13-jarig meisje wil alleen de wereld rondzeilen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:09

Uhm?? Fleurtje? De gemiddelde 13-jarige zit 40 weken per jaar van half 9 tot 3 met 30 soortgenoten in een klaslokaal, veel kids sporten of hebben een hobby waar ook vaak contact is met andere kinderen en leven thuis nog altijd samen met het gezin.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:11

Citaat:
Maar is dit relevant? elke casus staat toch op zich?
hoeveel kids in Nederland wel niet bedreigd worden in hun so. em. ontwikkeling, ik werk er dagelijks mee.
Moet je dan alles maar toelaten? Nee toch, je bekijkt elke casus op zich en bedenkt wat het beste zou zijn voor het kind

hier ben ik het mee eens

dat jouw zwager/schoonzus hun kinderen zo zijn heeft ook te maken met de opvoeding die die ouders geven , had dat beter geweest als ze in nl woonden in een huis met een nanny ?

ken uit nabije omgeving zulke kids , die echt huisje boompje zelfs beestje hebben
al heel hun leven op 1 stekkie
en emotioneel wrakken ..

maar ja het krijgt eten , drinken , schone kleding , gaat braaf naar school ,
en zien zelfs dagelijks (minimaal 1 of beide) ouders
maar emotioneel en sociaal vaardig ?? .. neh dat zijn ze niet

zeg niet dat je alles toelaten moet
maar denk dat de keuze van dit meisje een wel over wogen keuze is

en opmerkingen als "de zee is gevaarlijk "ja de straat is procentueel gezien gevaarlijker
ze ontduikt de leerplicht , nee dat doet ze niet

is ze waarschijnlijk wat zelfstandiger dan de gemiddelde 13 jarige
ja denk ik wel

heeft ze ervaringen op zee solo , ja dat heeft ze

is dit haar droom ? ja

kan ze het waarmaken , waarschijnlijk wel

ze nemen geen onnodige risico's en ze kan er op elk moment mee stoppen als ze wil

het enige verschil met andere topsport kinderen is het niet omzich heen hebben van andere mensen
zijn die andere kinderen gelukkiger ? emotioneel stabieler ? kweet het niet
als dat een probleem was geweest ging ze nu al niet solozeilen
laat staan op dit idee komen ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:11

Het ideale gezinnetje dus. Hoeveel kinderen hebben dat nou juist niet?? Het verborgen verdriet noem ik het dan maar....

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:12

Fleurtje100 schreef:
En zo geïsoleerd ben je ook niet als je een computer, telefoon etc. bij de hand hebt. De helft van de kinderen communiceert tegenwoordig amper anders dan via msn en mobieltjes. En het is nooit langer dan drie weken achter elkaar.

En dan zit je alleen op je bootje...wat zal je ongelooflijk afstompen hiervan. Heb jij wel eens een avond aaneengesloten achter je beeldscherm gezeten. Hoe voelde je je hierna? Moet je je voorstellen als dit 3 weken is. 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:13

Ja, jij, maar zij vind het kicken om met die boot op de zee te zitten, die kaarten te bestuderen, op koers te blijven, met de wind te spelen, zo snel mogelijk op de wind te zeilen, stukken land te zien, noem het maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:14

Voor sommigen hier maakt het niet uit, of op hun kamertje ganse dag bokken of midden op zee..... het enige verschil is het uizicht... :D :D :D

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:24

Weer eentje die in Nederland het lef heeft haar hoofd boven het maaiveld uit te steken.......................... en dus gelijk afgeserveerd wordt............. jammer, gemiste kans; ik hoop van harte dat ze de kans krijgt om haar droom te verwezenlijken en wens haar bij voorbaat een behouden vaart!!! Go girl, GO!!!!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:27

dejavu schreef:
Uhm?? Fleurtje? De gemiddelde 13-jarige zit 40 weken per jaar van half 9 tot 3 met 30 soortgenoten in een klaslokaal, veel kids sporten of hebben een hobby waar ook vaak contact is met andere kinderen en leven thuis nog altijd samen met het gezin.

en veel van die kinderen sporten niet in een club
en hebben geen hobby waar contact is met anderen
en hebben in de klas niet meer dan noodzakelijk contact met andere kids
en leven met de sleutel bij een werkende ouder ..

hoe moeilijk is het om te bedenken dat niet iedereen in het vakje gemiddeld past ?

kan me voorstellen dat voor veel mensen de gedachte aan weken alleen beangstigend is
maar voor vele is het ook een droom

een droom die ze nu kan waarmaken

@yinar .. geen last van moet ik eerlijk zeggen
snap zelfs niet goed wat je met dat gevoels omschrijving bedoelt
kan moeiteloos omschakelen

kijk nu heb ik een kleine en dan gaat het verhaal simpel weg helemaal niet meer op
maar had vroeger ook de droom te trekken met paard
kreeg de kans om tocht te maken in mijn uppie voor maaanden
elke zoveel dagen / weken proviand inslaand
heb die kans voorbij laten gaan
voor later ,, maar later kwam niet meer

deze meid heeft de droom de jongste solo zeiler rond de wereld te worden
EN ze heeft de kunde EN de mogelijkheid

laat haar ..

ze hebben de veiligste route gekozen en mocht het toch om wat voor reden ook
niet zijn wat ze dacht dan kan ze der mee stoppen
ze gaat niet rond de kaap gaat op de wereld school en is reeds een einzelganger
die het heerlijk vind om op zee te zeilen , in der uppie

Citaat:
Voor sommigen hier maakt het niet uit, of op hun kamertje ganse dag bokken of midden op zee..... het enige verschil is het uizicht...

whahahaha :D ,

en toch ... niks zo mooi zo heerlijk
als snachts op zee met niks nadda noppes om je heen en geen mens te zien :o
of alleen op de vlakte , soms slechts een ander dier tegen komend

zucht :+:

tja anderen zitten liever de gehele dag met mensen om zich heen
ook leuk .. maar voor mij aub geen 24-7

ieder het zijne .. iedereen is anders
nogmaals .. ik hoop dat ze deze kans krijgt

ik ga me weer met andere belangrijkere zaken bezig houden
lees morgen wel weer bij 8-)

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:30

Ik heb weleens zo'n 48 uur vrijwel alleen maar achter mijn computer zitten typen, met af en toe een paar uur slaap of even snel wat eten. Scriptie moest nou eenmaal af, voelde daarna een enorme opluchting :D.
Punt wat ik wilde maken is dat vriendinnen van 13 tegenwoordig denk ik net zoveel op msn elkaar spreken dat dan ze elkaar echt zien. En dat ze dus ook makkelijk via internet over gevoelens praten en hun ei kwijt kunnen. Waardoor face to face contact toch minder belangrijk is geworden.
In een klaslokaal moesten wij toch vooral stil zijn en opletten of zelfstandig werken in stilte, niks groepsproces of samen leren en zolang is dat nog niet geleden. Er was vooral sociaal contact in de 40 min pauze op een dag en de 5 min dat je van lokaal naar lokaal liep. Het is lastig te vergelijken maar ik denk dat als volwassene in de meeste beroepen veel meer sociaal contact hebt en samenwerkt met collega's dan op de middelbare school met klasgenootjes.
Ik had ook heel veel klasgenootjes die maar zelf eten moesten opwarmen omdat iedereen op andere tijden aan het werk/sporten was en waar vrijwel nooit gezamelijk werd gegeten 's avonds, laat staan ontbijten. Dat ideale gezinnetje en die ideale jeugd die heel veel hier voor ogen hebben is nog maar weinig te vinden hoor.
Daarbij denk ik niet dat iedereen zich hier kan voorstellen wat voor gevoel zeilen je kan geven, en zeker niet wat voor gevoel het dit meisje zal geven. Ik moet er ook niet aan denken om drie weken geen andere mensen te zien, maar zij blijkbaar wel en ze weet wat het is.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:40

Staatssecretaris van Onderwijs Marja van Bijsterveldt (CDA) ziet het niet zitten dat de 13-jarige Laura Dekker een solozeiltocht om de wereld maakt. "Een kind van 13 kan zichzelf niet onderwijzen, een boot gaande houden en een storm doorstaan", zei ze toen haar mening op Radio 1 werd gevraagd. De vader van het meisje heeft er in diverse media al op gewezen dat het zeilen bij het meisje in het bloed zit.

De minister wees erop dat het meisje vanaf haar achttiende zoveel mag zeilen als ze wil. Dat is overigens niet helemaal waar. Jongeren tot 23 jaar moeten werken of onderwijs volgen totdat ze een diploma hebben. Anders krijgen ze een boete die kan oplopen tot 2250 euro.

Net als de Raad voor de Kinderbescherming is Van Bijsterveldt van mening dat Dekker naar school moet en met leeftijdsgenoten moet omgaan om sociale vaardigheden te ontwikkelen.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:44

sorry hoor, maar ik herinner me mijn middelbareschooltijd toch echt wel als grenzen zoeken, groepsprocessen ( peergroups, jezelf willen bewijzen, samenwerken om leerkrachten te pesten ;) ), jezelf leren ontdekken; persoonlijkheid, alsmaar diezelfde structuur..leren leren, en vooral heel erg veel lol!!!
Ik heb zoveel gedaan wat niet mocht, grenzen gezocht, ik herinner het me als 1 grote interactie met medestudenten.
alcohol drinken in de pauze en dan de les ingaan om te kijken of je dan ok gewoon de les kon volgen :D

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:55

dejavu schreef:

Ook dit klopt helemaal!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 16:25

milo schreef:
sorry hoor, maar ik herinner me mijn middelbareschooltijd toch echt wel als grenzen zoeken, groepsprocessen ( peergroups, jezelf willen bewijzen, samenwerken om leerkrachten te pesten ;) ), jezelf leren ontdekken; persoonlijkheid, alsmaar diezelfde structuur..leren leren, en vooral heel erg veel lol!!!
Ik heb zoveel gedaan wat niet mocht, grenzen gezocht, ik herinner het me als 1 grote interactie met medestudenten.
alcohol drinken in de pauze en dan de les ingaan om te kijken of je dan ok gewoon de les kon volgen :D

Ook dat doet niet iedereen. :?

dejavu: da's je modelgezin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 16:41

linky schreef:
Weer eentje die in Nederland het lef heeft haar hoofd boven het maaiveld uit te steken.......................... en dus gelijk afgeserveerd wordt............. jammer, gemiste kans; ik hoop van harte dat ze de kans krijgt om haar droom te verwezenlijken en wens haar bij voorbaat een behouden vaart!!! Go girl, GO!!!!

jawel gaat vast lukken, ze gaat emigreren naar Nieuw Zeeland, kan ze vast beginnen van af daar....

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 16:41

russel schreef:
linky schreef:

jawel gaat vast lukken, ze gaat emigreren naar Nieuw Zeeland, kan ze vast beginnen van af daar....

gelijk kinderbijslag stop zetten!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 16:42

Alsof die zóveel waard is :') Hier in België onderhoud je daar iig geen kind van. Zeker niet als je niet alleenstaand bent enz. Als mijn kind dan zijn of haar droom kon waarmaken liet ik dat met alle plezier vallen.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 16:44

Maar hoe zit het met die Nieuw Zeelandse leerplicht dan? Dan loopt ze toch tegen hetzelfde probleem aan? Of ben ik aan het zeveren? (doe ik wel meer, jaja :+ )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 16:45

LimaMambo schreef:

hahaha 100 euro in de maand, paps heeft voor haar een zee waardig zeiljacht gekocht, net groot genoeg voor haar om het helemaal zelf te doen, met alle maritieme snufjes, die zit vast op de kinderbijslag te wachten...... :D :D :D :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 16:45

Yinnar schreef:
Maar hoe zit het met die Nieuw Zeelandse leerplicht dan? Dan loopt ze toch tegen hetzelfde probleem aan? Of ben ik aan het zeveren? (doe ik wel meer, jaja :+ )

Dat weet ik niet, die mogen misschien via pc taken in leveren, in de achterlanden gaan ze vast niet met de bus naar school en even 8 uur buszitten voor ze op school zijn.... :+ :D

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 16:47

russel schreef:
LimaMambo schreef:

hahaha 100 euro in de maand, paps heeft voor haar een zee waardig zeiljacht gekocht, net groot genoeg voor haar om het helemaal zelf te doen, met alle maritieme snufjes, die zit vast op de kinderbijslag te wachten...... :D :D :D :Y)

don't care.. alle nederlandse voorzieningen voor haar stopzetten.. dat doet ze dan maar lekker in nieuw zeeland

Ayasha
Blogger

Re: 13-jarig meisje wil alleen de wereld rondzeilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 16:48

Ik heb zomaar het idee dat dat ook precíes haar bedoeling is :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 16:49

LimaMambo schreef:
don't care.. alle nederlandse voorzieningen voor haar stopzetten.. dat doet ze dan maar lekker in nieuw zeeland

Welke Nederlandse voorzieningen?? Ik denk dat paps een hele grote belastingbetaler is.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 16:50

pharagirlke schreef:
Alsof die zóveel waard is :') Hier in België onderhoud je daar iig geen kind van. Zeker niet als je niet alleenstaand bent enz. Als mijn kind dan zijn of haar droom kon waarmaken liet ik dat met alle plezier vallen.

Het lijkt me mooi meegenomen, toch?!

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 16:52

russel schreef:
LimaMambo schreef:

Kinderbijslag is € 278,55 per kwartaal voor 1 kind..Ik weet niet of de kleine meid nog zusjes of broertjes heeft... Maar ik ben ook wel voor stopzetten... O:) Maar dat zal ook wel gebeuren als ze haar Nederlands paspoort inlevert. Vrijdag om 10.00 zullen we weten wat de rechter heeft beslist. Ik ben benieuwd.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 16:52

russel schreef:
LimaMambo schreef:

Welke Nederlandse voorzieningen?? Ik denk dat paps een hele grote belastingbetaler is.

dus?
voorzieningen zoals verzekeningen etc

vraag me uberhauot af of een meisje van 13 zich zomaar in mag laten schrijven in een ander vreemd land zonder ouders