Citaat:Mag ik over het thuis spreken van de eigen taal eventjes fijntjes wijzen op het topic over emigreren en kinderen, adoptatie en taal? Daarin staan heel wat mensen die thuis de moedertaal blijven spreken...
Niemand klaagt over wat ze thuis spreken.
Citaat:Wat het stukje van uitkeringen betreft, dat heeft Nederland in de jaren 70/80 zelf gecreeerd door mensen massaal in de WAO te stoppen toen het economisch iets minder goed ging. Daar hebben buitenlanders betrekkelijk weinig van geprofiteerd, maar de Nederlanders vonden dat wel prima. Die hoefden immers niet meer te werken en die buitenlanders wilden wel voor het minimumloon werken (1e en 2e generatie buitenlanders, niet alleen maar Marokkanen en Turken maar ook veel Italianen). Doordat die bereid waren voor weinig geld veel uren te maken en nooit gezien werden als "blijvend" werd er geen moeite gedaan deze mensen ook maar de meest basale dingen over Nederland en de taal te leren, dat werd zonde van het geld genoemd. En juist doordat deze mensen veel uren maakten voor minimumloon en daarnaast niet of amper de kans hadden zich bij te scholen o.a. in de taal werd het voor hen knap lastig hun kinderen Nederlands op te voeden, of zelfs maar algemeen gezien op te voeden. Door hun lage inkomens (bron: CPB) bleven en blijven ze vaak zitten in de goedkopere buurten, op een kluitje bij elkaar. Een betere woning in een betere, lees blankere, buurt was ook toen al praktisch onhaalbaar/ onbetaalbaar. Dat heet ghettovorming en daar plukken we nu de wrange vruchten van. Hun kinderen konden ze niet eens Nederlands leren omdat ze zelf nooit de kans hebben gehad Nederlands te leren!
Nederlands leer je op school, en van weinig geld wordt je nog geen aso.
Citaat:Dan heb je nog het onderwijs. Dat kindertjes van buitenlandse ouders vaker een laag schooladvies krijgen al dan niet aan de hand van de CITO- toets werkt ook erg motiverend om je best te gaan doen. Het heeft immers geen enkele zin, de kans is groot dat zelfs al haal je de maximale CITO- score je toch op hooguit de HAVO uitkomt als je dat al red, en niet op het VWO/ gymnasium waar zo'n kind hoort. Veel mensen uit die categorieen die zich opwerken zijn via het VBO/ Mavo, Havo, VWO doorgestroomd (en die weg wordt steeds vaker afgesloten door bezuinigingen).
Cyto is een advies, geen bindend oordeel. Ik ben met mijn Mavo-advies naar het ateneum gegaan.