Mensen uit de zorg verplicht inenten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mensen die in de zorg werken zouden zich verplicht moeten inenten.

Ja.
54 (24%)
Nee.
170 (75%)

Totaal aantal stemmen: 224

Anoniem

Re: Mensen uit de zorg verplicht inenten tegen varkensgriep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:46

Het was even als voorbeeld bedoeld. Om dit soort berichten zijn andere topics gesloten, ik zal niet in herhaling vallen. Even om aan te geven welke berichten dat veroorzaken.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:59

Was wat mij betreft niet nodig geweest...

Ik vraag me namelijk af of je mensen in de zorg echt niet kunt verplichten. Per slot van rekening: stel je voor dat je onverhoopt naar een ziekenhuis moet, wat toch al een broeinest van ziektes is - mag je er dan niet van uit gaan dat de mensen die voor je moeten zorgen er alles aan doen dat ze zelf geen verspreidingsbron worden? Of helpt inenten daar niet tegen?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 00:26

Moderatoropmerking:
Off-topic reactie verwijderd. Dat doe ik nog een paar keer en dan gooi ik het topic op slot... Nogmaals: liever niet!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 09:56

Wat ik net op msn nieuws vond.

Citaat:
'Ontslag voor zorgpersoneel dat griepprik weigert'

Novum) - Zorgmedewerkers die weigeren zich te laten vaccineren tegen de Mexicaanse griep moeten op staande voet ontslagen worden. Dat zei het oud-hoofd voorlichting van het Nederlands Vaccin Instituut Rudy Burgmeijer woensdag in Nova.

"Medisch personeel zou beter moeten weten", stelt Burgmeijer. In Nederland zou een deel van de zorgmedewerkers zich niet willen laten vaccineren, terwijl zij wel tot een risicogroep behoren. In New York is zorgpersoneel volgens het tv-programma te verstaan gegeven dat ze kunnen vertrekken als zij de vaccinatie weigeren.

De overheid zegt in berichtgeving over de Mexicaanse griep aan de ene kant dat de epidemie mild verloopt en aan de andere kant wordt er soms buitenproportioneel gereageerd, zegt Burgmeijer. Dit geeft volgens hem geen helder signaal.

Bovendien zeggen deskundigen niet altijd hetzelfde, waardoor 'de mensen op straat' niet altijd goed weten waar zij aan toe zijn. Directeur van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) Roel Coutinho erkent dat er wat de Mexicaanse griep betreft 'een groot wantrouwen heerst ten opzichte van mensen die daar goed over nagedacht hebben.'

Bron: http://nieuws.nl.msn.com/foto/reactie.a ... =148287087

Hoe willen ze dan na ontslagen die tekorten aan personeel gaan aanvullen??

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 10:03

Prrrr schreef:

Ik vraag me namelijk af of je mensen in de zorg echt niet kunt verplichten. Per slot van rekening: stel je voor dat je onverhoopt naar een ziekenhuis moet, wat toch al een broeinest van ziektes is - mag je er dan niet van uit gaan dat de mensen die voor je moeten zorgen er alles aan doen dat ze zelf geen verspreidingsbron worden? Of helpt inenten daar niet tegen?

Nee daar helpt vaccineren nauwelijks tegen....
De grootste motivatie om zorgpersoneel te vaccineren is puur het op de been houden om zorg te kunnen blijven verlenen.

Het stoort mij een beetje dat je de discussie hier in dit topic offtopic noemt.
De vragen en twijfels rondom het vaccin zijn voor zorgpersoneel erg actueel, maar blijkbaar durft iemand van buiten de zorg wel even te roepen dat zorgpersoneel zich maar klakkeloos moet laten vaccineren.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 10:12

miss_lizje schreef:
Wat ik net op msn nieuws vond.

Citaat:
'Ontslag voor zorgpersoneel dat griepprik weigert'

Novum) - Zorgmedewerkers die weigeren zich te laten vaccineren tegen de Mexicaanse griep moeten op staande voet ontslagen worden. Dat zei het oud-hoofd voorlichting van het Nederlands Vaccin Instituut Rudy Burgmeijer woensdag in Nova.

"Medisch personeel zou beter moeten weten", stelt Burgmeijer. In Nederland zou een deel van de zorgmedewerkers zich niet willen laten vaccineren, terwijl zij wel tot een risicogroep behoren. In New York is zorgpersoneel volgens het tv-programma te verstaan gegeven dat ze kunnen vertrekken als zij de vaccinatie weigeren.

De overheid zegt in berichtgeving over de Mexicaanse griep aan de ene kant dat de epidemie mild verloopt en aan de andere kant wordt er soms buitenproportioneel gereageerd, zegt Burgmeijer. Dit geeft volgens hem geen helder signaal.

Bovendien zeggen deskundigen niet altijd hetzelfde, waardoor 'de mensen op straat' niet altijd goed weten waar zij aan toe zijn. Directeur van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) Roel Coutinho erkent dat er wat de Mexicaanse griep betreft 'een groot wantrouwen heerst ten opzichte van mensen die daar goed over nagedacht hebben.'

Bron: http://nieuws.nl.msn.com/foto/reactie.a ... =148287087

Hoe willen ze dan na ontslagen die tekorten aan personeel gaan aanvullen??

Nou dat moeten ze vooral doen, maar ach dan moeten de hoge bazen van kantoor het werk maar overnemen. Zullen zij de werkdruk ook eens ervaren :Y) Wat een grap dit, hoezo je mag geen baas over je eigen lichaam zijn :+

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:10

Zorgpersoneel ontslaan omdat ze de vaccinatie weigeren gaat wel erg ver :+
Maar gevaccineerd zorgpersoneel kan zeker bijdragen aan een mindere besmetting, je kan wel zeggen "ja maar bezoek kan het ook mee brengen" maar zij lopen niet van kamertje naar kamertje wat het zorgpersoneel wel doet.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:07

Prrrr schreef:

Ja hoor, inenten helpt daar wel aan mee.

Ik vind het toch van de zotte dat mensen in de zorg zich niet laten vaccineren, als je je bedenkt dat een dierbare van je in het ZH ligt (bijvoorbeeld mijn moeder met COPD) ik noem maar wat op en de verpleegkundigen laten zich niet vaccineren... Nee hoor, hier kan ik echt niet bij.
Van mij mag het verplicht worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:31

Prrrr schreef:

Deed het niet om jou ;)

Als het niet ter bescherming van patienten dient, kan ik me voorstellen dat men zich niet wil laten vaccineren. Je kunt het virus alsnog bij je dragen en verspreiden. Ook hebben patienten bezoek, welke niet allemaal zullen zijn geent? Dus het risico voor patienten blijft alsnog groot.

Wanneer enten gewild is, omdat men bang is voor de continuiteit van de zorg, dan zou ik me laten enten, omdat er altijd collega's zullen zijn die het wel doen en ik het niet fair zou vinden dat collega's het werk van de mexicaanse griep collega's er bij moeten nemen, omdat deze zich niet wilden enten.

Enten en dan ontslag? Vind ik niet dat een zorginstelling dat kan maken, willen ze wat? Schorsing, maar ik denk niet dat het veel uithaald.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:37

Mindim schreef:
Als het niet ter bescherming van patienten dient, kan ik me voorstellen dat men zich niet wil laten vaccineren. Je kunt het virus alsnog bij je dragen en verspreiden.

Het is dan ook geen kwestie van alles of niks, maar van risico's. Het is ook niet zo dat je als je het virus 1 keer tegenkomt, je meteen besmet bent, maar hoe meer je ermee in aanraking komt, hoe meer kans er is dat je besmet wordt. Ja, je kunt het virus, ook als je gevaccineerd bent, bij je dragen, maar de kans is wel minder groot, en je draagt minder actief en besmettelijk virus bij je en dus is het besmettingsgevaar minder groot.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 20:28

Ik werk op een insteling voor verstandelijk gehandicapten, dagbesteding. Wij hebben een brief gekregen waarin ons 'strikt werd aangeraden ons zelf te laten vaccineren'. Ik heb er voor bedankt, en heb geen gezeur over verplichting of zelfs dreigend ontslag gehoord.
Aso naar mijn collega's als ik ziek word? Sorry, maar ik zou het pas aso vinden als mijn collega's me aanspraken dat ik aso ben omdat ik geen rotzooi in wil laten spuiten. Is niet gebeurd, en ik verwacht het ook niet.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 20:31

Nee ik wil geen prik := ! Ben dr bang voor, dan neem ik wel eventjes vakantie!

Nee even serieus,, Hoe bang ik ook voor prikken ben. Het lijkt me wel goed ja :j

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 21:54

Zorginstellingen die mensen gaan schorsen omdat personeel niet wil laten enten? Lijkt me niet, dan worden de tekorten nog groter ;)
De normale bezetting is al een dusdanig krap dat er al een probleem is als 1 collega zich 's morgens ziek meldt. Kun je nagaan wat er gebeurt als veel personeel tegelijk ziek wordt. Inderdaad vang je dat als collega's op.
Ík zou echter niet met een vingertje gaan wijzen naar de collega's die zich niet hebben laten enten en dus ziek zijn geworden.

Misschien is dit een goed moment om de belachelijke bezuinigingen in de zorg eens onder de loep te nemen? Structureel voldoende mensen aan het bed. Fijner voor de patienten, het werk wordt (weer) leuk en dan heb je niet meteen een probleem als er een paar uitvallen

Ik heb na lang twijfelen besloten om me wel te laten enten. En nee, niet omdat ik me zorgen maak om de bezetting tijdens de pandemie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 23:44

shera schreef:
Zorginstellingen die mensen gaan schorsen omdat personeel niet wil laten enten? Lijkt me niet, dan worden de tekorten nog groter ;)
De normale bezetting is al een dusdanig krap dat er al een probleem is als 1 collega zich 's morgens ziek meldt. Kun je nagaan wat er gebeurt als veel personeel tegelijk ziek wordt. Inderdaad vang je dat als collega's op.
Ík zou echter niet met een vingertje gaan wijzen naar de collega's die zich niet hebben laten enten en dus ziek zijn geworden.

Misschien is dit een goed moment om de belachelijke bezuinigingen in de zorg eens onder de loep te nemen? Structureel voldoende mensen aan het bed. Fijner voor de patienten, het werk wordt (weer) leuk en dan heb je niet meteen een probleem als er een paar uitvallen

Ik heb na lang twijfelen besloten om me wel te laten enten. En nee, niet omdat ik me zorgen maak om de bezetting tijdens de pandemie.

Is ook zo, maar bij ontslag komen ze helemaal niet weer, een schorsing kunnen ze in geval van nood nog ongedaan maken. Maar ik denk ook niet dat ze dat gaan doen nee.

Mag ik vragen waarom je wel laat enten als het niet om ded bezetting gaat? Doie je het voor je clienten of om je zelf tegen de griep te beschermen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 00:06

manie schreef:
De grootste motivatie om zorgpersoneel te vaccineren is puur het op de been houden om zorg te kunnen blijven verlenen.

Klopt.
Het is alleen om voor de samenleving belangrijke groepen inzetbaar te houden.
Dat is ook de reden dat ik onder de prioriteitsgroep val.
De snelste methode om mij uit te laten vallen is het enten te verplichten :D

Iemand bij reanimatie mogelijk besmetten met griep? Tja, dan reanimeer ik toch niet.
Kijken wat het dodelijkste is.

Verder; wíe is er nu eigenlijk het risoco en wie loopt het?

Bij dit voorbeeld, reanimaties, is het vaak zelfs al opletten dat je zélf geen onacceptabel risico loopt. Van bloed en braaksel word je echt niet vrolijk en dat is dan nog alleen maar het zichtbare risico.
Een theoretische grieprisico is dan echt irrelevant.

Dat is met verplegend personeel niet anders. Waarom zouden niet alle patienten verplicht overal tegen gevaccineerd moeten worden om het personeel wat hen verzorgt te beschermen?

Het entgeneuzel als patiëntenbescherming is mijns inziens manipulatie van de publike opinie om het personeel inzetbaar te houden.
In de VS is het alleen om claims te voorkomen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 01:09

uit de grondwet:
Citaat:
Ieder heeft, behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingen, recht op onaantastbaarheid van zijn lichaam.

Dus als er niet een speciale wet komt die enten verplicht, kan niemand het van je eisen en hoef je niemand iets uit te leggen.
je hebt wel de morele plicht er goed over na te denken, vind ik.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 10:54

de verzorgenden zijn wel degene die 200% werken bij een uitbraak van het noro virus of de mrsa. Wie beschermt hun dan?
ze staan er toch maar ondanks een groot risico dat ze er zelf ziek door (kunnen) worden.
Wat een hetze word er gemaakt over deze griep zeg, dat ze maar eens iets doen aan de vele zieken in de zorg doordat ze zoveel uren moeten draaien ivm groot personeelstekort.
daar moet naar gekeken worden.
Nu zouden we beschermd moeten worden om ziekteverzuim te voorkomen, terwijl er nu ook ziekteverzuim genoeg is omdat mensen simpelweg overwerkt zijn.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:44

Gelukkig laten toch veel verpleegkundigen en artsen zich enten.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:49

MamboBeach schreef:

Gelukkig voor wie? Voor henzelf? Voor de patiënten, die zelf ook geënt worden? Of voor het management?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:50

Off-topic bericht verwijderd.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:57

beantsje schreef:
MamboBeach schreef:

Gelukkig voor wie? Voor henzelf? Voor de patiënten, die zelf ook geënt worden? Of voor het management?

Voor iedereen.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 21:28

Ik heb vanmiddag mijn eerste prik gehad. Uiteindelijk laten veel mensen zich toch enten volgens mij.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 23:06

ik heb hem vandaag ook gehad.. en mijn arm doet pijn..

Bij ons krijg je een gesprek met je hoofd, en moet je een reden opgeven.. dat heeft imo toch nog veel
mensen over gehaald..

colunder

Re: Mensen uit de zorg verplicht inenten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 10:41

In mijn zorgroute gisterenavond waren 3 mensen juist ziekgeworden nadat ze de griepprik gehad hadden.
Breng je zo niet juist een epidemie op gang??
Mensen krijgen een beetje van het virus ingespoten, worden daar ziek van en besmetten in die tijd misschien weer andere mensen???

Ik vind het niet kloppen dat mensen hier zeggen dat we niet van ons vak houden als we die rotzooi niet in ons lichaam willen
Sorry hoor maar ik blijf wel baas over mijn eigen lijf en dat heeft er niks mee te maken of ik mijn vak nou wel of niet leuk vind!
Patienten zijn het toch ook niet verplicht,terwijl die wel in een risico factor zitten

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 11:32

FitzChivalry schreef:
ik heb hem vandaag ook gehad.. en mijn arm doet pijn..

Bij ons krijg je een gesprek met je hoofd, en moet je een reden opgeven.. dat heeft imo toch nog veel
mensen over gehaald..

Dat gaat mij wel erg ver. Ik kan mij gewoon beroepen op de grondwet. Echt, ik denk dat ik er voor mijzelf een goede reden voor heb, dat wil ik ook best vrijwillig vertellen, daar mag je het mee oneens zijn, maar het blijft mijn keuze. Ik laat me ook niet dwingen tot een verdediging, dan beroep ik mij eenvoudigweg op de grondwet.

Een afdelingshoofd die mensen op deze manier onder druk zet, die zou met mij echt problemen krijgen. Daar zou ik een formele klacht tegen indienen.