Alweer een glazenhuis op 3FM....zucht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

EeCee

Re: Alweer een glazenhuis op 3FM....zucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:56

Suuskipje schreef:
*zucht* je vat het helemaal verkeerd op...
Lees nou eens goed wat ik zeg!

Ik zeg niet dat je het lekker vind, waar slaat dat nou weer op?!
Ik vertel alleen hoe ik het opvat. Zal ik het anders formuleren:
Op mij kotm het over alsof je wil zeggen:
"Er komt toch geen verbetering, dus laten we geen energie meer erin steken"

Komt het nu beter over of heb je alsnog het idee dat ik vind dat jij het 'lekker' vind?

Ook al is het niet aan mij gericht, misschien is dat best een goed idee. Laat ze het maar 's zelf opknappen.
Als het dan een beetje de goede kant uit gaat kunnen 'wij' wat gaan doen met handelsbetrekkingen. Als ze beginnen met machinegeweren en kapmessen om te ruilen voor landbouwwerktuigen wordt het nog 's wat.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:57

Hmm, even een hypothese.

Half Afrika ligt momenteel in oorlog, vandaar ook de grote problemen.
Europa heeft ook een gigantische oorlog gekend, wereldoorlog 1. Deze oorlog heeft jaren aangespleepd en er leek geen einde aan te kopen, een ''hopeloos geval". Toch hebben vanuit allerlei hoeken(grote acties in Amerika oa) humanitaire hulp gekregen om de winters door te geraken. We zaten eigenlijk in de positie waar veel Afrikanen nu inzitten (niet voor gekozen dat mensen om macht vechten, geen eten beschikbaar een oorlog waar geen einde aan lijkt te komen). Totdat er vanuit het buitenland genoeg mankrachten kwamen om militair de veroorzakers bij de kraag te vatten en de oorlog te laten staken. Vanaf toen kon het geld ook gebruikt worden voor de heropbouw van de landen, en niet voornamelijk voor het laten overleven van de bevolking.

Wereldoorlog twee is niet zo verschillen. Wederom vele mensen humanitaire hulp moeten aanbieden(bv: de joden onderdak geven), een oorlog die jarenlang duurde en waar ook geen eind aan leek te komen. Totdat we van overzee weer hulp kregen, en uiteindelijk de meerderheid kregen, de bezetters verdreven werden en het land weer met hulp van oa Amerika(die veel geld vrijmaakte om aan de Europese heropbouw te werken) kon werken aan de heropbouw en de stijging van de welvaart, ipv de primaire behoeften.
(correct me if I'm wrong).

Zou dat dus willen betekenen, dat als we ooit willen dat het gedaan is om geld te schenken in een "bodemloze put", we geld zouden moeten schenken aan het militaire, er voor zorgen dat we met geweld de machthebbers van de troon stoten en democratische mensen erop plaatsen die het wel goed menen(voor zover ze het dan goed blijven menen, macht doet soms rare dingen met mensen), elke vorm van rebelie van aanhangers van het oude regime stevig onderdrukken, en als de rust wedergekeerd is het humanaitere geld weer losmaken en beginnen aan een wederopbouw?
Vraag is alleen als je het nog zo opgelost krijgt in deze tijd, getuige Irak en Afghanistan...
(is even volledig hypothetisch hoor, kan zijn dat iemand dit met 1 argument volledig kan ontkrachten).

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:59

@Ilzas: Ik ben er 5 jaar geleden geweest voor m,n werk, vlak voor de ellende begon. Prachtige kwekerijen gezien! Alles liep op rolletjes daar, zingende vrouwen tijdens het werk, fantastisch. *Even offtopic* Bloos

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 16:00

Suuskipje schreef:

Komt het nu beter over of heb je alsnog het idee dat ik vind dat jij het 'lekker' vind?

Dus ik lees wel goed, jij moet gewoon beter formuleren... Knipoog

Jij zegt zelf: "Op mij kotm het over alsof je wil zeggen: "Er komt toch geen verbetering, dus laten we geen energie meer erin steken"

Dus vat JIJ mij eerder verkeerd op dan ik jou...

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 16:01

xKatleentjex schreef:
Zou dat dus willen betekenen, dat als we ooit willen dat het gedaan is om geld te schenken in een "bodemloze put", we geld zouden moeten schenken aan het militaire, er voor zorgen dat we met geweld de machthebbers van de troon stoten en democratische mensen erop plaatsen die het wel goed menen(voor zover ze het dan goed blijven menen, macht doet soms rare dingen met mensen), elke vorm van rebelie van aanhangers van het oude regime stevig onderdrukken, en als de rust wedergekeerd is het humanaitere geld weer losmaken en beginnen aan een wederopbouw?
Vraag is alleen als je het nog zo opgelost krijgt in deze tijd, getuige Irak en Afghanistan...
(is even volledig hypothetisch hoor, kan zijn dat iemand dit met 1 argument volledig kan ontkrachten).

Tsja, en toch zie ik daar wel meer in ja. Getuige mijn post over Zimbabwe.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 16:02

Malkesta schreef:
Ik heb mijn man niet verloren, mijn kind is geen kindsoldaat, en mij is geen lichamelijk leed aangedaan.... Ik vind het heeel triest dat mensen hier de zin eigen volk in de mond nemen..Dat dat anno 2008 weer terug komt vind ik heel erg, alsof dat de oplossing zou zijn voor de problemen op dit land. Waar we een dak boven ons hoofd hebben , eten hebben, niet op de vlucht hoeven voor geweld...Een lesje nederigheid zou sommige mensen hier niet slecht doen.....

Dit komt hier ook voor Knipoog

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 16:05

EeCee schreef:
@Ilzas: Ik ben er 5 jaar geleden geweest voor m,n werk, vlak voor de ellende begon. Prachtige kwekerijen gezien! Alles liep op rolletjes daar, zingende vrouwen tijdens het werk, fantastisch. *Even offtopic* Bloos

Zo zonde he? Op de een of andere manier lijkt het in Afrika altijd wel zo "fragiel". Kenia ging ook jarenlang best goed (zo ver als ik weet), tot vorig jaar kerst daar ineens ook rassenrellen uitbraken en wat lees in in de Telegraaf van afgelopen zaterdag? Daar zitten mensen nu NOG in die kampen. Een jaar na dato... Noodkampen oprichten is prima hoor, tuurlijk, maar het kan toch nooit de bedoeling/ insteek zijn geweest dat die mensen een jaar na dato daar nog zitten? En dan nog onder invloed van slechte hygiene, geen scholing, nauwelijks schoon water en voedsel.

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 16:05

Jeetje, ik schrik eigenlijk een beetje van dit topic/deze titel.. Ik had werkelijk niet verwacht dat er mensen tegen deze actie waren. Als je er tegen bent kijk je niet en luister je niet, heel simpel.

Ik vind het werkelijk respectloos en schaam me ervoor dat wij hier allemaal een dak boven ons hoofd hebben, geld om eten van te kopen (hebben we dat niet wordt het geregeld met de voedselbank) allemaal uitkeringen voor de mensen die niet kunnen werken, en dan nog mensen die zeuren dat we geen geld moeten steken in het buitenland maar in ons eigen land.
Als mijn partner later in een pyjama in een verzorgingstehuis zit, alleen, is dat heel triest maar er IS een verzorgingstehuis. Dat kan een land als Kenia niet zeggen. Ik zit zelf in een behoorlijk diepe geldnood maar ik prijs mezelf rijk met een dak boven mijn hoofd, een veilige omgeving, geen oorlog en voedseltekort.
Het is absoluut niet met elkaar te vergelijken. Deze mensen kiezen niet voor deze situatie en proberen er zelf het beste van te maken. Ik heb enorm veel respect voor de vluchtelingen die ik op geen enkel flimpje heb horen zeuren over de toestand waar ze in zitten maar alleen maar blij zijn met de aandacht en dankbaar zijn voor de hulp die we krijgen. Wij westerlingen mogen ook wel wat nederigen worden.

De opmerking: er komt geen verbetering in dus kunnen we er net zo goed geen energie is steken is belachelijk. Hoe kun je in hemels naam zoiets zeggen? Ik vraag me dat echt af. Ten eerste denk ik niet dat jij kunt zeggen of er wel of geen verbetering in komt want je bent er niet geweest. Afrika is een inmensgroot continent met vreselijk veel inwoners. Deze mensen hebben dezelfde rechten als wij. Die kun je toch niet laten stikken. We moeten blij zijn met hetgeen wat me hebben. Wij hebben tenminste wat. Ik gun die mensen wel een betere wereld en als ik kan helpen door een kleine bijdrage doe ik dat zonder twijfel.

Leer eens waarderen wat je allemaal hebt voordat je begint te zeiken over een GOED DOEL. Sorry, ik ben heel erg boos.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 16:08

Vind je niet erg netjes Pel, zeiken? Iedereen mag een mening hebben toch? Als iemand al zijn of haar geld in eigen zaak wil steken omdat mensen zichzelf het goede doel vinden dan is dat toch zo? Of moet men verplicht geld geven aan goede doelen? Die er overigens ook zijn wanneer het niet kerstmis is Knipoog

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 16:10

jij vat op dat ik vind dat je het lekker vind Scheve mond
maar idd ik had beter kunnen formuleren Knipoog
(ik ga er geen welles-nietus spelletje van maken)

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 16:11

Pel schreef:
Leer eens waarderen wat je allemaal hebt voordat je begint te zeiken over een GOED DOEL. Sorry, ik ben heel erg boos.

Ik waardeer enorm wat ik heb. Hoe kun jij dat nou weten?

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 16:12

Suuskipje schreef:
jij vat op dat ik vind dat je het lekker vind Scheve mond
maar idd ik had beter kunnen formuleren Knipoog
(ik ga er geen welles-nietus spelletje van maken)

Nee, laten we dat maar niet doen. Volgens mij begrijpen we elkaar wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 16:12

Eens met Pel.... Kijk eens naar wat we hier allemaal hebben, we hebben hier veel meer dan we eigenlijk nodig hebben. Moet alles altijd beter en meer? En dat ten koste van andere mensen ver weg (en ook vaak dichtbij) die het geld en de hulp goed kunnen gebruiken? Is het altijd maar ikke ikke ikke en de rest kan (vaak in dit geval dan letterlijk) doodvallen? Nou sorry hoor, lekker menselijk... Voel je je daar goed bij, als je zelf alles bezit en anderen het ontzettend slecht hebben? Zelf weten, maar ik vind het aso. Lachen Ik ben blij dat er zoiets bestaat als goede doelen, en voel je verder vrij om er wat aan te geven. Maar ga niet lopen zeuren als er iets op de radio komt waar je niet tegen kan, dat ding heeft nog meer zenders.. wat een luxe. Knipoog

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 16:13

We leven in een maatschappij waar het ik ik ik is. Dat verrast mij niet dat mensen zo denken Bloos Of het goed is, is een 2e.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 16:14

Pel schreef:
Jeetje, ik schrik eigenlijk een beetje van dit topic/deze titel.. Ik had werkelijk niet verwacht dat er mensen tegen deze actie waren. Als je er tegen bent kijk je niet en luister je niet, heel simpel.

Ik vind het werkelijk respectloos en schaam me ervoor dat wij hier allemaal een dak boven ons hoofd hebben, geld om eten van te kopen (hebben we dat niet wordt het geregeld met de voedselbank) allemaal uitkeringen voor de mensen die niet kunnen werken, en dan nog mensen die zeuren dat we geen geld moeten steken in het buitenland maar in ons eigen land.
Als mijn partner later in een pyjama in een verzorgingstehuis zit, alleen, is dat heel triest maar er IS een verzorgingstehuis. Dat kan een land als Kenia niet zeggen. Ik zit zelf in een behoorlijk diepe geldnood maar ik prijs mezelf rijk met een dak boven mijn hoofd, een veilige omgeving, geen oorlog en voedseltekort.
Het is absoluut niet met elkaar te vergelijken. Deze mensen kiezen niet voor deze situatie en proberen er zelf het beste van te maken. Ik heb enorm veel respect voor de vluchtelingen die ik op geen enkel flimpje heb horen zeuren over de toestand waar ze in zitten maar alleen maar blij zijn met de aandacht en dankbaar zijn voor de hulp die we krijgen. Wij westerlingen mogen ook wel wat nederigen worden.

De opmerking: er komt geen verbetering in dus kunnen we er net zo goed geen energie is steken is belachelijk. Hoe kun je in hemels naam zoiets zeggen? Ik vraag me dat echt af. Ten eerste denk ik niet dat jij kunt zeggen of er wel of geen verbetering in komt want je bent er niet geweest. Afrika is een inmensgroot continent met vreselijk veel inwoners. Deze mensen hebben dezelfde rechten als wij. Die kun je toch niet laten stikken. We moeten blij zijn met hetgeen wat me hebben. Wij hebben tenminste wat. Ik gun die mensen wel een betere wereld en als ik kan helpen door een kleine bijdrage doe ik dat zonder twijfel.

Pel, je had het niet beter kunnen verwoorden Lachen

Overigens kwam die opmerking van mij omdat ik dat zo opvatte Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 16:14

MISTRAL94 schreef:
We leven in een maatschappij waar het ik ik ik is. Dat verrast mij niet dat mensen zo denken Bloos Of het goed is, is een 2e.

En ik ben dan ook heel erg blij als ik zie dat er nog steeds goede doelen bestaan en er dus nog wel mensen zijn die aan anderen denken. En dan niet alleen denken maar ook doen. Lachen

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 16:15

Ik ben het zeker met je eens dat het maar goed is, dat er nog goede doelen bestaan!

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 16:17

EeCee schreef:
Suuskipje schreef:

Ook al is het niet aan mij gericht, misschien is dat best een goed idee. Laat ze het maar 's zelf opknappen.
Als het dan een beetje de goede kant uit gaat kunnen 'wij' wat gaan doen met handelsbetrekkingen. Als ze beginnen met machinegeweren en kapmessen om te ruilen voor landbouwwerktuigen wordt het nog 's wat.

Laat ze eens stoppen met elkaar de hersens in te slaan, elkaars vrouwen te verkrachten en steeds meer kinderen op de wereld te zetten.
Niet banketstaaf maar poetsen. Geef inderdaad je geld uit aan landbouwmachines en irrigatiespul.

Iedereen moet toch eerst wat laten zien? Eerst leren en dan pas je diploma, eerst werken en dan krijg je pas geld. Ik ben erg voor het kwijtschelding van de immense schulden die dergelijke landen hebben en die gewoon nooit meer af te betalen zijn. De rente nog niets eens. Maar laat dan eerst eens zien dat je je toko op orde hebt. Democratie, stabiliteit, geen corrupte machthebbers... En ik wil er ook nog best op onze kosten een leger heen sturen om een handje te helpen. En ook graan, net zoals wij geholpen zijn na de tweede wereldoorlog. Maar niet 20, 30 jaar. Wij hadden na vijf jaar ook wel een beetje gezien dat oorlog niet echt the way was...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 16:35

Pel schreef:

Mooi gezegd!

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:02

pel heel mooi gezegd..

maar het punt in mijn ogen is toch welweer ´kers´dagen oh we moeten weer wat geven.
niemand kan in mijn knip kijken wat ik heb en of kan missen.
daarnaast via mijn belasting betaal ik al meer dan genoeg.

en ik blijf van mening dat men niet een cultuur moet creeren van geld geven maar structureel problemen aan moet pakken dmv leiders etc aan te pakken.

geef iemand elke dag een vis en hij eet...

geef iemand een hengel en ze zullen zelf de vis gaan vangen..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:52

Pel, ben het helemaal met je eens. Ja
En ben heel blij dat het overgrote deel van de mensen toch niet zulke eh.... 'egoistische' opvattingen heeft, als ik zie wat een succes deze actie dit jaar weer is en de reacties hoor of lees op internet. Lachen

Ik ga van de week zeker nog een leuk plaatje aanvragen. Ja

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:59

nelis schreef:
geef iemand een hengel en ze zullen zelf de vis gaan vangen..

Ja maar die hengel moet wel betaald en vis moet er wel zijn.

Natuurlijk is een structurele oplossing van problemen door mensen het zelf laten doen het beste en veel organisaties werken ook zo. Maar in sommieg situaties zijn er wel voedsel, dekens en medische zorg nodig om mensen te helpen. In leven blijven is dan de eerste behoefte daarna kan je gaan denken aan oplossingen om mensen weer voor zich zelf te laten zorgen.

Niemand verplicht je om te luisteren en te storten trouwens Lachen

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:43

niemand verplicht het me nee. neemt niet weg dat ik net als topic starter me wel irriteer aan bepaalde inspelingen op gevoel van mensen tegen de kerst

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 22:08

Het kerstgevoel gaat juist om samen zijn, vieren hoe gelukkig we allemaal zijn. Dat is nu misschien niet meer zo, want de instelling is hier behoorlijk veranderd. In Amerika wordt er nog wel echt zo kerstmis gevierd.
Dus het kerstgevoel wat mensen proberen op te spelen is helemaal niet zo vreemd, het hoort er juist bij. Maar doordat wij westerlingen tegenwoordig zo vreselijk op onszelf leven, alleen aan ons eigen hagje denken (bedoel het niet om mensen er mee aan te vallen trouwens) is ieder gebaar richting anderen/andere landen al te ver, onnodig.
Ik vind dat dit soort gebaren JUIST met kerst horen te zijn. De meeste mensen zijn dan toch iets vrijgeviger, er hangt een bepaalde sfeer. Mensen willen wat doen voor een ander. En het is idd niet verplicht. Als je niet wilt luisteren naar 3FM doe je dat gewoon niet. Dat is net zo met andere dingen. Als je niet van hard rock houdt luister je er niet naar, als je niet van House houdt kijk je er niet naar. Eigen keuze en mening, dat vind ik ook helemaal geen probleem. Maar waar ik niet tegen kan is als mensen niet waarderen wat ze zelf hebben. Wij hebben het hier in Nederland helemaal niet zo slecht, niet alles komt ons aanwaaien, je zult voor dingen zelf moeten werken maar je kunt er wel voor werken. Er is voldoende werk, er zijn voldoende supermarkten met een overvloed aan eten, er zijn uitkeringen, zorginstellingen. Wanneer wij met zijn allen aan het kerstdiner zitten, zitten vluchtelingen in een tent van 2 bij 2 met gaten als bakstenen, slapen op een bodem zonder matras, geen schoon drinkwater en nauwelijks voedsel. Families die uit elkaar liggen door oorlogen en ziektes. Er heerst daar meer verdriet en onrecht dan hier en toch hoor je nauwelijks iemand zeuren/klagen. Ze zijn blij met alles wat ze aangerijkt krijgen. Dus een beetje meer waardering mag wel.
Verschil in mening vindt ik prima, je wordt niet verplicht te doneren.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 22:14

Wederom neem je zomaar aan dat als je niet doneert aan 3FM of aan iets anders, je niet waardeert wat je hebt. Nogmaals: ik waardeer enorm wat ik (we) hier hebben en geef wel degelijk aan goede doelen. Alleen toevallig nu niet aan Serious request.