Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Vjestagirl schreef:Naomi_unique schreef:Inderdaad hoe kan je dat nou zeggen? Even heel kort door de bocht: Natuurlijk draait de wereld alleen om jou, en warom zou je maar verder kijken dan je neus lang is, of meeleven met andere mensen, of kijken hoe het met ze gaat?! Wat een verschrikkelijke tunnelvisie, natuurlijk hoef je niet alles tot in de puntjes te weten, maar een beetje algemene kennis van wat er in de wereld gebeurd..
Nee sorry maar hier kan ik geen goed woord over zeggen
Och. Ik wissel iedere maand 50 euro van mijn loon (wat 325 euro in de maand is) om in munten van 1 en 2 euro, die ik weg kan geven aan de dak en thuislozen die ik hier in de stad tegen kom. Loop ook weleens een winkel in om een sandwich te halen voor de man die zit te bedelen naast de deur van mijn werk.
Verbeter de wereld, begin bij je zelf. Ik denk dat kennis van wat er in Haitii gebeurd is mij niet helpt om de wereld beter te maken.
Alet74 schreef:Het volgen van het nieuws is ook iets anders dan het kopen van Fairtrade producten Russel, al begrijp ik wel waar je naar toe wilt. Maar ik denk dat je dit soort dingen los van elkaar moet zien, ook als nieuwsvolger kun je ervoor kiezen andere dingen te kopen.
Nogmaals, wie zijn wij om te oordelen over hoe iemand anders in de wereld staat? Zegt dat niet meer over 'de oordeler' dan over de ander?
russel schreef:Vjestagirl schreef:En ik vind verkade niet te vreten, dus t kan me niet zo veel schelen wat die gebruiken.
Nou precies, de spijker op zijn kop. Jij vind het niet te vreten, dus jouw kan het niet schelen.
Nee heb niet het hele topic gelezen, van de 50 euro per maand aan de daklozen, heb ik niet gelezen. Kan je die post nog eens quoten of mij vertellen op welke pagina? Vind het nl behoorlijk veel, dus je hebt mij nu heel erg nieuwsgierig gemaakt.
Alet74 schreef:Omdat Vjestagirl anders naar de wereld kijkt dan jij Toekie, zal zij niet die argumenten noemen die jij zou willen horen. Althans, dat denk ik. Je moet je eigen manier loslaten.
Maar als je wereld niet zo groot is, maakt het ook niet uit wat er elders gebeurt wat betreft de geschiedenis in wording. Dat blijft dan wel in verhouding (ben ik nog te volgen?)
FlyAway schreef:Eerlijk is eerlijk, vjestagirl, dat vind ik zeker te respecteren hoor, dat je dat doet! Dat is jouw keuze en als je er van overtuigd bent dat je de daklozen daarmee het beste helpt, dan moet je dat vooral doen. Al dacht ik ergens te lezen dat jij van mening bent dat geld geven de oplossing niet is. Of was jij dat niet?
Alet74 schreef:Omdat Vjestagirl anders naar de wereld kijkt dan jij Toekie, zal zij niet die argumenten noemen die jij zou willen horen. Althans, dat denk ik. Je moet je eigen manier loslaten.
Toekie schreef:Alet74 schreef:Omdat Vjestagirl anders naar de wereld kijkt dan jij Toekie, zal zij niet die argumenten noemen die jij zou willen horen. Althans, dat denk ik. Je moet je eigen manier loslaten.
Wacht even, nu begrijp je me niet hoor. Ik verwacht absoluut geen argumenten die ik wil horen. Ik vind alleen dat de argumenten van TS minimaal zijn en daardoor telkens hetzelfde. Zoals ik al zei.Ik probeer haar niet van mijn mening te overtuigen (bedoel je dat?). Ik wil TS uitlokken tot sterke tegenargumenten op mijn posts. Dat gebeurt alleen niet; of er wordt herhaald, of er wordt genegeerd. Dat zegt voor mij genoeg.
russel schreef:Je bent heel goed te volgen Alet, als je bewust je wereld klein houdt, dan heb je ook bewust geen verantwoording en dan hoef je niets te doen, wat je niet ziet, is er niet....
Is dat nog mogelijk, niet zien?? In deze moderne wereld? Dan moet je wel gruwelijk snel kunnen zappen als je tv aan staat.
Vjestagirl schreef:Ik negeer niets, iig niet opzettelijk. Wat was de vraag?
Toekie schreef:Vjestagirl schreef:Ik ben echt van mening dat die mensen in Haiti er niets mee op schieten dat ik weet dat ze dood zijn...
Begrijp ik nu dat je hier zegt dat zulk nieuws brengen eigenlijk nutteloos is?
Vind je nieuws/journaals e.d. überhaupt wel functioneel?
Toekie schreef:Vjestagirl schreef:De komende 10 jaar de helft van je salaris storten is een leuk begin? Iedereen geeft nu 5, 10, 50, 100 euro (er werd hier al gezegd 'de waarde van je lege flessenbon'). Nou, dan maakt de staat zich over n poosje populair door dat bedrag te verdubbelen. En over 2 maanden, of over n half jaar kan dit land aan wederopbouw gaan denken, en op dat moment gebeurd er ergens anders iets vreselijks, en vertrekt iedereen om daar te gaan helpen, en worden deze mensen compleet vergeten...Hoe kom je daarbij?
Toekie schreef:Opgelet op school.
Dat antwoord had ik al verwacht.Maar als je terug gaat naar de kern, heeft het uiteindelijk allemaal te maken met nieuws en informatie verspreiding. Het zijn de journalisten (die vaak ook boeken schrijven die jij dan weer leest) die zorgen dat men bewust is van wat er speelt.
Vjestagirl schreef:Overgens heb ik niet op je link geklikt, maar als het gaat over 1 iemand die idd voor 10 jaar daar naartoe is verhuisd: zodra er 1000 of 10.000 gaan ben ik onder de indruk. De uitzondering bevestigd altijd de regel.
Nee natuurlijk niet, had ik ook al verwacht.
Oke ik zal iets anders zeggen. Jij vindt dus eigenlijk dat geld doneren alleen oprecht is als je vervolgens ook naar het land toe gaat om de handen uit de mouwen te steken. Is het niet beter om dit over te laten aan getrainde en ervaren hulpverleners die verstand van zaken hebben? Die structureel en op grote schaal heel veel mensen kunnen helpen, dankzij alle l*llige 5 euro donaties van vele 'hypocriete' mensen (bij elkaar nu al ruim 3 miljoen). Hoe moeten wij burgers hulp verlenen in een land dat momenteel in een gruwelijke en (levens)gevaarlijke toestand verkeert? Waar de hele infrastructuur verwoest is? Waar overal lijken op de weg en onder het puin liggen? Ik denk dat 75% van ons na dag 1 al psychisch bezwijkt...
Je weet dus ook niet dat er - dankzij zij die doneren - momenteel 72 Nederlandse hulpverleners en acht speurhonden hard bezig zijn met slachtoffers helpen. En dat ze inmiddels al meerdere mensen levend onder het puin vandaan hebben gehaald. En dat naast deze groep bijvoorbeeld ook een ander Nederlands team met honden zich vrijwillig heeft aangesloten.
Ik ben héél erg voor zelf zoveel mogelijk DOEN. En nogmaals; ik respecteer je mening dat je geen nieuws volgt. Maar ik denk Vjestagirl, dat je nu een mening hebt over iets waar je niet (voldoende) van op de hoogte bent.
Vjestagirl schreef:FlyAway schreef:Eerlijk is eerlijk, vjestagirl, dat vind ik zeker te respecteren hoor, dat je dat doet! Dat is jouw keuze en als je er van overtuigd bent dat je de daklozen daarmee het beste helpt, dan moet je dat vooral doen. Al dacht ik ergens te lezen dat jij van mening bent dat geld geven de oplossing niet is. Of was jij dat niet?
Jep, dat was ik wel. Ik vind geld sturen naar zo'n gebied niet dé oplossing. Vooral omdat de geldstroom over een maand of 3 weer stopt, en als er ergens anders iets erg gebeurd dan vertrekken de hulpverleners ook weer naar het volgende gebied, en vergeten we deze mensen.
En ik ben er heilig van overtuigt dat ik die dakloze ook niet perse verder help. Hoewel ik wel plan om dit de komende jaren door te zetten. Maar wie weet, komt er wel 1tje op het idee om met die 2 euro een bad te nemen, en met de volgende 2 euro bij de Penny's een shirt te kopen en ergens te solliciteren.
Maar ik doe wel wat ik kan op dit moment om het leed in mijn directe omgeving te verminderen.
Vjestagirl schreef:Och. Ik wissel iedere maand 50 euro van mijn loon (wat 325 euro in de maand is) om in munten van 1 en 2 euro, die ik weg kan geven aan de dak en thuislozen die ik hier in de stad tegen kom. Loop ook weleens een winkel in om een sandwich te halen voor de man die zit te bedelen naast de deur van mijn werk.
Verbeter de wereld, begin bij je zelf. Ik denk dat kennis van wat er in Haitii gebeurd is mij niet helpt om de wereld beter te maken.
Vjestagirl schreef:En ik ben er heilig van overtuigt dat ik die dakloze ook niet perse verder help. Hoewel ik wel plan om dit de komende jaren door te zetten. Maar wie weet, komt er wel 1tje op het idee om met die 2 euro een bad te nemen, en met de volgende2 euro bij de Penny's een shirt te kopen en ergens te solliciteren.
Maar ik doe wel wat ik kan op dit moment om het leed in mijn directe omgeving te verminderen.
FlyAway schreef:Vjestagirl schreef:Jep, dat was ik wel. Ik vind geld sturen naar zo'n gebied niet dé oplossing. Vooral omdat de geldstroom over een maand of 3 weer stopt, en als er ergens anders iets erg gebeurd dan vertrekken de hulpverleners ook weer naar het volgende gebied, en vergeten we deze mensen.
En ik ben er heilig van overtuigt dat ik die dakloze ook niet perse verder help. Hoewel ik wel plan om dit de komende jaren door te zetten. Maar wie weet, komt er wel 1tje op het idee om met die 2 euro een bad te nemen, en met de volgende 2 euro bij de Penny's een shirt te kopen en ergens te solliciteren.
Toen ik je een paar pagina`s geleden vroeg wat dan wél de oplossing was, gaf je als antwoord dat geld geven de oplossing was. Het moest alleen meer geld zijn dan 5, 50, 0f 100 euro volgens jou. Dus wat wil je nou?
FlyAway schreef:Het gaat er ook niet om dat wij nu geld moeten geven om de Haïtianen naareen welvaartsniveau te brengen zoals wij dat hier hebben. Het gaat er om dat er nú geld nodig is voor medicamenten, voedsel, onderdak etc. Maar goed, het voorstel van Russel is een goed idee; als jij nou de komende tien jaar iedere dat 5 daklozen minder een euro geeft en het geld dat je dan over houd ook de komende tien jaar doneert aan Haïti, dan doe je dus precies wat volgens jou de oplossing is. Waarom doe je dat dan niet?
Toekie schreef:Vjestagirl schreef:Ik ben echt van mening dat die mensen in Haiti er niets mee op schieten dat ik weet dat ze dood zijn...
Begrijp ik nu dat je hier zegt dat zulk nieuws brengen eigenlijk nutteloos is?
Vind je nieuws/journaals e.d. überhaupt wel functioneel?
Toekie schreef:Vjestagirl schreef:De komende 10 jaar de helft van je salaris storten is een leuk begin? Iedereen geeft nu 5, 10, 50, 100 euro (er werd hier al gezegd 'de waarde van je lege flessenbon'). Nou, dan maakt de staat zich over n poosje populair door dat bedrag te verdubbelen. En over 2 maanden, of over n half jaar kan dit land aan wederopbouw gaan denken, en op dat moment gebeurd er ergens anders iets vreselijks, en vertrekt iedereen om daar te gaan helpen, en worden deze mensen compleet vergeten...Hoe kom je daarbij?
Toekie schreef:Vjestagirl schreef:Opgelet op school.
Dat antwoord had ik al verwacht.Maar als je terug gaat naar de kern, heeft het uiteindelijk allemaal te maken met nieuws en informatie verspreiding. Het zijn de journalisten (die vaak ook boeken schrijven die jij dan weer leest) die zorgen dat men bewust is van wat er speelt.
Toekie schreef:Vjestagirl schreef:Overgens heb ik niet op je link geklikt, maar als het gaat over 1 iemand die idd voor 10 jaar daar naartoe is verhuisd: zodra er 1000 of 10.000 gaan ben ik onder de indruk. De uitzondering bevestigd altijd de regel.
Nee natuurlijk niet, had ik ook al verwacht.
Oke ik zal iets anders zeggen. Jij vindt dus eigenlijk dat geld doneren alleen oprecht is als je vervolgens ook naar het land toe gaat om de handen uit de mouwen te steken.
Toekie schreef:Is het niet beter om dit over te laten aan getrainde en ervaren hulpverleners die verstand van zaken hebben? Die structureel en op grote schaal heel veel mensen kunnen helpen, dankzij alle l*llige 5 euro donaties van vele 'hypocriete' mensen (bij elkaar nu al ruim 3 miljoen). Hoe moeten wij burgers hulp verlenen in een land dat momenteel in een gruwelijke en (levens)gevaarlijke toestand verkeert? Waar de hele infrastructuur verwoest is? Waar overal lijken op de weg en onder het puin liggen? Ik denk dat 75% van ons na dag 1 al psychisch bezwijkt...
Toekie schreef:[/quote]Je weet dus ook niet dat er - dankzij zij die doneren - momenteel 72 Nederlandse hulpverleners en acht speurhonden hard bezig zijn met slachtoffers helpen. En dat ze inmiddels al meerdere mensen levend onder het puin vandaan hebben gehaald. En dat naast deze groep bijvoorbeeld ook een ander Nederlands team met honden zich vrijwillig heeft aangesloten.
Ik ben héél erg voor zelf zoveel mogelijk DOEN. En nogmaals; ik respecteer je mening dat je geen nieuws volgt. Maar ik denk Vjestagirl, dat je nu een mening hebt over iets waar je niet (voldoende) van op de hoogte bent.