'Buitenlanders'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:17

Citaat:
Mag ik over het thuis spreken van de eigen taal eventjes fijntjes wijzen op het topic over emigreren en kinderen, adoptatie en taal? Daarin staan heel wat mensen die thuis de moedertaal blijven spreken...

Niemand klaagt over wat ze thuis spreken.

Citaat:
Wat het stukje van uitkeringen betreft, dat heeft Nederland in de jaren 70/80 zelf gecreeerd door mensen massaal in de WAO te stoppen toen het economisch iets minder goed ging. Daar hebben buitenlanders betrekkelijk weinig van geprofiteerd, maar de Nederlanders vonden dat wel prima. Die hoefden immers niet meer te werken en die buitenlanders wilden wel voor het minimumloon werken (1e en 2e generatie buitenlanders, niet alleen maar Marokkanen en Turken maar ook veel Italianen). Doordat die bereid waren voor weinig geld veel uren te maken en nooit gezien werden als "blijvend" werd er geen moeite gedaan deze mensen ook maar de meest basale dingen over Nederland en de taal te leren, dat werd zonde van het geld genoemd. En juist doordat deze mensen veel uren maakten voor minimumloon en daarnaast niet of amper de kans hadden zich bij te scholen o.a. in de taal werd het voor hen knap lastig hun kinderen Nederlands op te voeden, of zelfs maar algemeen gezien op te voeden. Door hun lage inkomens (bron: CPB) bleven en blijven ze vaak zitten in de goedkopere buurten, op een kluitje bij elkaar. Een betere woning in een betere, lees blankere, buurt was ook toen al praktisch onhaalbaar/ onbetaalbaar. Dat heet ghettovorming en daar plukken we nu de wrange vruchten van. Hun kinderen konden ze niet eens Nederlands leren omdat ze zelf nooit de kans hebben gehad Nederlands te leren!

Nederlands leer je op school, en van weinig geld wordt je nog geen aso.

Citaat:
Dan heb je nog het onderwijs. Dat kindertjes van buitenlandse ouders vaker een laag schooladvies krijgen al dan niet aan de hand van de CITO- toets werkt ook erg motiverend om je best te gaan doen. Het heeft immers geen enkele zin, de kans is groot dat zelfs al haal je de maximale CITO- score je toch op hooguit de HAVO uitkomt als je dat al red, en niet op het VWO/ gymnasium waar zo'n kind hoort. Veel mensen uit die categorieen die zich opwerken zijn via het VBO/ Mavo, Havo, VWO doorgestroomd (en die weg wordt steeds vaker afgesloten door bezuinigingen).

Cyto is een advies, geen bindend oordeel. Ik ben met mijn Mavo-advies naar het ateneum gegaan.

mick75

Re: 'Buitenlanders'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 00:51

Maar hoe kunnen mensen die a) de taal niet spreken, b) niets over de Nederlandse gebruiken en gewoonten weten en ook niet bepaald gestimuleerd werden dat wel te doen, c) in buurten en bedrijven op een kluitje bij elkaar werden gestopt hun kinderen op een voor Nederland acceptabele manier opvoeden? Het lijkt me dat op zijn minst daarvoor enige kennis van de Nederlandse maatschappij op z'n plaats is (en dat is moeilijk te verkrijgen als je met alleen maar landgenoten en mede- allochtonen werkt, in ploegendienst waardoor cursussen volgen erg lastig werd alleen al door de tijden en in een buurt woont waar alle collega's bij elkaar gepropt werden). Doordat deze mensen allemaal bij elkaar woonden, vaak in woningen die eigendom waren van de bedrijven waar deze mensen werkten, kwamen ze praktisch niet in aanraking met de Nederlandse maatschappij, en hun kinderen dus ook niet buiten school om. En school is niet om op te voeden, school is er om te leren. Opvoeden behoort thuis te gebeuren.

Het hele idee dat de Nederlandse overheid tot zeer recentelijk heeft gehad dat die allochtonen tijdelijk waren en dus geen onderricht behoeften is zowiezo achterlijk, alleen is het niet alleen "links" geweest die dat deed. Geen enkele overheid, links, centrum links, centrum rechts of gewoon rechts heeft geld over gehad voor degelijk onderwijs aan "die buitenlanders die toch wel terug zouden gaan". Daarmee kan je dus gerust zeker op dat punt alle Nederlandse overheden van na de oorlog achterlijk en naief noemen. Feit is wel dat de huidige generatie daarvan de wrange vruchten plukt. En daarvoor geld gewoon duidelijkheid geven, grenzen aangeven en stoppen met het gedogen van van alles en nogwat. Iets mag of het mag niet, niet af en toe wel en af en toe niet, afhankelijk van welke agent je tegenkomt. En de sancties mogen ook wel wat hoger maar vooral eenduidiger. Niet dat de ene notoire tasjesrover een paar maandjes voorwaardelijk krijgt met een taakstrafje en de ander een half jaar mag zitten.

Oja, mijn CITO-score was wel degelijk bindend. In die zin van dat er geen school was die me een nivootje hoger durfde te plaatsen, hoewel dat best had gemogen. Al kan dat ook aan mijn woonplaats gelegen hebben, er waren daar maar een paar middelbare scholen op acceptabele reisafstand (lees: minder dan 1.5 uur enkele reis). En dat is al 20 jaar geleden. Heb dus de lange route moeten nemen, noodgedwongen.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 00:54

Ik heb buitenlanders in me klas zitten waar ik goed mee over weg kan.. Maar als ze dan weer beginnen te zeuren over ja in nederland is altijd k.lote weer, waarom zijn we hier gekomen blablabla al dat gezeik, dan denk ik echt: Donder dan ook is op :roll:

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 00:57

Gutgutgut, als het alleen maar over het kloteweer gaat... Wel eens groepen Nederlanders over het weer horen praten? Er is geen volk ter wereld dat zo klaagt over het weer als Nederlanders. Als je klasgenoten daarover zeuren zijn ze dus geweldig goed geintegreerd!

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 01:42

@ Mick75, heb je het tegen mij ? Ik noemde maar een voorbeeld ;) .. Kan er nog wel meer noemen??

Nederlanders zijn gierig. Jaja ALLEMAAL
Nederlanders hebben niks over voor hun ouders want we stoppen ze maar in bejaardentehuizen..
Nederlanders zijn achterlijk..
Nederlanders zijn lelijk..
Nederlanders hebben geen dikke l.ul :D

:) :)

faruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 02:58

hallo allemaal
Ik post bijna nooit op bokt maar toen ik dit onderwerp las moest ik wel ..Ik snap niet dat vooral het meisje met de naam thaliaatje of zoiets zulke dingen zegt en beweert over buitelandse mensen .Ik ben zelf een turkse jongen die meedraait in de paardenwereld .Weet je hoe moeilijk het voor me was om te komen waar ik nu sta meisje ,als je eens wist wat nederlandse mensen tegen mij zeiden dan sla je achterover zulke erge en lelijke dingen maar zoals andere het al zeggen het is maar hoe je er mee omgaat .Ik ben er sterker door geworden .Je moest een weten hoe de wereld in elkaar steekt .Als een buitenlander jouw iets heeft aangedaan of wat dan ook wil niet zeggen dat iedereen dat heeft gedaan .Vind het jammer dat er mensen zijn die dingen nog steeds in hokjes plaatsen .

faruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 03:02

Thaliaatjuh schreef:
Als je nederlands kunt, en je woont in nederland.. waarom zou je dan buitenlands gaan praten? Als je op vakantie bent okee... maar als ik zou gaan emigreren, praat ik echt wel die taal hoor...
Maarja daar heeft iedereen ook weer een andere mening over.

Overigens noem ik dat ook geen pesten... Ik krijg geen "nederlandse aso" naar mn hoofd, maar h**r of sl*t...

Stel je verhuisd naar china ,nou ik zou het knap vinden dat als je een keer een nler daar tegen komt om dan geen Nederlands met ze te praten

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:29

faruk schreef:
hallo allemaal
Ik post bijna nooit op bokt maar toen ik dit onderwerp las moest ik wel ..Ik snap niet dat vooral het meisje met de naam thaliaatje of zoiets zulke dingen zegt en beweert over buitelandse mensen .Ik ben zelf een turkse jongen die meedraait in de paardenwereld .Weet je hoe moeilijk het voor me was om te komen waar ik nu sta meisje ,als je eens wist wat nederlandse mensen tegen mij zeiden dan sla je achterover zulke erge en lelijke dingen maar zoals andere het al zeggen het is maar hoe je er mee omgaat .Ik ben er sterker door geworden .Je moest een weten hoe de wereld in elkaar steekt .Als een buitenlander jouw iets heeft aangedaan of wat dan ook wil niet zeggen dat iedereen dat heeft gedaan .Vind het jammer dat er mensen zijn die dingen nog steeds in hokjes plaatsen .

Nou dit "meisje" (ik heb een naam??) word toevallig regelmatig verrot gescholden door marrokanen. Moet zeggen dat we van turken bijna geen last hebben. De buurt word geterroriseerd, alle snackbars zijn hier weleens overvallen, allemaal door buitenlanders. Kan ik daar wat aan doen???? nee! Dat doen ze zelf? Ik zeg juist dat het heel jammer is voor degenen die keihard werken en zich goed gedragen!! Want die lijden eronder.. en niet alleen hun, ook ik en anderen :) DUs als jij een schoon geweten hebt, hoef jij je ook niet aangesproken te voelen!!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:38

faruk schreef:
hallo allemaal

Er zijn nu eenmaal mensen die niets, maar dan ook niets anders dan slechte ervaringen hebben met buitenlanders? Ikzelf heb een geweldige marrokaanse collega gehad en vriendin van me is getrouwd met een geweldige turk! Maar ik zie er meer dan genoeg rondlopen waarvan ik denk 'verdorie, die verdient echt wel een schop onder z'n reet!!!'

Mijn zus is al overvallen door een groepje buitenlanders, mijn vriend is in zijn nek gesneden door een stel buitenlanders omdat ze zijn geld en gsm wilden, en ik heb nog geen slechte aggressieve ervaringen meegemaakt met 'blanken'.

Dat kan véél doen met een mens hoor.

Zo heb je hier in belgië ook een probleem, de regering heeft geld vrijgemaakt voor buitenlanders zodat ze papieren zullen krijgen. Maar budget voor terminaal belgisch volk? Nee dat is er niet :n Sorry, maar als ik even egoïstisch mag zijn? Geef de buitenlanders dan géén papieren zodat de belgische bevolking wél geholpen kan worden.

Het is het ene tegen het andere en niemand kan er echt iets aan veranderen want al bij al blijven we allemaal, blank of bruin, koppige mensen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:44

Dit topic gaat in kringetjes rond. Een samenleving maak je met z'n allen hoor, niet alleen de nederlanders of buitenlanders :n. Op zaterdag ga ik gewoon weer brood halen bij de Griek, beleg en kaas bij de Italiaan en als ik geen zin heb om te koken een pizzaatje bij de Turk of shoarmaatje bij de Palestijn.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:47

Het is inderdaad een spelletje zonder eind en het zal altijd zo blijven. Je hebt goede en slechte buitenlanders, goede en slechte blanken, dus laten we er ons gewoon bij neerleggen dat er niets aan te doen valt :+ Als er in ons land geen enkele buitenlander zou zijn zou er ook nog steeds rel zijn.

En ik ben gek op pizza van de turk hier verderop :+

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:54

Een vriendin van mij (zit ook op bokt) haar vriend is in zijn rug gestoken toen door een marokkaan... en nog meer van die dingen die we zelf ook meegemaakt hebben.... Ik ben dr 1 van die (bijna) alleen maar slechte ervaringen heeft met marokkanen... En het gekste is, dat IK daarop word aangekeken!!!! Kan ik er wat aan doen dat ik er slechte ervaringen mee heb...... De buitenlanders die normaal doen tegen mij kunnen van mij ook een vriendelijk goedemorgen verwachten hoor :) ik ben echt niet onmenselijk, alleen reeel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:02

Wie goed doet, goed ontmoet :).

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:16

Lovely schreef:
Wie goed doet, goed ontmoet :).

Hoe bedoel je die? dat als ik me goed gedraag, ik de goede mensen ontmoet ofzo?? Ben ik toch benieuwd wat ik verkeerd heb gedaan.

Ik rijd tegenwoordig al een blokje om met de auto, wil mijn auto graag heel houden............. :) er worden zelfs bakstenen naar beneden gekeild vanaf die flats! hele zootje moeten ze opruimen daar.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:33

Deze discussie hebben wij ook eens op school gehad (20 jaar terug). Toen werd ook geopperd door Nederlandse meiden dat zij alleen maar door de Marokkanen en Turken vervelend werden lastiggevallen.
Zo deden de Hollandse mensen(jongens) niet.

Wij kregen de opdracht om, met hoofddoek om, een middag door de stad te lopen/winkelen.
Jeetje wat ik en mijn vriendin naar ons hoofd hebben gekregen.... niet te bevatten, zelfs oudere mensen die rare opmerkingen hadden.
Zo van: "aan het spijbelen? nee natuurlijk niet, jullie hoeven niet naar school om een goede baan te krijgen, jullie gaan straks toch lekker thuis zitten je hand op houden en ons land bevuilen met nog meer van jullie soort."
Dit werd gezegd door ouder echtpaar (60+).

Als wij wat met elkaar zachtjes praatten (anders hadden ze snel door dat wij geen buitenlanders waren, door ons oer-Hollands accent) kregen we te horen dat als wij geen Nederlands spraken we maar op moesten rotten.

Ik ben toen echt geschrokken hoe mensen kunnen reageren.

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:40

Dat was 20 jaar terug... toch?
Een meisje die ik ken (gewoon nl meisje) is bekeerd tot het moslim geloof en die loopt ook met n hoofddoek op.. die word gewoon gerespecteerd hoor....
Nu zijn er ook veeel meer allochtonen dan toen, en was het uitzonderlijker, iemand met een hoofddoek...

(neemt niet weg dat het fout is om zomaar zo te reageren op iemand met een hoofddoek)

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:51

faruk schreef:
hallo allemaal

Ik vind het heel erg dat in Noord-Europa mensen zoals jij dubbel zo hard moeten werken om hetzelfde te bereiken en zich bovendien daar continu voor moeten verantwoorden. Ik weet wel wat jij zo ongeveer hebt moeten doormaken om te komen waar je nu bent. Laat je niet door bekrompen mensen afstompen. Ik ken genoeg zeer intelligente en hoog geschoolde buitenlanders met capaciteiten die in het productiecircuit blijven rondhobbelen, gewoon omdat ze er moe van zijn steeds terug geschopt te worden.

Vrijwel alle zwarte mensen kennen de volgende quote, die absoluut op waarheid is gebaseerd: "to get the job of a white man I have to run like a black man".

In 2004 haalde de profvoetballer Eto de kranten met: “I will run like a black man to live like a white man.”

De KKK heeft daar een zielige variant op bedacht voor mensen die haast hebben: "run like a black man runs after raping a white girl while he's being chased by the KKK."

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:52

Ik bedoelde dat je nu ook ziet dat er fel naar buitenlanders wordt gereageerd. Ik ben van mening dat mensen zich gaan gedragen hoe men hen behandeld.
Ook nu is er een jongen in de buurt die bezig is met een hogere opleiding. Hij krijgt van mensen vragen of hij als Marokkaan wel zou worden aangenomen en dat waarschijnlijk Nederlanders niet zitten te wachten op een buitenlander in een hoge functie.
(Nederlanders voelen zich blijkbaar snel bedreigd door buitenlanders in een hoge functie..... want straks nemen ze Nederland over).

- Als een Marokkaan niet werkt is het niet goed (hoewel wij Nederlanders niet anders verwachten).
- Als een Marokkaan wel werkt is het natuurlijk een slecht betaalde rot baantje, uit het zicht van Nederlanders (iets anders kunnen ze toch niet krijgen, want ze hebben niet geleerd)
- Als een Marokkaan een goede baan heeft, hebben ze zich vast ingekocht door (drugs/illegaal) geld of proberen ze de maatschappij van binnenuit aan te vallen.

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:54

Mijn manager is marokkaan en heeft een goeie functie en goed salaris.... :) misschien omdat hij zich normaal gedraagt en niet tussen elk woord "wholla" en "tozzz" zegt?

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:58

Brainless schreef:
Deze discussie hebben wij ook eens op school gehad (20 jaar terug). Toen werd ook geopperd door Nederlandse meiden dat zij alleen maar door de Marokkanen en Turken vervelend werden lastiggevallen.
Zo deden de Hollandse mensen(jongens) niet.

Wij kregen de opdracht om, met hoofddoek om, een middag door de stad te lopen/winkelen.
Jeetje wat ik en mijn vriendin naar ons hoofd hebben gekregen.... niet te bevatten, zelfs oudere mensen die rare opmerkingen hadden.
Zo van: "aan het spijbelen? nee natuurlijk niet, jullie hoeven niet naar school om een goede baan te krijgen, jullie gaan straks toch lekker thuis zitten je hand op houden en ons land bevuilen met nog meer van jullie soort."
Dit werd gezegd door ouder echtpaar (60+).

Als wij wat met elkaar zachtjes praatten (anders hadden ze snel door dat wij geen buitenlanders waren, door ons oer-Hollands accent) kregen we te horen dat als wij geen Nederlands spraken we maar op moesten rotten.

Ik ben toen echt geschrokken hoe mensen kunnen reageren.

Er is een boek geschreven, "Ik Ali" (originele titel: "Ganz Unten"), door Günther, Wallraff, een duitser die zich iedere morgen professioneel liet opmaken en als Turk de straat op ging en ging werken. Het boek dat hij geschreven heeft naar aanleiding daarvan is een eye-opener. In de USA stond het boek op de zwarte lijst en mocht daar zelfs niet worden uitgegeven. Als je een beetje inlevingsvermogen hebt, dan begrijp je na het lezen ook waarom mensen ervoor kiezen terrorist te worden.

http://www.guenter-wallraff.com/

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:04

Thaliaatjuh schreef:
Mijn manager is marokkaan en heeft een goeie functie en goed salaris.... :) misschien omdat hij zich normaal gedraagt en niet tussen elk woord "wholla" en "tozzz" zegt?

Mijn man (Latino) had een hoge management functie bij een multinational. De geschiedenis die eraan vooraf is gegaan wil je niet weten. De enkele allochtonen die dit niveau bereiken hebben heel wat afgezien om zover te komen. Dat zijn bovendien dingen waar ze niet over praten. Het feit dat er zo weinig allochtonen op een kantoor werken, laat staan een hogere functie hebben, heeft helemaal niets met hun diploma's, intelligentie, doorzettingsvermogen of capaciteiten te maken.

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:57

Oh macusa, bij ons valt dat wel mee. Er word naar je opleiding gekeken. Er werkt hier namelijk van alles :)

Ik zal nooit begrijpen waarom mensen terrorist worden. Nooit, dat weet ik zeker...
Nederland is goed voor de allochtonen die hier wonen!!
geen werk? uitkering... ook in het asielzoekers beleid zijn we (te)makkelijk...vooral vergeleken bij andere landen!!!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:18

Het asielzoekersbeleid klopt gewoon niet. Want ze worden maar in een kamp gestopte n mogen net werek ed. Hier heb je een paar maanden de tijd om werk te vinden. Als dat lukt mag je blijven, zo niet na ga je terug. Er komen hier dan ook heel weinig asielzoekers, ze zijn echt wel op de hoogte van de regels in de landen. Het gaat allemaal naar Spanje waar het blijkbaar anders is. We hebben hier twee asielzoekerscentra die nooit vol zijn.
Uitkeringen zijn hier ook heel, heel moeilijk te krijgen en een schijntje van wat je kunt verdienen als je werkt. Het haalt echt het minimum loon niet.
Nederland heeft in het verleden gewoon verkeerde dingen gedaan en dara zitten ze nu mee, maar het is ook niet makkelijk om het recht te breien.

Wat de steekpartij beteft, als het een Hollander was geweest, had je dan nu een hekel aan alle Hollanders?
Het is ook nog eens zo dat wat er wordt uitgespookt door buitenlanders onthouden wordt en de "goede" buitenlanders niet opvallen. Waardoor het lijkt dat er bijna alleen maar slechte zijn.

Ik ben hier dan de buitenlander en je moet eens weten wat ze over mij allemaal verzinnen. Ik ben volgens hen een prostituée die alle nachten mannen ontvangt. Toevallig leef ik als een non en ontvang ik zelfs geen vrienden thuis. Maar ja, ik ben buitenlandse, en alleen, DUS een betalde vrouw. Mensen komen soms op merkwaardige wijze aan conclusies.
Zo beweerde iemand ook dat ik van een bepaald geloof was, want heel Nederland was dat want de koningin was dat... En elk ander geloof dan het Katholieke is natuurlijk bij voorbaat als duivels.
Ook zo leuk....

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:49

nee joh van die steekpartij niet. En ik weet heus ook wel nederlandse jongens die rottigheid uitgehaald hebben.....

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:15

Thaliaatjuh schreef:
Dat was 20 jaar terug... toch?
Een meisje die ik ken (gewoon nl meisje) is bekeerd tot het moslim geloof en die loopt ook met n hoofddoek op.. die word gewoon gerespecteerd hoor....
Nu zijn er ook veeel meer allochtonen dan toen, en was het uitzonderlijker, iemand met een hoofddoek...

(neemt niet weg dat het fout is om zomaar zo te reageren op iemand met een hoofddoek)

Dat is 20 jaar terug, maar nu echt niet anders. Je kunt best mazzel hebben natuurlijk - maar als ik met een van mijn leerlingen even een boodschap ga doen omdat we kookles organiseren, dan krijg ik de opmerkingen ook wel mee. Tegen hen gericht, maar ook tegen mij. Tot en met: "Meisje, wat moet je met zo'n slampamper?" Euh... hallo? :?

Wat betreft die steekpartij: ik ben wel in elkaar geslagen door een groep Hollanders. Hm... wordt tijd dat ik een hekel aan Hollanders krijg, geloof ik :j