Ik wil me niet mengen in de discussie, maar wel een aantal punten aanstippen die in deze discussie van belang kunnen zijn.
Er is geen eenduidige definitie van dierwelzijn te geven, zeker niet omdat deze per individu verschillen.
Belangrijke maatstaven hierbij zijn bijvoorbeeld wel de vijf vrijheden:
Dieren moeten vrij zijn van:
1> van dorst, honger en onjuiste voeding;
2> van fysiek en fysiologisch ongerief;
3> van pijn, verwondingen en ziektes;
4> van angst en chronische stress;
5> om hun natuurlijke (soorteigen) gedrag te vertonen.
Hoe daar invulling aan gegeven moet worden is ontzettend moeilijk te vangen in wet- en regelgeving. Niet elk paard is immers hetzelfde. Experts zijn momenteel wel bezig om hier richtlijnen voor te schrijven.
Namelijk in het Plan van Aanpak Welzijn in de Paardenhouderij van de Sectorraad Paarden. Deze organisatie is vollop bezig met het zoeken naar richtlijnen om paardenwelzijn (o.a. op wedstrijden) te verbeteren.
Welzijn is op dit moment echt een HOT item in paardenland en ook vanuit de wet- en regelgeving wordt er hard aan de weg gewerkt momenteel..
Voor het volledige plan van aanpak:
http://www.sectorraadpaarden.nl/interne ... 60790.ashxPaardenwelzijn (geregeld in wetgeving) staat volgens mij overal ter wereld nog in de kinderschoenen, maar zeker hier in NL wordt er hard aan gewerkt om dit te verbeteren.
Of een eventuele boycot hierbij zou helpen, wil ik even in het midden laten. Natuurlijk zou dit eventuele signalen af kunnen geven, maar aan de andere kant zou de paardensport niet meer als gezonde tak voort kunnen bestaan zonder geldschieters. Beter lijkt mij om paardenwelzijn op een andere manier te verbeteren, namelijk bij de hogere instanties.