Moet je de politie met "u" aanspreken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:45

Chiqa schreef:
gekvanfleur schreef:
oke: ik hou jou aan, en vraag om je rijbewijs. jij begint vrolijk met je en jij, en ik vraag of je het op 'ú' wilt houden. zeg jij dan u?
want daa zit hem dus het respect. ik wil graag aangsproken worden met u en ga jij dat dan doen. of heb je vooral zelfrespect.

Ik moet de eerste beste agent nog tegenkomen die zoiets lachwekkends zou zeggen, maar goed stel dat....
Dan zou ik vragen naar het wetsartikel van het wetboek van strafrecht waar in exact staat dat het verboden zou zijn om het woord jij verboden is naar een ambt in functie.

Het staat volgens mij niet in een wet beschreven hoor.....Het gaat erom dat een agent VRAAGT of je hem/haar met u aan wil spreken. Als je dat dan niet doet zou het als belediging van ambtenaar in functie opgevat kunnen worden.
Los daarvan vind ik het ronduit respectloos om iemand(politie of niet) dan gewoon met je en jij aan te blijven spreken![/quote]

chiqa, ik denk dat als jij nu eens echt inhoudelijk reageert dat je vastzit. jouw respect heb je blijkbaar niet.
je kunt niet eens normaal op iemand vraag reageren, maar staat meteen te brullen om het wetboek van strafrecht.
als ij je zou tegenkomen zou je een vette prent van me krijgen.
ik vind dit echt triest. we hebben het over respect. en als iemand dan gewoon vraagt ( wat veel mensen vragen) of je iets wilt doen.
reageer je zo belachelijk?
weet je waarom agent zijn af en toe zo'n rotbaan is, door mensen als jij...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:46

maargoed, ik heb ook wel eens een aanvaring gehad met een 20 jarige (denk ik, want zijn puisten waren nog niet opgedroogd) politie agent..........

en dat joch was zo vervelend, toen heb ik maar gevraagd of een oudere collega het over kon nemen, een van mijn generatie :)

want er zit bij mij wel een kop op........... een snotneus van 20 die neerbuigend tegen mij praat......... ga ik niet leuk vinden........ beter niet doen :)

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:47

Amen gekvanfleur! _/-\o_

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:47

Hm, er spelen hier nu twee dingen geloof ik:

- standaard 'jij' zeggen met een 'I don't care' mentaliteit
- per ongeluk 'jij' zeggen omdat je bijv. even de situatie niet kan inschatten (kan voorkomen :j )

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:48

KiWiKo schreef:
maargoed, ik heb ook wel eens een aanvaring gehad met een 20 jarige (denk ik, want zijn puisten waren nog niet opgedroogd) politie agent..........

en dat joch was zo vervelend, toen heb ik maar gevraagd of een oudere collega het over kon nemen, een van mijn generatie :)

want er zit bij mij wel een kop op........... een snotneus van 20 die neerbuigend tegen mij praat......... ga ik niet leuk vinden........ beter niet doen :)

Die heb je er inderdaad ook tussen zitten ja, vreselijk irritant! Goed van je dat je dan vraagt om een oudere collega van hem.

liedje89

Adil18 schreef:
liedje89 schreef:
Ik ind het trouwens heus niet altijd arrogant oid om u te zeggen wanneer mensen je wel net aanspreken maar je niet netjes behandelen vind ik dat veel vervelender dan wanneer ze er gewoon eerlijk over zijn dat ze me niet netjes behandelen. Ik spreek mensen ook met u aan vind mezelf toch niet arrogant :+

Dan moeten we iets duidelijk zijn: In een dergelijke situatie zou ik gewoon in alle aspecten formeel blijven.

Ik denk ook dat dat heel vaak niet het probleem is. Mensen voelen zich geprovoceert wanneer zij meegesleept worden door hun eigen emoties terwijl persoon tegenover hun zo koel kan blijven. Maar dat is mijn persoonlijke kijk op de zaak.

Hoe kom je erbij dat ik zo als ik kwaad word niet koel kan blijven en word meegesleept (dramadramadraaamaaaa) door mijn emoties. ik vind het persoonlijk gewoon fijner als je dan normaal blijft doen. Ik merk dat bij de meeste dat formeel en kalm blijven juist wel passieve agressie is. Praat gewoon niet tegen me als je me niet moet :Y) .
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 13-01-10 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

unicorn_kiss

KiWiKo schreef:

Dat zou ik dus ook hebben (over een paar jaar :+ )

Adil

unicorn_kiss schreef:
Adil18 schreef:

Hoezo voor de gekste dingen? Een middelvinger opsteken is voor de meeste mensen al een heel normaal teken die zoner probleem gegeven wordt. Echter bij een politieagent kan je dat wat gaan kosten....Maar om dan te zeggen dat agenten een kort lontje hebben...?

Je hebt een ambtenaar in functie niet te beledigen, klaar.

Maar iets dat voor de een een niet door de beugel kan, hoeft niet zo te zijn voor een ander.
Iemand anders kan de humor er wel van inzien.
Dus ik noem dat dan een kort lontje ja :) (of eigenlijk eerder machtsmisbruik)

En daar ligt het probleem. Een middelvinger is voor mij een grove belediging. En voor veel agenten ook...Dat kun je niet maken.

Persoonlijk vind ik het al idioot wanneer mensen een overtreding begaan en deze wordt afgestraft, een politieagent opdraagt boeven te gaan vangen o.i.d. Dat zou voor mij als politieagent haast al belediging genoeg zijn...

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:49

Adil18 schreef:
unicorn_kiss schreef:
Er zijn agenten die een kort lontje hebben hoor en voor de gekste dingen bekeuren ;)

Hoezo voor de gekste dingen? Een middelvinger opsteken is voor de meeste mensen al een heel normaal teken die zoner probleem gegeven wordt. Echter bij een politieagent kan je dat wat gaan kosten....Maar om dan te zeggen dat agenten een kort lontje hebben...?

Maar iets dat voor de een een niet door de beugel kan, hoeft niet zo te zijn voor een ander.
Dus ik noem dat dan een kort lontje ja :) (of eigenlijk eerder machtsmisbruik)[/quote]

als je dit al machtmisbruik noemt, snap ik dat je dat al een paar keer meegemaakt hebt....
dit heeft ook niets met machtsmibruik te maken, zoek maar op in het woordenboek.
vinden we het normaal om middelvingers op te steken?

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:49

liedje89 schreef:
Hoe kom je erbij dat ik zo als ik kwaad word niet koel kan blijven en word meegesleept (dramadramadraaamaaaa) door mijn emoties. ik vind het persoonlijk gewoon fijner als je dan normaal blijft doen. Ik merk dat bij de meeste dat formeel en kalm blijven juist wel passieve agressie is. Praat gewoon niet tegen me als je me niet moet :Y) .

Volgens mij bedoelde Adil18 niet jou persoonlijk. ;)

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:50

Adil18 schreef:
liedje89 schreef:
Ik ind het trouwens heus niet altijd arrogant oid om u te zeggen wanneer mensen je wel net aanspreken maar je niet netjes behandelen vind ik dat veel vervelender dan wanneer ze er gewoon eerlijk over zijn dat ze me niet netjes behandelen. Ik spreek mensen ook met u aan vind mezelf toch niet arrogant :+

Dan moeten we iets duidelijk zijn: In een dergelijke situatie zou ik gewoon in alle aspecten formeel blijven.

Ik denk ook dat dat heel vaak niet het probleem is. Mensen voelen zich geprovoceert wanneer zij meegesleept worden door hun eigen emoties terwijl persoon tegenover hun zo koel kan blijven. Maar dat is mijn persoonlijke kijk op de zaak.

Dat is inderdaad zo! In een discussie heeft de rustige koele altijd de bovenhand :)

Adil

liedje89 schreef:

Zoals duidelijk aangegeven is dat mijn persoonlijke kijk op de zaken, en jij hebt de jouwe. Zou niet fijn zijn als wij in een dergelijke situatie zouden zitten. Ik zou lekker formaal blijven doen en 'u' zeggen en dan wordt jij misschien boos...Ach ja... ;)

Anoniem

Ptries schreef:
Ik zie hier het probleem niet van in. Het staat de verdere conversatie volgens mij niet in de weg. Als iemand je verzoekt om u te gebruiken, is dat voor die persoon blijkbaar een belangrijke omgangsnorm. Waarom zou je dan niet aan dat verzoek voldoen?

Zoals ik al eerder in dit topic vertelde ben ik opgevoed met het woordje je en jij. Ongeacht leeftijd of positie in de maatschappij, wij mochten ze met deze woorden aanspreken.
En ze zeggen wel eens, je opvoeding vormt toch een grote basis voor hoe jij dingen oppakt voor de rest van jou leven.
Het woord U is gewoon iets wat ik als erg truttig en afstandelijk ervaar, simpelweg omdat het niet bij mij past, voel me daar ongemakkelijk bij.

En tot op heden heeft mij nog nooit iemand mij dit woord afgedwongen, anders had ik hier mss wel anders over gedacht, je kan altijd nog je opvoeding zelf wat bijschaven toch?
Ik heb daar dus geen enkel probleem mee ondervonden tot op heden, noch mijn omgeving die juist heel vreemd opkijken als er met dit soort taal wordt gegooit.

gekvanfleur schreef:
Het staat volgens mij niet in een wet beschreven hoor.....Het gaat erom dat een agent VRAAGT of je hem/haar met u aan wil spreken.

Laat ie mij maar bekeuren voor het feit waar hij mij voor aanhoud ;) Heeft ie tot op heden nog nooit gedaan dus zal het allemaal wel meevallen denk je ook niet? We hadden juist de grootste lol

luffie schreef:
Denk jij lekker wat je wilt :D . Veel succes met het aanvechten van de bekeuring als je hem ooit eens mocht ontvangen :+

Heb al begrepen dat die toch wel geseponeerd wordt maak je geen zorgen , kan hij zich beter druk maken om het feit waarom hij mij aanhoud :D
Over respect gesproken! :D :D

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:51

Toekie schreef:
liedje89 schreef:

Volgens mij bedoelde Adil18 niet jou persoonlijk. ;)

Nee, inderdaad :)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:52

unicorn_kiss schreef:
KiWiKo schreef:

triest. jonge agenten willen graag en ja, kunnen draabij weleens irritant zijn omdat alles nog goed moet.
aan jouw de eer om gewoon te luisteren en die bon aan te nemen.

de andere kant is trouwens een heel ander verhaal en net zo bizar.
wat je als agent te horen krijgt is echt ziek. moord, verkrachting, ze dreigen met alles en nog wat.
dat hoor je alleen niet zoveel.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:52

gekvanfleur schreef:
Adil18 schreef:

als je dit al machtmisbruik noemt, snap ik dat je dat al een paar keer meegemaakt hebt....
dit heeft ook niets met machtsmibruik te maken, zoek maar op in het woordenboek.
vinden we het normaal om middelvingers op te steken?[/quote]

Heb het niet over een middelvinger.. dat vind ik ook not done.. ik heb het over kleinere dingen.
Even een klein voorbeeld:
Mijn moeder had laatst een kleine discussie met een vrouwelijke agent. Mijn moeder had duidelijk gelijk, waarvan de agent gefrustreerd raakte.
Zij ging mijn moeder een bekeuring geven, maar mijn moeder is daarop gewoon weggefietst :+

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:53

Chiqa schreef:
Ptries schreef:
Ik zie hier het probleem niet van in. Het staat de verdere conversatie volgens mij niet in de weg. Als iemand je verzoekt om u te gebruiken, is dat voor die persoon blijkbaar een belangrijke omgangsnorm. Waarom zou je dan niet aan dat verzoek voldoen?

Zoals ik al eerder in dit topic vertelde ben ik opgevoed met het woordje je en jij. Ongeacht leeftijd of positie in de maatschappij, wij mochten ze met deze woorden aanspreken.
En ze zeggen wel eens, je opvoeding vormt toch een grote basis voor hoe jij dingen oppakt voor de rest van jou leven.
Het woord U is gewoon iets wat ik als erg truttig en afstandelijk ervaar, simpelweg omdat het niet bij mij past, voel me daar ongemakkelijk bij.

En tot op heden heeft mij nog nooit iemand mij dit woord afgedwongen, anders had ik hier mss wel anders over gedacht, je kan altijd nog je opvoeding zelf wat bijschaven toch?
Ik heb daar dus geen enkel probleem mee ondervonden tot op heden, noch mijn omgeving die juist heel vreemd opkijken als er met dit soort taal wordt gegooit.

gekvanfleur schreef:
Het staat volgens mij niet in een wet beschreven hoor.....Het gaat erom dat een agent VRAAGT of je hem/haar met u aan wil spreken.

Laat ie mij maar bekeuren voor het feit waar hij mij voor aanhoud ;) Heeft ie tot op heden nog nooit gedaan dus zal het allemaal wel meevallen denk je ook niet? We hadden juist de grootste lol

luffie schreef:
Denk jij lekker wat je wilt :D . Veel succes met het aanvechten van de bekeuring als je hem ooit eens mocht ontvangen :+

Heb al begrepen dat die toch wel geseponeerd wordt maak je geen zorgen , kan hij zich beter druk maken om het feit waarom hij mij aanhoud :D
Over respect gesproken! :D :D

kun je dit even verduidelijke, die quote komt niet van mij, en de tekst hort er ook niet bij.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:54

gekvanfleur schreef:
unicorn_kiss schreef:

triest. jonge agenten willen graag en ja, kunnen draabij weleens irritant zijn omdat alles nog goed moet.

wat je als agent te horen krijgt is echt ziek. moord, verkrachting, ze dreigen met alles en nog wat.

Maar zoiets zou je me nooit horen zeggen :)
Het gaat ook gewoon over de houding van een jongere agent, je hoeft als agent niet neerbuigend te doen namelijk

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:55

@Chiqa: Hij hoeft zich niet druk te maken om de reden waarom hij jou aanhoud hoor. Waarom zou hij zich daar druk om moeten maken?? En wat heeft dat met respect te maken????? :?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:56

gekvanfleur schreef:
Adil18 schreef:

vinden we het normaal om middelvingers op te steken?[/quote]

Heb het niet over een middelvinger.. dat vind ik ook not done.. ik heb het over kleinere dingen.
Even een klein voorbeeld:
Mijn moeder had laatst een kleine discussie met een vrouwelijke agent. Mijn moeder had duidelijk gelijk, waarvan de agent gefrustreerd raakte.
Zij ging mijn moeder een bekeuring geven, maar mijn moeder is daarop gewoon weggefietst :+[/quote]

makkelijke beschuldiging waar niets zinnigs op te zeggen is.
agente moet zich ook verantwoorden voor de bekeuring en kan niet invullen: vrouw staat me niet aan.
en als het echt zo'n situatie is, zal je moeder gelijk krijgen.

nu maak je een verhaal waarop half bokt zegt, wat gemeen. maar waar inhoudelijk niets instaat.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:56

Adil18 schreef:
liedje89 schreef:

Zoals duidelijk aangegeven is dat mijn persoonlijke kijk op de zaken, en jij hebt de jouwe. Zou niet fijn zijn als wij in een dergelijke situatie zouden zitten. Ik zou lekker formaal blijven doen en 'u' zeggen en dan wordt jij misschien boos...Ach ja... ;)

IK bedoel misschien ook niet jou persoonlijk misschien ben jij formeel nog wel normaal }:0 . Maar ik merk vaak aan de toon en uitdrukking van mensen dat ze u zeggen en **** bedoelen.(Dat is trouwens imo ook niet echt koel blijven.) Dan heb ik liever dat ze gewoon weg gaan en anders ga ik zelf wel weg }:0 .

Ik blijf ook best koel maar ik verlaat zo'n gesprek wel zo snel mogelijk of dat nu beleefd zou zijn of niet.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:57

gekvanfleur schreef:
unicorn_kiss schreef:

Maar zoiets zou je me nooit horen zeggen :)
Het gaat ook gewoon over de houding van een jongere agent, je hoeft als agent niet neerbuigend te doen namelijk[/quote]

klopt, neebuigendheid mag niet. maar vaak is het overenthousiasme. komt bij jonge agenten nu eenmaal voor. lan er nooit zo mee zitten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:58

gekvanfleur schreef:
unicorn_kiss schreef:

dat snap ik ook............. ik zou niet zo een goede politieagent zijn......... ik denk dat ik er heel wat neersabel :D

Ik hou niet van toontjes, niet links en niet rechtsaf :D

niet richting mij, en niet richting klant :)

Maar weet je, als je 40 jaar bent, je hebt een bedrijf met 43 werknemers en 120 klanten, daarnaast ben je al jaren alleenstaande moeder ......... dan hoeft een net komend kijkend broekkie mij echt niet te prediken over verantwoordelijkheid.......... omdat een ex werkneemster bij mij dacht de tent te kunnen gaan verbouwen, en ik haar een draai om dr oren heb gegeven..... want er is niemand die in mijn toko mij verteld wat ik NU moet doen :D ..........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:58

luffie schreef:
@Chiqa: Hij hoeft zich niet druk te maken om de reden waarom hij jou aanhoud hoor. Waarom zou hij zich daar druk om moeten maken?? En wat heeft dat met respect te maken????? :?

Nou mss omdat de overtreding in strijd met de wet is? ;) Blijkbaar valt wetshandhaving dan ook wel mee :D En dan gaat hij zich druk lopen maken om het woordje U?
Dat doet alleen een bokker denk ik geen oom agent hoor.
We lachen dr alleen maar om, kan altijd weer lekker doortuffen mss omdat het mn ex collegas zijn geweest?

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:59

Citaat:
makkelijke beschuldiging waar niets zinnigs op te zeggen is.
agente moet zich ook verantwoorden voor de bekeuring en kan niet invullen: vrouw staat me niet aan.
en als het echt zo'n situatie is, zal je moeder gelijk krijgen.

nu maak je een verhaal waarop half bokt zegt, wat gemeen. maar waar inhoudelijk niets instaat.

Het is maar een voorbeeld..met wel degelijke inhoud want het komt waarschijnlijk wel meer voor ;)
Alleen jij vindt dat niet want ik heb het idee dat dit wat gevoelig ligt bij jou

Dit is natuurlijk een negatieve ervaring met politie, in zoveel meerdere gevallen gaat alles gewoon goed
Ik heb persoonlijk alleen niet zo met politie