Hoofdoekenverbod op middelbare school

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 22:42

liedje89 schreef:
Waarom mag dat op school of op de werkplaats dan niet, jezelf zijn. Ik vind het juist wel leuk als er in de winkel eens iemand staat waarbij er nog een beetje persoonlijkheid uitstraalt. Of mijn docent eens over zijn favoriete bnd uitwijd(mijn engelse docent wel in het engels, das toch veel leuker als zo'n soort van nieuwslezer uit het boekje).

Er zijn zoveel onderzoeken waaruit blijkt dat gelukkige en ontspannen werknemers veel productiever zijn als mensen die maar als een robot op hun werk zitten. Ik ken weinig mensen die gelukkiger zijn wanneer ze zichzelf niet mogen zijn.

Omdat je met andere mensen in contact komen die misschien niet zo opgezet zijn met jou overtuiging...
Omdat het aanstootgevend kan zijn naar mensen
Omdat je mensen angst aanjaagt (ik kan me niet voorstellen dat een klant bij ons zou komen huren als er een gothic achter de toonbank zou staan)
Omdat mensen nu eenmaal vooroordelen hebben
Omdat je baas het nu eenmaal eist...

Weet je, het hangt er natuurlijk ook vanaf wat voor werk dat je doet. Kom je in contact met klanten is het toch anders dan wanneer je achter een bureau zit en niemand je ziet.
Ik denk dat moesten de moslima's die bij ons werken (en dat zijn er toch een paar) een hoofddoek dragen tijdens hun werk dat de omzet enorm zou dalen...

Ayasha
Blogger

Re: Hoofdoekenverbod op middelbare school

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 01:31

en eerlijk, als ik de belgische jeugd met de nederlandse jeugd vergelijk. Ben ik blij dat ik in België ben "opgevoed"... :)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 01:38

jameyskatje schreef:
ik vraag me echt af in wat vor achtergelegen gebieden jullie wonen. op de scholen hier in de buurt (gorinchm en utrecht) mag je dragen wat je wilt. we hadden vroeger gothics op school, en dan die flowerpowertypes met rare kapsels. op een school in mijn wijk zitten bijna alleeeen maaaar lonsdalers. wat is het probleem toch, het lijkt alsof men oprecht bang is voor een moslim. en waar is dat op gebasseerd? niet op kennis in ieder geval, misschien de kennis waar de media je mee dood gooit . zucht.

Nou, dankje ;) . Ik zeg het zelfs nog straffer, ik heb het grootste deel van mijn middelbare school doorgebracht in uniform. Geheel donkerblauw met een lichtblauw blousje :j.
Ik vind het eerlijk gezegd niet meer dan normaal, later als je werkt moet je op heel veel plaatsten ook aanpassen aan de regels, zo gaat dat nu eenmaal. Als je later les geeft moet geen kledij dragen waarbij je je kont ziet onder je minirok, en als je in de mac gaat werken moet je al helemaal gekleed gaan naar de voorschriften. Dat men zoiets aanleert op school vind ik geen kwaade zaak.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 01:48

Ik heb geen probleem met uniform... Maar ben toch blij dat mijn vorige school het niet verplicht heeft.. (de schoolkleuren waren grasgroen en kanarie geel >;) )

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 08:41

Ik heb een jaar in Brugge op school gezeten op een katholieke school. Daar heb 'k een uniform moeten dragen. Alles moest donkerblauw. Je mocht wel een jeans aan, ik moet zeggen dat ik er echt totaal geen probleem mee had. En dat was eigenlijk ook metteen de enige school (heb verder nog in zonhoven op een gemeenschapsschool gezeten, in hasselt op een provinciale school en in zolder op een katholieke school) waar er geen 'standen' waren. Het was een strenge, maar wel heel erg toffe school.

Op de gemeenschapsschool waren pesterijen dagelijkse kost. Het overgrote deel van de leerlingen waren moslim en zij domineerden ook echt de school... Belgen werder er afgeslagen, en zelfs op meisjes sloegen ze...
Op de provinciale school was een enorm standenverschil. Maar dat was misschien ergens ook logisch vermits het toch best een vrij grote school was. Hier had je echt allerlei mensen zitten en eigenlijk mocht bijna alles... Ik vond het vreselijk op die school! Uiteindelijk naar Brugge gegaan omdat m'n vriendje daar woonde en daar heb ik echt het jaar van m'n leven gehad :)
Het jaar erna terug naar limburg gekomen omdat 't gedaan was tussen m'n vriendje en mij en dan ben ik in zolder naar een katholieke school gegaan. Qua regels kwam die vrij goed overeen met de school waar ik vandaan kwam, alleen dat er daar geen uniform moest, maar hier waren ook duidelijke kledingsvoorschriften. Omdat de school in een mijngemeente lag zaten er toch vrij veel moslims, maar geen enkele die het een probleem vond dat hoofddoeken verboden waren.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:49

LauEef schreef:
Ik heb alles in het topic redelijk gelezen. Ik heb op zich geen problemen mee als moslim's hoofddoeken dragen. Maar ik vind aan de andere kant wel, zij komen naar hier en ja, sorry dan hoor je je aan te passen. Niet alleen de moslim's, maar ook de duiters, nederlanders, chinezen en japanners.
Van de joden hoor je bijvoorbeeld minder omdat deze óf niet moeilijk doen en gewoon accepteren dat hun 'potje' af moet óf als ze daar wel problemen mee hebben, kiezen ze voor thuisonderwijs(of andere onderwijsvorm). Helaas slagen de moslims (om het even kort door de bocht te zeggen) er telkens in zichzelf in de spotlight te zetten. Ik weet dondersgoed dat het maar een deel van hen is, en dat waarschijnlijk het overgrote deel geen problemen geeft. Ik vind het juist zonde dat dat deel het verpest, eerlijk waar.

Ik heb ook dat gevoel, met veel groepen lukt het samenleven wél zonder problemen, niemand neemt er zelfs aanstoot aan als een echte zwarte negerin volledig gedrapeerd over straat loopt. Maar bepaalde bevolkingsgroepen trekken gewoon actief de aandacht. Het feit dat andere groepen zich niet zo "aangevallen" en verdrukt voelen EN dat WIJ ons niet zo aangevallen voelen door hen, lijkt me daar wel het bewijs van :)*

En zoals al werd aangegeven, 80% van de criminaliteit wordt gepleegd door allochtonen. Dat moet je niet negeren, daar moet je oplossingen voor zoeken. Helaas wordt het nog maar al te vaak weggewuifd door extreme moslims. Zonde van de allochtonen die het WEL goed menen.

pharagirlke schreef:
Dat mocht, iig in mijn school, ook allemaal niet, dan is hoofddoeken een logisch vervolg en een vorm van gelijke behandeling. Gelijke rechten? Okee, maar dan ook gelijke plichten.
Idem hier... Gelijke kansen, dus geen priveleges voor allochtonen.
Voor hen is hun godsdienst belangrijk, voor ons is godsdienst vaak iets onbelangrijks, maar is bijvoorbeeld een bepaalde kledingstijl heel belangrijk. OOK DIE mensen mogen geen petjes, dreads, etc aan. Iedereen gelijk. Op dat vlak zouden ze beter terugkeren naar het uniform (dat is nog op vrij veel scholen in België in zwang), maar het is niet nodig als iedereen zich netjes aan de voorschriften houdt. Die zijn er voor iets he, geen peer pressure maar gelijkheid, gelijke ontwikkeling en gelijke kansen.

Van moslims anti-losbandigheid gesproken zoals JS! De kledingvoorschriften zijn er net OM die losbandigheid te voorkomen.... en om spiekgedrag te voorkomen inderdaad.

Kanelly schreef:
Een hoofddoek is nou eenmaal een uiting/onderdeel van geloof en een pet niet, da's enkel een accesoire.
Dus wat dat betreft zijn ze niet te vergelijken...
Bij het afzetten van een pet wordt je niet 'aangetast' in je geloofsbeleving, bij een hoofddoek is dat wel het geval..

Voor de een is geloof is belangrijks, voor de ander zijn leefwereld en bijbehorende stijl... En voor nog een ander is geloof belangrijk, maar hoeft dat zich niet te uiten in een bepaald DOGMA en aanverwante verplichtingen.

MizzMontana, ben het helemaal met je eens.

En dan ben ik blij als ik in het hoger onderwijs kom, want daar zijn zowat geen allochtonen en is de sfeer veel prettiger. Op het nieuws werd wel verteld dat slechts 16% van de turken doorstromen naar het hoger onderwijs, maar het percentage aan andere allochtonen ligt nog veel lager (vandaar dat ze ook de vrij goed ingeburgerde turken als voorbeeld namen), ivm 67% van de autochtone kinderen.
En voor mij zijn die allochtonen zeker welkom in het hoger onderwijs. Graag zelfs. En ik zal met hen WEL omkunnen, want dat zullen mensen zijn die hebben bewezen dat ze zich kunnen aanpassen en ook hier kunnen hun best doen op school.
Het feit dat het slaagpercentage zo laag ligt, ook in het middelbaar, is ten dele aan de sfeer te wijten die hun extreem-rechtse fractie heeft gecreerd. En dat is zonde. Er zijn genoeg moslims die zich WEL willen aanpassen, alleen wordt dit in de media genegeerd (zoals die fanatiekeling die een belangrijke figuur van het katholiek onderwijs interviewde in het nieuws en duidelijk extreemlinks, of zal ik het maar extreemrechts noemen, was, en maar bleef doordrammen op bepaalde vragen om zijn gelijk te krijgen... het viel ontzettend op)

Vrij veel racisme ook onder moslims zelf, misschien nog meer dan tussen allochtonen en autochtonen, en meteen ook de REDEN van het huidig hoofddoekenverbod.

Het is niet zo vreemd dat de discussie vaak uitkomt op godsdienst. Ontwikkelde westerse mensen hechten doorgaans minder waarde aan godsdienst en vinden het helemaal niet kunnen dat moslimvrouwen zo gedomineerd worden, hoewel ze het helemaal niet beseffen, dat zij zelfs een hoofddoek verplicht moeten dragen. De eerste imaginaire figuur die mij iets verplicht moet ook nog geboren worden - of zal ik zeggen - 'ontwikkeld worden'.

En ja, JS, ik ben bang van groepen moslims. En ja, dat is uit ervaring en niet gecreerd door de media. Verschillende mensen die ik ken zijn daarvoor in het ziekenhuis opgenomen. En geen van hen had ook maar iets uitgelokt (voorbij station moeten lopen 's avonds is geen uitlokken, imo?). Dat is eng. De straten waar je hier niet door MAG lopen, want dat het dan 'je eigen schuld' is als je iets overkomt... Ja, dat is eng, ja, daar ben ik bang van en JA, dat zijn allochtonen en NEE, dat vind ik NIET kunnen! En ik vind het vreselijk dat ze de kansen verpesten voor de goede fractie. Daar zitten ook nogal luidruchtige types tussen die graag aandacht trekken, maar daar kan ik best mee om. Ik studeer samen met veel nederlanders en die zijn doorgaans ook een pak luidruchtiger en daar heb ik helemaal geen problemen mee :D

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 12:33

een allochtoon is geen moslim (ben kinder-jongerenwerker) over het algemeen zorgen antilianen of marokkanen voor de last (inmiddels zijn ze ook vaak autochtoon inmiddels).. maar die zijn geen moslim. moslim is iemand die aan islam doet.. die zich onderwerpt aan God. en god verbied overlast en wilt vrede! dus.. ken geen ware moslim die ooit op het bureau heeft gezeten,. misschien om zelf aangifte te doen, maar niet andersom. Iedereen is zo bang van de islam,, lees de 99 namen van Allah eens.. zijn deze gevaarlijk? nee enkel liefdevol!

op het hoger onderwijs zitten godzijdank tegenwoordig hartstikke veel moslims!! joehoe. waar ik kotsmisselijk van word zijn die vieze studenten met hun R en lange haren,jakkes. irriteer me zo aan ze. het zou verboden moeten worden :P want ja het is niet mijn manier van leven en ik vind ze lastig. en daarbij zijn er vast mensen met dezelfde mening.. dus :+ (zelfde verhaal)

ontwikkelde westerse mensen??grappig. de Islam had bepaalde rechten en gebruiken 1400 jaar geleden al, toen wij hier nog aan de pest stierven en vrouwen niet naar school mochten of konden stemmen. in de laatste jaren heeft het westen zich pas redelijk ontwikkeld.

als ik jou was zal ik ook bang voor moslims zijn.. kijk maar uit. zucht zucht zucht. welke ervaring? je kent niet eens het verschil tussen een moslim en allochtoon, laat staan het verschil tussen een 'moslim' en praktiserende moslim!!(iemand die zich moslim noemt of iemand die een moslim is! ) laat staan het verschil tussen een straatmarokkaan en een marokkaan die studeert, werkt, naar de moskee gaat(want die hangen niet doellooos op straat, die hoor je dus niet, die zijn niet interessant genoeg voor de media). laat staan dat je bij een praktiserende goede moslim achter de voordeur hebt gekeken! doe het eens.. je zal er absoluut positief uit komen!

(zo grappig, een keer stond er een man met een baard in de bus naast een nlvrouw met kinderwagen, ze keek de hele weg zo bang naar hem. met het uitstappen werd ze door geen 1 nietmoslim voorgelaten!! ze hadden natuurlijk allemaal haast. en juist die man hielp haar om haar kinderwagen uit de bus te tillen,. je had haar gezicht moeten zien hahahaa. dat vind ik nou mooie situaties, heerlijk.)

jou soort mensen zijn gevaarlijker voor de maatschappij. wanneer angst gaat domineren....

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 12:51

Ik ken ook wel het verschil tussen een allochtoon en een moslim en net daarom heb ik die accenten gelegd in mijn post.

Je wil of kan echt niet goed lezen he? Over al de moslims die het wel goed menen, en over hoe een extremistische groep het verpest?

Ik vind jou trouwens behoorlijk discriminerend tegenover die vieze studenten met hun R, jij bent echt eng. Ik heb helemaal niets tegen allochtonen in het hoger onderwijs en zou er graag meer zien, ook dat heb je niet gelezen.

Ontwikkelde westerse mensen ja, dat gaat dus niet over de tijd toen vrouwen nog niet mochten stemmen, daarover gaat het niet. Het gaat over de tijd waarin vrouwen niet meer VERPLICHT worden een hoofddoek te dragen en er dus wordt voorbijgegaan aan de vrije wil, hetgeen in alle godsdiensten een gevaarlijk aspect is.

Enneuh, jij vindt dat ik niet terecht bang mag zijn? Gelukkig zijn er genoeg moslims, praktiserend of niet, die het wél met me eens zijn en OOK vinden dat een groep extremen het helemaal verpest voor iedereen en inderdaad veel te geweldadig en aandachtstrekkend is. De situatie op de bus vind ik ook een heerlijk verhaal, zou ik echt om glimlachen :-) Vreemd dat die mevrouw bang was terwijl de beste man nog niets deed.

Ik ben ook wel bang als er nog niets gebeurt en ik word nageroepen door een bende allochtonen hoor. Dat lijkt me wel normaal. Als het autochtonen waren was ik daar ook bang van geweest (maar iets minder omdat ze doorgaans minder temperamentvol zijn). Uit ervaring leert men. Ik vind het ook vreselijk dat die angst domineert. Jij mag me wel gerust uitleggen waarom bepaalde straten in de stad verboden terrein zijn voor autochtonen, terwijl 'wij' toch onze hele leefwereld voor hen openstellen, racisten daargelaten. En waarom we zoveel ziekenhuisbezoeken later nog steeds niets mogen hebben tegen agressieve types en het vormen van getto's zoals in amerika.

Ze kunnen gebruik maken van al onze faciliteiten en de positieve punten waardoor ze ooit naar hier zijn gekomen, en ik vind het totaal ongepast dat er lukraak wordt geroepen dat iedereen hier racistisch is en dat onze godsdienst minder zou zijn... Dat is eten van twee walletjes natuurlijk, maar laatste paragraaf is natuurlijk puur eigen ervaring en dient niet veralgemeend te worden.

Edit: nog even, ik heb inderdaad wat tegen geloof en de gevolgen daarvan, dus dat zal enigzins mijn reactie kleuren. En ik wil gewoon niet afgeschilderd worden als iemand die alles over een kam scheert, want daar heb ik een gruwelijke hekel aan. Die nuances in mijn bericht zijn dan ook MENENS. Ik meen het als ik zeg dat er een groep is die het voor de grote meerderheid verpest. Ik kan er niet tegen om als racistisch bestempeld te worden omwille van feiten (het grote aandeel allochtonen in de criminaliteit, los van oorzaken!!) en een mening (ik vind dat het niet kan om bepaalde straten te moeten vermijden als je geen problemen wil hebben). Ik vind het ook jammer als er fanatiek praktiserend gelovigen zich zo eenzijdig in de discussie mengen, terwijl de eerste posts wel goed onderbouwd waren en goed voorzien van uitleg, dat was heel fijn!

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 13:16

@jameyskatje, het is echt niet de media die ons 'bang' maakt voor allochtonen, maar dat zijn de allochtonen zelf... Ik vind het trouwens al héél erg ver gekomen dat je in je eigen land, nog niet meer mag gaan en staan waar je wil zonder in elkaar geramd te worden... Mijn zusje haar vriend en zijn beste kameraad en diens zus zijn enkele jaren geleden ineen getimmerd door een groepje marrokanen, puur omdat ze zin hadden om eens een Belg in elkaar te rammen. En ik kan je verzekeren dat zij het echt niet gezocht hebben. Het is gebeurd op school. Zij kwamen buiten en er stond een hele rij marokanen hen op te wachten. Het was muis stil en van de moment dat ze wilden passeren worden ze in elkaar geramd... I'm sorry maar dat vind ik NIET kunnen! Dus kom aub niet vertellen dat het de media is die ons bang maakt voor allochtonen want dat is gewoon lari! En dan noem je ons westerlingen racisten... Hoe zou het komen denk je?

Weet je wat ik dan nog het ergste vond? Dat m'n zusje haar vriend Italiaan is en zijn beste vriend en diens zus pools... Als ze dan toch een Belg in elkaar wilden rammen, dat ze dan ook eens het verschil leren tussen belgen en andere nationaliteiten! Ik vind het ongehoord dat wij hier het verwijt krijgen dat we iedereen over 1 kam scheren, maar jullie cultuur doet dat evengoed.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 13:31

het gaat over hoofddoeken en niet over allochtonen.

als we zo gaan beginnen kan ik ook nog wel een boekje met slechte ervaringen open trekken!! en dan precies andersom. zo heeft iedereen wel een voorbeeld.

dat is precies wat ik bedoel. wat ik over die studenten zijn meen ik niet.. het slaat alleen op precies hetzelfde.

maargoed. we wonen duidelijk in een andere wereld en mileu;)

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:13

Vind ik wel goed :D

Geen pet , geen muts , geen hoofddoek. Iedereen moet zich aan dezelfde regels houden.