Gouda koopt tuig af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 13:41

Heino schreef:
Agressie wekt alleen maar agressie op. Kan je hele lijsten met onderzoeken daar naar geven :)

Misschien is het op de korte termijn even (schijn) effectief maar op langere termijn absoluut niet.

Dat kan goed zijn, maar als ze een daadwerkelijke straf krijgen tengevolge van een misdaad, zullen ze weinig met hun agressie kunnen doen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 13:56

unicorn_kiss schreef:
Dat kan goed zijn, maar als ze een daadwerkelijke straf krijgen tengevolge van een misdaad, zullen ze weinig met hun agressie kunnen doen.

Zeker, op het moment dat ze vast zitten is dat zo... maar ze komen ooit weer vrij. En dan hebben ze nog niets geleerd, behalve meer frustratie... Of we kunnen jongeren die met sneeuwballen gooien gewoon maar hun hele leven moeten opsluiten ipv ze leren die agressie een betere kant op te sturen. Lekker kostenefficient ook :)

MamboBeach

Re: Gouda koopt tuig af

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 15:49

Kinderen moeten gewoon juist worden opgevoed en de ouders zullen zich hiermee moeten gaan bemoeien. Gebeurt dit niet, wordt het gaande gekker. We moeten niet allerlei 'speeltjes' gaan bedenken. Dit is dan juist een beloning, welke ik niet zie zitten...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 15:52

Waarom niet én goede initiatieven stimuleren én het probleem bij een van de oorzaken (ouders) aanpakken, MamboBeach?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:07

MamboBeach schreef:
Kinderen moeten gewoon juist worden opgevoed en de ouders zullen zich hiermee moeten gaan bemoeien.

Prima. Hoe ga je dat voor elkaar krijgen? En wat doen we in de tussentijd om de overlast te beperken?

Citaat:
We moeten niet allerlei 'speeltjes' gaan bedenken. Dit is dan juist een beloning, welke ik niet zie zitten...
En dat het leidt tot *minder* overlast en niet meer overlast - dat doet er voor jou niet toe? Effect is niet belangrijk?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:49

dat is ook belangrijk,maar ik begrijp wel dat het voor het gevoel tegen de principes indruist.

rottigheid uithalen=beloning

het ligt gecompliceerder en niet zo zwart wit,maar ik begrijp het gevoel wel een beetje

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:50

Ik begrijp de gevoelens ook heel goed ja :)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:59

De ouders zullen op een juiste wijze moeten worden voorgelicht. En hoe of wat of waar, daar gaat het mij niet om. Maar niet dit soort gekke dingen omdat ze anders rottigheid uithalen! En de mensen die roepen dat deze groep marokkanen niets verkeerds doen en dat het niet aan hun ligt hebben behoorlijke oogkleppen op. Nee hoor, als je dit op deze manier beloont wordt het echt gaande gekker, moet je nagaan wat we er al niet voor doen en dat het al zo 'gewoontjes' is en we er gewoon akkoord mee gaan...

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 17:01

Men moet in Nederland eerst een beginnen om minimale straffen in de wet op te nemen i.p.v. maximale straffen. Moord is minimaal 15 jaar als voorbeeld. Leeftijd doet bij een zwaar vergrijp niet ter zake. Overval, minimaal 7 jaar, geweld kan het alleen maar oplopen, maar nooit minder worden.
Dan weet iedereen die iets van plan is uit te gaan spoken wat hij minimaal al kan krijgen en of het dat wel waard is voor soms maar een paar centen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 17:02

Maar niemand zegt toch dat alle Marrokanen in de Oosterwei heilig zijn?? Volgens mij is de algemene tendens dat men vindt dat de goeden niet onder kwaden moet lijden :)

En ik vind het juist wel interessant om ideeën uit te wisselen over het aanpakken van de problematiek :)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 17:11

Ik heb wel eens anders gehoord Heino, maargoed...

De goede onder de kwaden lijden? Hoe bedoel je? De buurtbewoners of wie?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 17:16

Wat ik begreep is dat een aantal mensen in dit topic het stom vinden dat óók de relschoppers uitgenodigd zijn op het feestje. Terwijl er ook een boel vinden dat het ook weer niet eerlijk is om geen enkele Marrokaan een feestje te geven omdat dan de goeden onder de kwaden lijden :)

Mensen die problemen in de Oosterwei volledig ontkennen ontbreekt het aan realiteitszin.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 17:24

MamboBeach schreef:
De ouders zullen op een juiste wijze moeten worden voorgelicht. En hoe of wat of waar, daar gaat het mij niet om.

Jou misschien niet, maar dat is nou net waar het in het algemeen wel om zou moeten gaan. Het is heel makkelijk om een paar 'principes' te hebben en dan niet verder te kijken naar de praktijk - maar dat heeft zo weinig effect.

Citaat:
Nee hoor, als je dit op deze manier beloont wordt het echt gaande gekker, moet je nagaan wat we er al niet voor doen en dat het al zo 'gewoontjes' is en we er gewoon akkoord mee gaan...

De feiten zijn anders.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 17:50

Laat ik het zo stellen Heino, dat als dit feest puur en alleen is georganiseerd om de relschoppers rustig te houden ik het niet begrijp.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 17:51

Ik weet niet wat de feiten zijn Shadow, vertel het me maar.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 17:56

MamboBeach schreef:
DNee hoor, als je dit op deze manier beloont

Snap werkelijk niet waar deze (domme) redenatie vandaan komt, er is op geen enkele wijze sprake van 'beloning' het gaat hier om preventie, en dat is iets heel anders.
De verantwoordelijken hiervoor zijn niet in een kringetje gaan zitten om de gepaste beloning te bespreken, ze zijn zich (met succes) gaan beraden over een passende oplossing om te voorkomen dat er moeilijkheden zouden ontstaan.
Plaats nog maar even een quote van Shadow0 die in mijn ogen heel mooi de heersende mentaliteit (hier en elders) omschrijft:
Shadow0 schreef:
Citaat:
De denkwijze van de gemiddelde nederlander word ergens op gebaseerd......

:j Gebrekkig inzicht, slecht lezen, simplistisch redeneren en weinig oog voor detail.

En oh ja. Er is zeker een groep die zich misdraagt maar degene die dat NIET doen en actief bezig zijn om de overlast terug te brengen zijn in elk geval al stukken constructiever bezig dan die 'gemiddelde nederlander' die niet geinteresseerd is in oplossingen maar alleen in zeuren en de sfeer nog verder verpesten.

Van het hele onderwerp straalt wel weer een boel afgunst af. En wil je zelf zo'n feestje geven? Doen! Ga met een goed plan naar de gemeente, spreek het buurtbudget aan en zie hoe ver je komt. Er is behoorlijk wat mogelijk. Maar 'de gemiddelde nederlander' ziet liever wat er NIET kan... (Uitdaging: begin nu eens niet gelijk met een heel verhaal wat er allemaal niet kan en waarom niet.)

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 18:09

Gelukkig is het bijna 3 maart en hoop ik dat alle Gouwenaren gaan stemmen en dat er dan eens een keer iets veranderd in de houding van het bestuur van de afgelopen 25 jaar.

Ik kan me nog zeer goed herinneren dat de wethouder CD-bonnen van 25 gulden uit deelde aan Marokkaanse probleemjongeren die meer dan 8 weken niet in aanraking waren geweest met de politie.
Mijn broer heeft toen even geïnformeerd waar hij zijn bon op kon halen omdat hij nog nooit in zijn leven in aanraking was geweest met politie. Maar helaasch...hij behoorde niet tot de doelgroep.

Ondertussen probeer ik me van de zooi in Gouda zo min mogelijk aan te trekken en wil ook het liefst verhuizen. En tsja, de véle "incidenten" die ik heb meegemaakt in mijn persoonlijke leven met een bepaalde groep is daar een van de hoofdoorzaken van.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 18:12

MamboBeach schreef:
Laat ik het zo stellen Heino, dat als dit feest puur en alleen is georganiseerd om de relschoppers rustig te houden ik het niet begrijp.

Maar wat is dan het verschil met skatebanen voor hangjongeren om te voorkomen dat ze van het Goudse stadhuis af gaan racen? Of graffitti muurtjes om te voorkomen dat openbare gebouwen volgespoten worden?

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 18:18

Een klein voorbeeldje van afgelopen jaarwisseling, hoe het er in Gouda aan toe gaat.

Een persoon die ik zeer goed ken is opgepakt door de politie omdat hij een Marokkaans ventje bij zijn kladden heeft gepakt en door elkaar heeft geschud omdat hij al ruim een uur vuurwerk liep te gooien in de richting van die persoon en zijn vrienden. Ook na herhaaldelijk vragen om hiermee op te houden, gingen ze ermee door. Toen mijn bekende vervolgens iets vlakbij zijn nek voelde ontploffen, was de maat vol en heeft hij het vuurwerk afgepakt en een zo'n joch dus door elkaar geschud.
Je raad het al. Toen kwam de politie. En wie mocht er mee naar het bureau? Mijn bekende en zijn vrienden. Op het bureau kregen ze een kopje koffie en een gesprekje met de agent. De agent legde uit dat ze hen wel op MOESTEN pakken omdat er anders rellen uitgebroken waren in de wijk. Nu bleef het tenminste rustig. Na vijf minuutjes konden ze gaan.

Zó gaat het dus in Gouda. Alles om de lieve vrede te bewaren. Maar eens een keer goed optreden tegen een kleine harde kern die het verpest voor de hele stad. Dát heb ik nog nooit meegemaakt. En ik heb zo ontzettend veel meegemaakt, heel veel narigheid.

En hier nog een artikel van een oud collega van mijn vader.
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/ ... lege.dhtml

Wat in Gouda speelt is niet iets van de laatste jaren. Dit speelt zeker al 20 jaar. En er is in die tijd nog nooit iemand opgestaan om eens echt grote schoonmaak te houden.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 18:23

Dat er genoeg rottige dingen in Gouda gebeuren is duidelijk en behoeft mijns inziens ook geen verdere toelichting. Maar die rotzooi vraagt om een lange termijn aanpak, geen korte termijn aanpak. Daarmee schiet je namelijk helemaal niets op.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 18:27

Nee, daar ben ik het mee eens Heino. Maar dat is toch ook waar het al die jaren aan heeft ontbroken? Alles wordt steeds met de mantel der liefde bedekt. Maar je weet, zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

We hebben het over tuig van de onderste richel. Wat voor mens ben je als je oude vrouwtjes van hun tasje beroofd, met een gebroken arm op straat laat liggen. Of als je twee oudere mensen met pepperspray te lijf gaat? (uit eerste hand, gaat om mijn opa en oma)
Die kan je niet terechtwijzen met zachte hand. Die moeten gewoon goed gestraft worden en een heropvoeding krijgen.

Een goede vriendin van me probeert in haar wijk (ook een Goudse probleemwijk) al jaar in jaar uit dingen te organiseren om de buren tot elkaar te laten komen. Rommelmarkt, speelmiddagen voor de kinderen enz enz. Van de zomer had ze posters opgehangen overal voor het buurtfeest. Een dag later waren ze allemaal verdwenen, en vond ze ze verscheurd terug in diverse speeltuintjes.
Het wordt dus erg gewaardeerd alle moeite die ze doet.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 18:28

Sigrid schreef:
Die kan je niet terechtwijzen met zachte hand. Die moeten gewoon goed gestraft worden en een heropvoeding krijgen.

Ja én positief stimuleren door bvb burgerinitiatieven om integratie te bevorderen (waar ik dat feest een voorbeeld van zie).

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 18:35

Noem mij een pessimist, maar ik geloof niet zo heel erg in dat thee drinken en gezellige buurt initiatieven. Het grootste probleem zit hem in de opvoeding.

Marokkaanse ouders gaan gewoon héél anders om met hun kinderen dan de gemiddelde "Nederlandse" ouder. Er wordt thuis weinig gepraat. Meisjes worden binnen gehouden, maar tegelijkertijd wordt ook niet gevraagd waar de jongens zijn als ze een halve nacht op straat hebben gehangen.
De meeste van deze ouders/moeders hebben zelf nooit op school gezeten. Kunnen amper lezen of schrijven. Hoe moeten zij hun kinderen grootbrengen in een land, waar ze zelf uberhaubt niet naartoe wilden, waar ze de taal niet spreken enz?

En dit kan alleen veranderen door intensieve begeleiding te geven aan de ouders. En mijns inziens is een buurtfeest misschien een leuke bijkomstigheid, maar niet bepaald de oplossing voor grote structurele problemen als deze.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 18:37

Sigrid schreef:
En dit kan alleen veranderen door intensieve begeleiding te geven aan de ouders. En mijns inziens is een buurtfeest misschien een leuke bijkomstigheid, maar niet bepaald de oplossing voor grote structurele problemen als deze.

Niet dé oplossing, want die is er simpelweg niet. Maar het draagt absoluut bij aan saamhorigheidsgevoelens en biedt ruimte voor contacten met andere buurtbewoners. Maar die buurtbewoners staan ook niet altijd open voor elkaar.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 18:42

Dus kun je het geld voor dit soort initiatieven beter besteden aan een heropvoedingsprogramma. Eerst het zuur, dan het zoet...

Want hoe een lieve meid ik die vriendin die ik hierboven ook noemde ook vind... Ze is al jaren bezig in haar wijk. Heeft contact met buurtvaders, jongerenwerkers en de jongeren zelf. En tóch is het met oud en nieuw bij haar in de wijk dus weer misgegaan. Waarom?
Ze hebben gewoon totaal geen respect voor gezag, of respect uberhaubt voor de inspanningen van andere mensen (terwijl ze zelf het woord "respect" nog redelijk vaak in hun mond nemen ironisch genoeg) Dus het lijkt me zaak ze dat eerst eens bij te brengen en dat er daarná gezellig thee gedronken mag worden.

En ohja, dan moet ik toch ook weer even denken aan het buurthuis "incident". Na lang zeuren kregen ze dan eindelijk hun eigen buurthuis. Blijkbaar hebben ze dat nodig omdat ze zich vervelen. Binnen de kortste tijd was de pooltafel gesloopt en zelfs de toiletpot uit de grond gerukt. Ja, echt ontzettend dankbaar.