Waar komt het geld voor donaties aan Haiti vandaan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 11:58

Ik geef steeds redenen omdat ik het gevoel heb dat MIJN mening niet wordt geaccepteerd zodra iemand hier zegt dat diegene 83 mil. teveel vindt worden we voor gek en egoistich verklaard. En dan heb je heel bokt over je heen ;)

Daarom probeer ik mijn agrumenten te geven, maar ja de meeste zijn het niet eens met mijn mening dus zal mijn mond houden en stilletjes meelezen. Ajuh :o :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 12:09

wouterpaard schreef:
Ik geef steeds redenen omdat ik het gevoel heb dat MIJN mening niet wordt geaccepteerd zodra iemand hier zegt dat diegene 83 mil. teveel vindt worden we voor gek en egoistich verklaard. En dan heb je heel bokt over je heen ;)

Daarom probeer ik mijn agrumenten te geven, maar ja de meeste zijn het niet eens met mijn mening dus zal mijn mond houden en stilletjes meelezen. Ajuh :o :o

ik snap de redenatie ook niet waarom het te veel zou zijn, als er al een statje gegeven is aan welke organisatie het geld is verdeeld. Ook dat het gewoon een inzameling is geweest op giro 555 en dat de benaming dit keer Help de slachtoffers van Haïti. Potjes raken leeg en moeten gevuld worden, vandaar dat er bij elke ramp ingezameld wordt. Het is nooit te veel.

Zolang het koningshuis nog miljarden kost en we trouw zwaaien met onze vlaggetjes, snap ik niet dat mensen die op het randje van de dood hangen, met een paar euro's te veel worden bestempeld. :D :D Ik moet er gewoon om lachen....het is de sop de kool niet waard. Een paar euro heeft bij ons al decennia lang geen waarde meer......we verliezen het als we niet opletten omdat we ze zo in onze jaszak stoppen....zoveel waarde heeft het.... :+

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 18:57

russel schreef:
wouterpaard schreef:

ik snap de redenatie ook niet waarom het te veel zou zijn, als er al een statje gegeven is aan welke organisatie het geld is verdeeld. Ook dat het gewoon een inzameling is geweest op giro 555 en dat de benaming dit keer Help de slachtoffers van Haïti. Potjes raken leeg en moeten gevuld worden, vandaar dat er bij elke ramp ingezameld wordt. Het is nooit te veel.

Zolang het koningshuis nog miljarden kost en we trouw zwaaien met onze vlaggetjes, snap ik niet dat mensen die op het randje van de dood hangen, met een paar euro's te veel worden bestempeld. :D :D Ik moet er gewoon om lachen....het is de sop de kool niet waard. Een paar euro heeft bij ons al decennia lang geen waarde meer......we verliezen het als we niet opletten omdat we ze zo in onze jaszak stoppen....zoveel waarde heeft het.... :+

En dat het koningshuis zo veel geld kost , vindt ik ook niet kloppen ....
Het geld ophalen een goed initiatief , maar het verdubbel hoeft van mij niet !
Ze hadden eerst kunnen kijken hoever Haiti kan komen met het geen dat vrijwillig gedoneerd is , daarna had de regering hier nog kunnen zeggen , goh: Ze hebben nog veel meer nodig om het land redelijkerwijs op te bouwen , we geven bij .....

Ik vindt zolang er hier in NL ook nog mensen op straat slapen , en in de vuilnisbak kijken of er wat te eten valt , dat de regering niet zomaar het opgehaalde geld uit vrijwillige donatie moet verdubbelen ..

Het gaat mij dus om het " verdubbelen " en niet om de donatie,s ! Ben alleen maar blij voor de inwoners van Haiti dat er geld van onze mensen in NL gedoneerd wordt " vrijwillig " van mensen die het " kunnen en willen " missen

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 19:31

Zinzi_jewel schreef:
Ik vindt zolang er hier in NL ook nog mensen op straat slapen , en in de vuilnisbak kijken of er wat te eten valt , dat de regering niet zomaar het opgehaalde geld uit vrijwillige donatie moet verdubbelen ..

De mensen die in nederland op straat leven kiezen hier zelf voor. Financien hoeft voor niemand een reden te zijn om op straat te slapen... het probleem is verslaving en psychische problemen.

KiWiKo

Re: Waar komt het geld voor donaties aan Haiti vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 19:34

naaa is niet helemaal waar Odetteke :)

als de BV Nederland een gratis huis voor hun ter beschikking stelt, dan gaan ze daar echt wel in wonen hoor :)

Elke gemeente moet eigenlijk verpicht worden 0,1% van de huizen beschikbaar te stellen voor daklozen....... is dat hele probleem opgelost :)

Moreill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 19:52

Zinzi_jewel schreef:
Nou geloof dat moreill alleen maar wil zeggen , dat ze die 10 euro best aan haitti wil geven , omdat ze hier toch niet veel kan met de 10 euro ....
Ik heb niks gegeven , en ik ga ook niks geven . Dat heeft de regering al gedaan !!

Het is een beetje dubbel op.. Ik heb zelf niks gegeven/gedoneerd, en inderdaad wat ik wil zeggen, met 10 euro kan ik hier nog geen 2x naar de Mac, kan ik 2 pakjes sigaretten halen en 1x de tank van mijn brommobiel volgooien dus kan ik het wel missen.. Maar aan de andere kant.. Daar kunnen ze er 30 pakjes sigaretten van halen, 25 x naar de Mac en 10x de tank volgooien.. Dus voor een 10tje zijn zij al een stuk verder, ik niet..

En waarop jij een reactie geeft (van die ander) , ik voel me inderdaad niet betrokken bij deze ramp, ik heb bij god nog nooit van Haiti gehoord, tot aan een paar weken geleden..

En ik vind 100 mil (of hoe veel is 't nou) nog steeds veel te veel voor zo'n klein land als Nederland wat leeft in de crisis..

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 20:09

odetteke schreef:
Zinzi_jewel schreef:

De mensen die in nederland op straat leven kiezen hier zelf voor. Financien hoeft voor niemand een reden te zijn om op straat te slapen... het probleem is verslaving en psychische problemen.

DAT klopt niet !!! Mensen die met -15 op straat slapen omdat de plekken in de daklozen huizen vol zijn , kiezen hier niet zelf voor .
Maar jij bent gelukkig iemand die niet genoeg financieel en andere problemen heeft om dat mee te beleven !
Ik ken wel mensen die zodanig in de problemen zijn geraakt en die noodgedwongen op straat terecht zijn gekomen ...
Ja die hebben er zelf voor gekozen om hun baan te verliezen , niet geholpen te worden door de instanties , hun huis te verliezen en in het park te gaan slapen .......

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 20:38

Zinzi_jewel schreef:
DAT klopt niet !!! Mensen die met -15 op straat slapen omdat de plekken in de daklozen huizen vol zijn , kiezen hier niet zelf voor .

Even terzijde, maar de grote steden waar meerdere daklozen leven hebben speciale opvang in tijden van kou. Amsterdam heeft zelfs een politieverordening afgekondigd om mensen te dwingen binnen te overnachten bij ernstige vorst. Hoewel er in Nederland genoeg schrijnende situaties zijn, en lang niet iedereen ervoor kiest om thuisloos te zijn, zijn er toch meestal wel opties als het echt koud is. En in elk geval meer dan in Haiti (of, wat dat betreft, in het overgrote deel van de wereld.)

Ik vind het niet helemaal fair dat je een beeld schetst dat niet juist is.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 21:07

Dat klopt dat er speciale opvang is , maar die zat vol !! Daarna heeft de politie de verordening afgegeven ...... Omdat er mensen op straat sliepen in Eindhoven .
Dus ik vindt het beeld dat ik schets wel juist is , en blijf het niet eens met de verdubbeling van de donaties van de regering ...

Kredietcrissis , mensen worden werkeloos en wie helpt hun . De WW , ja 70 %
Maar ach dat beeld is niet eerlijk , in Haiti hebben ze het veel slechter , en die mensen kunnen er niks aan doen dat ze onder dat sterrenhemel geboren zijn !!!
Net zoals onze mensen er niets aan kunnen doen , dat het niet goed gaat binnen het bedrijf waar ze elke dag hard moeten werken om hun kinderen eten te geven .....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 21:35

Wat een zielige post, zou er bijna medelijden mee krijgen.

Krijg het gevoel dat er hier posters zitten die nog nooit wat hebben meegemaakt......

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 21:38

Als je met bovenstaande op mij doelt ? Ik heb genoeg voor mijn kiezen gehad !!!
Gelukkig geen aardbevingen of overstromingen of andere natuurrampen !
Ze willen hier verklaringen waarom ik de verdubbeling van de regering niet zie zitten , nou dat zijn mijn redenen ....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 21:39

KiWiKo schreef:
naaa is niet helemaal waar Odetteke :)

als de BV Nederland een gratis huis voor hun ter beschikking stelt, dan gaan ze daar echt wel in wonen hoor :)

Elke gemeente moet eigenlijk verpicht worden 0,1% van de huizen beschikbaar te stellen voor daklozen....... is dat hele probleem opgelost :)

Laten de meesten nou net niet in huizen willen wonen en laten er nou ook zijn die wel een huis hebben en het onderverhuren. Het daklozenwereldje is een andere wereld en die ga je niet begrijpen als je die kant niet kent. Er zijn er genoeg die dus een huis hebben, dat onderverhuren, een uitkering krijgen omdat je immers een vaste woon en verblijfplaats nodig hebt voor een uitkering. Als is het maar bij je familie...en 1 keer per maand gaan ze wel naar huis, uitkering op halen, kleren wassen en soms zelfs nog een kapper. Heel vreemd hoor als je ze een paar dagen niet ziet en ineens in andere kleren, helemaal schoon, nette haren en zichtbaar ook een paar dagen goed gegeten en dan vrolijk weer in hun daklozenbuurtje gaan vertoeven.....

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 21:41

Zinzi_jewel schreef:
Ze willen hier verklaringen waarom ik de verdubbeling van de regering niet zie zitten , nou dat zijn mijn redenen ....

Maar dat potje waarmee de regering heeft verdubbeld was sowieso bedoelt voor ontwikkelingshulp. En niet voor zaken die in nl nog verbeterd kunnen worden. Of vindt jij dat NL helemaal geen hulp moet bieden aan andere landen, zolang alles hier nog niet helemaal perfect is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 21:56

Wie de schoen past, trekke hem aan. Weet dat het bij een ander altijd erger kan.

Idd het was geld voor ontwikkelingshulp die nu een direkte reden had. Nederland zal nooit op orde komen. Dat is bij geen een land, wij zijn een land waar zoveel gratis is en geregeld en met subsidie...

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 23:34

KiWiKo schreef:

IK ben geschokt :oo
Zeg je dit nou omdat je dan nog een kans hebt wanneer schuldeisers je hele hebben en houwen weg komen halen of is dit nou jou ideaal zoals Nederland zou moeten zijn???

Of snap jij het nou gewoon echt niet?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 00:17

Charlie_P schreef:
Zinzi_jewel schreef:

Maar dat potje waarmee de regering heeft verdubbeld was sowieso bedoelt voor ontwikkelingshulp. En niet voor zaken die in nl nog verbeterd kunnen worden. Of vindt jij dat NL helemaal geen hulp moet bieden aan andere landen, zolang alles hier nog niet helemaal perfect is?

Dat heb ik nooit gezegd , ik heb gezegd dat dat verdubbelen van mij niet hoeft !!!

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 03:55

Over de verdubbeling: ik denk dat veel mensen dat verkeerd zien. Nederland doneert sowieso. Dus niet de verdubbeling maar de burgerdonaties zijn het ''extraatje''. Je kunt de verdubbeling zien als een 'respons' op wat de donerende/gemiddelde burger wil. Ieder bedrag dat door een burger gedoneerd wordt, wordt door de regering verdubbeld... En daarbij houden ze heus wel een minimum en maximum bedrag in het achterhoofd.

Maar goed, zinzi_jewel: zet dan dit er nou eens tegenover:

Toekie schreef:
Er gaat:
- 67,1 miljard naar Sociale Zaken en Werkgelegenheid
- 63,8 miljard naar Volksgezondheid, Welzijn en Sport
- 36,5 miljard naar Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
- ...

Dit dus tegenover de 800 miljoen (= 0,8 miljard) voor Veiligheid, humanitaire hulpverlening en bestuur van Buitenlandse Zaken.

Jij vindt dus de 0,041 miljard euro die de regering doneert aan Haïti te veel? En jij vindt dat we dat geld beter eerst in eigen land kunnen investeren? Dus dat bijvoorbeeld het bedrag voor Volksgezondheid e.d. wordt verhoogd van 63,8 miljard naar 63,841 miljard? :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 05:31

toekie :) de regering verdubbeld helemaal niks, de regering doneert ook helemaal niks :)

de regering heeft geen geld, de regering is slechts bewaarder van ons geld :)

nogmaals het gaat me er niet om of ze wel of niet ons geld naar haiti sturen, het gaat me er wel om dat een minister zich op de borst gaat kloppen omdat hij gewoon ons geld uitgeeft :)

zou hetzelfde zijn als ik inbreek op jouw bankrekening en dan alles wat er op jouw bankrekening staat overmaak op 555 en vervolgens keihard roep.......... kijk eens hoe goed ik ben, ik heb zoveel geld over gemaakt op 555.......

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 05:34

Kaja schreef:
KiWiKo schreef:

IK ben geschokt :oo
Zeg je dit nou omdat je dan nog een kans hebt wanneer schuldeisers je hele hebben en houwen weg komen halen of is dit nou jou ideaal zoals Nederland zou moeten zijn???

Of snap jij het nou gewoon echt niet?

die snap ik niet???? wat is er mis met gratis huizen voor daklozen?

oja, en ik persoonlijk ga niet failliet hoor, de zaak (BV) zou eventueel kunnen :) dus ik weet niet wie wat nou niet begrijpt :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 12:28

KiWiKo schreef:
toekie :) de regering verdubbeld helemaal niks, de regering doneert ook helemaal niks :)

de regering heeft geen geld, de regering is slechts bewaarder van ons geld :)

nogmaals het gaat me er niet om of ze wel of niet ons geld naar haiti sturen, het gaat me er wel om dat een minister zich op de borst gaat kloppen omdat hij gewoon ons geld uitgeeft :)

zou hetzelfde zijn als ik inbreek op jouw bankrekening en dan alles wat er op jouw bankrekening staat overmaak op 555 en vervolgens keihard roep.......... kijk eens hoe goed ik ben, ik heb zoveel geld over gemaakt op 555.......

Dat is nou precies wat ik oa. bedoel , alleen wordt het niet goed begrepen ....

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 15:38

Nou ik zie dat toch totaal anders. :) En dan niet het gedeelte van dat we allemaal belasting betalen. Maar ik vind de benaming/vergelijking ''inbreken op iemands bankrekening'' en ''alles wat erop staat eraf halen'' :? echt te ver gaan. Beetje slachtofferig zelfs. ''Zichzelf op de borst kloppen'' vind ik ook overdreven. Het gaat erom dat wij als Nederland een land in vreselijke nood helpen. ''Ons'' geld wordt ingezet op alle vlakken, dus ook op dit ieniemienie stukje noodhulp. Als je het hier niet mee eens bent, dan stem je op bijv. PVV. Die willen ontwikkelingshulp afschaffen. En als je vindt dat dat geen zin heeft omdat meerdere partijen het toch nooit eens worden. Kun je misschien beter in Noord-Korea of op een onbewoond eilandje gaan wonen. := ;)

Ik ben nog steeds benieuwd naar dit:

Toekie schreef:
Maar goed, zinzi_jewel: zet dan dit er nou eens tegenover:

Toekie schreef:
Er gaat:
- 67,1 miljard naar Sociale Zaken en Werkgelegenheid
- 63,8 miljard naar Volksgezondheid, Welzijn en Sport
- 36,5 miljard naar Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
- ...

Dit dus tegenover de 800 miljoen (= 0,8 miljard) voor Veiligheid, humanitaire hulpverlening en bestuur van Buitenlandse Zaken.

Jij vindt dus de 0,041 miljard euro die de regering doneert aan Haïti te veel? En jij vindt dat we dat geld beter eerst in eigen land kunnen investeren? Dus dat bijvoorbeeld het bedrag voor Volksgezondheid e.d. wordt verhoogd van 63,8 miljard naar 63,841 miljard? :)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 16:54

Toekie schreef:
Als je het hier niet mee eens bent, dan stem je op bijv. PVV. Die willen ontwikkelingshulp afschaffen. En als je vindt dat dat geen zin heeft omdat meerdere partijen het toch nooit eens worden. Kun je misschien beter in Noord-Korea of op een onbewoond eilandje gaan wonen. := ;)

Wel merkwaardig dat Wilders himself aan de telefoon zat om geld te innen, daar heb ik me toch wel over verbaast

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:02

Hm ja dat kan ik wel verklaren en heb ik eigenlijk ook verkeerd opgeschreven. Geef ik meteen toe! PVV is dus idd voor afschaffing van ontwikkelingshulp, maar met uitzondering van noodhulp. Hij is wel het meest ''anti''. :)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:05

Dus die mensen in Afrika die in tenten wonen, opgejaagd en verkracht worden en zo dat is geen noodhulp :? , sorry off topic :o

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:10

Even voor de duidelijkheid: Ik ben ook anti hoor, anti Wilders. :D
Noodhulp is de eerste hulp na een ramp.