Het Nieuws niet volgen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:28

Maar besef je je dan niet dat het nieuws van vandaag, de geschiedenis van morgen is?
Laatst bijgewerkt door FlyAway op 17-01-10 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Re: Het Nieuws niet volgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 17:30

Russel: met alle liefde

Vjestagirl schreef:
Naomi_unique schreef:
Inderdaad hoe kan je dat nou zeggen? Even heel kort door de bocht: Natuurlijk draait de wereld alleen om jou, en warom zou je maar verder kijken dan je neus lang is, of meeleven met andere mensen, of kijken hoe het met ze gaat?! Wat een verschrikkelijke tunnelvisie, natuurlijk hoef je niet alles tot in de puntjes te weten, maar een beetje algemene kennis van wat er in de wereld gebeurd..
Nee sorry maar hier kan ik geen goed woord over zeggen :n

Och. Ik wissel iedere maand 50 euro van mijn loon (wat 325 euro in de maand is) om in munten van 1 en 2 euro, die ik weg kan geven aan de dak en thuislozen die ik hier in de stad tegen kom. Loop ook weleens een winkel in om een sandwich te halen voor de man die zit te bedelen naast de deur van mijn werk.

Verbeter de wereld, begin bij je zelf. Ik denk dat kennis van wat er in Haitii gebeurd is mij niet helpt om de wereld beter te maken.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:30

FlyAway schreef:
Maar besef je je dan niet dat het nieuws van vandaag, de geschiedenis van morgen is?

Juist. ;)

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:31

Omdat Vjestagirl anders naar de wereld kijkt dan jij Toekie, zal zij niet die argumenten noemen die jij zou willen horen. Althans, dat denk ik. Je moet je eigen manier loslaten.

Maar als je wereld niet zo groot is, maakt het ook niet uit wat er elders gebeurt wat betreft de geschiedenis in wording. Dat blijft dan wel in verhouding (ben ik nog te volgen?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:32

Alet74 schreef:
Het volgen van het nieuws is ook iets anders dan het kopen van Fairtrade producten Russel, al begrijp ik wel waar je naar toe wilt. Maar ik denk dat je dit soort dingen los van elkaar moet zien, ook als nieuwsvolger kun je ervoor kiezen andere dingen te kopen.

Nogmaals, wie zijn wij om te oordelen over hoe iemand anders in de wereld staat? Zegt dat niet meer over 'de oordeler' dan over de ander?

Nou nee alet, je snapt het dus niet.....

Het een heeft wel met het ander te maken. Wat dacht je van verantwoording nemen van Westerling? Wonende in een land waar je vrijheid hebt te stemmen om de wereldpolitiek te beinvloeden, geld hebt om dat te verdelen en keuze te maken om ook arm te helpen, keuzes hebt in het kopen van eerlijke produkten of geblindoekt produkten kopen kinderarbeid, moderne slaverij in stand houden. Allemaal verantwoording die je als ontwikkeld rijk en vrijdenkend mens levend in luxe in een vrij land MOET nemen.

Verander de wereld en begin bij je zelf! En om te beginnen begin je bij verantwoording nemen en dat doe je om te weten hoe de wereld in elkaar steekt. En wat wij wel hebben en de achtergestelde arme mens niet, dat is TV, nieuwsblad, internet.....

Om nu met het oordeler aan te komen, wat een goedkope manier om je van je verantwoordelijkheid te ontslaan. Zegt mij weer meer van die vinger die zo graag terug wil wijzen en niet verder wil weten....

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 17:32

russel schreef:
Vjestagirl schreef:
En ik vind verkade niet te vreten, dus t kan me niet zo veel schelen wat die gebruiken.

Nou precies, de spijker op zijn kop. Jij vind het niet te vreten, dus jouw kan het niet schelen.

Nee heb niet het hele topic gelezen, van de 50 euro per maand aan de daklozen, heb ik niet gelezen. Kan je die post nog eens quoten of mij vertellen op welke pagina? Vind het nl behoorlijk veel, dus je hebt mij nu heel erg nieuwsgierig gemaakt.

Ik ben verantwoordelijk voor wat ik doe. Ik probeer ervoor te zorgen dat er uit mijn handen en door mijn handelen niet nog meer leed ontstaat. Dus biologisch, dus vegetariër, dus niet roken en niet drinken, dus geen koffie en geen tea.

Maar ik kan niet het leed van de hele wereld dragen. Het is vast heel geweldig van verkade dat ze fairtrade gebruiken (hoewel ik uit de reclames meer het idee krijg dat ze het doen vanuit een marketing perspectief dan wat anders) maar daar heb ik niets mee van doen. Verbeter de wereld, begin bij jezelf.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:33

Eerlijk is eerlijk, vjestagirl, dat vind ik zeker te respecteren hoor, dat je dat doet! Dat is jouw keuze en als je er van overtuigd bent dat je de daklozen daarmee het beste helpt, dan moet je dat vooral doen. Al dacht ik ergens te lezen dat jij van mening bent dat geld geven de oplossing niet is. Of was jij dat niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:34

Alet74 schreef:
Omdat Vjestagirl anders naar de wereld kijkt dan jij Toekie, zal zij niet die argumenten noemen die jij zou willen horen. Althans, dat denk ik. Je moet je eigen manier loslaten.

Maar als je wereld niet zo groot is, maakt het ook niet uit wat er elders gebeurt wat betreft de geschiedenis in wording. Dat blijft dan wel in verhouding (ben ik nog te volgen?)

Je bent heel goed te volgen Alet, als je bewust je wereld klein houdt, dan heb je ook bewust geen verantwoording en dan hoef je niets te doen, wat je niet ziet, is er niet....

Is dat nog mogelijk, niet zien?? In deze moderne wereld? Dan moet je wel gruwelijk snel kunnen zappen als je tv aan staat.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 17:36

FlyAway schreef:
Eerlijk is eerlijk, vjestagirl, dat vind ik zeker te respecteren hoor, dat je dat doet! Dat is jouw keuze en als je er van overtuigd bent dat je de daklozen daarmee het beste helpt, dan moet je dat vooral doen. Al dacht ik ergens te lezen dat jij van mening bent dat geld geven de oplossing niet is. Of was jij dat niet?

Jep, dat was ik wel. Ik vind geld sturen naar zo'n gebied niet dé oplossing. Vooral omdat de geldstroom over een maand of 3 weer stopt, en als er ergens anders iets erg gebeurd dan vertrekken de hulpverleners ook weer naar het volgende gebied, en vergeten we deze mensen.

En ik ben er heilig van overtuigt dat ik die dakloze ook niet perse verder help. Hoewel ik wel plan om dit de komende jaren door te zetten. Maar wie weet, komt er wel 1tje op het idee om met die 2 euro een bad te nemen, en met de volgende 2 euro bij de Penny's een shirt te kopen en ergens te solliciteren.
Maar ik doe wel wat ik kan op dit moment om het leed in mijn directe omgeving te verminderen.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:37

Alet74 schreef:

Wacht even, nu begrijp je me niet hoor. Ik verwacht absoluut geen argumenten die ik wil horen. Ik vind alleen dat de argumenten van TS minimaal zijn en daardoor telkens hetzelfde. Zoals ik al zei. :) Ik probeer haar niet van mijn mening te overtuigen (bedoel je dat?). Ik wil TS uitlokken tot sterke tegenargumenten op mijn posts. Dat gebeurt alleen niet; of er wordt herhaald, of er wordt genegeerd. Dat zegt voor mij genoeg. :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 17:38

Toekie schreef:
Alet74 schreef:

Wacht even, nu begrijp je me niet hoor. Ik verwacht absoluut geen argumenten die ik wil horen. Ik vind alleen dat de argumenten van TS minimaal zijn en daardoor telkens hetzelfde. Zoals ik al zei. :) Ik probeer haar niet van mijn mening te overtuigen (bedoel je dat?). Ik wil TS uitlokken tot sterke tegenargumenten op mijn posts. Dat gebeurt alleen niet; of er wordt herhaald, of er wordt genegeerd. Dat zegt voor mij genoeg. :)

Ik negeer niets, iig niet opzettelijk. Wat was de vraag?

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:40

Maar het feit dat jij die verantwoording neemt Russell, wil niet zeggen dat iedereen die dat niet doet, verschrikkelijk verkeerd bezig is en wij daar heel hard over mogen oordelen.
Jij geeft het goede voorbeeld, draagt dat uit (super!) en hopelijk doet goed voorbeeld volgen. Maar een ander mens kan daar heel anders over denken en er net zo goed van overtuigd zijn dat zijn manier de juiste is. En wie heeft er dan gelijk (beetje flauw, want dat weten we wel, maar even voor het idee).
Jammer dat je vindt dat je, wanneer je niet oordeelt over een ander, een manier is om geen verantwoordelijkheid te nemen. Die verantwoordelijk moet je als mens zelf in eerste instantie nemen, een ander kun je dan op weg helpen, maar niet dwingen. Misschien dat alle niet-nieuwsvolgers morgen (na alles nog eens overdacht te hebben), toch denken 'ik ga het anders doen' en in het vervolg wat meer naar de grote wereld kijken. Dat zou toch super zijn! (maar ik verwacht het niet ;( )

Wat ik bedoelde Toekie, wat betreft de argumenten, is dat het is zoals ze schrijft en dat we het daarmee moeten doen.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:42

russel schreef:
Je bent heel goed te volgen Alet, als je bewust je wereld klein houdt, dan heb je ook bewust geen verantwoording en dan hoef je niets te doen, wat je niet ziet, is er niet....

Is dat nog mogelijk, niet zien?? In deze moderne wereld? Dan moet je wel gruwelijk snel kunnen zappen als je tv aan staat.

Ik zou het werkelijk niet weten, kan het me niet voorstellen dat dat lukt. Het zou mij veel moeite kosten om bijvoorbeeld het debat over Irak van de afgelopen week te hebben moeten missen :o

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:45

Vjestagirl schreef:
Ik negeer niets, iig niet opzettelijk. Wat was de vraag?

Toekie schreef:
Vjestagirl schreef:
Ik ben echt van mening dat die mensen in Haiti er niets mee op schieten dat ik weet dat ze dood zijn...

Begrijp ik nu dat je hier zegt dat zulk nieuws brengen eigenlijk nutteloos is?
Vind je nieuws/journaals e.d. überhaupt wel functioneel? :+

Toekie schreef:
Vjestagirl schreef:
De komende 10 jaar de helft van je salaris storten is een leuk begin? Iedereen geeft nu 5, 10, 50, 100 euro (er werd hier al gezegd 'de waarde van je lege flessenbon'). Nou, dan maakt de staat zich over n poosje populair door dat bedrag te verdubbelen. En over 2 maanden, of over n half jaar kan dit land aan wederopbouw gaan denken, en op dat moment gebeurd er ergens anders iets vreselijks, en vertrekt iedereen om daar te gaan helpen, en worden deze mensen compleet vergeten...

:? Hoe kom je daarbij?

Toekie schreef:
Opgelet op school.

Dat antwoord had ik al verwacht. ;) Maar als je terug gaat naar de kern, heeft het uiteindelijk allemaal te maken met nieuws en informatie verspreiding. Het zijn de journalisten (die vaak ook boeken schrijven die jij dan weer leest) die zorgen dat men bewust is van wat er speelt.

Vjestagirl schreef:
Overgens heb ik niet op je link geklikt, maar als het gaat over 1 iemand die idd voor 10 jaar daar naartoe is verhuisd: zodra er 1000 of 10.000 gaan ben ik onder de indruk. De uitzondering bevestigd altijd de regel.

Nee natuurlijk niet, had ik ook al verwacht.
Oke ik zal iets anders zeggen. Jij vindt dus eigenlijk dat geld doneren alleen oprecht is als je vervolgens ook naar het land toe gaat om de handen uit de mouwen te steken. Is het niet beter om dit over te laten aan getrainde en ervaren hulpverleners die verstand van zaken hebben? Die structureel en op grote schaal heel veel mensen kunnen helpen, dankzij alle l*llige 5 euro donaties van vele 'hypocriete' mensen (bij elkaar nu al ruim 3 miljoen). Hoe moeten wij burgers hulp verlenen in een land dat momenteel in een gruwelijke en (levens)gevaarlijke toestand verkeert? Waar de hele infrastructuur verwoest is? Waar overal lijken op de weg en onder het puin liggen? Ik denk dat 75% van ons na dag 1 al psychisch bezwijkt...
Je weet dus ook niet dat er - dankzij zij die doneren - momenteel 72 Nederlandse hulpverleners en acht speurhonden hard bezig zijn met slachtoffers helpen. En dat ze inmiddels al meerdere mensen levend onder het puin vandaan hebben gehaald. En dat naast deze groep bijvoorbeeld ook een ander Nederlands team met honden zich vrijwillig heeft aangesloten.

Ik ben héél erg voor zelf zoveel mogelijk DOEN. En nogmaals; ik respecteer je mening dat je geen nieuws volgt. Maar ik denk Vjestagirl, dat je nu een mening hebt over iets waar je niet (voldoende) van op de hoogte bent.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:45

Vjestagirl schreef:
FlyAway schreef:

Jep, dat was ik wel. Ik vind geld sturen naar zo'n gebied niet dé oplossing. Vooral omdat de geldstroom over een maand of 3 weer stopt, en als er ergens anders iets erg gebeurd dan vertrekken de hulpverleners ook weer naar het volgende gebied, en vergeten we deze mensen.

En ik ben er heilig van overtuigt dat ik die dakloze ook niet perse verder help. Hoewel ik wel plan om dit de komende jaren door te zetten. Maar wie weet, komt er wel 1tje op het idee om met die 2 euro een bad te nemen, en met de volgende 2 euro bij de Penny's een shirt te kopen en ergens te solliciteren.
Maar ik doe wel wat ik kan op dit moment om het leed in mijn directe omgeving te verminderen.

Toen ik je een paar pagina`s geleden vroeg wat dan wél de oplossing was, gaf je als antwoord dat geld geven de oplossing was. Het moest alleen meer geld zijn dan 5, 50, 0f 100 euro volgens jou. Dus wat wil je nou?

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:49

Alet74 schreef:
Wat ik bedoelde Toekie, wat betreft de argumenten, is dat het is zoals ze schrijft en dat we het daarmee moeten doen.

Nee, daar moeten we het niet mee doen. Dan geef ik een tegenargument. Verwacht ik daardop weer een ander tegenargument.
Dat is toch discussiëren? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:50

Vjestagirl schreef:
Och. Ik wissel iedere maand 50 euro van mijn loon (wat 325 euro in de maand is) om in munten van 1 en 2 euro, die ik weg kan geven aan de dak en thuislozen die ik hier in de stad tegen kom. Loop ook weleens een winkel in om een sandwich te halen voor de man die zit te bedelen naast de deur van mijn werk.

Verbeter de wereld, begin bij je zelf. Ik denk dat kennis van wat er in Haitii gebeurd is mij niet helpt om de wereld beter te maken.

Gevonden... Ik lees dat je 50 euro wisselt om euro's te kunnen geven. Vind ik nobel. Mag gezegd worden. Dat je daadwerkelijk elke maand 50 euro geeft is een invulling. Dus 50 keer langs een dakloze lopen is wel veel, maar dat is misschien in Dublin zo, dat weet ik niet, maar elke keer geven....weet niet.... Ik ben 20 geleden in Dublin geweest en toen was dat niet zo en ik hoor dat Dublin nu heel erg modern, duur en florerend is. Maar rond om stations/binnenstad heb je altijd alcoholisten die dakloos zijn, in elke stad. Oke super dat je wat geeft. Ze drinken het toch op, maar ok. Of ze het zelf hebben gedaan deze situatie, betwistbaar.

Dan snap ik niet dat je zo koel kunt zijn als je de beelden ziet van nu Haïti en toen de Tsunami, zo een makkelijke visie hebt over kinderarbeid en moderne slavernij. Dat je gewoon zegt dat het je niets doet..dat je alleen maar aan je eigen ding denkt, dat je blij bent met wat je zelf elke dag hebt.
Dit zijn onschuldige mensen die zomaar in een situatie gekomen zijn waar ze zelf niets aan kunnen doen.

Dan maar 1 keer 5 daklozen een dag geen euro geven, is mijn motto dan..... :+

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:52

Chapeau Russel, dit is heel sterk verwoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:53

Vjestagirl schreef:
En ik ben er heilig van overtuigt dat ik die dakloze ook niet perse verder help. Hoewel ik wel plan om dit de komende jaren door te zetten. Maar wie weet, komt er wel 1tje op het idee om met die 2 euro een bad te nemen, en met de volgende :D 2 euro bij de Penny's een shirt te kopen en ergens te solliciteren.

Meen je dit echt? :D :D :D :D :+ :D :D :D Misschien verdiepen in het fenomeen dakloze?

Ja sorry, beroepshalve heb ik veel met daklozen/alcoholisten/zwervers te maken gehad. Dít komt toch echt never nooit in hun op hoor......alleen maar hun gebruik.....

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 17:53

FlyAway schreef:
Vjestagirl schreef:

Toen ik je een paar pagina`s geleden vroeg wat dan wél de oplossing was, gaf je als antwoord dat geld geven de oplossing was. Het moest alleen meer geld zijn dan 5, 50, 0f 100 euro volgens jou. Dus wat wil je nou?

Niet zozeer meer, als wel over een langere periode. Nu geld geven is leuk. Mensen zullen er nu mee geholpen worden. Maar over 3 maanden is iedereen opgehouden met geld geven, en dan zitten die mensen in hun tentje (wat nu heel handig is) met hun zak rijst (die nu heel handig is) en dan is het geld op om te weder opbouwen. Dus nee, ik denk niet dat nu geld geven dé oplossing is. Ik denk dat structureel geld geven EN mankracht EN middelen, dat dat de oplossing is. Maar dan wel over de komende 10 jaar, en niet over de komende 10 maanden. En als je eerlijk bent, dan weet jij ook dat we niet nog 10 jaar geld gaan geven aan deze mensen, en dat ze het over 10 jaar nogsteeds slecht hebben.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:55

Wees voorzichtig met voorbarige (en niet onderbouwde ;) ) conclusies over daklozen Russell! Je hebt ook veel daklozen die door samenloop van omstandigheden geen dak meer boven hun hoofd hebben, dat zal door de recessie er vast niet veel beter op zijn geworden. Maar ik lees net dat jij beroepshalve hier meer van weet - daar kan ik niet over meepraten.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:56

Het gaat er ook niet om dat wij nu geld moeten geven om de Haïtianen naareen welvaartsniveau te brengen zoals wij dat hier hebben. Het gaat er om dat er nú geld nodig is voor medicamenten, voedsel, onderdak etc. Maar goed, het voorstel van Russel is een goed idee; als jij nou de komende tien jaar iedere dat 5 daklozen minder een euro geeft en het geld dat je dan over houd ook de komende tien jaar doneert aan Haïti, dan doe je dus precies wat volgens jou de oplossing is. Waarom doe je dat dan niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:57

Ja Alet, die zijn er ook, dat is een andere groep en die hangt nog niet op vaste plekken en als de hulpverlening niet ingrijpt, zullen ook zij in een vaste groep gaan leven...

Maar de standbeelden die je steeds tegen komt, die leven zo en kunnen vaak niet anders....die zijn ook vaak erg ver heen..

Ik heb rondes gelopen om daklozen, wij noemden het thuislozen, idd een bad en een warme maaltijd in de winter aan te bieden. Gewezen waar de bus stond ze op te halen......NIEMAND! Dat project hebben ze moeten stoppen.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:59

FlyAway schreef:
Het gaat er ook niet om dat wij nu geld moeten geven om de Haïtianen naareen welvaartsniveau te brengen zoals wij dat hier hebben. Het gaat er om dat er nú geld nodig is voor medicamenten, voedsel, onderdak etc. Maar goed, het voorstel van Russel is een goed idee; als jij nou de komende tien jaar iedere dat 5 daklozen minder een euro geeft en het geld dat je dan over houd ook de komende tien jaar doneert aan Haïti, dan doe je dus precies wat volgens jou de oplossing is. Waarom doe je dat dan niet?

Precies, dan klopt je filosofie zoals je eerder in een post aangaf.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 18:08

Toekie schreef:
Vjestagirl schreef:
Ik ben echt van mening dat die mensen in Haiti er niets mee op schieten dat ik weet dat ze dood zijn...

Begrijp ik nu dat je hier zegt dat zulk nieuws brengen eigenlijk nutteloos is?
Vind je nieuws/journaals e.d. überhaupt wel functioneel? :+

Ja hoor. Er zullen altijd mensen zijn die het wél belangrijk vinden, die er wél wat aan kunnen doen en die het wél nodig vinden om daarvan op de hoogte te zijn. Wie weet bereikt het zelfs mensen die er daadwerkelijk wat aan kunnen doen (naja, niet aan het feit dat ze dood zijn, maar misschien voor de mensen die het overleeft hebben)

Toekie schreef:
Vjestagirl schreef:
De komende 10 jaar de helft van je salaris storten is een leuk begin? Iedereen geeft nu 5, 10, 50, 100 euro (er werd hier al gezegd 'de waarde van je lege flessenbon'). Nou, dan maakt de staat zich over n poosje populair door dat bedrag te verdubbelen. En over 2 maanden, of over n half jaar kan dit land aan wederopbouw gaan denken, en op dat moment gebeurd er ergens anders iets vreselijks, en vertrekt iedereen om daar te gaan helpen, en worden deze mensen compleet vergeten...

:? Hoe kom je daarbij?

Omdat dat bij iedere ramp gebeurd. Wie kan er nu nog vertellen welke natuurrampen hebben plaatsgevonden tusssen 1980 en 1990 en hoe de mensen in dat gebied eraan toe zijn?

Toekie schreef:
Vjestagirl schreef:
Opgelet op school.

Dat antwoord had ik al verwacht. ;) Maar als je terug gaat naar de kern, heeft het uiteindelijk allemaal te maken met nieuws en informatie verspreiding. Het zijn de journalisten (die vaak ook boeken schrijven die jij dan weer leest) die zorgen dat men bewust is van wat er speelt.

Ik zou niet weten wat ik hierop moet antwoorden. Les op de middelbare school heeft gezorgd dat ik weet dat er mensen doodgaan van de honger in Afrika, dat AIDS een groot probleem is. Ik volg het nieuws nu zo'n 3 jaar niet meer, en ik weet echt serieus niet wat je hier voor antwoord op wil hebben.

Toekie schreef:
Vjestagirl schreef:
Overgens heb ik niet op je link geklikt, maar als het gaat over 1 iemand die idd voor 10 jaar daar naartoe is verhuisd: zodra er 1000 of 10.000 gaan ben ik onder de indruk. De uitzondering bevestigd altijd de regel.

Nee natuurlijk niet, had ik ook al verwacht.
Oke ik zal iets anders zeggen. Jij vindt dus eigenlijk dat geld doneren alleen oprecht is als je vervolgens ook naar het land toe gaat om de handen uit de mouwen te steken.

Aangezien ik vermoed dat het vrijwel onmogelijk is om op dit moment dat land te bereiken, het is niet alleen de juiste manier. Maar zeggen dat je hebt geholpen doordat je 5 euro hebt gestort, nee, sorry, dan kan ik niet zeggen dat je oprecht bezig bent te helpen met het oplossen van het probleem.

Toekie schreef:
Is het niet beter om dit over te laten aan getrainde en ervaren hulpverleners die verstand van zaken hebben? Die structureel en op grote schaal heel veel mensen kunnen helpen, dankzij alle l*llige 5 euro donaties van vele 'hypocriete' mensen (bij elkaar nu al ruim 3 miljoen). Hoe moeten wij burgers hulp verlenen in een land dat momenteel in een gruwelijke en (levens)gevaarlijke toestand verkeert? Waar de hele infrastructuur verwoest is? Waar overal lijken op de weg en onder het puin liggen? Ik denk dat 75% van ons na dag 1 al psychisch bezwijkt...

3 miljoen. Dat is 5,3 euro per capita. Je lege flessenbon dus. Waarom is het geen 6 miljoen? Of 12 miljoen? Als je zo begaan bent met zijn allen, dan kun je toch ook wel wat meer missen? Vooral als je je bedenkt dat je blij moet zijn dat je eten hebt, en een dak boven je hoofd etc.

Toekie schreef:
Je weet dus ook niet dat er - dankzij zij die doneren - momenteel 72 Nederlandse hulpverleners en acht speurhonden hard bezig zijn met slachtoffers helpen. En dat ze inmiddels al meerdere mensen levend onder het puin vandaan hebben gehaald. En dat naast deze groep bijvoorbeeld ook een ander Nederlands team met honden zich vrijwillig heeft aangesloten.

Ik ben héél erg voor zelf zoveel mogelijk DOEN. En nogmaals; ik respecteer je mening dat je geen nieuws volgt. Maar ik denk Vjestagirl, dat je nu een mening hebt over iets waar je niet (voldoende) van op de hoogte bent.
[/quote]

Ik vind het geweldig dat er 72 Nederlanders heen zijn. Jammer alleen dat die over 2 maanden allemaal weer thuis zijn. En dat we die mensen over een jaar vergeten zijn.

Dit soort dingen zijn geweldig voor nu, maar geen blijvende oplossingen. Waar blijft het bouw bedrijf dat zegt 'over een jaar sturen wij 100 man en 10 miljoen aan materialen en wij gaan huizen bouwen'? Iedereen klopt zichzelf op de borst omdat er al 3 miljoen is voor de slachtoffers, maar structureel helpt dat gewoon niet.