Bos en de PVV

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 00:29

Ligt er maar net aan hoe ver je dat weer doorberekend. Want je kan ook zeggen:
Kleine scholen, kwaliteit gaat omhoog, meer controle dus minder schooluitval. Meer gekwalificeerde mensen op de arbeidsmarkt en minder kanslozen zonder diploma die aanspraak gaan maken op sociale voorzieningen.

Ok, dit is wat abstract en kort door de bocht. Maar soms hebben zaken wel op de langere termijn lagere kosten.

Anoniem

Re: Bos en de PVV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 00:32

Dat klopt, maar feit blijft dat het wel nu begroot moet worden.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 00:33

Lyonesse, gewoon even simpel, gezond verstand. In welke situatie heb je de hoogste overheadkosten?

Bij 10 scholen met een eigen directie, administratie, gebouwenbeheer etc. of bij 100 scholen met een eigen directie, adminstratie, gebouwenbeheer etc.? Meer en kleinere scholengemeenschappen is heel terechte politieke keuze die je kan maken. Maar wees dan ook eerlijk en vertel er gelijk bij dat dit wel geld kost en dat je dat niet uit de overheadkosten van diezelfde scholen weg kan halen.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 00:36

Maar daar zit ook een beetje het zwaktepunt. Bepaalde zaken kan je nou eenmaal niet veranderen in vier jaar. Vrijwel alles heeft langer de tijd nodig. Er gaan soms wat generatie overheen (zie integratie problematiek) en dat is gewoon niet echt te begroten natuurlijk.

Maarja, nu we het over begroten hebben. Van de week weer een lesje overheidsfinanciën gehad. Staatschuld die oploopt van 250 miljard (begin crisis) naar 400 miljard tegen 2010... En een economie die nu op -4,8% groei zit (krimp dus...)
Tjsa, we worden gewoon meegesleurd er is weinig tegenaan te begroten. Alle zeilen bijzetten, dat is het enige wat we nu kunnen doen.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 00:38

Karl66 schreef:
Lyonesse, gewoon even simpel, gezond verstand. In welke situatie heb je de hoogste overheadkosten?

Bij 10 scholen met een eigen directie, administratie, gebouwenbeheer etc. of bij 100 scholen met een eigen directie, adminstratie, gebouwenbeheer etc.? Meer en kleinere scholengemeenschappen is heel terechte politieke keuze die je kan maken. Maar wees dan ook eerlijk en vertel er gelijk bij dat dit wel geld kost en dat je dat niet uit de overheadkosten van diezelfde scholen weg kan halen.

Natuurlijk zijn meerdere scholen niet goedkoper. Dat beweer ik toch ook niet?
Ik zie dit punt staan, en beredeneer dat. Lijkt mij een best logische beredenatie ook nog trouwens.
Omdat er in dat geval meer scholen komen, moeten de overheadkosten omlaag. Natuurlijk heb je dan nog steeds meer kosten als voorheen, maar ook veel meer individuele aandacht voor de kinderen, beter onderwijs etc etc. Daarnaast zoals ik eerder al zei, wordt er ook niet beweerd dat de totale kosten lager zullen zijn. :)
Edit: ik bedoel dan overheadkosten per school he? Niet in totaal.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 00:46

Maar dat zegt hij niet, hij wil de overheadkosten in het onderwijs verlagen en de scholen verkleinen.

Wat ik trouwens ook wel weer tekenend vond, hij wil islamitisch terrorisme keihard aanpakken. Maar wat wil hij met het overige terrorisme dan doen? Daar zegt hij verder niks over.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 20:01

In HP/De Tijd van vandaag hebben een aantal mensen het over Wilders, bijvoorbeeld Boris Dittrich. HIj zegt dat Wilders wel serieus genomen moet worden, maar moet men er vervolgens wel fel tegenin gaan.
Ook een interview met Anton Zijderveld, socioloog en emeritus hoogleraar aan de Erasmus Universiteit, hij zegt dat de PVV een beweging is en daarom geen partijprogramma heeft. Over het sluiten van compromissen (stel dat ze in een coalitie komen) zegt dat de PVV dan niet meer tegen alles mag zijn, maar ook voor dingen. Hij denkt dat de achterban dat niet op prijs zal stellen. Hij verwacht ook ruzie tussen Wilders en Brinkman.
Ben benieuwd.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 20:40

Ik zou niet op Wilders stemmen, maar gelukkig ook niet op Balkenende
Het schaamrood schiet je toch naar de kaken als je hem in een officiele persconferentie het over de breuk tussen 2 sterretjes hoort hebben en de SMSjes die hij met hen heeft :r .

Dan heb ik ook iets van ga eens regeren ~~}>

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 20:47

ik krijg bij Balkenende altijd het gevoel dat je naar het braafste jongetje van de klas staat te kijken. :r

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 20:50

Arabesk schreef:
ik krijg bij Balkenende altijd het gevoel dat je naar het braafste jongetje van de klas staat te kijken. :r

Ik vaak dat ik naar de meest seniele minister president kijk die Nederland ooit gehad heeft, en ik dacht altijd dat het na Van Agt niet erger kon.

Dat is toch jammer en het ontstaan van de vele partijen speelt het CDA alleen maar in de kaart.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 21:14

Ben op zich geen grote Balkie-fan, maar denk niet dat we hem moeten onderschatten! Ik kan dat zo niet onderbouwen, maar denk dat het een kundige man is met veel gevoel. Hij kan het ook niet helpen dat hij er uitziet zoals hij er uit ziet. Hij spreekt in ieder geval stukken beter Engels dan bijvoorbeeld Kok, daar kreeg ik altijd kromme tenen van ;)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 21:18

Ja maar die zou het niet over Jan en Yolante hebben, dat is toch de bodem van triestheid als je zo populair wilt overkomen

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 21:19

@Alet74:
Kijk...en heroverweeg je oordeel:

1:04 Mama Mia!!! Kromme tenen, hahahaha

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 21:20

Dat heb je met die wetenschappers, die staan op een andere manier in de wereld en proberen dan met dit soort kunstjes zich een te laten zijn met het volk. Ik vind het wel aandoenlijk. (ok, ook wel een beetje sneu, maar dan van 'het komt wel uit een goed hart'- ik kan nu eenmaal geen hekel aan Balkie hebben, sorry!)

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 21:24

@Alet:
Ik denk ook dat hij geen kwaaie is hoor. Ongetwijfeld een erg slimme vent. Maarja...voor premier moet je volgens mij toch wat meer in huis hebben. Wat meer pit, wat meer lef, wat meer stellingname. Bij hem kabbelt het allemaal zo'n beetje voort en hij wil alleen maar vriendjes blijven met iedereen. En dat kan nou eenmaal niet.

Ik zit eigenlijk wel te wachten op de eerste vrouwelijke premier van Nederland. Welke vrouw zouden jullie graag op die plek zien?
*gaat zelf even heel diep nadenken*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 21:41

Sigrid, is dat het fragment waar hij zegt 'on the right way' te zijn met de crisis?

Kok zou ook heus smsjes van Yolanthe beantwoorden hoor :j.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 21:43

_Sigrid_ schreef:
Ik zit eigenlijk wel te wachten op de eerste vrouwelijke premier van Nederland. Welke vrouw zouden jullie graag op die plek zien?
*gaat zelf even heel diep nadenken*

Neelie, ondanks dat ik niet van haar partij ben. Super slimme politica met meer ballen dan de meest mannen in de regering

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 21:49

Neelie! Die heeft het ook verdiend, intussen.
En dan ben ik echt niet van die club, ook nog eens.
Maar ze heeft wel stateswomanship...

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 21:57

Haha, ik zat zelf toch ook wel aan Neelie te denken inderdaad. Of anders vind ik Laetitia Griffith ook best wel goed, maar zij is niet zo heel erg bekend, al heeft ze best wel wat goede dingen gedaan op het justitievlak.
Heb net nog even de lijst met Kamerleden doorgenomen, maar vind het eigenlijk wel heel moeilijk om überhaubt een geschikte kandidaat voor het premierschap aan te wijzen, los van de partij dan en los van geslacht. Ik heb sympathie voor Pechtold, maar vraag me af hoe hij het zou doen als premier.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 22:07

_Sigrid_ schreef:
Ik heb sympathie voor Pechtold, maar vraag me af hoe hij het zou doen als premier.

Slechter dan hij het als minister deed kan bijna niet, dat schijnt iedereen vergeten te zijn omdat hij het zo leuk doet.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 22:12

Ja, dat is ook mijn grote twijfel bij hem inderdaad. Want hij kwam als minister echt tótaal niet uit de verf!
Maar als partijleider doet hij het echt vele malen beter dan Lousewies van der Laan.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 22:15

_Sigrid_ schreef:
Maar als partijleider doet hij het echt vele malen beter dan Lousewies van der Laan.

Die heeft weinig kansen gehad vond ik, ze had jaren in Brussel gezeten en was niet zo ingevoerd in het wereldje Den Haag, heb het altijd een onfrisse affaire gevonden, maar ook dat is mijn partij niet. Teveel mee gedraai.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 22:30

Neelie, ja, daar kan ik me ook wel in vinden. Pechtold vind ik het zo goed doen, maar MP of weer minister, laten we dat maar niet doen.
Verder zie ik zo geen mensen voor me die ik wel als MP zie eigenlijk. Weinig mensen met charisma, vertrouwen scheppend. Tenminste, zo niet, zal er eens een nachtje over slapen ;)
Oh ja, Griffith vind ik ook een leuk en energiek mens, ook zeer intelligent!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 22:33

ik zie pluizebolplum nou ook niet echt als MP :) :) qua uitstraling komt Bos nog het meest in de buurt :)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 22:52

Bos is gegroeid sinds hij minister is, dat is zeker.
Ik zie hem ook geen mening over Lucille Werner of Jan smid geven in een persconferentie over het regeringsbeleid :n .