericht

Shadow0

Ayasha schreef:
Dat bedoel ik dus, ik mag niet verwachten dat men zich aan past aan mijn ongelovigheid maar elke gelovigen verwacht wel dat ik mij aanpas aan zijn of haar geloof, da's toch krom?

Waarom verwacht iemand die zelf een hoofddoekje draagt dat jij je aanpast?

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:13

Citaat:
ik ken maar weinig leerkrachten die er 100% in slagen hun eigen mening volledig uit te schakelen

En dit geldt enkel voor docenten met een Islamitische achtergrond.. ?

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:14

het is een forum, ik heb het récht om mijn mening te geven en ik aanvaard de jouwe, ookal strookt die 0% met die van mij.

Dus als je niet gelovig bent heb je geen persoonlijkheid? dat is pas kortzichtig denken.

@Ctjelief: ik heb het over alle docenten, ik heb nog nooit een islamitische docent gehad, die waagden zich niet aan een overstreng jezuietencollege...

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:16

CtjeLief schreef:
ik zet daar sterk mijn vraagtekens bij, maar eerlijk is eerlijk, ik ben niet thuis in het Belgische onderwijs dus kan daar natuurlijk niet objectief over oordelen. Jammer dat je het nodig acht de moslims te ontvluchten..

sterk je vraagtekens? kom hier maar eens les volgen zou ik zeggen,
waar kinderen mee mogen komen op oudercontact om alles te vertalen in het arabisch of turks voor hun ouders.
nederlands is hier voor de meeste moslims de 3e taal, wat effectief voor een verlaging van de kwaliteit van het onderwijs zorgt.

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 20:17

jameyskatje schreef:
alle moslims??? nou ik niet hoor, leven en laten leven. en zo denken heel veel andere moslims er ook over.

overigens. homo's worden door allerlei groepen gediscrimineerd. vrijwel alle gelovigen, niet enkel door moslims.

en zelfs door ongelovigen worden ze gediscrimineerd. of heb je dat nooit gemerkt?

vind het een beetje een kromme gedachten. vast gevormd door de media.

Gevormd door de media? Hoe durf je dat te zeggen, ik ken ze persoonlijk. En dit vaak door marokaanse jongeren.

Ayasha schreef:
IsabelvS: heb je onze paus laatst nog gehoord over homo's? Tot aan duiveluitdrijving toe. ;)

Weet ik, maar daar hebben we het nu niet over.

jameyskatje schreef:
pb me haar gegevens en dan zal ik dat zeker doen.

letterlijk vertaald? dat kan dus al niet., de nederlandse taal is te beperkt voor het arabisch. google maar even op het woord hijaab. als je toch zo eigenwijs bent.. iedereen is hier unaniem over eens. ik begrijp niet hoe jou docent aan haar lesstof komt. ik heb dit in geen enkele islamcursus (door moslims en onafhankelijk) ooit voorgeschoteld gekregen. ik heb thuis 40 islamitische boeken waarin 1 vers ongeveer 4 bladzijdes uitleg krijgt.. en ik heb de arabische koran en de vertaling.

maargoed, geloof wat je wilt hoor. ik weet wel beter. en de mensen die dit lezen moeten er ook hun eigen waarheid maar van maken.

Ik ga niet strooien met andermans gegeven...
Ik denk dat ze dat op haar studie heeft geleerd ;).

alex66 schreef:
eens even op een rijtje zetten:

de joden willen me dood hebben 8-)
de paus vind me een even grote bedrijging voor de planeet als de kap van het regenwoud 8)7
de gereformeerde wensen me de geestelijke dood toe :Z
en de moslims willen me van het hoogste gebouw in de buurt gooien met mijn hoofd eerst -:(-
wat mij als lesbienne betreft is het allemaal een pot nat en blijf ik zeggen een goede homo is een ongelovige homo :+

Dat vind ik erg naar om te lezen...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:18

CtjeLief schreef:
wie zegt dat Ayasha? Wel eens gehoord van 'vrijheid van geloofsuiting'? -geldt dus ook voor ongelovigen-
Heeft toch verder niets te maken met 'opdringen'.. Ik begrijp je punt niet denk ik....?
Als jij je door het zien van een hoofddoek opgedrongen voelt tot een geloof denk ik echt dat het probleem bij jezelf ligt..

Ja maar ik kan hier wel helemaal uitleggen waarom ik geen les zou willen van iemand met een hoofddoek, maar dat de mevrouw daar met een hoofddoek staat daar doet niemand moeilijk om. :D Snap je watk bedoel?

Overal waar ik kom waar het om een of andere reden komt op geloof, moet ik gaan uitleggen waarom ik niet geloof, maar als je hen dan vraagt waarom zij wel geloven dan is het ineens "ja daar kan je toch niet op antwoorden"... := En dat merk ik hier in het topic ook, de mevrouw met de hoofddoek krijgt alle begrip, en begrijp mij nu niet verkeerd, ze moet vooral doen wat ze niet laten kan. Maar iedereen die hier zegt dat ze er geen les van zouden willen (wat imo even zeer een keuze is als er wel les van willen) kan met hand en tand gaan verdedigen waarom niet. :)

Hm, ik krijg niet goed verwoord wat ik in mijn gedachte heb zitten :x
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 25-04-10 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:18

Dat de oudere generaties nog regelmatig slecht NL praten is bekend, maar je zegt zelf al dat de kinderen -leerlingen- alles kunnen vertalen dus daar ligt geen taalprobleem, en ik neem aan dat er geen slecht sprekende Moslimse docenten voor de klas worden gezet, dus ik ben nog even zoekende naar het probleem..?