Overheid moet iets doen aan overgewicht.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 16:32

Was bij mijn zoontje ook zo maar dat is wel veranderd inmiddels. :D
Maar ik ben als moeder verantwoordelijk voor wat er in gaat ( nu toch nog, kind is 5) en dat is dus wel beperkt. .

Wat een rare arts eigenlijk, zeker als je bedenkt dat overgewicht bij kinderen een probleem is... Hoewel wel vaker blijkt dat artsen niet op de hoogte blijken te zijn van een aantal dingen waarvoor ze eigenlijk betaald worden om dat wel te weten....

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 16:37

Ach, zelfs voor artsen en mensen op het consultatie bureau is het dood normaal om kinderen wat lekkers toe te stoppen. Overal krijgen kleintjes tegenwoordig snoep, bij de kapper, bij de supermarkt, bij de tandarts (!!) echt overal. En dan verjaardagsfeestjes een of twee keer per maand waar ze flink volgestopt worden met suiker en kleurstoffen. Ik heb echt respect voor de moeder (sorry, volgende pagina, kan je naam niet meer zien) die haar kind nog geen snoep ed geeft.

Overgens moet ik wel zeggen dat je ook light producten kan eten omdat je ze zelf lekkerder vindt (zoals ik dus) ipv dan om af te slanken. Ik vind gewone cola en sinas vies, gewone jam veel en veel te zoet. Ik pers liever een glas sinasappelsap dan dat ik aanmaak limonade drink of sinasappelsap uit een pak.

Overgens moet ik wel zeggen dat ik ineens ranna haar obsessie met voedsel begrijp als ik het verhaal van haar moeder lees.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 16:40

Nou, ik vind dat hele jonge kinderen (tot 2 jaar) inderdaad nog geen snoep hoeven... Maar zijn ze wat ouder dan moet je ook niet te panisch gaan doen. Gewoon met mate. Anders krijg je andere problemen (eetproblemen bijvoorbeeld) later. Ik ben wel voorzichtig met junkfood enzo. Dat is gewoon zo ongezond en als vervangende hoofdmaaltijd, nee, daar ben ik helemaal niet van. Maar een tussendoortje (snoepje/koekje) moet kunnen, hoor. :j

En leer je kind wandelen, fietsen en buiten spelen. Dat scheelt ook heel veel.
Of doe ze op een sport. Mogelijkheden zat. Zet die (wii)computer/tv/dvd speler eens lekker uit. ;)

MissBonny

Re: Overheid moet iets doen aan overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 18:42

Ben bang dat dit altijd een blijvend probleem zal zijn en dat het alleen maar blijft groeien..
Hoelang zijn ze er wel niet mee bezig om er iets aan te doen?

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 19:18

Twiggy2008 schreef:
Nou, ik vind dat hele jonge kinderen (tot 2 jaar) inderdaad nog geen snoep hoeven... Maar zijn ze wat ouder dan moet je ook niet te panisch gaan doen. Gewoon met mate.

Als er ergens anders snoep is doe ik er niet moeilijk over, en ik haal ook gewoon pepernoten en taaitaai in huis nu :j Maar verder zie ik geen enkele reden om hem nu te leren dat drop, chocola, winegums en lollys erg lekker zijn..... ik zal het zelf niet in huis halen zo lang hij er niet om vraagt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 19:29

@Odetteke
Ik heb juist wel "alles" in huis.
Ik heb een vriendin die vroeger ook alles met heel weinig mate kreeg en die ging zich heel erg overeten toen ze eenmaal op kamers woonde.
Ik koop 1x per week snoep. Is de pot leeg? jammer moeten ze weer wachten tot zaterdag. Meestal is de pot geeneens leeg aan het eind van de week.

Ik heb nu ook een schaal met pepernoten op tafel staan. Af en toe nemen ze daar paar van.
Ik doe de hele week met 500gr (3kids en 2 volwassenen), ik merk juist aan kinderen die thuis gedoseerd krijgen; die hangen de hele dag boven onze snoeppot.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 20:59

Zo zijn wij ook begonnen, Brainless, en mijn zoontje had geeneens door dat snoep iets bijzonders was. Maar op een gegeven moment sloop erin dat hij ging snoepen als hij honger had, (wij eten altijd laat) en dan at hij dus erg veel snoep en weinig avondeten.

Maar er zijn hier altijd voldoende alternatieven voorhanden, soepstengels, allerlei fruit en rauwkostsnacks, boterhammetjes, dus echt honger heeft ie niet. :D

Ik geloof ook niet zo in afknijpen, zeker niet als ze wat ouder worden. Dan krijgt een kind inderdaad niet de kans de eigen grenzen te verkennen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 22:34

Onze "normale" regel is ook na 16:30 uur geen snoep/chips meer (uitzonderingen daargelaten natuurlijk).
Ook na 16:30 geen fruit (als ze het vragen mogen ze er wel eens 1), want ze eten rustig 4/5 mandarijnen in 1 x op.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 22:38

odetteke schreef:
Twiggy2008 schreef:
Nou, ik vind dat hele jonge kinderen (tot 2 jaar) inderdaad nog geen snoep hoeven... Maar zijn ze wat ouder dan moet je ook niet te panisch gaan doen. Gewoon met mate.

Als er ergens anders snoep is doe ik er niet moeilijk over, en ik haal ook gewoon pepernoten en taaitaai in huis nu :j Maar verder zie ik geen enkele reden om hem nu te leren dat drop, chocola, winegums en lollys erg lekker zijn..... ik zal het zelf niet in huis halen zo lang hij er niet om vraagt.

Ik ben daar ook altijd behoudend in geweest, hoor. ;)
Maar af en toe moet het kunnen..... De mijne is over een paar maanden 5, zit op school en is dol op lekkere dingen. En je kunt ook voor hartige tussendoortjes kiezen. Fruit mag ze zoveel ze wil, maar wel liefst in 1 a 2x. Doe ik zelf ook, 's morgens ontbijten met een fruitsalade met diverse fruitsoorten.

Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik nu een beetje gek wordt van al dat snoep in deze tijd van het jaar. :+

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 22:51

Nou jongens, allemaal aan de HCG afslankkuur! Hahaha! Weer zo'n maffe banner onderaan dit topic met loze beloften :D

Anoniem

Re: Overheid moet iets doen aan overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 23:07

HCG afslankkuur: zwanger worden en de eerste drie maanden al je eten er weer uit gooien :j

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 00:13

Nu bij Pauw & Witteman discussie over voeding en dikke kinderen. ;)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 00:22

Ga ik morgen eens bekijken op uitzendinggemist, ben lekker aan het werk. (nou ja, nu even niet dus. :+ )