KLM: dikke mensen moeten extra stoel boeken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: KLM: dikke mensen moeten extra stoel boeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 01:22

Moet het opgeven van dat gewicht wel betrouwbaar zijn natuurlijk. :=

mick75

Berichten: 4566
Geregistreerd: 18-04-08
Woonplaats: In Hell

Re: KLM: dikke mensen moeten extra stoel boeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 01:29

Dat klopt, maar is vrij eenvoudig op te vangen door net als vroeger weer bij het reisburo te boeken.

Ik snap zowiezo niet dat iets dat voor de veiligheid zo afhankelijk is van zoveel factoren zo eenvoudig te boeken is voor elke mafkees die met internet overweg kan. Wat als een vliegtuig toevallig een zeer groot percentage mensen met overgewicht en maximale baggagelast is volgeboekt, dat is ronduit levensgevaarlijk! Voor zowel de passagiers en crew, als wie er zo onfortuinlijk is op de plek te staan waar het ding dan onbedoeld neerkomt. Er zijn verdorie al vliegtuigen neergestort wegens overbelasting! Hoeveel meer moeten er volgen?

Nadir

Berichten: 12937
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 09:24

mick75 schreef:
Vliegen is voor het overgrote deel van de mensen geen plicht, het is luxe. Daar mogen best eisen aan gesteld worden.

Indien het wel een plicht is maakt die regel niets uit, dan betaalt je baas toch je tickets. :P

mick75 schreef:
Er zijn verdorie al vliegtuigen neergestort wegens overbelasting!

Waar baseer je dat op? Zijn daar cijfers van? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 09:33

Ja, dat klopt. Overbelasting door gewicht passagiers samen en totaal aantal toegestane kg bagage. Je mag nu minder meenemen dan vroeger.

IJp

Berichten: 1584
Geregistreerd: 30-11-06
Woonplaats: Cheesecity me not like cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 09:35

Is het niet allemaal alvast 1 grote 1 april grap? De regeling gaat namelijk in op 1 april!

Mootje
Berichten: 15719
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 09:37

Russel, hoe veel mocht je vroeger meenemen? Ik mag 40kg op elke vlucht meenemen :o

42cm is trouwens idd niet veel. Ik zat laatst voor mijn werk in een fokker 50 en toen viel het mij inderdaad op dat de stoelen niet mega-ruim zijn (en dan ben ik al 16kg afgevallen)

Nadir

Berichten: 12937
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 09:38

russel schreef:
Ja, dat klopt. Overbelasting door gewicht passagiers samen en totaal aantal toegestane kg bagage. Je mag nu minder meenemen dan vroeger.

Ik geloof het ook wel, maar ik vroeg me af of daar cijfers van zijn...

Nadir

Berichten: 12937
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 09:38

IJp schreef:
Is het niet allemaal alvast 1 grote 1 april grap? De regeling gaat namelijk in op 1 april!

Dat lijkt me heel sterk en dat zou ook wel een hele misselijke grap zijn. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 09:38

Ja, dat weet ik niet, moet je googlen :D ,of ze overal cijfers van maken, tja.... wie weet :D

IJp

Berichten: 1584
Geregistreerd: 30-11-06
Woonplaats: Cheesecity me not like cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 09:50

Nadir schreef:
IJp schreef:
Is het niet allemaal alvast 1 grote 1 april grap? De regeling gaat namelijk in op 1 april!

Dat lijkt me heel sterk en dat zou ook wel een hele misselijke grap zijn. :+

Ja maar tot nu toe stinkt een ieder daar met 2 open ogen in, indien het zo is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 09:54

Ze praten hier al jaren over en ik geloof dat in Amerika sommige maatschappijen dat al doen. Daar zijn er staten waar echt overgewicht heerst.

ilse86
Berichten: 3220
Geregistreerd: 16-11-09

Re: KLM: dikke mensen moeten extra stoel boeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 09:56

ik vind het ook niet meer dan normaal eigenlijk

Stormchaser

Berichten: 553
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 10:00

Toch vind ik hier de vergelijking met auto's wel nuttig. Als ik in een Hummer wil rijden, betaal ik veel meer wegenbelasting dan wanneer ik in een Panda zou rijden. Als ik 2 auto's op mijn naam heb staan betaal ik die belasting ook 2x.

Zo werkt dat met vliegtuigstoelen toch ook? Heb je 2 stoelen nodig vanwege een te dikke kont? Prima, maar dan moet je ze ook beide betalen. Wil je dat niet? Dan val je maar af! Het gros van de dikke mensen kan wel degelijk wat aan hun overgewicht doen. Dat verhaal van die zware botten kennen we nu wel! Het is net als stoppen met roken, uitkijken naar een gezond leven en doorzettingsvermogen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:03

Zo willen ze ongezond eten ook duurder maken, op zich hartstikke logisch laat de 'vervuiler' maar betalen voor zijn ongezonde leefwijzen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:07

Maar dan moeten ze gezond eten goedkoop maken. Zolang de minima patat en pizza's en chinees waar ze dan weer 3 dagen van kunnen eten, beter kunnen betalen, dan verse groenten, salades etc....blijft dat zo...

Ik geloof dat Engeland het subsidieert in achterstandswijken. Daar is vers voedsel erg duur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:07

Mick, welke crashes waren het gevolg van overbelading?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:12

Als je googled vind je wel wat.

Maar ik weet ook dat ze tanken om tot hun max te komen, dat betekend dat ze vaak maar net genoeg kerosine hebben, dan krijg je ook problemen als er wat gebeurd en ze moeten omvliegen, of laag blijven cirkelen omdat ze nog niet kunnen landen, een vliegveld verder pakken. Al dat soort dingen komen dan in gevaar.

Dat heeft vaker problemen gegeven, dat ze gewoon te weinig kerosine hadden om problemen op te lossen.

MoriMann

Berichten: 830
Geregistreerd: 25-07-09
Woonplaats: This side of reality

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:15

KLM wil dit niet instellen om mensen met overgewicht te pesten. Ik vermoed dat het voornamelijk om de eigen portemonee gaat, maar een voor het bedrijf leuke bijkomstigheid is wel, dan het het comfort voor alle passagiers (dus niet alleen voor de dunne mensen die worden gedwonen te delen, maar ook voor de zware mensen zelf) omhoog kan gaan. Of misschien zijn er wel daadwerkelijk klachten binnen gekomen van slanke mensen die met uitpuilende buren te maken hebben gehad, dat vertelt het verhaal niet, maar ik hoor hier het een en ander van 'ervaringsdeskundigen'.

Het punt is, dat somminge dingen niet passen en daar moet op ingespeeld worden. Je zet toch ook niet twee zware trekpaarden in een tailer die bedoeld is voor twee slanke sport pony's? Het past niet, dat heeft niets met discriminatie of geldklopperij te maken en staat volledig los van eigen schuld of onderliggende oorzaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:17

Klachten met uitpuilende buren....die zullen er ook zat zijn. Als ze hun armen niet op de leuningen kunnen houden omdat hun lijf daar op zit, dan heb je idd last, want de stoelruimte is al zo klein. Dan kom je ook niet makkelijk voor zo iemand langs als je er uit wil.

Moggsy
Berichten: 473
Geregistreerd: 02-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:18

Ik heb nog een stuk uit de krant gevonden, wat goed weergeeft hoe de situatie is.
Vanmorgen stond in de krant dat men op de 2e stoel korting krijgt.
En dat wanneer het vliegtuig niet is volgeboekt, men de 2e stoel krijgt terug betaald.

Het krantenartikel:

Vervoerders worstelen met dikke reizigers

We worden met zijn allen te zwaar, zelfs zo zwaar dat luchtvaartmaatschappij Air France dikke reizigers een extra stoel opdringt in het vliegtuig. In Amerika zijn ze wel wat gewend, maar hoe gaan de Nederlandse vervoersmaatschappijen om met de uitdijende passagiers? Over de kosten van de extra ruimte is iedereen het eens: die komen voor rekening van de passagier.

Dikke reizigers hebben het niet alleen zelf moeilijk om zich van de ene naar de andere plaats te bewegen, ook de vervoerder kan het zwaar hebben om corpulente passagiers te verplaatsen.

Een buschauffeur van Oad Reizen heeft een hele periode ziek thuisgezeten, nadat hij een week met een zwaarlijvige passagier op stap is geweest. ,,Die vrouw reisde alleen en had niet gemeld dat zij niet zelfstandig de bus in en uit kon komen en bij bepaalde attracties hulp nodig had,'' vertelt directeur Julius ter Haar van Oad. ,,De chauffeur moest constant met haar op stap. Na die reis heeft hij zich met ernstige rugklachten ziekgemeld.''

De reisorganisatie heeft hierna direct maatregelen genomen. ,,We hebben besloten dat reizigers die niet zelfstandig kunnen reizen vanwege overgewicht, ook niet zelfstandig mogen reizen. De chauffeur mag die mensen weigeren als zij geen begeleiding bij zich hebben.'' Ter Haar vindt dat de reiswereld maatregelen moet nemen als de huidige ontwikkeling van zwaarlijvigheid doorzet.

Vooral de luchtvaart worstelt met steeds dikker wordende passagiers. ,,Luchtvaartmaatschappijen maken hun stoelen steeds smaller en de beenruimte steeds kleiner,'' meent vervoerseconoom Jaap de Wit. ,,Anderzijds eten mensen meer en worden ze dikker. Daarnaast worden ze ook nog eens langer. Die twee trends staan haaks op elkaar.''

Luchtvaartmaatschappijen gaan ver in hun pogingen zoveel mogelijk mensen in een vliegtuig te proppen, constateert De Wit. ,,Prijsvechters schenken geen gratis drankjes en dus hoeven passagiers minder naar het toilet. Dat scheelt een paar wc's en dat biedt ruimte voor extra stoelen.''

Dikke passagiers zijn een probleem voor een vliegtuig als zij niet meer in hun stoel passen of hun veiligheidsgordel (zelfs met verlengstuk) niet meer om kunnen. Martinair probeert dit probleem te voorkomen met een doorklikfunctie op haar website voor zeer corpulente passagiers. Op die site staat een telefoonnummer waar die mensen kunnen checken onder welke voorwaarden zij mee mogen.

De telefoniste van Martinair geeft aan dat de maatschappij gratis zorgt voor extra grondpersoneel als de reiziger door zijn omvang niet in staat is alleen op het vliegtuig te stappen. De passagier moet dit wel ruimschoots tevoren aangeven; liefst enkele weken voor vertrek.

Over de prijs van een eventuel ticket valt bij Martinair niet te onderhandelen. Als de passagier één ticket bestelt, maar twee zitplaatsen nodig heeft, dan krijgt hij een extra ticket aangeboden als de vlucht niet volgeboekt is. Is het vliegtuig vol, dan kan de reiziger niet mee en is hij het geld voor de ticket kwijt. ,,Wij gaan uit van de eigen verantwoordelijkheid van de passagier.''

Voor KLM, Martinair, Transavia en veel andere maatschappijen zijn de voorwaarden strikt: de te dikke reiziger is verplicht een tweede ticket tegen de volle prijs bij te kopen. Alleen Air France geeft korting op de tweede stoel.

,,Ik zou niet weten hoe wij korting kunnen geven op vliegtickets,'' zegt Oad-directeur Ter Haar. ,,De meeste chartermaatschappijen vliegen al voor kostprijs of net iets daarboven. De marges zijn veel te laag om korting te geven op een stoel.''

De extra kosten zijn veel zwaarlijvigen een doorn in het oog. Meldpunt Discriminatie zegt weinig te kunnen doen. Discriminatie van dikkerds is alleen strafbaar als de zwaarlijvigheid een gevolg is van een handicap en niet van eetlust. Bovendien geldt die regel slechts bij arbeid en onderwijs en niet bij levering van goederen en diensten, zoals passagiersvervoer. Dikke Nederlandse passagiers moeten dus altijd dieper in de buidel tasten voor een verre reis.

Nadir

Berichten: 12937
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 11:21

MoriMann schreef:
KLM wil dit niet instellen om mensen met overgewicht te pesten. Ik vermoed dat het voornamelijk om de eigen portemonee gaat, maar een voor het bedrijf leuke bijkomstigheid is wel, dan het het comfort voor alle passagiers (dus niet alleen voor de dunne mensen die worden gedwonen te delen, maar ook voor de zware mensen zelf) omhoog kan gaan.

KLM verdient toch niet meer aan deze regel?
Of ze nu 2 stoelen verkopen aan twee mensen of aan 1 persoon, dat maakt voor hun toch niet uit? Sterker nog, de persoon die 2 stoelen koopt betaald maar 175% van de prijs. Je zou ook kunnen stellen dat ze er verlies op draaien. Ze zullen dat vast op een andere manier wel weer compenseren, maar ik denk niet dat ze hier aan verdienen. :n

Springruit06
Berichten: 2894
Geregistreerd: 08-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:22

MoriMann schreef:
KLM wil dit niet instellen om mensen met overgewicht te pesten. Ik vermoed dat het voornamelijk om de eigen portemonee gaat, maar een voor het bedrijf leuke bijkomstigheid is wel, dan het het comfort voor alle passagiers (dus niet alleen voor de dunne mensen die worden gedwonen te delen, maar ook voor de zware mensen zelf) omhoog kan gaan. Of misschien zijn er wel daadwerkelijk klachten binnen gekomen van slanke mensen die met uitpuilende buren te maken hebben gehad, dat vertelt het verhaal niet, maar ik hoor hier het een en ander van 'ervaringsdeskundigen'.

Het punt is, dat somminge dingen niet passen en daar moet op ingespeeld worden. Je zet toch ook niet twee zware trekpaarden in een tailer die bedoeld is voor twee slanke sport pony's? Het past niet, dat heeft niets met discriminatie of geldklopperij te maken en staat volledig los van eigen schuld of onderliggende oorzaak.

Voor eigen portemenee is 't niet. ;) Want de 2de stoel kost maar 75% Wanneer ze de-twee-stoelen-regeling niet in zouden stellen zou er op die 2de stoel iemand kunnen zitten die wel 100% betaald.
En als het vliegtuig niet volgeboekt is krijg je het geld voor de 2de stoel terug.

Het gaat ze dus géén geld opleveren, eerder kosten..

Nadir

Berichten: 12937
Geregistreerd: 12-02-04

Re: KLM: dikke mensen moeten extra stoel boeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 11:23

Moggsy, mooi stukje.
Martinair was hier dus al eerder mee bezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:27

russel schreef:
Als je googled vind je wel wat.

Maar ik weet ook dat ze tanken om tot hun max te komen, dat betekend dat ze vaak maar net genoeg kerosine hebben, dan krijg je ook problemen als er wat gebeurd en ze moeten omvliegen, of laag blijven cirkelen omdat ze nog niet kunnen landen, een vliegveld verder pakken. Al dat soort dingen komen dan in gevaar.

Dat heeft vaker problemen gegeven, dat ze gewoon te weinig kerosine hadden om problemen op te lossen.

Als je googlet vind je van alles en nog wat en het meeste is niet betrouwbaar :). Wat je zegt over kerosine klopt ook niet helemaal, want dan zouden er per dag diverse vliegtuigen uit de lucht moeten vallen omdat het verkeerd uitgekiend zou zijn. Dat gebeurt dus niet omdat een vliegtuig zelf heel nauwkeurig kan bepalen hoeveel kerosine er nog nodig is en er is altijd extra aan boord voor calamiteiten. Een teveel aan kerosine kan voor de landing geloosd worden, in NL kan dat mooi in de noordzee.

Toad

Berichten: 4236
Geregistreerd: 01-08-05
Woonplaats: Nijkerk

Re: KLM: dikke mensen moeten extra stoel boeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:34

Ik vind het niet meer dan logisch dat je 2 stoelen moet betalen als je 2 stoelen gebruikt. Het is voor degene naast die persoon niet leuk om helemaal in de stoel gepropt te zitten omdat er naast hem een dik persoon zit.
Ik zat laatst nog in de bus naast een dik persoon, nou zeg, ik kon me helemaal niet meer bewegen, zat helemaal klem. De bus zat echter helemaal vol en er was geen andere plek.